1875
Uruchomienie omnibusów konnych – pierwszej regularnej komunikacji miejskiej w Krakowie
1882
Oddanie pierwszej w Krakowie wąskotorowej linii tramwaju konnego
1901
Otwarcie w Krakowie pierwszej wąskotorowej linii tramwaju elektrycznego
1910
Gmina zostaje większościowym udziałowcem firmy komunikacyjnej
1913
Oddanie pierwszej normalnotorowej linii tramwajowej wraz z nową zajezdnią przy ul. Św. Wawrzyńca
1917
Pierwszy przejazd tramwaju trasą przez most na Wiśle, łączącą Podgórze z centrum Krakowa
1927
Uruchomienie pierwszych regularnych linii autobusowych
1928
Powstanie Krakowskiej Miejskiej Kolei Elektrycznej SA – przedsiębiorstwa z większościowym udziałem Gminy Kraków
1939
Oddanie do ruchu nowej zajezdni tramwajowej w Podgórzu
Wprowadzenie do eksploatacji nowych wagonów tramwajowych produkcji Sanockiej Fabryki Wagonów
1945
Uruchomienie w miesiąc po zakończeniu działań wojennych pierwszej linii tramwajowej, a w kilka miesięcy później również komunikacji autobusowej
1949
Wprowadzenie do ruchu wagonów typu N z Chorzowskiej Wytwórni Wagonów
1951
Utworzenie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego przedsiębiorstwa państwowego
1952
Otwarcie pierwszej linii tramwajowej do Nowej Huty
1953
Zlikwidowanie ostatniej w Krakowie linii tramwaju wąskotorowego
1956
Rozszerzenie działalności MPK o komunikację taksówkową
1960
Oddanie do użytku centralnych tramwajowych warsztatów remontowych
1965
Uruchomienie zajezdni tramwajowej w Nowej Hucie
1969
Dostawa pierwszych wagonów przegubowych typu 102N
1975
Wycofanie z ruchu ostatnich wagonów przedwojennych
Wprowadzenie do eksploatacji wagonów typu 105N
1980
Oddanie do użytku największej zajezdni autobusowej Wola Duchacka
1983
Rozpoczęcie eksploatacji autobusów w zajezdni w Płaszowie
1988
Zakończenie eksploatacji ostatnich wagonów tramwajowych typu N
1990
Przekształcenie MPK w sześć niezależnych spółek z o.o., powstanie MPK Sp. z o.o.
1991
Wprowadzenie w życie nowej oferty biletowej wzorowanej na rozwiązaniach europejskich
1993
Otwarcie pierwszego skomputeryzowanego punktu sprzedaży biletów okresowych przy ul. św. Wawrzyńca 13
1994
Zakup pierwszego autobusu niskopodłogowego
1995
Ponowne rozpoczęcie, po 20 latach przerwy, prac przy budowie pierwszego odcinka linii tramwaju szybkiego oraz tunelu pod dworcem kolejowym
1997
Przekształcenie MPK ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę akcyjną, przystąpienie do Krakowskiego Holdingu Komunalnego SA
Wycofanie z ruchu ostatniego czerwonego autobusu
1998
Współuczestniczenie w budowie mostu przez Wisłę „Lajkonik”
Zlikwidowanie działającej od 1966 roku zajezdni autobusowej w Czyżynach
1999
Wprowadzenie nowej marszrutyzacji komunikacji autobusowej i tramwajowej
Dostawa pierwszych niskopodłogowych wagonów dla Krakowa
2000
Uruchomienie montażu I serii wagonów tramwajowych NGT6
2001
Przyznanie po raz pierwszy tytułu „Przedsiębiorstwo Fair Play” dla MPK SA w Krakowie
Pożegnanie ostatniego wagonu typu 102N
2002
Fuzja z Miejskim Zakładem Naprawy Tramwajów Sp. z o.o., wdrożenie zintegrowanego systemu Zarządzania
2003
Otrzymanie Certyfikatu Jakości PN-EN ISO 9001:2001 potwierdzonego przez Sieć Certyfikacji IQNet
Dostawa 12 niskopodłogowych tramwajów NGT6 drugiej serii
2004
Zakup pięćdziesięciu nowoczesnych autobusów montowanych w MPK SA
Rozpoczęcie realizacji projektu „Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej – etap I”, współfinansowanego z funduszy strukturalnych UE i środków EBOiR
Wprowadzenie do ruchu wagonów E1
2005
Rozpoczęcie pilotażowego programu Krakowska Karta Miejska
Rozpoczęcie realizacji projektu „Civitas Caravel” (autobusy na gaz, linie giętkie, autobusy z bagażnikami na rowery), współfinansowanego z funduszy strukturalnych UE
2006
Otrzymanie Certyfikatu Systemu Jakości potwierdzającego wdrożenie i utrzymywanie Zintegrowanego Systemu Zarządzania Spółką zgodnego z normami ISO 9001 i 14001
Utworzenie Zarządu Transportu Publicznego, który przejmuje funkcję operatora komunikacji miejskiej
Zawarcie nowej umowy na świadczenie usług komunikacji miejskiej (tramwajami na 14 lat, autobusami na 8 lat, pomocnicze na 5 lat)
Wprowadzenie do ruchu autobusów zasilanych gazem ziemnym
Oddanie do użytku zmodernizowanych i przebudowanych ulic: Lubicz i Rakowickiej
Podpisanie z konsorcjum firm Bombardier Vossloh Kiepe i Solaris umowy na dostarczenie 24 nowoczesnych niskopodłogowych wagonów
