Historia krakowskiej komunikacji rozpoczęła się w 1875 roku. To wtedy na ulice miasta wyjechały konne omnibusy. Po niemal 150 latach funkcjonowania, transport miejski w Krakowie korzysta z zupełnie innych rozwiązań. Nie zmienił się jednak cel działalności. Dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego SA w Krakowie nadal najważniejszym zadaniem jest zapewnienie pasaż erom, w tym osobom z ograniczoną mobilnością, bezpiecznej i komfortowej podróży. Dzięki licznym inwestycjom, które realizuje krakowski przewoźnik wszyscy pasażerowie mają do dyspozycji nowoczesny, wygodny i ekologiczny tabor.
Krakowski przewoźnik prowadzi różnego rodzaju działania skierowane do różnych grup pasażerów, których celem jest m.in. edukacja i kształtowanie postaw prospołecznych i proekologicznych.
Najwyższą jakość usług świadczonych przez MPK SA potwierdzają liczne certyfikaty. Magazyn Forbes w 2009 roku uznał krakowską komunikację za jedną z 10 najlepszych na świecie. W 2019 roku MPK SA otrzymało certyfikat „Miejsce przyjazne seniorom” za wprowadzone udogodnienia dla osób starszych w krakowskim taborze, a przede wszystkim za niską podłogę ułatwiającą wsiadanie i wysiadanie.