28 maja 2010 - materiał archiwalny

W dniach 13 i 14 maja, w siedzibie MPK Kraków przy ul. Jana Brożka 3, obradowała specjalna komisja dotycząca organizowania szkoleń dla prowadzących pojazdy komunikacji miejskiej. Pojawiło się na niej ok. 50 przedstawicieli przedsiębiorstw komunikacyjnych z wielu miast Polski. Gośćmi specjalnymi konferencji byli reprezentanci francuskiej firmy CORYS Grenoble – zajmującej się produkcją profesjonalnych symulatorów, przeznaczonych do szkolenia kierowców, motorniczych i maszynistów.

Jej przedstawiciele – Pani Małgorzata Kowalewska-Colle oraz pan Serge Jung przedstawili budowę i działanie symulatorów Top Of The Range. Samo urządzenie składa się z kabiny, obrazu 3D (z którego korzysta uczeń) oraz monitoringu przeznaczonego dla instruktora. Ten ostatni, mimo iż nie jest w kabinie razem z osobą szkoloną, widzi dokładnie to samo co prowadzący, a ponadto może obserwować jego zachowanie. Podczas prezentacji padło nawet stwierdzenie, iż godzina jazdy na symulatorze tego typu, daje więcej, niż godzina jazdy prawdziwym autobusem. Dźwięk, realistyczny trójwymiarowy obraz, pole widzenia 180 stopni oraz retrowizor umożliwiają odtworzenie dosłownie każdej sytuacji. Ponadto symulatory szkoleniowe przewidziane są do szkoleń wstępnych, okresowych, specjalistycznych, nauki manewrów oraz ekonomicznej jazdy. Ich olbrzymią zaletą jest również to, że uczeń może zapoznać się z prowadzeniem zarówno autobusów 12 metrowych jak i przegubowych różnych marek np. Solaris czy Man. Komputer daje też możliwość odtworzenia jazdy pojazdem o dowolnej marce. Żywotność takiego pojedynczego symulatora to okres ok. 15 lat. Jednak na dzień dzisiejszy duży problem stanowi koszt tego urządzenia – jest ono bardzo drogie.

Piątkowe obrady rozpoczęły się szczegółowym omówieniem projektu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szkolenia kierowców zawodowych. Poprowadził je pan Adam Goss – zastępca dyrektora do spraw szkoleń Automobilklubu Polski. Również w tym dniu, omówiono kwestię finansowania szkoleń ze środków powiatowych urzędów pracy i zmian w kodeksie pracy, dotyczących zawierania umów z pracownikiem na dofinansowanie szkoleń. Z tymi dwoma punktami zapoznali zebranych gości przedstawiciele warszawskiej komunikacji miejskiej – pan Henryk Chrośnicki z MZA Warszawa oraz pani Dorota Minorczyk z TW Warszawa. 

Jan Adamski

W dniach 13 i 14 maja, w siedzibie MPK Kraków przy ul. Jana Brożka 3, obradowała specjalna komisja dotycząca organizowania szkoleń dla prowadzących pojazdy komunikacji miejskiej. Pojawiło się na niej ok. 50 przedstawicieli przedsiębiorstw komunikacyjnych z wielu miast Polski. Gośćmi specjalnymi konferencji byli reprezentanci francuskiej firmy CORYS Grenoble – zajmującej się produkcją profesjonalnych symulatorów, przeznaczonych do szkolenia kierowców, motorniczych i maszynistów.

Jej przedstawiciele – Pani Małgorzata Kowalewska-Colle oraz pan Serge Jung przedstawili budowę i działanie symulatorów Top Of The Range. Samo urządzenie składa się z kabiny, obrazu 3D (z którego korzysta uczeń) oraz monitoringu przeznaczonego dla instruktora. Ten ostatni, mimo iż nie jest w kabinie razem z osobą szkoloną, widzi dokładnie to samo co prowadzący, a ponadto może obserwować jego zachowanie. Podczas prezentacji padło nawet stwierdzenie, iż godzina jazdy na symulatorze tego typu, daje więcej, niż godzina jazdy prawdziwym autobusem. Dźwięk, realistyczny trójwymiarowy obraz, pole widzenia 180 stopni oraz retrowizor umożliwiają odtworzenie dosłownie każdej sytuacji. Ponadto symulatory szkoleniowe przewidziane są do szkoleń wstępnych, okresowych, specjalistycznych, nauki manewrów oraz ekonomicznej jazdy. Ich olbrzymią zaletą jest również to, że uczeń może zapoznać się z prowadzeniem zarówno autobusów 12 metrowych jak i przegubowych różnych marek np. Solaris czy Man. Komputer daje też możliwość odtworzenia jazdy pojazdem o dowolnej marce. Żywotność takiego pojedynczego symulatora to okres ok. 15 lat. Jednak na dzień dzisiejszy duży problem stanowi koszt tego urządzenia – jest ono bardzo drogie.

