17 lipca 2025

W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.

Jak to działa?

Zakup biletu w najnowszych urządzenia EMV odbywa się całkowicie elektronicznie – wystarczy przyłożyć kartę płatniczą, telefon lub zegarek z funkcją płatności zbliżeniowej. System przypisuje zakupiony i zaszyfrowany bilet bezpośrednio do konkretnego środka płatniczego, którym płaciliśmy. Żadne dane nie są zapisywane fizycznie ani na karcie, ani na naszym urządzeniu. Proces ten jest całkowicie bezpieczny i nie wymaga logowania czy podawania dodatkowych danych. W automatach można zakupić wszystkie podstawowe bilety czasowe: 20-minutowe, godzinne, dobowe, a nawet tygodniowe. Płatność możliwa jest wyłącznie w formie bezgotówkowej – to znacznie przyspiesza cały proces i ogranicza ryzyko awarii.

Co podczas kontroli?

Podczas kontroli należy zbliżyć tę samą kartę, telefon lub zegarek, za pomocą którego bilet został kupiony, do czytnika kontrolerskiego. System rozpozna przypisaną transakcję i potwierdzi ważność biletu. Również w tym przypadku dane z karty nie są odczytywane – urządzenie służy jedynie jako identyfikator transakcji. Dodatkowo, każdy pasażer może w dowolnym momencie sprawdzić ważność biletu, wybierając odpowiednią opcję w automacie i przykładając swój środek płatniczy.

Gdzie znajdziesz nowe urządzenia?

Nowe automaty najpierw pojawiły się w autobusach firmy Mobilis. Obecnie trwa ich montaż również w pojazdach MPK – do końca lipca łącznie zainstalowanych będzie ponad 500 sztuk.

Najnowsze

17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
9 lipca 2025
Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
W środę, 9 lipca do floty MPK w Krakowie dołączyło osiem nowych midi autobusów marki Autosan. W porównaniu do innych kontraktów krakowskiego przewoźnika liczba nowych pojazdów nie jest może imponująca, ale pozwala na wycofanie z ruchu ostatnich egzemplarzy autobusów spalinowych z silnikami Euro 5.
8 lipca 2025
Umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie podpisało 8 lipca umowę na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych z firmą Solaris Bus & Coach. Krakowski przewoźnik uzyskał już wsparcie finansowe na realizację tej inwestycji w ramach przedsięwzięcia o nazwie „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności MPK uzyska niemal 100 proc. dofinansowania do zakupu tych pojazdów.
7 lipca 2025
Wyjątkowy weekend z KLM – wieczorne kursy i wagon z XIX wieku
To był wyjątkowy weekend z Krakowską Linią Muzealną. Po raz pierwszy w historii zabytkowe tramwaje kursowały w… godzinach wieczornych. W sobotę, 5 lipca, została uruchomiona specjalna linia tramwajowa nr 66. Linia kursowała w godz. od ok. 18.00 do ok. 23.30 co ok. 60 minut. Na linii 66 kursowały dwa składy wagonów historycznych – tramwaj silnikowy 4N z przyczepą S2D, która charakteryzuje się niskopodłogowym wejściem w części środkowej oraz norymberski tramwaj GT6.
7 lipca 2025
Ponad 500 dzieci wzięło udział w zajęciach edukacyjnych MPK w Krakowie
W pierwszej połowie 2025 roku zajezdnię tramwajową Podgórze MPK w Krakowie odwiedziło ponad 500 dzieci z krakowskich szkół podstawowych. Wszystkie wzięły udział w zajęciach edukacyjnych w ramach programu Akademia Młodego Krakowianina oraz Akademii Bohaterów Klimatu. Podczas specjalnie przygotowanej trasy edukacyjnej w zajezdni tramwajowej Podgórze dzieci mogli zobaczyć na czym polega przygotowanie tramwajów do ruchu.