24 lipca 2025

W najbliższą niedzielę, 27 lipca na Krakowskiej Linii Muzealnej na linię 0 wyjedzie ponad stuletni wagon odbudowany przez pracowników MPK w Krakowie. Chodzi oczywiście o tramwaj SN1 o numerze 59 z 1922 roku, zaprezentowany w tym roku w ramach jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie.

Ten wyjątkowy wagon jest jednym z zaledwie 15 wagonów tego typu, które zbudowali pracownicy Krakowskiej Spółki Tramwajowej w warsztatach przy ul. św. Wawrzyńca. Musieli się na to zdecydować, bo po zakończeniu I Wojny Światowej i odzyskaniu niepodległości, Krakowa nie było stać na zakup, a nawet na zaciągnięcie kredytu na nowe wagony. A te były bardzo potrzebne, bo sieć tramwajowa w mieście była rozbudowywana.

Odbudowany SN1 był pierwszym tramwajem w Krakowie, który nie posiadał wewnętrznego podziału na klasę pierwszą i drugą (ten podział zniesiono latem 1919 roku). Stąd wyróżniało go wnętrze - jedna duża przestrzeń z ławkami wzdłuż ścian bocznych wagonu z 16 małymi oknami.

Niewiele brakowało, aby ten wyjątkowy eksponat nigdy nie odzyskał swojego wyglądu
i funkcji. Gdy w 1959 roku wagon wycofano z ruchu, jego nadwozie po zdemontowaniu urządzeń elektrycznych i mechanicznych, wykorzystano w… ośrodku wczasowym MPK
w Osieczanach. Przerobiono go na domek mieszkalny, w którym przez kolejne niemal
12 lat spędzali urlopy pracownicy krakowskiego przewoźnika wraz z rodzinami. Po wybudowaniu nowego domu wczasowego w Osieczanach nadwozie SN1 zostało sprzedane prywatnej osobie zamieszkującej okolice Myślenic. W 1986 roku odkupiło go MPK i SN1 jako wrak trafił do ówczesnej Składnicy Taboru Zabytkowego MPK. W 1998 roku został przekazany do Muzeum Inżynierii Miejskiej (obecnie Muzeum Inżynierii
i Techniki), a latem 2020 roku powrócił do swojego pierwotnego właściciela, czyli MPK
w Krakowie. W trakcie renowacji pracownicy MPK starali się zachować jak najwięcej elementów oryginalnych wagonu, w tym drewnianych konstrukcyjnych i wyposażania. Ostatecznie tramwaj odzyskał dokładnie taki wygląd i kolor, jaki miał w ostatnim okresie eksploatacji, czyli w latach 50. ubiegłego wieku.

Tramwajem będzie się można przejechać na „zerówce” z przystanku Dajwór do pętli Cichy Kącik, oglądając z okna najpiękniejsze zabytki Krakowa, takie jak Wawel czy Barbakan (trasa tej linii przebiega przez ścisłe centrum miasta). Kursy odbywają się od ok. 11.00 do ok. 17.00.

Szczegółowe rozkłady jazdy i mapki tras dostępne są na stronie www.mpk.krakow.pl. Obsługę historycznych pojazdów zapewnią członkowie Krakowskiego Klubu Modelarzy Kolejowych.

Najnowsze

25 lipca 2025
Tunel KST znów otwarty. Tramwaje wracają pod Dworzec Główny
W poniedziałek, 28 lipca wraca ruch tramwajowy w tunelu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju pod Dworcem Głównym. Przez miesiąc – od 28 czerwca – tunel był zamknięty z powodu zaplanowanych prac związanych z wymianą elementów systemu przeciwpożarowego.
24 lipca 2025
Wagon SN1 z 1922 roku przewiezie pasażerów na KLM
W najbliższą niedzielę, 27 lipca na Krakowskiej Linii Muzealnej na linię 0 wyjedzie ponad stuletni wagon odbudowany przez pracowników MPK w Krakowie. Chodzi oczywiście o tramwaj SN1 o numerze 59 z 1922 roku, zaprezentowany w tym roku w ramach jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie.
24 lipca 2025
Blisko 152 miliony złotych na rozwój transportu publicznego
Kraków sięga po środki na rozwój zrównoważonego transportu. Dzięki finansowaniu z Funduszy Europejskich remontu doczeka się układ torowiska na ul. Starowiślnej, ul. Straszewskiego i ul. Karmelickiej. Miasto zyskało też finansowanie na rozwój inteligentnych systemów transportowych, czyli m.in. ekranów z informacją pasażerską czy systemów kontrolnych w strefach ograniczonego ruchu. Za te projekty odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa.
18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.