24 lipca 2025 - materiał archiwalny
24 lipca 2025 - materiał archiwalny

Kraków sięga po środki na rozwój zrównoważonego transportu. Dzięki finansowaniu z Funduszy Europejskich remontu doczeka się układ torowiska na ul. Starowiślnej, ul. Straszewskiego i ul. Karmelickiej. Miasto zyskało też finansowanie na rozwój inteligentnych systemów transportowych, czyli m.in. ekranów z informacją pasażerską czy systemów kontrolnych w strefach ograniczonego ruchu. Za te projekty odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa.

– Dzięki tym środkom możliwa będzie kompleksowa modernizacja ważnych tras tramwajowych oraz rozbudowa inteligentnych systemów transportowych w całym mieście. Dla wielu obszarów, jak w przypadku ul. Starowiślnej, oznacza to szansę na prawdziwą rewitalizację i przywrócenie wysokiej jakości przestrzeni publicznej, bardziej dostępnej, bezpiecznej i przyjaznej zarówno dla pasażerów, jak i mieszkańców – mówi prezydent Krakowa Aleksander Miszalski.

W ramach Działania „Transport miejski” programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS), Gmina Miejska Kraków uzyskała wsparcie w wysokości aż 151 664 409,88 zł. Obecnie trwa proces przygotowania i podpisywania umów o dofinansowanie.

– Z dotychczas uzyskanych środków programu FEnIKS uda nam się zrealizować inwestycje o wartości 233 milionów złotych, z których 2/3 kwoty pokryje wkład z Funduszy Europejskich. Dzięki pozyskanemu finansowaniu zrealizujemy inwestycje, które przełożą się na wygodę podróży, punktualność komunikacji zbiorowej, poprawę przestrzeni publicznej i bezpieczeństwo uczestników ruchu – mówi zastępca prezydenta Krakowa Stanisław Mazur.

Rewitalizacja Starowiślnej – od tranzytu po przyjazną aleję

Największym z dofinansowanych projektów jest przebudowa torowiska tramwajowego na ul. Starowiślnej, na odcinku od ul. Dietla do mostu Powstańców Śląskich. Oprócz modernizacji samego torowiska i sieci trakcyjnej, inwestycja obejmie przebudowę chodników, budowę drogi dla rowerów, nowe oświetlenie, odwodnienie oraz nasadzenia drzew. To ważny element poprawy jakości infrastruktury w rejonie Kazimierza i Grzegórzek i przykład łączenia inwestycji transportowych z działaniami na rzecz estetyki i ekologii miasta.

– To nie będzie tylko modernizacja, to będzie transformacja – z głośnej i zniszczonej ulicy tranzytowej, w zieloną przestrzeń przyjazną do spędzania czasu, komfortowego i bezpiecznego przemieszczania się także niechronionych uczestników ruchu – ocenia Stanisław Mazur. Całkowity koszt zadania to 129,7 mln zł, z czego ponad 82,6 mln zł pochodzi z dofinansowania unijnego.

Straszewskiego i Karmelicka: modernizacja w sercu zabytkowego Krakowa

Drugą inwestycją, która otrzyma wsparcie jest przebudowa torowiska w ulicach Straszewskiego i Karmelickiej, a także modernizacja rozjazdów i całego układu torowo-drogowego w tym rejonie. Projekt obejmuje obszar ścisłego centrum Krakowa, gdzie ze względu na zwartą, historyczną zabudowę niemożliwe jest wydzielenie torowiska.

– Dlatego kluczowe jest podniesienie jakości nawierzchni wspólnej dla ruchu tramwajowego i kołowego, a także poprawa odwodnienia, oświetlenia oraz bezpieczeństwa pieszych – tłumaczy prezydent Krakowa Aleksander Miszalski. Prace obejmą m.in. przebudowę torowiska od skrzyżowania ul. Dunajewskiego z ul. Podwale aż po przystanek „Uniwersytet Jagielloński”, w tym wykonanie nowego peronu. Wartość inwestycji wynosi 36,6 mln zł, a dofinansowanie to ponad 22,8 mln zł. Dzięki temu poprawiona zostanie płynność i niezawodność jednego z kluczowych odcinków sieci tramwajowej.

Technologia w służbie zrównoważonego transportu

Trzeci projekt to rozwój inteligentnych systemów transportowych (ITS), obejmujący cały obszar miasta. W jego ramach zamontowane zostaną nowe tablice dynamicznej informacji pasażerskiej (DIP) na przystankach, tablice zmiennej treści (VMS) informujące o czasach przejazdu i trasach alternatywnych na głównych wjazdach do miasta, a także systemy kontroli dostępu do stref ograniczonego ruchu, zwłaszcza na Kazimierzu i w centrum. Pojawią się także nowe urządzenia wykrywające natężenie ruchu oraz tablice informujące o dostępnych miejscach na parkingach miejskich.

