24 lipca 2025

Kraków sięga po środki na rozwój zrównoważonego transportu. Dzięki finansowaniu z Funduszy Europejskich remontu doczeka się układ torowiska na ul. Starowiślnej, ul. Straszewskiego i ul. Karmelickiej. Miasto zyskało też finansowanie na rozwój inteligentnych systemów transportowych, czyli m.in. ekranów z informacją pasażerską czy systemów kontrolnych w strefach ograniczonego ruchu. Za te projekty odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa.

– Dzięki tym środkom możliwa będzie kompleksowa modernizacja ważnych tras tramwajowych oraz rozbudowa inteligentnych systemów transportowych w całym mieście. Dla wielu obszarów, jak w przypadku ul. Starowiślnej, oznacza to szansę na prawdziwą rewitalizację i przywrócenie wysokiej jakości przestrzeni publicznej, bardziej dostępnej, bezpiecznej i przyjaznej zarówno dla pasażerów, jak i mieszkańców – mówi prezydent Krakowa Aleksander Miszalski.

W ramach Działania „Transport miejski” programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS), Gmina Miejska Kraków uzyskała wsparcie w wysokości aż 151 664 409,88 zł. Obecnie trwa proces przygotowania i podpisywania umów o dofinansowanie.

– Z dotychczas uzyskanych środków programu FEnIKS uda nam się zrealizować inwestycje o wartości 233 milionów złotych, z których 2/3 kwoty pokryje wkład z Funduszy Europejskich. Dzięki pozyskanemu finansowaniu zrealizujemy inwestycje, które przełożą się na wygodę podróży, punktualność komunikacji zbiorowej, poprawę przestrzeni publicznej i bezpieczeństwo uczestników ruchu – mówi zastępca prezydenta Krakowa Stanisław Mazur.

Rewitalizacja Starowiślnej – od tranzytu po przyjazną aleję

Największym z dofinansowanych projektów jest przebudowa torowiska tramwajowego na ul. Starowiślnej, na odcinku od ul. Dietla do mostu Powstańców Śląskich. Oprócz modernizacji samego torowiska i sieci trakcyjnej, inwestycja obejmie przebudowę chodników, budowę drogi dla rowerów, nowe oświetlenie, odwodnienie oraz nasadzenia drzew. To ważny element poprawy jakości infrastruktury w rejonie Kazimierza i Grzegórzek i przykład łączenia inwestycji transportowych z działaniami na rzecz estetyki i ekologii miasta.

– To nie będzie tylko modernizacja, to będzie transformacja – z głośnej i zniszczonej ulicy tranzytowej, w zieloną przestrzeń przyjazną do spędzania czasu, komfortowego i bezpiecznego przemieszczania się także niechronionych uczestników ruchu – ocenia Stanisław Mazur. Całkowity koszt zadania to 129,7 mln zł, z czego ponad 82,6 mln zł pochodzi z dofinansowania unijnego.

Straszewskiego i Karmelicka: modernizacja w sercu zabytkowego Krakowa

Drugą inwestycją, która otrzyma wsparcie jest przebudowa torowiska w ulicach Straszewskiego i Karmelickiej, a także modernizacja rozjazdów i całego układu torowo-drogowego w tym rejonie. Projekt obejmuje obszar ścisłego centrum Krakowa, gdzie ze względu na zwartą, historyczną zabudowę niemożliwe jest wydzielenie torowiska.

– Dlatego kluczowe jest podniesienie jakości nawierzchni wspólnej dla ruchu tramwajowego i kołowego, a także poprawa odwodnienia, oświetlenia oraz bezpieczeństwa pieszych – tłumaczy prezydent Krakowa Aleksander Miszalski. Prace obejmą m.in. przebudowę torowiska od skrzyżowania ul. Dunajewskiego z ul. Podwale aż po przystanek „Uniwersytet Jagielloński”, w tym wykonanie nowego peronu. Wartość inwestycji wynosi 36,6 mln zł, a dofinansowanie to ponad 22,8 mln zł. Dzięki temu poprawiona zostanie płynność i niezawodność jednego z kluczowych odcinków sieci tramwajowej.

