Aktualności
3 lutego 2009

Straż Pożarna MPK S.A. ma już 80 lat
Zakładowa Ochotnicza Straż Pożarna przy MPK S.A. w Krakowie działa
już od 1929 roku. W tym roku mija więc 80 lat od powstania tej
jednostki. Strażacy ten okrągły jubileusz świętowali w teatrze
Groteska. Podsumowanie 80 lat pracy Ochotniczej Straży Pożarnej
uświetniły występy artystów z Piwnicy pod Baranami oraz występ
zespołu Turliki z kapelą z Zakopanego, który zaśpiewał kolędy.
27 stycznia 2009

Podświetlane rozkłady dla pasażerów
Pasażerowie korzystający z krakowskiej komunikacji już nie tylko
pod wiatami znajdą podświetlone rozkłady jazdy. Dla wygody
krakowian i turystów Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A.
zamontowało bowiem oświetlenie również na słupkach przystankowych.
Na razie jest ich 10. Wszystkie są zlokalizowane w pierwszej
obwodnicy. Oprócz zamontowania oświetlenia na słupkach cały czas
prowadzone są prace nad zwiększeniem liczby wiat, gdzie rozkłady i
informacje dla pasażerów będą oświetlone w nocy.
26 stycznia 2009

Tramwaje nie jadą ul. Zwierzyniecką
W związku z awarią wodociągu na ul. Kościuszki tramwaje nie kursują
na odcinku od Filharmonii do pętli Salwator. Tramwaje linii nr 1, 2
i 6 kierowane są do Cichego Kącika. Dla pasażerów uruchomiono
zastępczą komunikację autobusową. Trasy autobusów linii 100, 209,
229, 239, 249, 259 i 269 kończących swoje trasy na Salwatorze są
wydłużone do Cracovii, tak aby pasażerowie mogli przesiąść się na
tramwaje. Autobusy kursują po trasie linii nr 109.
23 stycznia 2009

Tramwaj z niską podłogą dla Nowej Huty
Kolejny dwukierunkowy tramwaj typu N8 z elementem niskiej podłogi
przyjechał z Norymbergii do Krakowa. Z myślą o mieszańcach Nowej
Huty tramwaj ten prawdopodobnie już wkrótce pojawi się na linii nr
5, kursującej z Krowodrzy Górki do Wzgórz Krzesławickich.
23 stycznia 2009

Kwesta w tramwaju dla niewidomych dzieci
Pasażerowie, którzy w dniach 26-28 stycznia wsiądą do specjalnego
tramwaju kursującego na trasie linii nr 24 z Kurdwanowa do Bronowic
będą mogli pomóc niewidomym dzieciom z Ośrodka dla Dzieci
Niewidomych i Słabowidzących przy ul.Tynieckiej w Krakowie. W tym
tramwaju, przez te trzy dni członkowie Klubu „Honorowych Dawców
Krwi” PCK przy MPK S.A. w Krakowie będą bowiem prowadzić kwestę.
Dochód z niej będzie przeznaczony na zakup środków dydaktycznych,
potrzebnych dla dzieci z tego Ośrodka. Przejazd specjalnym
tramwajem jest bezpłatny, a każdy do niego wsiądzie może przekazać
dla niewidomych dzieci dowolną kwotę. Tramwaj będzie kursował od 8
do 19.
14 stycznia 2009

100 tys. osób miesięcznie korzysta z automatów KKM
Mieszkańcy Krakowa i turyści, którzy odwiedzają nasze miasto, coraz
chętniej korzystają z wygodnego sposobu zakupu biletu jaki dają
automaty Krakowskiej Karty Miejskiej oraz automaty mobilne w
tramwajach i autobusach. W 2008 roku w automatach obsługujących KKM
bilety okresowe wykupiło prawie milion pasażerów. Oznacza to, że w
ciągu tylko jednego miesiąca z automatów korzystało 100 tys. osób!
Te same automaty sprzedały aż 4,5 mln biletów jednorazowych i
czasowych. Coraz więcej pasażerów przekonuje się też do zakupu
biletów w automatach zamontowanych w autobusach i tramwajach. W
ubiegłym roku skorzystało z takiej możliwości prawie 5 mln osób.
14 stycznia 2009

