3 sierpnia 2010 - materiał archiwalny

Tuż po godzinie 12.00, we wtorek 3 sierpnia fragment nowego torowiska łączący rondo Grzegórzeckie z ul. Nowohucką  został uroczyście otwarty. W pierwszy kurs po nowej trasie dwukierunkowym tramwajem wyruszył z ronda Grzegórzeckiego Jacek Majchrowski, Prezydent Miasta Krakowa.

Oddawany do użytkowania fragment torowiska od ronda Grzegórzeckiego do ul. Nowohuckiej ma długość 1650 m. Znajdą się na nim trzy nowe przystanki: „Zabłocie” (przystanek zlokalizowany na ul. Herlinga-Grudzińskiego), „Klimeckiego” (zlokalizowany na ul. Herlinga-Grudzińskiego przy skrzyżowaniu ul. Klimeckiego i Dekerta) oraz tymczasowy przystanek „Szklarska” (początkowy przystanek linii, zlokalizowany na ul. Klimeckiego przed skrzyżowaniem z ul. Nowohucką i Powstańców Wielkopolskich).

Już od 4 sierpnia na nowej trasie zacznie kursować regularna linia tramwajowa nr 20, która z okolic ul. Nowohuckiej będzie pasażerów dowozić do Bronowic. Linia ta pojedzie ul. Klimeckiego, przez most Kotlarski, rondo Grzegórzeckie, al. Powstania Warszawskiego, rondo Mogilskie, ul. Lubicz, Basztową, Karmelicką, Królewską i Bronowicką. 

Linia nr 20 będzie obsługiwana przez dwukierunkowe wagony GT8S oraz N8. Po dojeździe do ul. Nowohuckiej zmiana kierunku jazdy będzie się odbywać bez zawracania tramwajów, po tzw. przejazdówce. Po dojeździe do końcowego przystanku motorniczy przejdzie z jednej kabiny do drugiej i będzie kontynuował jazdę w przeciwnym kierunku. 

Wcześniejsze oddanie do użytkowania tego fragmentu torowiska jest pewnego rodzaju rekompensatą dla mieszkańców tego rejonu miasta za wiele tygodni utrudnień spowodowanych przez budowę nowej linii. Dzięki uruchomieniu nowego odcinka linii tramwajowej dojazd z rejonu ul. Nowohuckiej do centrum miasta będzie szybszy i wygodniejszy dla pasażerów.

Wykonawca inwestycji na nowej trasie zastosował najnowszą technologię, która tłumi drgania i wycisza hałas (tzw. zielone torowisko).

Fragment gotowego torowiska jest częścią nowej linii tramwajowej, która będzie miała długość 4,2 km. Będzie prowadziła od ronda Grzegórzeckiego, przez most Kotlarski, ul. Herlinga-Grudzińskiego, Klimeckiego a następnie przez budowaną równolegle z torowiskiem ul. Kuklińskiego do ul. Lipskiej i Golikówki. Tam zostanie wybudowana pętla tramwajowa wraz z terminalem autobusowym. Na trasie nowej linii pojawi się siedem przystanków w każdym kierunku. Linia na całej długości będzie biegła wydzielonym torowiskiem i będzie gotowa w kwietniu 2011 roku. 

 

Koszt budowy nowej linii tramwajowej wyniesie ok. 155 mln zł.

Z budową nowej linii tramwajowej wiąże się zakup 24 niskopodłogowych tramwajów z klimatyzacją o długości 32 metrów. Koszt ich zakupu to ok. 230 mln zł.

Połowa środków na realizację inwestycji budowy nowego tramwaju oraz zakup 24 wagonów będzie pochodzić z unijnych funduszy, natomiast druga połowa zostanie uzyskana z kredytu jaki MPK S.A. zaciągnęło w Europejskim Banku Odbudowy i Rozwoju oraz w Europejskim Banku Inwestycyjnym. Projekt jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

 

Oddawany do użytkowania fragment torowiska od ronda Grzegórzeckiego do ul. Nowohuckiej ma długość 1650 m. Znajdą się na nim trzy nowe przystanki: „Zabłocie” (przystanek zlokalizowany na ul. Herlinga-Grudzińskiego), „Klimeckiego” (zlokalizowany na ul. Herlinga-Grudzińskiego przy skrzyżowaniu ul. Klimeckiego i Dekerta) oraz tymczasowy przystanek „Szklarska” (początkowy przystanek linii, zlokalizowany na ul. Klimeckiego przed skrzyżowaniem z ul. Nowohucką i Powstańców Wielkopolskich).

Już od 4 sierpnia na nowej trasie zacznie kursować regularna linia tramwajowa nr 20, która z okolic ul. Nowohuckiej będzie pasażerów dowozić do Bronowic. Linia ta pojedzie ul. Klimeckiego, przez most Kotlarski, rondo Grzegórzeckie, al. Powstania Warszawskiego, rondo Mogilskie, ul. Lubicz, Basztową, Karmelicką, Królewską i Bronowicką. 