Technologia w służbie zrównoważonego transportu

Trzeci projekt to rozwój inteligentnych systemów transportowych (ITS), obejmujący cały obszar miasta. W jego ramach zamontowane zostaną nowe tablice dynamicznej informacji pasażerskiej (DIP) na przystankach, tablice zmiennej treści (VMS) informujące o czasach przejazdu i trasach alternatywnych na głównych wjazdach do miasta, a także systemy kontroli dostępu do stref ograniczonego ruchu, zwłaszcza na Kazimierzu i w centrum. Pojawią się także nowe urządzenia wykrywające natężenie ruchu oraz tablice informujące o dostępnych miejscach na parkingach miejskich.

Łączna wartość tej inwestycji to ponad 66,8 mln zł, z czego ponad 46,2 mln zł pochodzi ze środków europejskich. Nowoczesny system ITS zwiększy nie tylko komfort pasażerów ale też realnie poprawi zarządzanie ruchem. Dzięki lepszemu przepływowi informacji, komunikacja zbiorowa staje się bardziej przewidywalna, a strefy ograniczonego ruchu będą skuteczniej egzekwowane.

Wśród projektów, które wciąż ubiegają się o wsparcie z programu FEnIKS, znajduje się także inwestycja zakładająca budowę nowej linii tramwajowej na Azory. To przedsięwzięcie o strategicznym znaczeniu dla północno-zachodnich dzielnic Krakowa, która ma duże szanse na uzyskanie znaczącego finansowania z Funduszy Europejskich.

fot. Jan Graczyński/krakow.pl

Najnowsze

13 sierpnia 2025
Długi weekend z historycznymi pojazdami na KLM
W tym tygodniu historyczne pojazdy z kolekcji MPK wyjadą na krakowskie ulice wyjątkowo w dwa dni - w piątek i niedzielę. W ramach Krakowskiej Linii Muzealnej oprócz zabytkowych tramwajów wyjadą także historyczne Nyski.
11 sierpnia 2025
Krakowskie obwarzanki w zabytkowym tramwaju we Wrocławiu
W niedzielę, 10 sierpnia pracownicy MPK w Krakowie częstowali wrocławian krakowskim tradycyjnym przysmakiem – obwarzankami. Robili to w tramwaju sprzed 100 lat, który w ramach wymiany na okres wakacyjny trafił do Wrocławia.
10 sierpnia 2025
Historyczne autobusy i tramwaje wyjechały na ulice Krakowa
W niedzielę, 10 sierpnia, oprócz tramwajowej linii nr 0 na krakowskich ulicach pojawiły się zabytkowe autobusy.
4 sierpnia 2025
Miasto w Twoim zasięgu – pobierz aplikację mKraków
Krakowskie Centrum Kontaktu, rozkład jazdy komunikacji miejskiej, możliwość opłacenia parkingu i zakupu biletów okresowych ze zniżką Karty Krakowskiej oraz mapa obiektów sportowych. To tylko niektóre z usług dostępnych w nowej aplikacji mobilnej mKraków. Dziś, 4 sierpnia odbyła się premiera najnowszej wersji aplikacji.
3 sierpnia 2025
Weekend z Krakowską Linią Muzealną
W ramach trwającego sezonu Krakowskiej Linii Muzealnej w sobotę, 2 sierpnia, na ulice Krakowa wyjechała specjalna linia tramwajowa nr 68. Zabytkowymi wagonami można było podróżować krakowskimi ulicami wieczorem – od około godziny 18.00 do 23.30.
1 sierpnia 2025
MPK w Krakowie podpisało aneks do umowy zwiększający wartość dotacji na tramwaje do 351 mln zł
W środę, 30 lipca, MPK w Krakowie podpisało z Centrum Unijnych Projektów Transportowych aneks do umowy, przyznający bezzwrotną dotację w wysokości ponad 351 mln zł do zakupu tramwajów Lajkonik II. Środki finansowe mają trafić do Krakowa z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.