7 października 2016 - materiał archiwalny
7 października 2016 - materiał archiwalny

W czwartek, 6 października odbyła się konferencja, zorganizowana przez Gminę Miejską Kraków, Ambasadę Francji i Konsulat Republiki Francji, podczas której wymieniano się spostrzeżeniami i doświadczeniami na temat walki o poprawę jakości powietrza. Spotkanie otworzył Prezydent Jacek Majchrowski. Wśród gości byli m.in. Julie Roussarie, Główny Specjalista ds. Powietrza i Środowiska z Urzędu Miasta Bordeaux oraz Frédéric Bouvier, Dyrektor Airparif i Prezes Aerophile (francuskiego odpowiednika Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska).

- Kraków od wielu lat aktywnie pracuje na rzecz poprawy jakości powietrza. Nasze działania, mimo niewielkich możliwości, skupiają się na tym, co jest możliwe w zakresie prawa. Stawiamy nie  tylko na wymianę pieców, ale także sukcesywną zamianę pojazdów komunikacji miejskiej na ekologiczne, spełniające najwyższe normy Euro6 oraz elektryczne. Jesteśmy jedynym miastem w Polsce, które posiada linię autobusową w całości obsługiwaną przez pojazdy na prądmówił Jacek Majchrowski.

Prezydent przypomniał, że zgodnie z przepisami wprowadzonymi w Krakowie, od 2019 roku na terenie miasta będzie obowiązywał zakaz palenia węglem, tak, by ograniczyć wydostawanie się spalin z niskiej emisji.

- Korzystamy z doświadczeń miast, które mają podobne problemy. Na przykład program wprowadzania bezpłatnej komunikacji w dniach z wysokimi stężeniami zanieczyszczeń jest wzorowany na działaniach Paryża – powiedział Jacek Majchrowski.

Z kolei konsul generalny Francji w Polsce przypomniał, że Kraków jest nagradzany za prowadzone działania i jest pionierem wśród polskich miast walczących o czyste powietrze. – Dzięki zaangażowaniu władz, Kraków otrzymał nagrodę EkoMiasto w zakresie modernizacji transportu publicznego – mówiłFrédéric de Touchet.

Wśród prelegentów I panelu seminarium byli:Paweł Ciećko – Małopolski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska, dr Anita Bokwa z Instytutu Geografii i Gospodarski Przestrzennej UJ i Julie Roussarie, Główny Specjalista ds. Powietrza i Środowiska z Urzędu Miasta Bordeaux dyskutowali o przyczynach, charakterystyce powstawania zanieczyszczeń powietrza w Krakowie i we Francji, w Bordeaux.

Dr Anita Bokwa z UJ wspomniała o specyficznej lokalizacji Krakowa. – Miasto leży w niecce, z kilku stron jest otoczone wzniesieniami, co sprzyja utrzymywaniu się zanieczyszczeń – mówiła dr Anita Bokwa. Przyczyny powstawania smogu w Krakowie i Bordeaux są zatem różne.

Julie Roussarie zaznaczyła, że Bordeaux leży na równinie, co przyczynia się do lepszego przewietrzania miasta i korzystniejszej sytuacji w porównaniu z Krakowem. – Główną przyczyną zanieczyszczeń w Bordeaux jest komunikacja samochodowa. Miasto w zakresie niskiej emisji podejmuje kroki w kierunki zamiany pieców na nowoczesne, bez nakazu ich usunięcia – zaznaczyła Julie Roussarie.

Podczas drugiej panelu Witold Śmiałek – doradca Prezydenta Miasta Krakowa ds. Jakości Powietrza i Frédéric Bouvier, Dyrektor Airparif i Prezes Aerophileomawiali systemy informacji i zabezpieczania mieszkańców przed negatywnymi skutkami oddychania zanieczyszczonym powietrzem w Krakowie i Paryżu.

Na trzecim, ostatnim panelu dyskutowano na temat rozwiązań, które przyczyniają się do poprawy jakości powietrza w miastach. Wśród prelegentów byli: Ewa Olszowska-Dej – Dyrektor Wydziału Kształtowania Środowiska, Wacław Skubida – Dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej, prof. Agnieszka Generowicz z Politechniki Krakowskiej, Jacek Sobczyk z MPO oraz Radosław Gądek – Zastępca Komendanta Straży Miejskiej w Krakowie.

Po konferencji goście z Francji wspólnie z przedstawicielami władz Krakowa przejechali autobusem elektrycznym MPK.

Najnowsze

25 lipca 2025
Tunel KST znów otwarty. Tramwaje wracają pod Dworzec Główny
W poniedziałek, 28 lipca wraca ruch tramwajowy w tunelu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju pod Dworcem Głównym. Przez miesiąc – od 28 czerwca – tunel był zamknięty z powodu zaplanowanych prac związanych z wymianą elementów systemu przeciwpożarowego.
24 lipca 2025
Wagon SN1 z 1922 roku przewiezie pasażerów na KLM
W najbliższą niedzielę, 27 lipca na Krakowskiej Linii Muzealnej na linię 0 wyjedzie ponad stuletni wagon odbudowany przez pracowników MPK w Krakowie. Chodzi oczywiście o tramwaj SN1 o numerze 59 z 1922 roku, zaprezentowany w tym roku w ramach jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie.
24 lipca 2025
Blisko 152 miliony złotych na rozwój transportu publicznego
Kraków sięga po środki na rozwój zrównoważonego transportu. Dzięki finansowaniu z Funduszy Europejskich remontu doczeka się układ torowiska na ul. Starowiślnej, ul. Straszewskiego i ul. Karmelickiej. Miasto zyskało też finansowanie na rozwój inteligentnych systemów transportowych, czyli m.in. ekranów z informacją pasażerską czy systemów kontrolnych w strefach ograniczonego ruchu. Za te projekty odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa.
18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.