Uruchomienie omnibusów konnych – pierwszej regularnej komunikacji miejskiej w Krakowie
Historia
1875
1882
Oddanie pierwszej w Krakowie wąskotorowej linii tramwaju konnego

1901
Otwarcie w Krakowie pierwszej wąskotorowej linii tramwaju elektrycznego

1910
Gmina zostaje większościowym udziałowcem firmy komunikacyjnej
1913
Oddanie pierwszej normalnotorowej linii tramwajowej wraz z nową zajezdnią przy ul. Św. Wawrzyńca
1917
Pierwszy przejazd tramwaju trasą przez most na Wiśle, łączącą Podgórze z centrum Krakowa

1927
Uruchomienie pierwszych regularnych linii autobusowych

1928
Powstanie Krakowskiej Miejskiej Kolei Elektrycznej SA – przedsiębiorstwa z większościowym udziałem Gminy Kraków
1939
Oddanie do ruchu nowej zajezdni tramwajowej w Podgórzu
Wprowadzenie do eksploatacji nowych wagonów tramwajowych produkcji Sanockiej Fabryki Wagonów

1945
Uruchomienie w miesiąc po zakończeniu działań wojennych pierwszej linii tramwajowej, a w kilka miesięcy później również komunikacji autobusowej
1949
Wprowadzenie do ruchu wagonów typu N z Chorzowskiej Wytwórni Wagonów

1951
Utworzenie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego przedsiębiorstwa państwowego
1952
Otwarcie pierwszej linii tramwajowej do Nowej Huty

1953
Zlikwidowanie ostatniej w Krakowie linii tramwaju wąskotorowego

1956
Rozszerzenie działalności MPK o komunikację taksówkową

1960
Oddanie do użytku centralnych tramwajowych warsztatów remontowych
1965
Uruchomienie zajezdni tramwajowej w Nowej Hucie

1969
Dostawa pierwszych wagonów przegubowych typu 102N

1975
Wycofanie z ruchu ostatnich wagonów przedwojennych
Wprowadzenie do eksploatacji wagonów typu 105N

1980
Oddanie do użytku największej zajezdni autobusowej Wola Duchacka
1983
Rozpoczęcie eksploatacji autobusów w zajezdni w Płaszowie
1988
Zakończenie eksploatacji ostatnich wagonów tramwajowych typu N

1990
Przekształcenie MPK w sześć niezależnych spółek z o.o., powstanie MPK Sp. z o.o.
1991
Wprowadzenie w życie nowej oferty biletowej wzorowanej na rozwiązaniach europejskich
1993
Otwarcie pierwszego skomputeryzowanego punktu sprzedaży biletów okresowych przy ul. św. Wawrzyńca 13
1994
Zakup pierwszego autobusu niskopodłogowego
1995
Ponowne rozpoczęcie, po 20 latach przerwy, prac przy budowie pierwszego odcinka linii tramwaju szybkiego oraz tunelu pod dworcem kolejowym
1997
Przekształcenie MPK ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę akcyjną, przystąpienie do Krakowskiego Holdingu Komunalnego SA
Wycofanie z ruchu ostatniego czerwonego autobusu

1998
Współuczestniczenie w budowie mostu przez Wisłę „Lajkonik”
Zlikwidowanie działającej od 1966 roku zajezdni autobusowej w Czyżynach
1999
Wprowadzenie nowej marszrutyzacji komunikacji autobusowej i tramwajowej
Dostawa pierwszych niskopodłogowych wagonów dla Krakowa
2000
Uruchomienie montażu I serii wagonów tramwajowych NGT6

2001
Przyznanie po raz pierwszy tytułu „Przedsiębiorstwo Fair Play” dla MPK SA w Krakowie

Pożegnanie ostatniego wagonu typu 102N

2002
Fuzja z Miejskim Zakładem Naprawy Tramwajów Sp. z o.o., wdrożenie zintegrowanego systemu Zarządzania
2003
Otrzymanie Certyfikatu Jakości PN-EN ISO 9001:2001 potwierdzonego przez Sieć Certyfikacji IQNet
Dostawa 12 niskopodłogowych tramwajów NGT6 drugiej serii

2004
Zakup pięćdziesięciu nowoczesnych autobusów montowanych w MPK SA
Rozpoczęcie realizacji projektu „Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej – etap I”, współfinansowanego z funduszy strukturalnych UE i środków EBOiR

Wprowadzenie do ruchu wagonów E1

2005
Rozpoczęcie pilotażowego programu Krakowska Karta Miejska

Rozpoczęcie realizacji projektu „Civitas Caravel” (autobusy na gaz, linie giętkie, autobusy z bagażnikami na rowery), współfinansowanego z funduszy strukturalnych UE

2006
Otrzymanie Certyfikatu Systemu Jakości potwierdzającego wdrożenie i utrzymywanie Zintegrowanego Systemu Zarządzania Spółką zgodnego z normami ISO 9001 i 14001
Utworzenie Zarządu Transportu Publicznego, który przejmuje funkcję operatora komunikacji miejskiej

Zawarcie nowej umowy na świadczenie usług komunikacji miejskiej (tramwajami na 14 lat, autobusami na 8 lat, pomocnicze na 5 lat)
Wprowadzenie do ruchu autobusów zasilanych gazem ziemnym
Oddanie do użytku zmodernizowanych i przebudowanych ulic: Lubicz i Rakowickiej
Podpisanie z konsorcjum firm Bombardier Vossloh Kiepe i Solaris umowy na dostarczenie 24 nowoczesnych niskopodłogowych wagonów
Oddanie dworca autobusowego w Krowodrzy Górce
2007
Uruchomienie Tele-busa - pierwszego w Polsce autobusu na telefon

Wycofanie z ruchu starych, wysłużonych Ikarusów

Modernizacja torowiska tramwajowego od pętli Kamiennej do Krowodrzy Górki (MPK SA było beneficjentem tej inwestycji)
Oficjalne uruchomienie systemu Krakowskiej Karty Miejskiej

Oddanie do ruchu pierwszych z 24 tramwajów Bombardiera, trzeciej serii

Zakup 45 nowoczesnych niskopodłogowych autobusów
2008
Rusza kampania MPK SA pod hasłem "Spokojnie, już jadę"
W automatach Krakowskiej Karty Miejskiej została wprowadzona opcja zapłaty kartą

2009
Krakowskie przystanki zapowiadają znani i lubiani artyści: Krzysztof Globisz, Anna Dymna i Grzegorz Turnau
Usługa Tele-busa została wprowadzona w rejonie Płaszowa

Po prawie 15 latach eksploatacji Jelcz M120 został uroczyście wycofany z eksploatacji

W piątej edycji prestiżowego konkursu „Solidny Pracodawca Roku” MPK SA w Krakowie zostało uznane za „Solidnego pracodawcę 2008 roku”

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie otrzymało tytuł Lidera Informatyki 2009 w kategorii Sektor Publiczny, w konkursie organizowanym przez magazyn Computerworld
Krakowska komunikacja w rankingu magazynu Forbes zajęła 9. miejsce na świecie
2010
Budowa linii tramwajowej do Małego Płaszowa oraz modernizacja ul. Długiej w ramach unijnego projektu „Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej – etap II”
Parada zabytkowych autobusów i tramwajów z okazji 135-lecia funkcjonowania Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego SA w Krakowie

MPK SA podpisało umowę na dostarczenie 24 nowych tramwajów o długości ponad 32 metrów
2011
MPK SA zamówiło 100 nowych autobusów
MPK SA wprowadziło dla pasażerów kartę, która łączy funkcję biletu i karty płatniczej
Uruchomienie linii tramwajowej do Ruczaju
2012
Uruchomienie sprzedaży biletów okresowych przez Internet
W Krakowie zaczął kursować najdłuższy w Polsce jednoprzestrzenny tramwaj 405N, o długości 40,5 metra

Na krakowskich przystankach pojawiają się QR kody
MPK SA w Krakowie nagrodzone „srebrnym listkiem CSR”

Tramwaj NGT8, zakupiony przez MPK SA jest prezentowany na targach komunikacyjnych InnoTrans w Berlinie

Pierwsze nowe tramwaje NGT8 docierają do Krakowa

Wprowadzenie nowego układu linii tramwajowych i autobusowych w Krakowie
2013
MPK SA testuje pierwszy autobus elektryczny

MPK SA wycofuje z ruchu norymberskie wagony GT6

Zakończenie dostawy 24 nowych tramwajów NGT8

2014
Uruchomienie pierwszej w Polsce linii obsługiwanej autobusami elektrycznymi

Zakup autobusu hybrydowego

2015
Parada zabytkowych autobusów i tramwajów z okazji 140-lecia funkcjonowania komunikacji miejskiej w Krakowie

Dostawa 36 nowych tramwajów typu ‘Krakowiak’, o długości ponad 42 metry

2016
Podpisanie umowy na dostawę 107 nowoczesnych i przyjaznych dla środowiska autobusów miejskich dzięki środkom unijnym, które pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 - umowa została zawarta w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych

2017
Oddanie do ruchu 20 autobusów elektrycznych oraz 77 autobusów przegubowych z silnikami Euro6

Uruchomienie nowoczesnej myjni w Stacji Obsługi Tramwajów Nowa Huta

2018
Wycofanie z ruchu wszystkich autobusów z silniami nie spełniającymi co najmniej normy Euro5
Podpisanie umowy z firmą Stadler na dostawę 50 nowych niskopodłogowych tramwajów Lajkonik

Start programu „Karta Krakowska” skierowanej dla mieszkańców miasta, która m.in. daje prawo do zakupu tańszych biletów okresowych

2019
Dostarczenie do Krakowa pierwszego nowego tramwaju Lajkonik

Podpisanie umowy na dofinansowanie ze środków UE zakupu 50 autobusów elektrycznych

2020
Wyjazd pierwszego Lajkonika na regularną linię

Podpisanie umów z firmą Stadler na dostawę 60 nowych tramwajów

Rozpoczęcie testów przejazdu Lajkonika bez sieci trakcyjnej na linii regularnej

Pierwszy w Polsce przejazd autonomicznego tramwaju bez motorniczego

2021
Dostawa 50 nowych autobusów elektrycznych

Zakończenie dostaw 50 Lajkoników

Zakończenie modernizacji 28 wagonów GT8S

Wprowadzenie w automatach płatności BLIK
Nowa aplikacja mKKM do zakupu biletów okresowych

2022
Rozpoczęcie eksploatacji autobusów zasilanych wodorem

Oddanie nowej hali z zamontowanymi na dachu panelami fotowoltaicznymi w Stacji Obsługi Tramwajów Nowa Huta

Zakończenie numeracji wszystkich przystanków w Krakowie