Linia nr 20 będzie obsługiwana przez dwukierunkowe wagony GT8S oraz N8. Po dojeździe do ul. Nowohuckiej zmiana kierunku jazdy będzie się odbywać bez zawracania tramwajów, po tzw. przejazdówce. Po dojeździe do końcowego przystanku motorniczy przejdzie z jednej kabiny do drugiej i będzie kontynuował jazdę w przeciwnym kierunku. 

Wcześniejsze oddanie do użytkowania tego fragmentu torowiska jest pewnego rodzaju rekompensatą dla mieszkańców tego rejonu miasta za wiele tygodni utrudnień spowodowanych przez budowę nowej linii. Dzięki uruchomieniu nowego odcinka linii tramwajowej dojazd z rejonu ul. Nowohuckiej do centrum miasta będzie szybszy i wygodniejszy dla pasażerów.

Wykonawca inwestycji na nowej trasie zastosował najnowszą technologię, która tłumi drgania i wycisza hałas (tzw. zielone torowisko).

Fragment gotowego torowiska jest częścią nowej linii tramwajowej, która będzie miała długość 4,2 km. Będzie prowadziła od ronda Grzegórzeckiego, przez most Kotlarski, ul. Herlinga-Grudzińskiego, Klimeckiego a następnie przez budowaną równolegle z torowiskiem ul. Kuklińskiego do ul. Lipskiej i Golikówki. Tam zostanie wybudowana pętla tramwajowa wraz z terminalem autobusowym. Na trasie nowej linii pojawi się siedem przystanków w każdym kierunku. Linia na całej długości będzie biegła wydzielonym torowiskiem i będzie gotowa w kwietniu 2011 roku. 

Koszt budowy nowej linii tramwajowej wyniesie ok. 155 mln zł.

Z budową nowej linii tramwajowej wiąże się zakup 24 niskopodłogowych tramwajów z klimatyzacją o długości 32 metrów. Koszt ich zakupu to ok. 230 mln zł.

Połowa środków na realizację inwestycji budowy nowego tramwaju oraz zakup 24 wagonów będzie pochodzić z unijnych funduszy, natomiast druga połowa zostanie uzyskana z kredytu jaki MPK S.A. zaciągnęło w Europejskim Banku Odbudowy i Rozwoju oraz w Europejskim Banku Inwestycyjnym. Projekt jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Najnowsze

14 listopada 2025
Pasażer chwali autobusy, które MPK kieruje na linie aglomeracyjne
Pasażerowie chwalą sobie autobusy marki MAN i Solaris, które MPK w Krakowie kupuje z myślą o trasach aglomeracyjnych. Obecnie krakowski przewoźnik dysponuje w sumie 31 takimi pojazdami. Za co cenią je pasażerowie? Jak pisze jeden z nich, który często ma okazję nimi podróżować, ich dużą zaletą jest wysokie bezpieczeństwo i komfort. Autobusy, w porównaniu w wersjami miejskim, mają większą liczbę miejsc siedzących i znakomicie sprawdzają się na często wąskich i krętych drogach w podkrakowskich miejscowościach.
14 listopada 2025
50 lat temu tramwaje zaczęły kursować do Bronowic Małych
Dokładnie 50 lat temu do Bronowic Małych (a wtedy os. Widok) zaczęły kursować tramwaje. Nowa linia tramwajowa została otwarta dla regularnych kursów 14 listopada 1975 roku. Do dzisiaj tramwaje są najlepszym środkiem transportu dla mieszkańców Bronowic, którzy jadą do centrum miasta.
10 listopada 2025
Pracownicy MPK w Krakowie zebrali 700 kg żywności dla potrzebujących
Pracownicy MPK SA w Krakowie po raz kolejny włączyli się do akcji Krakowska Zbiórka Żywności, którą organizuje Bank Żywności w Krakowie wraz z miastem Kraków. W tym roku zebrana żywność zostanie przekazana osobom starszym, chorym, z niepełnosprawnościami, rodzinom wielodzietnym oraz osobom samotnym.
10 listopada 2025
Kraków odpowiedział na apel i prośbę Kijowa
W ubiegłym tygodniu do Kijowa wyjechało pięć wycofanych przez MPK z ruchu autobusów marki Solaris z 2009 roku, o długości 12 metrów. Ich przekazanie to efekt prośby jaką do Prezydenta Miasta Krakowa skierował Mer Kijowa, Witalij Kłyczko. Ma to związek z bardzo trudną sytuacją w stolicy Ukrainy, która od kilku lat broni się przed atakiem Rosji. Warto pamiętać, że Kijów to dla Krakowa miasto bliźniacze na Ukrainie – co stanowi najwyższą, uchwaloną przez Radę Miasta Krakowa, formę partnerstwa międzynarodowego.
8 listopada 2025
Aktualizacja automatów mobilnych i usuwanie nieaktywnych nośników w KMK
Zgodnie z decyzją Zarządu Transportu Publicznego, od 12 listopada wprowadzana będzie aktualizacja oprogramowania we wszystkich mobilnych automatach biletowych – urządzeniach znajdujących się w pojazdach komunikacji miejskiej.
7 listopada 2025
Ruch tramwajowy do pętli Czerwone Maki został przywrócony
Informujemy, że do pętli Czerwone Maki został przywrócony ruch wszystkich linii tramwajowych nr 18, 52 i 77.