19 listopada 2008 - materiał archiwalny

W artykule „Tracimy pieniądze przez Monopol MPK” (Polska Gazeta Krakowska, 19.11.2008) postawiono tezę, że konkurent Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego S.A. w Krakowie, firma Mobilis wykonuje usługi przewozowe taniej. W rzeczywistości jednak wcale tak nie jest. Gdyby trzy linie obsługiwane przez Mobilis (178, 152, 304) zlecono MPK S.A. okazałoby się, że na każdym wozokilometrze miasto zaoszczędziłoby 1 grosz (średnio zamiast płacić 5,23 zł, wydawałoby 5,22 zł netto przy obecnie obowiązujących stawkach). Potwierdza to prosty przykład. MPK S.A. na liniach aglomeracyjnych jeździ po stawce 4,20 zł za wozokilometr. Porównując więc koszty linii 304 kursującej do Wieliczki, obsługiwanej przez firmę Mobilis do kosztów linii 204 również kursującej do Wieliczki a obsługiwanej przez MPK S.A., okazuje się, że miasto prywatnemu przewoźnikowi płaci aż o 74 gr. więcej (za każdy wozokilometr obsługiwanej przez firmę Mobilis linii 304 miasto musi zapłacić 4,94 zł. netto).

Przy analizie kosztów przedstawionej w artykule zapomniano także o tym, że MPK S.A. nie tylko jeździ autobusami i tramwajami. Krakowski przewoźnik jest również odpowiedzialny m.in. za utrzymanie w czystości wszystkich przystanków (również tych, na których zatrzymuje się Mobilis), rozklejanie rozkładów jazdy (również dla linii Mobilisa) czy obsługę automatów biletowych (również tych, które w swoich autobusach ma Mobilis).

Do tego dochodzą także koszty realizacji projektów unijnych, których MPK S.A. było beneficjentem. Remont ul. Lubicz i Rakowickiej, modernizacja linii tramwajowej z pętli Kamiennej do Krowodrzy Górki oraz zakup nowoczesnych niskopodłogowych tramwajów to inwestycje, które cały czas obciążają budżet krakowskiego przewoźnika.

Trzeba także zaznaczyć, że zlecanie obsługi linii autobusowych prywatnemu przewoźnikowi niesie ze sobą pewne niebezpieczeństwo. Przypomnijmy, że firma Mobilis powinna była zacząć przewozić pasażerów na liniach 178, 152 i 304 od 1 kwietnia 2008 roku. Okazało się jednak, że nie była w stanie dotrzymać tego terminu i ostatecznie obsługę wszystkich trzech linii rozpoczęła z ponad dwumiesięcznym opóźnieniem. W tym czasie na tych liniach pasażerów przewoziły autobusy MPK S.A.

Niezależnie jednak od tego, MPK S.A. w Krakowa nie ma nic przeciwko temu, aby obsługę nowych linii autobusowych miasto rozstrzygało poprzez przetargi. Zrozumiałe jest przecież, że władze miasta chcą szukać oszczędności. Pasażerów powinien więc przewozić ten, kto zaoferuje mniejszą cenę.

MPK S.A. w Krakowie

Najnowsze

18 września 2025
Otwarcie mostu Grunwaldzkiego dla tramwajów coraz bliżej
Zgodnie z informacją podaną przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa tramwaje wrócą na most Grunwaldzki 8 listopada. Przy okazji remontu mostu Grunwaldzkiego trwa wymiana fragmentu torowiska na ul. Dietla. Zgodnie z założeniem odcinek między przeprawą przez Wisłę a ul. św. Stanisława miał być gotowy pod koniec października, kiedy zaplanowano również finał prac przy torowisku na samym moście Grunwaldzkim. Natrafiono jednak na trudności, które sprawią, że tramwaje wrócą na swoje trasy kilkanaście dni później.
18 września 2025
Ekonomiści i zarządy transportów z całej Polski spotkali się w Krakowie, aby rozmawiać o rozwoju komunikacji miejskiej
W czwartek, 18 września w Krakowie odbywało się spotkanie Komisji Ekonomicznej i Komisji Zarządów Transportu z całej Polski. To jedne z najważniejszych komisji organizowanych przez Izbę Gospodarczą Komunikacji Miejskiej. Spotkanie miało szczególne znaczenie, bo odbywało się w Krakowie, który świętuje w tym roku 150 lat nieprzerwanej działalności komunikacji miejskiej.
17 września 2025
Akcja MPK i Straży Miejskiej "Wystarczy 1 metr” w centrum miasta
W tym tygodniu w ramach Europejskiego Tygodnia Mobilności patrole Straży Miejskiej i inspektorów ruchu MPK w Krakowie będą pilnować, czy kierowcy samochodów prawidłowo parkują i nie blokują przejazdu tramwajom, a także czy nie blokują przystanków. Akcja pod hasłem „Wystarczy 1 metr” ma na celu kontrolę ulic w centrum miasta, szczególnie wokół I Obwodnicy oraz ul. Długiej, gdzie najczęściej dochodzi do blokowania tramwajów. Akcja jest prowadzona od 16 do 18 września (wtorek-czwartek).
16 września 2025
Wielka jubileuszowa parada tramwajów MPK w Krakowie
W najbliższą niedzielę, 21 września zapraszamy mieszkańców, a także turystów przebywających w Krakowie do udziału w wyjątkowym wydarzeniu jakim będzie wielka parada historycznych i współczesnych tramwajów. Jest ona organizowana w ramach obchodów jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej. Jej data nie została jednak wybrana przypadkowo – tramwaje przejadą przez miasto w czasie obchodów Europejskiego Tygodnia Mobilności.
16 września 2025
Przed nami Europejski Tydzień Mobilności
Parada tramwajów, pikniki edukacyjne, warsztaty i wielka lekcja ekologii – Kraków świętuje Europejski Tydzień Mobilności. Pod hasłem „Mobilność dla każdego” miasto zaprasza mieszkańców do udziału w atrakcjach, m.in. pikniku „Wszystko o transporcie”, Wielkiej Lekcji Ekologii w TAURON Arenie, paradzie tramwajów oraz Dniu bez Samochodu z bezpłatną komunikacją miejską.
14 września 2025
Krakowski Klub Modelarzy Kolejowych świętuje 50-lecie działalności – to był wyjątkowy weekend z historycznymi pojazdami
Przez cały weekend, od piątku do niedzieli (12–14 września) w Centrum Nauki Cogiteon odbywały się uroczyste obchody 50-lecia Krakowskiego Klubu Modelarzy Kolejowych. Klub od samego początku swojego istnienia ściśle współpracuje z MPK w Krakowie, które w tym roku świętuje 150 lat komunikacji miejskiej.