3 sierpnia 2010 - materiał archiwalny

Tuż po godzinie 12.00, we wtorek 3 sierpnia fragment nowego torowiska łączący rondo Grzegórzeckie z ul. Nowohucką  został uroczyście otwarty. W pierwszy kurs po nowej trasie dwukierunkowym tramwajem wyruszył z ronda Grzegórzeckiego Jacek Majchrowski, Prezydent Miasta Krakowa.

Oddawany do użytkowania fragment torowiska od ronda Grzegórzeckiego do ul. Nowohuckiej ma długość 1650 m. Znajdą się na nim trzy nowe przystanki: „Zabłocie” (przystanek zlokalizowany na ul. Herlinga-Grudzińskiego), „Klimeckiego” (zlokalizowany na ul. Herlinga-Grudzińskiego przy skrzyżowaniu ul. Klimeckiego i Dekerta) oraz tymczasowy przystanek „Szklarska” (początkowy przystanek linii, zlokalizowany na ul. Klimeckiego przed skrzyżowaniem z ul. Nowohucką i Powstańców Wielkopolskich).

Już od 4 sierpnia na nowej trasie zacznie kursować regularna linia tramwajowa nr 20, która z okolic ul. Nowohuckiej będzie pasażerów dowozić do Bronowic. Linia ta pojedzie ul. Klimeckiego, przez most Kotlarski, rondo Grzegórzeckie, al. Powstania Warszawskiego, rondo Mogilskie, ul. Lubicz, Basztową, Karmelicką, Królewską i Bronowicką. 

Linia nr 20 będzie obsługiwana przez dwukierunkowe wagony GT8S oraz N8. Po dojeździe do ul. Nowohuckiej zmiana kierunku jazdy będzie się odbywać bez zawracania tramwajów, po tzw. przejazdówce. Po dojeździe do końcowego przystanku motorniczy przejdzie z jednej kabiny do drugiej i będzie kontynuował jazdę w przeciwnym kierunku. 

Wcześniejsze oddanie do użytkowania tego fragmentu torowiska jest pewnego rodzaju rekompensatą dla mieszkańców tego rejonu miasta za wiele tygodni utrudnień spowodowanych przez budowę nowej linii. Dzięki uruchomieniu nowego odcinka linii tramwajowej dojazd z rejonu ul. Nowohuckiej do centrum miasta będzie szybszy i wygodniejszy dla pasażerów.

Wykonawca inwestycji na nowej trasie zastosował najnowszą technologię, która tłumi drgania i wycisza hałas (tzw. zielone torowisko).

Fragment gotowego torowiska jest częścią nowej linii tramwajowej, która będzie miała długość 4,2 km. Będzie prowadziła od ronda Grzegórzeckiego, przez most Kotlarski, ul. Herlinga-Grudzińskiego, Klimeckiego a następnie przez budowaną równolegle z torowiskiem ul. Kuklińskiego do ul. Lipskiej i Golikówki. Tam zostanie wybudowana pętla tramwajowa wraz z terminalem autobusowym. Na trasie nowej linii pojawi się siedem przystanków w każdym kierunku. Linia na całej długości będzie biegła wydzielonym torowiskiem i będzie gotowa w kwietniu 2011 roku. 

 

Koszt budowy nowej linii tramwajowej wyniesie ok. 155 mln zł.

Z budową nowej linii tramwajowej wiąże się zakup 24 niskopodłogowych tramwajów z klimatyzacją o długości 32 metrów. Koszt ich zakupu to ok. 230 mln zł.

