1 października 2009 - materiał archiwalny

W środę, 22 lipca, mieszkańcy Nowej Huty mieli wyjątkową okazję podróżować zabytkowymi autobusami i tramwajami. Na dwóch liniach miejskich, jednej autobusowej i jednej tramwajowej wybrane kursy były obsługiwane przez pojazdy pochodzące z przełomu lat 60. i 70.  Starsi mieszkańcy Nowej Huty mieli więc okazję przypomnieć sobie swoje przejazdy komunikacją miejską w czasach PRL-u, dla młodszych była to niepowtarzalna okazja, aby na własnej skórze przekonać się jakim taborem podróżowali ich rodzice kilkadziesiąt lat temu.

Zabytkowy tabor pojawił się na linii tramwajowej nr 15, kursującej obecnie z Pleszowa do Cichego Kącika. Co ciekawe na tablicach z przebiegiem trasy przejazdu zabytkowych wagonów były użyte nazwy ulic funkcjonujące w czasach PRL-u, tak więc „piętnastka” wyruszyła z Cementowni  (a nie z Pleszowa) i jechała m.in. ul. Rewolucji Kubańskiej, al. Planu 6-letniego i ul. Manifestu Lipcowego. Linię obsługiwały dwa zabytkowe wagony 102N i 102Na z przełomu lat 60. i 70. ubiegłego wieku.

Z kolei dwa zabytkowe autobusy: Jelcz, czyli popularny Ogórek oraz San H01, najstarszy jeżdżący w Polsce autobus obsługujący komunikację miejską, pojawiły się na linii 142 łączącej os. Na Stoku z Prądnikiem Czerwonym. Podobnie jak na linii nr 15 tu również na tablicach z przebiegiem trasy pojawiły się nazwy sprzed kilkudziesięciu lat, m.in. HiL, al. Lenina czy al. Rewolucji Październikowej.

Zabytkowa podróż tramwajami i autobusami była atrakcją, którą Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie oraz Krakowski Klub Modelarzy Kolejowych przygotowali w ramach obchodów 60-lecia Nowej Huty.

Najnowsze

14 listopada 2025
Pasażer chwali autobusy, które MPK kieruje na linie aglomeracyjne
Pasażerowie chwalą sobie autobusy marki MAN i Solaris, które MPK w Krakowie kupuje z myślą o trasach aglomeracyjnych. Obecnie krakowski przewoźnik dysponuje w sumie 31 takimi pojazdami. Za co cenią je pasażerowie? Jak pisze jeden z nich, który często ma okazję nimi podróżować, ich dużą zaletą jest wysokie bezpieczeństwo i komfort. Autobusy, w porównaniu w wersjami miejskim, mają większą liczbę miejsc siedzących i znakomicie sprawdzają się na często wąskich i krętych drogach w podkrakowskich miejscowościach.
14 listopada 2025
50 lat temu tramwaje zaczęły kursować do Bronowic Małych
Dokładnie 50 lat temu do Bronowic Małych (a wtedy os. Widok) zaczęły kursować tramwaje. Nowa linia tramwajowa została otwarta dla regularnych kursów 14 listopada 1975 roku. Do dzisiaj tramwaje są najlepszym środkiem transportu dla mieszkańców Bronowic, którzy jadą do centrum miasta.
10 listopada 2025
Pracownicy MPK w Krakowie zebrali 700 kg żywności dla potrzebujących
Pracownicy MPK SA w Krakowie po raz kolejny włączyli się do akcji Krakowska Zbiórka Żywności, którą organizuje Bank Żywności w Krakowie wraz z miastem Kraków. W tym roku zebrana żywność zostanie przekazana osobom starszym, chorym, z niepełnosprawnościami, rodzinom wielodzietnym oraz osobom samotnym.
10 listopada 2025
Kraków odpowiedział na apel i prośbę Kijowa
W ubiegłym tygodniu do Kijowa wyjechało pięć wycofanych przez MPK z ruchu autobusów marki Solaris z 2009 roku, o długości 12 metrów. Ich przekazanie to efekt prośby jaką do Prezydenta Miasta Krakowa skierował Mer Kijowa, Witalij Kłyczko. Ma to związek z bardzo trudną sytuacją w stolicy Ukrainy, która od kilku lat broni się przed atakiem Rosji. Warto pamiętać, że Kijów to dla Krakowa miasto bliźniacze na Ukrainie – co stanowi najwyższą, uchwaloną przez Radę Miasta Krakowa, formę partnerstwa międzynarodowego.
8 listopada 2025
Aktualizacja automatów mobilnych i usuwanie nieaktywnych nośników w KMK
Zgodnie z decyzją Zarządu Transportu Publicznego, od 12 listopada wprowadzana będzie aktualizacja oprogramowania we wszystkich mobilnych automatach biletowych – urządzeniach znajdujących się w pojazdach komunikacji miejskiej.
7 listopada 2025
Ruch tramwajowy do pętli Czerwone Maki został przywrócony
Informujemy, że do pętli Czerwone Maki został przywrócony ruch wszystkich linii tramwajowych nr 18, 52 i 77.