W czwartek, 18 września w Krakowie odbywało się spotkanie Komisji Ekonomicznej i Komisji Zarządów Transportu z całej Polski. To jedne z najważniejszych komisji organizowanych przez Izbę Gospodarczą Komunikacji Miejskiej. Spotkanie miało szczególne znaczenie, bo odbywało się w Krakowie, który świętuje w tym roku 150 lat nieprzerwanej działalności komunikacji miejskiej.
Obrady komisji rozpoczął Stanisław Kracik, zastępca prezydenta Krakowa. Zwracając się do uczestników podkreślił skuteczność Krakowa w pozyskiwaniu środków unijnych.
- Jednym z głównych tematów komisji będą pieniądze, a więc bardzo ważna sprawa dla transportu. Nie da się mówić o rozwoju transportu bez odniesienia do kwestii ekonomicznych. Cieszę się, że w programie sporo miejsca zajmują unijne programy. Kraków bardzo skutecznie pozyskuje środki zewnętrzne na rozwój floty tramwajowej i autobusowej. Warto w tym zakresie wymieniać się doświadczeniami – powiedział Stanisław Kracik, zastępca prezydenta Krakowa.
Komisja ekonomiczna i komisja zarządów transportu to spotkanie przedstawicieli przewoźników, organizatorów transportu, producentów taboru i firm z branży komunikacyjnej z całej Polski. Takie spotkania są bardzo ważne, bo integrują środowisko transportowe w kraju, pozwalają na wymianę doświadczeń, są znakomitą platformą do wspólnego radzenia sobie z problemami i szukania rozwiązań dla obecnych wyzwań, których przecież w żadnym mieście, zarówno małym jak i dużym, nie brakuje.
W tegorocznej Komisji Ekonomicznej i Komisji Zarządów Transportu brało udział niemal 300 osób z całej Polski. To zainteresowanie świadczy o tym, że poruszane w Krakowie tematy są istotne i ważne dla branży komunikacyjnej.
Pierwsze wystąpienie na komisji miał Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK w Krakowie, a jednocześnie wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej.
W swojej prezentacji poruszył m.in. ważny temat wykorzystania środków zewnętrznych na zakup nowych tramwajów i autobusów. Omówił inwestycje MPK w Krakowie z ostatnich ponad 20 lat, których wartość wyniosła 3 mld złotych, z czego ponad 1,9 mld pochodzi ze środków zewnętrznych, w tym z unijnych funduszy.
W ramach komisji omawiane były także kwestie dotyczące pracowników, formy ich zatrudnienia, wprowadzenia koniecznych benefitów dla zatrudnionych oraz relacji ze związkami zawodowymi. Nie zabrakło tematów związanych z kontrolą biletową i bezpieczeństwem systemów, które są obecnie do tego wykorzystywane.