Połowa środków na realizację inwestycji budowy nowego tramwaju oraz zakup 24 wagonów będzie pochodzić z unijnych funduszy, natomiast druga połowa zostanie uzyskana z kredytu jaki MPK S.A. zaciągnęło w Europejskim Banku Odbudowy i Rozwoju oraz w Europejskim Banku Inwestycyjnym. Projekt jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

 

Oddawany do użytkowania fragment torowiska od ronda Grzegórzeckiego do ul. Nowohuckiej ma długość 1650 m. Znajdą się na nim trzy nowe przystanki: „Zabłocie” (przystanek zlokalizowany na ul. Herlinga-Grudzińskiego), „Klimeckiego” (zlokalizowany na ul. Herlinga-Grudzińskiego przy skrzyżowaniu ul. Klimeckiego i Dekerta) oraz tymczasowy przystanek „Szklarska” (początkowy przystanek linii, zlokalizowany na ul. Klimeckiego przed skrzyżowaniem z ul. Nowohucką i Powstańców Wielkopolskich).

Już od 4 sierpnia na nowej trasie zacznie kursować regularna linia tramwajowa nr 20, która z okolic ul. Nowohuckiej będzie pasażerów dowozić do Bronowic. Linia ta pojedzie ul. Klimeckiego, przez most Kotlarski, rondo Grzegórzeckie, al. Powstania Warszawskiego, rondo Mogilskie, ul. Lubicz, Basztową, Karmelicką, Królewską i Bronowicką. 

Linia nr 20 będzie obsługiwana przez dwukierunkowe wagony GT8S oraz N8. Po dojeździe do ul. Nowohuckiej zmiana kierunku jazdy będzie się odbywać bez zawracania tramwajów, po tzw. przejazdówce. Po dojeździe do końcowego przystanku motorniczy przejdzie z jednej kabiny do drugiej i będzie kontynuował jazdę w przeciwnym kierunku. 

Wcześniejsze oddanie do użytkowania tego fragmentu torowiska jest pewnego rodzaju rekompensatą dla mieszkańców tego rejonu miasta za wiele tygodni utrudnień spowodowanych przez budowę nowej linii. Dzięki uruchomieniu nowego odcinka linii tramwajowej dojazd z rejonu ul. Nowohuckiej do centrum miasta będzie szybszy i wygodniejszy dla pasażerów.

Wykonawca inwestycji na nowej trasie zastosował najnowszą technologię, która tłumi drgania i wycisza hałas (tzw. zielone torowisko).

Fragment gotowego torowiska jest częścią nowej linii tramwajowej, która będzie miała długość 4,2 km. Będzie prowadziła od ronda Grzegórzeckiego, przez most Kotlarski, ul. Herlinga-Grudzińskiego, Klimeckiego a następnie przez budowaną równolegle z torowiskiem ul. Kuklińskiego do ul. Lipskiej i Golikówki. Tam zostanie wybudowana pętla tramwajowa wraz z terminalem autobusowym. Na trasie nowej linii pojawi się siedem przystanków w każdym kierunku. Linia na całej długości będzie biegła wydzielonym torowiskiem i będzie gotowa w kwietniu 2011 roku. 

Koszt budowy nowej linii tramwajowej wyniesie ok. 155 mln zł.

Z budową nowej linii tramwajowej wiąże się zakup 24 niskopodłogowych tramwajów z klimatyzacją o długości 32 metrów. Koszt ich zakupu to ok. 230 mln zł.

Połowa środków na realizację inwestycji budowy nowego tramwaju oraz zakup 24 wagonów będzie pochodzić z unijnych funduszy, natomiast druga połowa zostanie uzyskana z kredytu jaki MPK S.A. zaciągnęło w Europejskim Banku Odbudowy i Rozwoju oraz w Europejskim Banku Inwestycyjnym. Projekt jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Najnowsze

11 grudnia 2025
MPK w Krakowie konsultuje rozwiązania w nowych tramwajach w celu zapewnienia dostępności transportu dla osób ze szczególnymi potrzebami
Dla MPK w Krakowie dostępność taboru dla osób ze szczególnymi potrzebami jest priorytetem. Zależy nam na tym, aby osoby z ograniczoną mobilnością, poruszające się na wózkach inwalidzkich, niewidome i słabowidzące, ale także osoby poruszające z się z wózkami dziecięcymi mogły bezpiecznie i komfortowo podróżować naszymi pojazdami. Z tego właśnie powodu krakowski przewoźnik już po raz kolejny konsultuje zaprojektowane dla nich rozwiązania w nowych dwukierunkowych tramwajach. Jest to ważne, bo są to pierwsze tego rodzaju nowe wagony, które kupuje MPK w Krakowie.
11 grudnia 2025
Muzyczna podróż w świątecznym tramwaju MPK
W czwartek, 11 grudnia mieszkańy zostali zaproszeni w muzyczną podróż Świątecznym Tramwajem MPK w Krakowie. Tramwaj wyruszył o godzinie 15:00 z przystanku Łagiewniki w magiczną trasę po Krakowie. Kursował do godziny 19:00.
10 grudnia 2025
Pięć lat Krakowskiej Zbiórki Żywności – podsumowanie i plany na przyszłość
5 grudnia w Klastrze Innowacji Społeczno-Gospodarczych przy ul. Zabłocie 20 odbyło się wyjątkowe spotkanie podsumowujące pięć lat Krakowskiej Zbiórki Żywności – inicjatywy realizowanej wspólnie przez Miasto Kraków i Bank Żywności w Krakowie. W wydarzeniu wzięło udział ponad 60 osób reprezentujących instytucje publiczne, firmy, szkoły oraz organizacje zaangażowane w akcję. Nie mogło na nim zabraknąć przedstawiciela MPK w Krakowie. Grzegorz Łyduch, kierownik Stacji Obsługi Autobusów Wola Duchacka podzielił się doświadczeniami z akcji krakowskiego przewoźnika, gdzie pracownicy zebrali w sumie 700 kg żywności.
9 grudnia 2025
Stacja Remontów najlepsza w Lidze Halowej MPK w Krakowie
W piątek, 5 grudnia ponad 60 pracowników MPK w Krakowie zakończyło zmagania w wewnętrznych rozgrywkach piłkarskich. Liga Halowa MPK Kraków 2025 rozgrywana była w hali namiotowej TS Tramwaj Kraków i wzięło w niej udział sześć zespołów reprezentujące poszczególne zajezdnie: Bieńczyce, Nowa Huta, Płaszów, Podgórze, Stacja Remontów i Wola Duchacka.
8 grudnia 2025
6 grudnia Mikołaj rozdawał prezenty dzieciom
W sobotę, 6 grudnia świąteczny tramwaj MPK najpierw zawiózł prezenty dla chorych dzieci, które w tym dniu były w szpitalu im. S. Żeromskiego. 150 Mikołajek i Mikołajów odebrało prezenty w Urzędzie Miasta Krakowa od Marii Klaman, zastępczyni prezydenta Krakowa i razem z nią pojechało świątecznym tramwajem MPK do szpitala im. S. Żeromskiego. Tam zastępczyni prezydenta razem z Mikołajami przekazała prezenty chorym dzieciom. Liczba Mikołajów nie była przypadkowa - było ich 150, bo tyle lat liczy w tym roku krakowska komunikacja miejska.
5 grudnia 2025
Zakończył się wyjątkowy jubileusz 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej
W piątkowe popołudnie, 5 grudnia 2025 roku w hali Stacji Obsługi i Remontów odbyło się oficjalne zakończenie obchodów 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie. Uczestnikami tego wydarzenia było prawie 300 pracowników MPK w Krakowie. To pracownicy, którzy w służbie dla mieszkańców Krakowa na różnych stanowiskach w MPK spędzili od 30 do nawet 50 lat. Wśród nich byli także honorowi krwiodawcy. To oni przez cały jubileuszowy 2025 rok oddawali krew w ramach akcji, której celem było zebranie 150 litrów krwi ratującej zdrowie i życie mieszkańców Małopolski.