Łączna wartość tej inwestycji to ponad 66,8 mln zł, z czego ponad 46,2 mln zł pochodzi ze środków europejskich. Nowoczesny system ITS zwiększy nie tylko komfort pasażerów ale też realnie poprawi zarządzanie ruchem. Dzięki lepszemu przepływowi informacji, komunikacja zbiorowa staje się bardziej przewidywalna, a strefy ograniczonego ruchu będą skuteczniej egzekwowane.

Wśród projektów, które wciąż ubiegają się o wsparcie z programu FEnIKS, znajduje się także inwestycja zakładająca budowę nowej linii tramwajowej na Azory. To przedsięwzięcie o strategicznym znaczeniu dla północno-zachodnich dzielnic Krakowa, która ma duże szanse na uzyskanie znaczącego finansowania z Funduszy Europejskich.

fot. Jan Graczyński/krakow.pl

Najnowsze

31 października 2025
Na ulicy Jana Brożka zostaną wymienione rozjazdy i zwrotnice
W poniedziałek, 3 listopada na ulicy Jana Brożka rozpoczną się prace związane z wymianą dwóch rozjazdów i zwrotnic. Te elementy torowiska były już w bardzo złym stanie i ich wymiana jest konieczna, aby tramwaje mogły tam bezpiecznie i sprawnie przejeżdżać. Prace prowadzone na ul. J. Brożka są ostatnim elementem projektu realizowanego przez MPK w Krakowie, który jest związany z budową tzw. toru obwodowego na terenie zajezdni tramwajowej Podgórze. Jego powstanie znacznie usprawni przejazdy tramwajów po terenie tej zajezdni – wagony jadąc torem obwodowym nie będą już musiały wyjeżdżać poza bramy zajezdni, na tory w ul. J. Brożka.
30 października 2025
Tramwaje wracają na most Grunwaldzki
Za nami przejazd techniczny po wyremontowanym torowisku na moście Grunwaldzkim. Tramwaje wrócą więc na kluczową przeprawę w piątek, 31 października, w przeddzień Wszystkich Świętych. Zakończyły się prace związane z połączeniem trakcji oraz torowiska na moście z infrastrukturą na rondzie Grunwaldzkim oraz na ul. Monte Cassino. To oznacza, że dotrzymany zostanie pierwotnie zapowiadany termin przywrócenia komunikacji szynowej na moście Grunwaldzkim. Dzięki temu mieszkańcy południowych dzielnic Krakowa będą mieli łatwiejszy dojazd na cmentarze w okresie Wszystkich Świętych.
30 października 2025
Wszystkich Świętych – informacje praktyczne
Przed nami dzień Wszystkich Świętych i Dzień Zaduszny, czas refleksji nad przemijającym czasem, ale przede wszystkim okazja do wizyt na grobach naszych zmarłych bliskich. Oto nasz świąteczny informator, a w nim szczegóły zmian w komunikacji miejskiej i organizacji ruchu drogowego, praktyczne porady dotyczące infrastruktury cmentarnej, pomocy dla osób z niepełnosprawnościami oraz orientacyjne plany krakowskich nekropolii.
22 października 2025
MPK Kraków na Targach Pracy – szansa na nową drogę zawodową!
W środę, 22 października 2025 roku, MPK S.A. w Krakowie wzięło udział w Targach Pracy i Przedsiębiorczości „Świadomie do celu”, które odbyły się w TAURON Arenie Kraków. Nasze stoisko przyciągnęło wielu odwiedzających zainteresowanych rozpoczęciem pracy w MPK s.A w Krakowie. Uczestnicy mieli okazję poznać aktualne oferty pracy oraz bezpośrednio porozmawiać z przedstawicielami MPK Kraków o możliwościach zatrudnienia i rozwoju zawodowego.
21 października 2025
Stacja Obsługi Tramwajów w Nowej Hucie wykorzysta energię słoneczną do obsługi tramwajów
We wtorek 21 października br. oficjalnie zostaje przekazana do użytkowania nowoczesna hala wybudowana na terenie Stacji Obsługi Tramwajów w Nowej Hucie. W trosce o klimat Krakowa, na dachu hali...
17 października 2025
Ćwiczenia i integracja członków Zakładowej Ochotniczej Straży Pożarnej MPK S.A. w Krakowie
W piątek, 17 października na terenie Stacji Obsługi Autobusów Płaszów drużyny Zakładowej Ochotniczej Straży Pożarnej MPK S.A. w Krakowie rywalizowały w zawodach sportowo-pożarniczych. Wzięły w...