23 czerwca 2010 - materiał archiwalny

Niedzielna parada zabytkowych pojazdów zorganizowana przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne z okazji 135-lecia istnienia przyciągnęła tłumy mieszkańców i turystów. Już na pierwszym przystanku na trasie parady, przy ul. Rzemieślniczej na historyczne tramwaje i autobusy czekało kilkaset osób. Każdy chciał wsiąść i przejechać się pojazdami, które po krakowskich ulicach woziły pasażerów kilkadziesiąt lat temu.

Wyjazd parady został wyznaczony punktualnie na godzinę 12.00. Wtedy z zajezdni tramwajowej Podgórze wyruszyła kawalkada złożona z zabytkowych i nowoczesnych pojazdów Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego S.A. w Krakowie. Jako pierwszy wyjechał najstarszy w Polsce autobus komunikacji miejskiej Durant Rugby z 1929 roku. Tuż za nim jechał San H01 z 1959 roku. Nie zabrakło także popularnego czerwonego „Ogórka”. Co ciekawe wiele osób na paradę przyszło tylko po to, aby przejechać się Ikarusem, autobusem, który w Krakowie jest już od kilku lat pojazdem zabytkowym, a w wielu miastach Polski ciągle jest wysyłany do obsługi regularnych linii.

Paradę zamykały najstarsze w Krakowie tramwaje, m.in. „Gracówka” z 1912 roku.

Parada pojazdów z zajezdni tramwajowej Podgórze przejechała przez centrum Krakowa do pętli na Cichym Kąciku następującą trasą: ul. Rzemieślnicza, rondo Matecznego, ul. Kalwaryjska, ul. Krakowska, ul. Stradomska, ul. św. Gertrudy, pl. Wszystkich Świętych, ul. Straszewskiego i ul. Piłsudskiego.

Chętni do przejazdu pojazdami zabytkowymi biorącymi udział w paradzie mogli wsiąść do nich na czterech przystankach. Pierwszy z nich był zlokalizowany przy ul. Rzemieślniczej tuż przy bramie wyjazdowej z Zajezdni Tramwajowej Podgórze, drugi przy pl. Wolnica, trzeci przy pl. Wszystkich Świętych a czwarty, ostatni przy krakowskich Błoniach na przystanku Oleandry.

Po przyjeździe na pętlę Cichy Kącik uczestnicy parady mogli przez prawie dwie godziny oglądać historyczne pojazdy. Zainteresowani mieli także możliwość przejazdu zabytkowymi pojazdami. Autobusy zabierały chętnych na wycieczkę wokół krakowskich Błoń a tramwaje jeździły z pętli Cichy Kącik do pętli na Salwatorze.

Tuż po przejeździe parady na Chichy Kącik został rozstrzygnięty konkurs, który MPK S.A. zorganizowało wspólnie z „Dziennikiem Polskim” z okazji 135-lecia krakowskiego przewoźnika. Zwycięzca tego konkursu Pan Krzysztof Wyporowski,  otrzymał model tramwaju Bombardiera. Pani Janina Roszkowska za zajęcie drugiego miejsca mogła cieszyć się z modelu Solarisa.

 

Oprócz parady zabytkowych pojazdów, w niedzielę zostały otwarte dla zwiedzających dwie zajezdnie: autobusowa na Woli Duchackiej i tramwajowa w Podgórzu. Obie można było zwiedzać przez cztery godziny od 12.00 do 16.00. Chętnych, którzy chcieli zobaczyć  jak wygląda od środka miejsce, w którym autobusy i tramwaje są przygotowywane do ruchu nie brakowało.

 


Wyjazd parady został wyznaczony punktualnie na godzinę 12.00. Wtedy z zajezdni tramwajowej Podgórze wyruszyła kawalkada złożona z zabytkowych i nowoczesnych pojazdów Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego S.A. w Krakowie. Jako pierwszy wyjechał najstarszy w Polsce autobus komunikacji miejskiej Durant Rugby z 1929 roku. Tuż za nim jechał San H01 z 1959 roku. Nie zabrakło także popularnego czerwonego „Ogórka”. Co ciekawe wiele osób na paradę przyszło tylko po to, aby przejechać się Ikarusem, autobusem, który w Krakowie jest już od kilku lat pojazdem zabytkowym, a w wielu miastach Polski ciągle jest wysyłany do obsługi regularnych linii.

Paradę zamykały najstarsze w Krakowie tramwaje, m.in. „Gracówka” z 1912 roku.

Parada pojazdów z zajezdni tramwajowej Podgórze przejechała przez centrum Krakowa do pętli na Cichym Kąciku następującą trasą: ul. Rzemieślnicza, rondo Matecznego, ul. Kalwaryjska, ul. Krakowska, ul. Stradomska, ul. św. Gertrudy, pl. Wszystkich Świętych, ul. Straszewskiego i ul. Piłsudskiego.

