19 listopada 2008 - materiał archiwalny

W artykule „Tracimy pieniądze przez Monopol MPK” (Polska Gazeta Krakowska, 19.11.2008) postawiono tezę, że konkurent Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego S.A. w Krakowie, firma Mobilis wykonuje usługi przewozowe taniej. W rzeczywistości jednak wcale tak nie jest. Gdyby trzy linie obsługiwane przez Mobilis (178, 152, 304) zlecono MPK S.A. okazałoby się, że na każdym wozokilometrze miasto zaoszczędziłoby 1 grosz (średnio zamiast płacić 5,23 zł, wydawałoby 5,22 zł netto przy obecnie obowiązujących stawkach). Potwierdza to prosty przykład. MPK S.A. na liniach aglomeracyjnych jeździ po stawce 4,20 zł za wozokilometr. Porównując więc koszty linii 304 kursującej do Wieliczki, obsługiwanej przez firmę Mobilis do kosztów linii 204 również kursującej do Wieliczki a obsługiwanej przez MPK S.A., okazuje się, że miasto prywatnemu przewoźnikowi płaci aż o 74 gr. więcej (za każdy wozokilometr obsługiwanej przez firmę Mobilis linii 304 miasto musi zapłacić 4,94 zł. netto).

Przy analizie kosztów przedstawionej w artykule zapomniano także o tym, że MPK S.A. nie tylko jeździ autobusami i tramwajami. Krakowski przewoźnik jest również odpowiedzialny m.in. za utrzymanie w czystości wszystkich przystanków (również tych, na których zatrzymuje się Mobilis), rozklejanie rozkładów jazdy (również dla linii Mobilisa) czy obsługę automatów biletowych (również tych, które w swoich autobusach ma Mobilis).

Do tego dochodzą także koszty realizacji projektów unijnych, których MPK S.A. było beneficjentem. Remont ul. Lubicz i Rakowickiej, modernizacja linii tramwajowej z pętli Kamiennej do Krowodrzy Górki oraz zakup nowoczesnych niskopodłogowych tramwajów to inwestycje, które cały czas obciążają budżet krakowskiego przewoźnika.

Trzeba także zaznaczyć, że zlecanie obsługi linii autobusowych prywatnemu przewoźnikowi niesie ze sobą pewne niebezpieczeństwo. Przypomnijmy, że firma Mobilis powinna była zacząć przewozić pasażerów na liniach 178, 152 i 304 od 1 kwietnia 2008 roku. Okazało się jednak, że nie była w stanie dotrzymać tego terminu i ostatecznie obsługę wszystkich trzech linii rozpoczęła z ponad dwumiesięcznym opóźnieniem. W tym czasie na tych liniach pasażerów przewoziły autobusy MPK S.A.

Niezależnie jednak od tego, MPK S.A. w Krakowa nie ma nic przeciwko temu, aby obsługę nowych linii autobusowych miasto rozstrzygało poprzez przetargi. Zrozumiałe jest przecież, że władze miasta chcą szukać oszczędności. Pasażerów powinien więc przewozić ten, kto zaoferuje mniejszą cenę.

MPK S.A. w Krakowie

Najnowsze

14 listopada 2025
Pasażer chwali autobusy, które MPK kieruje na linie aglomeracyjne
Pasażerowie chwalą sobie autobusy marki MAN i Solaris, które MPK w Krakowie kupuje z myślą o trasach aglomeracyjnych. Obecnie krakowski przewoźnik dysponuje w sumie 31 takimi pojazdami. Za co cenią je pasażerowie? Jak pisze jeden z nich, który często ma okazję nimi podróżować, ich dużą zaletą jest wysokie bezpieczeństwo i komfort. Autobusy, w porównaniu w wersjami miejskim, mają większą liczbę miejsc siedzących i znakomicie sprawdzają się na często wąskich i krętych drogach w podkrakowskich miejscowościach.
14 listopada 2025
50 lat temu tramwaje zaczęły kursować do Bronowic Małych
Dokładnie 50 lat temu do Bronowic Małych (a wtedy os. Widok) zaczęły kursować tramwaje. Nowa linia tramwajowa została otwarta dla regularnych kursów 14 listopada 1975 roku. Do dzisiaj tramwaje są najlepszym środkiem transportu dla mieszkańców Bronowic, którzy jadą do centrum miasta.
10 listopada 2025
Pracownicy MPK w Krakowie zebrali 700 kg żywności dla potrzebujących
Pracownicy MPK SA w Krakowie po raz kolejny włączyli się do akcji Krakowska Zbiórka Żywności, którą organizuje Bank Żywności w Krakowie wraz z miastem Kraków. W tym roku zebrana żywność zostanie przekazana osobom starszym, chorym, z niepełnosprawnościami, rodzinom wielodzietnym oraz osobom samotnym.
10 listopada 2025
Kraków odpowiedział na apel i prośbę Kijowa
W ubiegłym tygodniu do Kijowa wyjechało pięć wycofanych przez MPK z ruchu autobusów marki Solaris z 2009 roku, o długości 12 metrów. Ich przekazanie to efekt prośby jaką do Prezydenta Miasta Krakowa skierował Mer Kijowa, Witalij Kłyczko. Ma to związek z bardzo trudną sytuacją w stolicy Ukrainy, która od kilku lat broni się przed atakiem Rosji. Warto pamiętać, że Kijów to dla Krakowa miasto bliźniacze na Ukrainie – co stanowi najwyższą, uchwaloną przez Radę Miasta Krakowa, formę partnerstwa międzynarodowego.
8 listopada 2025
Aktualizacja automatów mobilnych i usuwanie nieaktywnych nośników w KMK
Zgodnie z decyzją Zarządu Transportu Publicznego, od 12 listopada wprowadzana będzie aktualizacja oprogramowania we wszystkich mobilnych automatach biletowych – urządzeniach znajdujących się w pojazdach komunikacji miejskiej.
7 listopada 2025
Ruch tramwajowy do pętli Czerwone Maki został przywrócony
Informujemy, że do pętli Czerwone Maki został przywrócony ruch wszystkich linii tramwajowych nr 18, 52 i 77.