Caravel-Civitas II – podsumowanie projektu
Unijny program badawczy Caravel-Civitas II dobiega końca. We wtorek
13 stycznia uczestnicy projektu i eksperci zajmujący się
transportem podsumowali jego efekty. Miejskie Przedsiębiorstwo
Komunikacyjne S.A. w Krakowie w ramach tego projektu realizowało
trzy zadania: kupiło 5 autobusów napędzanych sprężonym gazem
ziemnym, zamontowało kilkanaście bagażników rowerowych na
autobusach oraz wprowadziło usługę autobusu na telefon na terenie
Rybitw i Przewozu.
12 stycznia 2009

Nowe autobusy z niską podłogą
Coraz wygodniej podróżuje się pasażerom Miejskiego Przedsiębiorstwa
Komunikacyjnego S.A. w Krakowie na liniach aglomeracyjnych. Na
kilku liniach m.in. 201, 235 i 245 jeździ już bowiem pięć nowych
8,5 metrowych autobusów Jelcz M083C, które tuż przed końcem roku
2008 dotarły do Krakowa. Są to ostatnie kupione w ubiegłym roku
przez MPK S.A pojazdy. Autobusy te na pewno spodobają się
pasażerom. Są niskopodłogowe, wyposażone w kasowniki z czytnikiem
Krakowskiej Karty Miejskiej i jednorazowo mogą przewieźć do 60
osób. Od dotychczas kupowanych przez MPK S.A. midibusów różnią się
nie tylko wyglądem, ale przede wszystkim długością (są o pół metra
dłuższe).
19 grudnia 2008

Sprzedaż biletów w PSBO w okresie świątecznym
Naszych pasażerów, którzy będą chcieli kupić bilety w Punktach
Sprzedaży Biletów Okresowych w okresie świątecznych informujemy, że
będą one czynne w następujących godzinach: 24 grudnia (Wigilia) –
czynne będą tylko dwa punkty sprzedaży biletów przy ul. Podwale 3/5
i ul. Polonijnej w godzinach od 7.00 do 15.00. 25 i 26 grudnia –
punty będą nieczynne 31 grudnia (Sylwester) – czynne będą wszystkie
punkty sprzedaży biletów od godz. 7.00 do 16.00. 1 stycznia –
punkty będą nieczynne.
9 grudnia 2008

W czwartek tramwaj pojechał w tunelu
11 grudnia 2008 roku (czwartek), o godz. 15.00 uroczyście otwarto
tunel szybkiego tramwaju i nastąpił uroczysty przejazd przez tunel.
Po zakończeniu oficjalnego otwarcia została uruchomiona tymczasowa,
specjalna linia tramwajowa oznaczona nr 90, kursująca z pętli
Wieczysta do ronda Mogilskiego a następnie przez tunel do Dworca
Towarowego. Tramwaje kursowały na tej trasie co 10 minut od ok.
17:00 do ok. 20:00. Przejazd tą linią był darmowy.
8 grudnia 2008

100. Solaris w Krakowie
8 grudnia pod Wawelem został zaprezentowany 100. autobus marki
Solaris. To oznacza, że co piąty pojazd w autobusowym taborze
krakowskiego przewoźnika to właśnie pojazd Solarisa. W tym roku MPK
S.A. w Krakowie kupiło 35 autobusów tej marki. Prezentowany pod
Wawelem autobus jest niskopodłogowy. Ma 12 metrów długości i
jednorazowo może przewieźć do 100 osób. Jest wyposażony w
klimatyzację, monitoring i kasowniki z czytnikami Krakowskiej Karty
Miejskiej.
28 listopada 2008