Chętni do przejazdu pojazdami zabytkowymi biorącymi udział w paradzie mogli wsiąść do nich na czterech przystankach. Pierwszy z nich był zlokalizowany przy ul. Rzemieślniczej tuż przy bramie wyjazdowej z Zajezdni Tramwajowej Podgórze, drugi przy pl. Wolnica, trzeci przy pl. Wszystkich Świętych a czwarty, ostatni przy krakowskich Błoniach na przystanku Oleandry.

Po przyjeździe na pętlę Cichy Kącik uczestnicy parady mogli przez prawie dwie godziny oglądać historyczne pojazdy. Zainteresowani mieli także możliwość przejazdu zabytkowymi pojazdami. Autobusy zabierały chętnych na wycieczkę wokół krakowskich Błoń a tramwaje jeździły z pętli Cichy Kącik do pętli na Salwatorze.

Tuż po przejeździe parady na Chichy Kącik został rozstrzygnięty konkurs, który MPK S.A. zorganizowało wspólnie z „Dziennikiem Polskim” z okazji 135-lecia krakowskiego przewoźnika. Zwycięzca tego konkursu Pan Krzysztof Wyporowski,  otrzymał model tramwaju Bombardiera. Pani Janina Roszkowska za zajęcie drugiego miejsca mogła cieszyć się z modelu Solarisa.

Oprócz parady zabytkowych pojazdów, w niedzielę zostały otwarte dla zwiedzających dwie zajezdnie: autobusowa na Woli Duchackiej i tramwajowa w Podgórzu. Obie można było zwiedzać przez cztery godziny od 12.00 do 16.00. Chętnych, którzy chcieli zobaczyć  jak wygląda od środka miejsce, w którym autobusy i tramwaje są przygotowywane do ruchu nie brakowało.

Najnowsze

26 września 2025
Krakowscy tramwajarze w walce o Polskę – wystawa w Muzeum Armii Krajowej
W piątek, 26 września, o godz. 12.00 w Muzeum Armii Krajowej przy ul. Wita Stwosza 12 została otwarta wystawa czasowa „Krakowscy tramwajarze w walce o Polskę”. Ekspozycję będzie można oglądać do 1 lutego 2026 r. Wystawa przygotowana została przez Muzeum AK w Krakowie przy współpracy z Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym w ramach obchodów 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie.
26 września 2025
O budżecie obywatelskim w tramwaju MPK
Do 3 października można głosować na projekty 12. edycji budżetu obywatelskiego. W promocję głosowania włączył się zastępca prezydenta Krakowa Łukasz Sęk, który wsiadł do tramwaju nr 52 i zachęcał podróżujących komunikacją miejską do oddania głosu na zadania zgłoszone do tegorocznego BO.
26 września 2025
Specjalne wydanie „Przewoźnika Krakowskiego”
Z okazji obchodów 150 lat został wydany specjalny numer „Przewoźnika Krakowskiego”. Można w nim znaleźć wywiady z najważniejszymi osobami, które obecnie decydują o rozwoju krakowskiego transportu m.in. z Aleksandrem Miszalskim, prezydentem Krakowa oraz Stanisławem Kracikiem, zastępcą Prezydenta Krakowa. Publikujemy także rozmowy z osobami, które zarządzały MPK przez ostatnie 45 lat – Tadeuszem Trzmielem, Julianem Pilszczkiem oraz Rafałem Świerczyńskim, obecnym prezesem zarządu MPK w Krakowie.
25 września 2025
Historyczne tramwaje wyjadą jeszcze raz na Krakowską Linię Muzealną
Co prawda zapowiedzieliśmy już w ubiegłym tygodniu zakończenie tegorocznego sezonu Krakowskiej Linii Muzealnej, ale głosy wielu miłośników historycznego taboru skłoniły nas do zmiany tej decyzji. Miał na to wpływ także fakt, że dwa tygodnie temu z powodu deszczowej pogody na KLM nie mógł kursować skład wagonów wypożyczony w ramach wymiany z MPK Poznań - Typ I i Carl Weyer. Wiemy, że wiele osób było tym zawiedzionych, bo to wyjątkowe tramwaje, a wkrótce wrócą do Poznania.
24 września 2025
Krakowskie metro codziennie przewiezie niemal 300 tys. pasażerów
Mamy jasny cel – chcemy, by za 10 lat krakowianie pojechali metrem – zapowiada prezydent Krakowa, Aleksander Miszalski. Podczas konferencji w ICE Kraków zaprezentowano trasę metra. Rekomendowany przebieg dwóch linii – M1 i M2 – ma prawie 29 kilometrów. Zaplanowano 29 stacji, w których zasięgu znajdzie się niemal 40 proc. mieszkańców. To będzie najważniejsza inwestycja najbliższej dekady, która będzie impulsem dla rozwoju całego Krakowa.
24 września 2025
„Krakowscy tramwajarze w walce o Polskę” – wernisaż wystawy
W piątek, 26 września, o godz. 12.00, Muzeum Armii Krajowej przy ul. Wita Stwosza 12 zaprasza na otwarcie wystawy czasowej pt. „Krakowscy tramwajarze w walce o Polskę”. Wstęp wolny.