Oddanie dworca autobusowego w Krowodrzy Górce
2007
Uruchomienie Tele-busa - pierwszego w Polsce autobusu na telefon
Wycofanie z ruchu starych, wysłużonych Ikarusów
Modernizacja torowiska tramwajowego od pętli Kamiennej do Krowodrzy Górki (MPK SA było beneficjentem tej inwestycji)
Oficjalne uruchomienie systemu Krakowskiej Karty Miejskiej
Oddanie do ruchu pierwszych z 24 tramwajów Bombardiera, trzeciej serii
Zakup 45 nowoczesnych niskopodłogowych autobusów
2008
Rusza kampania MPK SA pod hasłem "Spokojnie, już jadę"
W automatach Krakowskiej Karty Miejskiej została wprowadzona opcja zapłaty kartą
2009
Krakowskie przystanki zapowiadają znani i lubiani artyści: Krzysztof Globisz, Anna Dymna i Grzegorz Turnau
Usługa Tele-busa została wprowadzona w rejonie Płaszowa
Po prawie 15 latach eksploatacji Jelcz M120 został uroczyście wycofany z eksploatacji
W piątej edycji prestiżowego konkursu „Solidny Pracodawca Roku” MPK SA w Krakowie zostało uznane za „Solidnego pracodawcę 2008 roku”
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie otrzymało tytuł Lidera Informatyki 2009 w kategorii Sektor Publiczny, w konkursie organizowanym przez magazyn Computerworld
Krakowska komunikacja w rankingu magazynu Forbes zajęła 9. miejsce na świecie
2010
Budowa linii tramwajowej do Małego Płaszowa oraz modernizacja ul. Długiej w ramach unijnego projektu „Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej – etap II”
Parada zabytkowych autobusów i tramwajów z okazji 135-lecia funkcjonowania Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego SA w Krakowie
MPK SA podpisało umowę na dostarczenie 24 nowych tramwajów o długości ponad 32 metrów
2011
MPK SA zamówiło 100 nowych autobusów
MPK SA wprowadziło dla pasażerów kartę, która łączy funkcję biletu i karty płatniczej
Uruchomienie linii tramwajowej do Ruczaju
2012
Uruchomienie sprzedaży biletów okresowych przez Internet
W Krakowie zaczął kursować najdłuższy w Polsce jednoprzestrzenny tramwaj 405N, o długości 40,5 metra
Na krakowskich przystankach pojawiają się QR kody
MPK SA w Krakowie nagrodzone „srebrnym listkiem CSR”
Tramwaj NGT8, zakupiony przez MPK SA jest prezentowany na targach komunikacyjnych InnoTrans w Berlinie
Pierwsze nowe tramwaje NGT8 docierają do Krakowa
Wprowadzenie nowego układu linii tramwajowych i autobusowych w Krakowie
2013
MPK SA testuje pierwszy autobus elektryczny
MPK SA wycofuje z ruchu norymberskie wagony GT6
Zakończenie dostawy 24 nowych tramwajów NGT8
2014
Uruchomienie pierwszej w Polsce linii obsługiwanej autobusami elektrycznymi
Zakup autobusu hybrydowego
2015
Parada zabytkowych autobusów i tramwajów z okazji 140-lecia funkcjonowania komunikacji miejskiej w Krakowie
Dostawa 36 nowych tramwajów typu ‘Krakowiak’, o długości ponad 42 metry
2016
Podpisanie umowy na dostawę 107 nowoczesnych i przyjaznych dla środowiska autobusów miejskich dzięki środkom unijnym, które pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 - umowa została zawarta w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych
2017
Oddanie do ruchu 20 autobusów elektrycznych oraz 77 autobusów przegubowych z silnikami Euro6
Uruchomienie nowoczesnej myjni w Stacji Obsługi Tramwajów Nowa Huta
2018
Wycofanie z ruchu wszystkich autobusów z silniami nie spełniającymi co najmniej normy Euro5
Podpisanie umowy z firmą Stadler na dostawę 50 nowych niskopodłogowych tramwajów Lajkonik
Start programu „Karta Krakowska” skierowanej dla mieszkańców miasta, która m.in. daje prawo do zakupu tańszych biletów okresowych
2019
Dostarczenie do Krakowa pierwszego nowego tramwaju Lajkonik
Podpisanie umowy na dofinansowanie ze środków UE zakupu 50 autobusów elektrycznych
2020
Wyjazd pierwszego Lajkonika na regularną linię
Podpisanie umów z firmą Stadler na dostawę 60 nowych tramwajów
Rozpoczęcie testów przejazdu Lajkonika bez sieci trakcyjnej na linii regularnej
Pierwszy w Polsce przejazd autonomicznego tramwaju bez motorniczego
2021
Dostawa 50 nowych autobusów elektrycznych
Zakończenie dostaw 50 Lajkoników
Zakończenie modernizacji 28 wagonów GT8S
Wprowadzenie w automatach płatności BLIK
Nowa aplikacja mKKM do zakupu biletów okresowych
2022
Rozpoczęcie eksploatacji autobusów zasilanych wodorem
Oddanie nowej hali z zamontowanymi na dachu panelami fotowoltaicznymi w Stacji Obsługi Tramwajów Nowa Huta
Zakończenie numeracji wszystkich przystanków w Krakowie