7 października 2016 - materiał archiwalny
7 października 2016 - materiał archiwalny

W czwartek, 6 października odbyła się konferencja, zorganizowana przez Gminę Miejską Kraków, Ambasadę Francji i Konsulat Republiki Francji, podczas której wymieniano się spostrzeżeniami i doświadczeniami na temat walki o poprawę jakości powietrza. Spotkanie otworzył Prezydent Jacek Majchrowski. Wśród gości byli m.in. Julie Roussarie, Główny Specjalista ds. Powietrza i Środowiska z Urzędu Miasta Bordeaux oraz Frédéric Bouvier, Dyrektor Airparif i Prezes Aerophile (francuskiego odpowiednika Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska).

- Kraków od wielu lat aktywnie pracuje na rzecz poprawy jakości powietrza. Nasze działania, mimo niewielkich możliwości, skupiają się na tym, co jest możliwe w zakresie prawa. Stawiamy nie  tylko na wymianę pieców, ale także sukcesywną zamianę pojazdów komunikacji miejskiej na ekologiczne, spełniające najwyższe normy Euro6 oraz elektryczne. Jesteśmy jedynym miastem w Polsce, które posiada linię autobusową w całości obsługiwaną przez pojazdy na prądmówił Jacek Majchrowski.

Prezydent przypomniał, że zgodnie z przepisami wprowadzonymi w Krakowie, od 2019 roku na terenie miasta będzie obowiązywał zakaz palenia węglem, tak, by ograniczyć wydostawanie się spalin z niskiej emisji.

- Korzystamy z doświadczeń miast, które mają podobne problemy. Na przykład program wprowadzania bezpłatnej komunikacji w dniach z wysokimi stężeniami zanieczyszczeń jest wzorowany na działaniach Paryża – powiedział Jacek Majchrowski.

Z kolei konsul generalny Francji w Polsce przypomniał, że Kraków jest nagradzany za prowadzone działania i jest pionierem wśród polskich miast walczących o czyste powietrze. – Dzięki zaangażowaniu władz, Kraków otrzymał nagrodę EkoMiasto w zakresie modernizacji transportu publicznego – mówiłFrédéric de Touchet.

Wśród prelegentów I panelu seminarium byli:Paweł Ciećko – Małopolski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska, dr Anita Bokwa z Instytutu Geografii i Gospodarski Przestrzennej UJ i Julie Roussarie, Główny Specjalista ds. Powietrza i Środowiska z Urzędu Miasta Bordeaux dyskutowali o przyczynach, charakterystyce powstawania zanieczyszczeń powietrza w Krakowie i we Francji, w Bordeaux.

Dr Anita Bokwa z UJ wspomniała o specyficznej lokalizacji Krakowa. – Miasto leży w niecce, z kilku stron jest otoczone wzniesieniami, co sprzyja utrzymywaniu się zanieczyszczeń – mówiła dr Anita Bokwa. Przyczyny powstawania smogu w Krakowie i Bordeaux są zatem różne.

Julie Roussarie zaznaczyła, że Bordeaux leży na równinie, co przyczynia się do lepszego przewietrzania miasta i korzystniejszej sytuacji w porównaniu z Krakowem. – Główną przyczyną zanieczyszczeń w Bordeaux jest komunikacja samochodowa. Miasto w zakresie niskiej emisji podejmuje kroki w kierunki zamiany pieców na nowoczesne, bez nakazu ich usunięcia – zaznaczyła Julie Roussarie.

Podczas drugiej panelu Witold Śmiałek – doradca Prezydenta Miasta Krakowa ds. Jakości Powietrza i Frédéric Bouvier, Dyrektor Airparif i Prezes Aerophileomawiali systemy informacji i zabezpieczania mieszkańców przed negatywnymi skutkami oddychania zanieczyszczonym powietrzem w Krakowie i Paryżu.

Na trzecim, ostatnim panelu dyskutowano na temat rozwiązań, które przyczyniają się do poprawy jakości powietrza w miastach. Wśród prelegentów byli: Ewa Olszowska-Dej – Dyrektor Wydziału Kształtowania Środowiska, Wacław Skubida – Dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej, prof. Agnieszka Generowicz z Politechniki Krakowskiej, Jacek Sobczyk z MPO oraz Radosław Gądek – Zastępca Komendanta Straży Miejskiej w Krakowie.

Po konferencji goście z Francji wspólnie z przedstawicielami władz Krakowa przejechali autobusem elektrycznym MPK.

Najnowsze

5 czerwca 2025
Pracownicy MPK już po raz 16. zagrają w Turnieju Piłkarskim im. Piotra Pruchnickiego
W sobotę, 7 czerwca na boisku TS Tramwaj, przy ul. Praskiej 61a zostanie rozegrany 16. Piłkarski Turniej im. Piotra Pruchnickiego, organizowany przez pracowników MPK SA w Krakowie z zajezdni tramwajowej Podgórze.
5 czerwca 2025
Rusza 23. Sezon Krakowskiej Linii Muzealnej
W najbliższą niedzielę 8 czerwca rozpocznie się 23. sezon Krakowskiej Linii Muzealnej. Rozpocznie się wyjątkowo, bo nie od tradycyjnych kursów linii nr 0 z ul. św. Wawrzyńca do Cichego Kącika, ale od uruchomienia dwóch wyjątkowych linii, które zabiorą pasażerów do każdej z pięciu zajezdni MPK w Krakowie. W tym roku obchodzimy jubileusz 150 lat komunikacji miejskiej, więc KLM musi być wyjątkowa.
4 czerwca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowę na dostawę 10 autobusów wodorowych
MPK w Krakowie podpisało umowę z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o. o. na dostawę 10 autobusów zasilanych wodorem marki NesoBus. To pierwsze pojazdy z takim zasilaniem, które kupuje krakowski przewoźnik. Umowa została zawarta 3 czerwca. Nowe autobusy zaczną wozić pasażerów za 12 miesięcy.
3 czerwca 2025
MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów
We wtorek, 3 czerwca MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów wyposażonych w silniki spalinowe Euro 6, spełniające najwyższe normy ochrony środowiska. Będzie nim konsorcjum Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. i PKO Leasing S.A.
3 czerwca 2025
Odbudowany przez MPK w Krakowie wagon SN1 z 1922 roku rozpocznie tegoroczną KLM
W historycznej hali zajezdni przy ul. św. Wawrzyńca 15, która obecnie jest częścią Muzeum Inżynierii i Techniki, MPK w Krakowie zaprezentowało wyjątkowy tramwaj SN1 o numerze 59. Miało to miejsce 3 czerwca, dokładnie po 103 latach od momentu, kiedy ten wyjątkowy tramwaj zaczął wozić pasażerów.
1 czerwca 2025
Rekordowy Dzień Dziecka w krakowskim MPK
Tłumy dzieci wraz ze swoimi opiekunami, rodzicami, dziadkami odwiedziło w niedzielę, 1 czerwca zajezdnię tramwajową w Nowej Hucie. Cieszymy się, że przygotowane przez nas atrakcje tak wielu z Was się spodobały. Nie martwimy się o przyszłość, skoro tak wielu młodych osób chciało samodzielnie poprowadzić tramwaj. Doceniamy Wasze zainteresowanie tym, jak dbamy o tramwaje, jak je naprawiamy i jak je myjemy. No i cieszymy się, że tak wielkim zainteresowaniem cieszyły się historyczne tramwaje i autobusy. To ważne, aby wiedzieć jak zmienił się krakowski transport przez ostanie kilkadziesiąt lat – tym bardziej, że świętujemy w tym roku 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej.