23 czerwca 2010 - materiał archiwalny

Niedzielna parada zabytkowych pojazdów zorganizowana przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne z okazji 135-lecia istnienia przyciągnęła tłumy mieszkańców i turystów. Już na pierwszym przystanku na trasie parady, przy ul. Rzemieślniczej na historyczne tramwaje i autobusy czekało kilkaset osób. Każdy chciał wsiąść i przejechać się pojazdami, które po krakowskich ulicach woziły pasażerów kilkadziesiąt lat temu.

Wyjazd parady został wyznaczony punktualnie na godzinę 12.00. Wtedy z zajezdni tramwajowej Podgórze wyruszyła kawalkada złożona z zabytkowych i nowoczesnych pojazdów Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego S.A. w Krakowie. Jako pierwszy wyjechał najstarszy w Polsce autobus komunikacji miejskiej Durant Rugby z 1929 roku. Tuż za nim jechał San H01 z 1959 roku. Nie zabrakło także popularnego czerwonego „Ogórka”. Co ciekawe wiele osób na paradę przyszło tylko po to, aby przejechać się Ikarusem, autobusem, który w Krakowie jest już od kilku lat pojazdem zabytkowym, a w wielu miastach Polski ciągle jest wysyłany do obsługi regularnych linii.

Paradę zamykały najstarsze w Krakowie tramwaje, m.in. „Gracówka” z 1912 roku.

Parada pojazdów z zajezdni tramwajowej Podgórze przejechała przez centrum Krakowa do pętli na Cichym Kąciku następującą trasą: ul. Rzemieślnicza, rondo Matecznego, ul. Kalwaryjska, ul. Krakowska, ul. Stradomska, ul. św. Gertrudy, pl. Wszystkich Świętych, ul. Straszewskiego i ul. Piłsudskiego.

Chętni do przejazdu pojazdami zabytkowymi biorącymi udział w paradzie mogli wsiąść do nich na czterech przystankach. Pierwszy z nich był zlokalizowany przy ul. Rzemieślniczej tuż przy bramie wyjazdowej z Zajezdni Tramwajowej Podgórze, drugi przy pl. Wolnica, trzeci przy pl. Wszystkich Świętych a czwarty, ostatni przy krakowskich Błoniach na przystanku Oleandry.

Po przyjeździe na pętlę Cichy Kącik uczestnicy parady mogli przez prawie dwie godziny oglądać historyczne pojazdy. Zainteresowani mieli także możliwość przejazdu zabytkowymi pojazdami. Autobusy zabierały chętnych na wycieczkę wokół krakowskich Błoń a tramwaje jeździły z pętli Cichy Kącik do pętli na Salwatorze.

Tuż po przejeździe parady na Chichy Kącik został rozstrzygnięty konkurs, który MPK S.A. zorganizowało wspólnie z „Dziennikiem Polskim” z okazji 135-lecia krakowskiego przewoźnika. Zwycięzca tego konkursu Pan Krzysztof Wyporowski,  otrzymał model tramwaju Bombardiera. Pani Janina Roszkowska za zajęcie drugiego miejsca mogła cieszyć się z modelu Solarisa.

 

Oprócz parady zabytkowych pojazdów, w niedzielę zostały otwarte dla zwiedzających dwie zajezdnie: autobusowa na Woli Duchackiej i tramwajowa w Podgórzu. Obie można było zwiedzać przez cztery godziny od 12.00 do 16.00. Chętnych, którzy chcieli zobaczyć  jak wygląda od środka miejsce, w którym autobusy i tramwaje są przygotowywane do ruchu nie brakowało.

 


Wyjazd parady został wyznaczony punktualnie na godzinę 12.00. Wtedy z zajezdni tramwajowej Podgórze wyruszyła kawalkada złożona z zabytkowych i nowoczesnych pojazdów Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego S.A. w Krakowie. Jako pierwszy wyjechał najstarszy w Polsce autobus komunikacji miejskiej Durant Rugby z 1929 roku. Tuż za nim jechał San H01 z 1959 roku. Nie zabrakło także popularnego czerwonego „Ogórka”. Co ciekawe wiele osób na paradę przyszło tylko po to, aby przejechać się Ikarusem, autobusem, który w Krakowie jest już od kilku lat pojazdem zabytkowym, a w wielu miastach Polski ciągle jest wysyłany do obsługi regularnych linii.

Paradę zamykały najstarsze w Krakowie tramwaje, m.in. „Gracówka” z 1912 roku.

Parada pojazdów z zajezdni tramwajowej Podgórze przejechała przez centrum Krakowa do pętli na Cichym Kąciku następującą trasą: ul. Rzemieślnicza, rondo Matecznego, ul. Kalwaryjska, ul. Krakowska, ul. Stradomska, ul. św. Gertrudy, pl. Wszystkich Świętych, ul. Straszewskiego i ul. Piłsudskiego.

Chętni do przejazdu pojazdami zabytkowymi biorącymi udział w paradzie mogli wsiąść do nich na czterech przystankach. Pierwszy z nich był zlokalizowany przy ul. Rzemieślniczej tuż przy bramie wyjazdowej z Zajezdni Tramwajowej Podgórze, drugi przy pl. Wolnica, trzeci przy pl. Wszystkich Świętych a czwarty, ostatni przy krakowskich Błoniach na przystanku Oleandry.

Po przyjeździe na pętlę Cichy Kącik uczestnicy parady mogli przez prawie dwie godziny oglądać historyczne pojazdy. Zainteresowani mieli także możliwość przejazdu zabytkowymi pojazdami. Autobusy zabierały chętnych na wycieczkę wokół krakowskich Błoń a tramwaje jeździły z pętli Cichy Kącik do pętli na Salwatorze.

Tuż po przejeździe parady na Chichy Kącik został rozstrzygnięty konkurs, który MPK S.A. zorganizowało wspólnie z „Dziennikiem Polskim” z okazji 135-lecia krakowskiego przewoźnika. Zwycięzca tego konkursu Pan Krzysztof Wyporowski,  otrzymał model tramwaju Bombardiera. Pani Janina Roszkowska za zajęcie drugiego miejsca mogła cieszyć się z modelu Solarisa.

Oprócz parady zabytkowych pojazdów, w niedzielę zostały otwarte dla zwiedzających dwie zajezdnie: autobusowa na Woli Duchackiej i tramwajowa w Podgórzu. Obie można było zwiedzać przez cztery godziny od 12.00 do 16.00. Chętnych, którzy chcieli zobaczyć  jak wygląda od środka miejsce, w którym autobusy i tramwaje są przygotowywane do ruchu nie brakowało.

Najnowsze

5 czerwca 2025
Pracownicy MPK już po raz 16. zagrają w Turnieju Piłkarskim im. Piotra Pruchnickiego
W sobotę, 7 czerwca na boisku TS Tramwaj, przy ul. Praskiej 61a zostanie rozegrany 16. Piłkarski Turniej im. Piotra Pruchnickiego, organizowany przez pracowników MPK SA w Krakowie z zajezdni tramwajowej Podgórze.
5 czerwca 2025
Rusza 23. Sezon Krakowskiej Linii Muzealnej
W najbliższą niedzielę 8 czerwca rozpocznie się 23. sezon Krakowskiej Linii Muzealnej. Rozpocznie się wyjątkowo, bo nie od tradycyjnych kursów linii nr 0 z ul. św. Wawrzyńca do Cichego Kącika, ale od uruchomienia dwóch wyjątkowych linii, które zabiorą pasażerów do każdej z pięciu zajezdni MPK w Krakowie. W tym roku obchodzimy jubileusz 150 lat komunikacji miejskiej, więc KLM musi być wyjątkowa.
4 czerwca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowę na dostawę 10 autobusów wodorowych
MPK w Krakowie podpisało umowę z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o. o. na dostawę 10 autobusów zasilanych wodorem marki NesoBus. To pierwsze pojazdy z takim zasilaniem, które kupuje krakowski przewoźnik. Umowa została zawarta 3 czerwca. Nowe autobusy zaczną wozić pasażerów za 12 miesięcy.
3 czerwca 2025
MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów
We wtorek, 3 czerwca MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów wyposażonych w silniki spalinowe Euro 6, spełniające najwyższe normy ochrony środowiska. Będzie nim konsorcjum Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. i PKO Leasing S.A.
3 czerwca 2025
Odbudowany przez MPK w Krakowie wagon SN1 z 1922 roku rozpocznie tegoroczną KLM
W historycznej hali zajezdni przy ul. św. Wawrzyńca 15, która obecnie jest częścią Muzeum Inżynierii i Techniki, MPK w Krakowie zaprezentowało wyjątkowy tramwaj SN1 o numerze 59. Miało to miejsce 3 czerwca, dokładnie po 103 latach od momentu, kiedy ten wyjątkowy tramwaj zaczął wozić pasażerów.
1 czerwca 2025
Rekordowy Dzień Dziecka w krakowskim MPK
Tłumy dzieci wraz ze swoimi opiekunami, rodzicami, dziadkami odwiedziło w niedzielę, 1 czerwca zajezdnię tramwajową w Nowej Hucie. Cieszymy się, że przygotowane przez nas atrakcje tak wielu z Was się spodobały. Nie martwimy się o przyszłość, skoro tak wielu młodych osób chciało samodzielnie poprowadzić tramwaj. Doceniamy Wasze zainteresowanie tym, jak dbamy o tramwaje, jak je naprawiamy i jak je myjemy. No i cieszymy się, że tak wielkim zainteresowaniem cieszyły się historyczne tramwaje i autobusy. To ważne, aby wiedzieć jak zmienił się krakowski transport przez ostanie kilkadziesiąt lat – tym bardziej, że świętujemy w tym roku 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej.