17 lipca 2025 - materiał archiwalny
17 lipca 2025 - materiał archiwalny

W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.

Jak to działa?

Zakup biletu w najnowszych urządzenia EMV odbywa się całkowicie elektronicznie – wystarczy przyłożyć kartę płatniczą, telefon lub zegarek z funkcją płatności zbliżeniowej. System przypisuje zakupiony i zaszyfrowany bilet bezpośrednio do konkretnego środka płatniczego, którym płaciliśmy. Żadne dane nie są zapisywane fizycznie ani na karcie, ani na naszym urządzeniu. Proces ten jest całkowicie bezpieczny i nie wymaga logowania czy podawania dodatkowych danych. W automatach można zakupić wszystkie podstawowe bilety czasowe: 20-minutowe, godzinne, dobowe, a nawet tygodniowe. Płatność możliwa jest wyłącznie w formie bezgotówkowej – to znacznie przyspiesza cały proces i ogranicza ryzyko awarii.

Co podczas kontroli?

Podczas kontroli należy zbliżyć tę samą kartę, telefon lub zegarek, za pomocą którego bilet został kupiony, do czytnika kontrolerskiego. System rozpozna przypisaną transakcję i potwierdzi ważność biletu. Również w tym przypadku dane z karty nie są odczytywane – urządzenie służy jedynie jako identyfikator transakcji. Dodatkowo, każdy pasażer może w dowolnym momencie sprawdzić ważność biletu, wybierając odpowiednią opcję w automacie i przykładając swój środek płatniczy.

Gdzie znajdziesz nowe urządzenia?

Nowe automaty najpierw pojawiły się w autobusach firmy Mobilis. Obecnie trwa ich montaż również w pojazdach MPK – do końca lipca łącznie zainstalowanych będzie ponad 500 sztuk.

Najnowsze

16 grudnia 2025
Kraków gotowy do wprowadzenia Strefy Czystego Transportu
System obsługi Strefy Czystego Transportu w Krakowie jest już dostępny z urządzeń stacjonarnych i przenośnych na stronie internetowej sct.zdmk.krakow.pl, jak również w aplikacji mKraków. W kolejnych tygodniach pojawią się jego kolejne funkcjonalności. Od 15 grudnia otwarto z kolei Punkty Obsługi Mieszkańców. SCT zacznie obowiązywać 1 stycznia 2026 r.
15 grudnia 2025
MPK w Krakowie z certyfikatem najwyższego standardu rzetelności i odpowiedzialności biznesowej
Kapituła Certyfikatu Eksperta Odpowiedzialności, która działa w imieniu International Business Organization (IBO), przyznała MPK w Krakowie certyfikat nadawany firmom wyróżniającym się najwyższymi standardami rzetelności i odpowiedzialności biznesowej. Jak napisał w swoim oświadczeniu przewodniczący Kapituły, krakowski przewoźnik cechuje się stabilną sytuacją finansową, brakiem zaległości oraz pozytywnymi opiniami klientów i partnerów, co stanowi potwierdzenie profesjonalizmu oraz etyki działania.
11 grudnia 2025
MPK w Krakowie konsultuje rozwiązania w nowych tramwajach w celu zapewnienia dostępności transportu dla osób ze szczególnymi potrzebami
Dla MPK w Krakowie dostępność taboru dla osób ze szczególnymi potrzebami jest priorytetem. Zależy nam na tym, aby osoby z ograniczoną mobilnością, poruszające się na wózkach inwalidzkich, niewidome i słabowidzące, ale także osoby poruszające z się z wózkami dziecięcymi mogły bezpiecznie i komfortowo podróżować naszymi pojazdami. Z tego właśnie powodu krakowski przewoźnik już po raz kolejny konsultuje zaprojektowane dla nich rozwiązania w nowych dwukierunkowych tramwajach. Jest to ważne, bo są to pierwsze tego rodzaju nowe wagony, które kupuje MPK w Krakowie.
11 grudnia 2025
Muzyczna podróż w świątecznym tramwaju MPK
W czwartek, 11 grudnia mieszkańy zostali zaproszeni w muzyczną podróż Świątecznym Tramwajem MPK w Krakowie. Tramwaj wyruszył o godzinie 15:00 z przystanku Łagiewniki w magiczną trasę po Krakowie. Kursował do godziny 19:00.
10 grudnia 2025
Pięć lat Krakowskiej Zbiórki Żywności – podsumowanie i plany na przyszłość
5 grudnia w Klastrze Innowacji Społeczno-Gospodarczych przy ul. Zabłocie 20 odbyło się wyjątkowe spotkanie podsumowujące pięć lat Krakowskiej Zbiórki Żywności – inicjatywy realizowanej wspólnie przez Miasto Kraków i Bank Żywności w Krakowie. W wydarzeniu wzięło udział ponad 60 osób reprezentujących instytucje publiczne, firmy, szkoły oraz organizacje zaangażowane w akcję. Nie mogło na nim zabraknąć przedstawiciela MPK w Krakowie. Grzegorz Łyduch, kierownik Stacji Obsługi Autobusów Wola Duchacka podzielił się doświadczeniami z akcji krakowskiego przewoźnika, gdzie pracownicy zebrali w sumie 700 kg żywności.
9 grudnia 2025
Stacja Remontów najlepsza w Lidze Halowej MPK w Krakowie
W piątek, 5 grudnia ponad 60 pracowników MPK w Krakowie zakończyło zmagania w wewnętrznych rozgrywkach piłkarskich. Liga Halowa MPK Kraków 2025 rozgrywana była w hali namiotowej TS Tramwaj Kraków i wzięło w niej udział sześć zespołów reprezentujące poszczególne zajezdnie: Bieńczyce, Nowa Huta, Płaszów, Podgórze, Stacja Remontów i Wola Duchacka.