W sobotę tramwaje wróciły na ul. Starowiślną
W sobotę skończy się remont ul. Starowiślnej. Tym samym linie
tramwajowe nr 1, 13, 19, 24 i 34 wróciły na swoje stare trasy. Po
zmienionej trasie kursuje tylko linia nr 21, w związku z remontem
torowiska w ciągu ul. Ujastek Mogilski. Linia ta jest kierowana do
Walcowni. Więcej informacji można znaleźć w naszych komunikatach.
komunikatach. Warto zwrócić uwagę, że na przebudowanym skrzyżowaniu
Dietla/Starowiślna oraz na wyremontowanym odcinku ul. Starowiślnej
(od ul. Dietla do Poczty Głównej), powstał nowy pas dla rowerów do
jazdy „pod prąd” w kierunku Poczty Głównej.
28 listopada 2008

Zmiana nazwy przystanku
Od dnia 29 listopada 2008 roku (sobota), w związku z wejściem w
życie ustawy o zmianie nazwy Akademii Pedagogicznej im. Komisji
Edukacji Narodowej w Krakowie, nastąpiła zmiana nazwy przystanków
tramwajowych i autobusowych Akademia Pedagogiczna zlokalizowanych
przy skrzyżowaniu ul. Podchorążych i Kazimierza Wielkiego. Od
soboty nowa nazwa tego przystanku brzmi Uniwersytet Pedagogiczny.
28 listopada 2008

Kolejne nowe autobusy w Krakowie
Od poniedziałku 1 grudnia mieszkańcy Nowej Huty zyskali dodatkowe
niskopodłogowe autobusy. Na pewno zauważą to pasażerowie linii 123,
łączącej Mistrzejowice z Płaszowem, na której od poniedziałku
prawie wszystkie kursy będą obsługiwane przez niskopodłogowe
pojazdy. Wszystko dzięki temu, że do Krakowa przyjechało już 15
nowych niskopodłogowych i klimatyzowanych autobusów Solarisa. Do
końca roku przyjedzie jeszcze 5 tych 12-metrowych pojazdów.
Wszystkie wyposażone są w klimatyzację, monitoring oraz kasowniki z
czytnikiem Krakowskiej Karty Miejskiej. Jednorazowo w tym autobusie
zmieści się ok. 100 osób.
27 listopada 2008

Zabytkowy tramwaj typu „N” wrócił na tory
W najbliższą sobotę 29 listopada 2008 krakowianie i goście
odwiedzający nasz miasto mieli okazję podróżować zabytkowym
tramwajem typu „N”. Kursował on wybranymi na trasie linii nr 23 z
Bieżanowa Nowego do Borku Fałęckiego. W ten właśnie sposób MPK S.A.
w Krakowie i Krakowski Klub Modelarzy Kolejowych uczciło 20
rocznicę całkowitego wycofania z ruchu tego typu wagonów. Popularna
N-ka w swoją ostatnią trasę wyruszyła dokładnie 20 lat temu 27
listopada 1988 roku. Wtedy po raz ostatni woziła pasażerów na linii
nr 7.
19 listopada 2008

Czy naprawdę Mobilis jest tańszy od MPK?
W artykule „Tracimy pieniądze przez Monopol MPK” (Polska Gazeta
Krakowska, 19.11.2008) postawiono tezę, że konkurent Miejskiego
Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego S.A. w Krakowie, firma Mobilis
wykonuje usługi przewozowe taniej. W rzeczywistości jednak wcale
tak nie jest. Gdyby trzy linie obsługiwane przez Mobilis (178, 152,
304) zlecono MPK S.A. okazałoby się, że na każdym wozokilometrze
miasto zaoszczędziłoby 1 grosz (średnio zamiast płacić 5,23 zł,
wydawałoby 5,22 zł netto przy obecnie obowiązujących stawkach).
Potwierdza to prosty przykład. MPK S.A. na liniach aglomeracyjnych
jeździ po stawce 4,20 zł za wozokilometr. Porównując więc koszty
linii 304 kursującej do Wieliczki, obsługiwanej przez firmę Mobilis
do kosztów linii 204 również kursującej do Wieliczki a obsługiwanej
przez MPK S.A., okazuje się, że miasto prywatnemu przewoźnikowi
płaci aż o 74 gr. więcej (za każdy wozokilometr obsługiwanej przez
firmę Mobilis linii 304 miasto musi zapłacić 4,94 zł. netto).