19 listopada 2008 - materiał archiwalny

W artykule „Tracimy pieniądze przez Monopol MPK” (Polska Gazeta Krakowska, 19.11.2008) postawiono tezę, że konkurent Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego S.A. w Krakowie, firma Mobilis wykonuje usługi przewozowe taniej. W rzeczywistości jednak wcale tak nie jest. Gdyby trzy linie obsługiwane przez Mobilis (178, 152, 304) zlecono MPK S.A. okazałoby się, że na każdym wozokilometrze miasto zaoszczędziłoby 1 grosz (średnio zamiast płacić 5,23 zł, wydawałoby 5,22 zł netto przy obecnie obowiązujących stawkach). Potwierdza to prosty przykład. MPK S.A. na liniach aglomeracyjnych jeździ po stawce 4,20 zł za wozokilometr. Porównując więc koszty linii 304 kursującej do Wieliczki, obsługiwanej przez firmę Mobilis do kosztów linii 204 również kursującej do Wieliczki a obsługiwanej przez MPK S.A., okazuje się, że miasto prywatnemu przewoźnikowi płaci aż o 74 gr. więcej (za każdy wozokilometr obsługiwanej przez firmę Mobilis linii 304 miasto musi zapłacić 4,94 zł. netto).

Przy analizie kosztów przedstawionej w artykule zapomniano także o tym, że MPK S.A. nie tylko jeździ autobusami i tramwajami. Krakowski przewoźnik jest również odpowiedzialny m.in. za utrzymanie w czystości wszystkich przystanków (również tych, na których zatrzymuje się Mobilis), rozklejanie rozkładów jazdy (również dla linii Mobilisa) czy obsługę automatów biletowych (również tych, które w swoich autobusach ma Mobilis).

Do tego dochodzą także koszty realizacji projektów unijnych, których MPK S.A. było beneficjentem. Remont ul. Lubicz i Rakowickiej, modernizacja linii tramwajowej z pętli Kamiennej do Krowodrzy Górki oraz zakup nowoczesnych niskopodłogowych tramwajów to inwestycje, które cały czas obciążają budżet krakowskiego przewoźnika.

Trzeba także zaznaczyć, że zlecanie obsługi linii autobusowych prywatnemu przewoźnikowi niesie ze sobą pewne niebezpieczeństwo. Przypomnijmy, że firma Mobilis powinna była zacząć przewozić pasażerów na liniach 178, 152 i 304 od 1 kwietnia 2008 roku. Okazało się jednak, że nie była w stanie dotrzymać tego terminu i ostatecznie obsługę wszystkich trzech linii rozpoczęła z ponad dwumiesięcznym opóźnieniem. W tym czasie na tych liniach pasażerów przewoziły autobusy MPK S.A.

Niezależnie jednak od tego, MPK S.A. w Krakowa nie ma nic przeciwko temu, aby obsługę nowych linii autobusowych miasto rozstrzygało poprzez przetargi. Zrozumiałe jest przecież, że władze miasta chcą szukać oszczędności. Pasażerów powinien więc przewozić ten, kto zaoferuje mniejszą cenę.

MPK S.A. w Krakowie

Najnowsze

28 maja 2025
Kraków włącza się do ogólnopolskiej akcji „Głosujemy na 100 procent”
Przed nami II tura wyborów prezydenckich. Miasto Kraków zachęca mieszkańców do aktywnego udziału w ogólnopolskiej kampanii samorządowej „Głosujemy na 100 procent”. Inicjatywa ma na celu promowanie wysokiej frekwencji wyborczej jako fundamentu silnej i odpowiedzialnej demokracji.
28 maja 2025
MPK w Krakowie nagrodzone Dyplomem Honorowym Nagrody im. Józefa Dietla
Podczas uroczystej gali zorganizowanej 27 maja w pałacu Krzysztofory, Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK w Krakowie odebrał Dyplom Honorowy Nagrody im. Józefa Dietla. Został on przyznany dla MPK w tegorocznej edycji tej nagrody w kategorii firma.
23 maja 2025
Dzień Dziecka w nowohuckiej zajezdni MPK w Krakowie
Wszystkie dzieci serdecznie zapraszamy na organizowany przez MPK w Krakowie Dzień Dziecka. Czekamy na Was w niedzielę 1 czerwca w zajezdni tramwajowej Nowa Huta, przy ul. Ujastek 12. Przygotowaliśmy dla Was mnóstwo atrakcji.
22 maja 2025
Na Krakowskiej Linii Muzealnej pojadą tramwaje z Poznania, Warszawy i Wrocławia
W jubileuszowym roku, w którym MPK w Krakowie świętuje 150 lat komunikacji miejskiej 23. sezon Krakowskiej Linii Muzealnej zapowiada się absolutnie wyjątkowo. Będą na niej kursować nie tylko tramwaje z Krakowa, ale także wagony z trzech innych polskich miast, które na tegoroczny sezon wakacyjny trafiły do stolicy Małopolski z Poznania, Warszawy i po raz pierwszy z Wrocławia.
18 maja 2025
Dwie drużyny MPK zagrały w 11. Turnieju o Puchar Prezydenta Miasta Krakowa
Zwycięzcą 11. Piłkarskiego Turnieju o Puchar Prezydenta Miasta Krakowa została drużyna złożona z pracowników Wodociągów. Zespół zasłużenie zdobył pierwsze miejsce pokonując w finale drużynę Rajska Szkoła 2:1. Puchar wręczył zwycięzcom Łukasz Sęk, wiceprezydent Krakowa. Sukces Wodociągów warto docenić, bo ten zespół wystąpił w każdej edycji turnieju, wielokrotnie był w finale, ale dopiero teraz udało im się zdobyć pierwsze miejsce.
15 maja 2025
Kraków dysponuje już 137 stacjami do ładowania autobusów elektrycznych
Autobusy elektryczne w Krakowie zyskały kolejne stacje do ładowania baterii. Zakończył się już pierwszy etap prac na terenie Stacji Obsługi Autobusów Wola Duchacka, gdzie powstało 35 stanowisk wolnego ładowania elektryków przez pantograf. To oznacza, że ta zajezdnia dysponuje już 117 takimi stanowiskami. A to nie wszystko, bo w kolejnym, drugim etapie powstanie na terenie tej zajezdni kolejnych 25 stanowisk ładowania.