Piątkowe obrady rozpoczęły się szczegółowym omówieniem projektu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szkolenia kierowców zawodowych. Poprowadził je pan Adam Goss – zastępca dyrektora do spraw szkoleń Automobilklubu Polski. Również w tym dniu, omówiono kwestię finansowania szkoleń ze środków powiatowych urzędów pracy i zmian w kodeksie pracy, dotyczących zawierania umów z pracownikiem na dofinansowanie szkoleń. Z tymi dwoma punktami zapoznali zebranych gości przedstawiciele warszawskiej komunikacji miejskiej – pan Henryk Chrośnicki z MZA Warszawa oraz pani Dorota Minorczyk z TW Warszawa. 

Jan Adamski

Najnowsze

11 grudnia 2025
MPK w Krakowie konsultuje rozwiązania w nowych tramwajach w celu zapewnienia dostępności transportu dla osób ze szczególnymi potrzebami
Dla MPK w Krakowie dostępność taboru dla osób ze szczególnymi potrzebami jest priorytetem. Zależy nam na tym, aby osoby z ograniczoną mobilnością, poruszające się na wózkach inwalidzkich, niewidome i słabowidzące, ale także osoby poruszające z się z wózkami dziecięcymi mogły bezpiecznie i komfortowo podróżować naszymi pojazdami. Z tego właśnie powodu krakowski przewoźnik już po raz kolejny konsultuje zaprojektowane dla nich rozwiązania w nowych dwukierunkowych tramwajach. Jest to ważne, bo są to pierwsze tego rodzaju nowe wagony, które kupuje MPK w Krakowie.
11 grudnia 2025
Muzyczna podróż w świątecznym tramwaju MPK
W czwartek, 11 grudnia mieszkańy zostali zaproszeni w muzyczną podróż Świątecznym Tramwajem MPK w Krakowie. Tramwaj wyruszył o godzinie 15:00 z przystanku Łagiewniki w magiczną trasę po Krakowie. Kursował do godziny 19:00.
10 grudnia 2025
Pięć lat Krakowskiej Zbiórki Żywności – podsumowanie i plany na przyszłość
5 grudnia w Klastrze Innowacji Społeczno-Gospodarczych przy ul. Zabłocie 20 odbyło się wyjątkowe spotkanie podsumowujące pięć lat Krakowskiej Zbiórki Żywności – inicjatywy realizowanej wspólnie przez Miasto Kraków i Bank Żywności w Krakowie. W wydarzeniu wzięło udział ponad 60 osób reprezentujących instytucje publiczne, firmy, szkoły oraz organizacje zaangażowane w akcję. Nie mogło na nim zabraknąć przedstawiciela MPK w Krakowie. Grzegorz Łyduch, kierownik Stacji Obsługi Autobusów Wola Duchacka podzielił się doświadczeniami z akcji krakowskiego przewoźnika, gdzie pracownicy zebrali w sumie 700 kg żywności.
9 grudnia 2025
Stacja Remontów najlepsza w Lidze Halowej MPK w Krakowie
W piątek, 5 grudnia ponad 60 pracowników MPK w Krakowie zakończyło zmagania w wewnętrznych rozgrywkach piłkarskich. Liga Halowa MPK Kraków 2025 rozgrywana była w hali namiotowej TS Tramwaj Kraków i wzięło w niej udział sześć zespołów reprezentujące poszczególne zajezdnie: Bieńczyce, Nowa Huta, Płaszów, Podgórze, Stacja Remontów i Wola Duchacka.
8 grudnia 2025
6 grudnia Mikołaj rozdawał prezenty dzieciom
W sobotę, 6 grudnia świąteczny tramwaj MPK najpierw zawiózł prezenty dla chorych dzieci, które w tym dniu były w szpitalu im. S. Żeromskiego. 150 Mikołajek i Mikołajów odebrało prezenty w Urzędzie Miasta Krakowa od Marii Klaman, zastępczyni prezydenta Krakowa i razem z nią pojechało świątecznym tramwajem MPK do szpitala im. S. Żeromskiego. Tam zastępczyni prezydenta razem z Mikołajami przekazała prezenty chorym dzieciom. Liczba Mikołajów nie była przypadkowa - było ich 150, bo tyle lat liczy w tym roku krakowska komunikacja miejska.
5 grudnia 2025
Zakończył się wyjątkowy jubileusz 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej
W piątkowe popołudnie, 5 grudnia 2025 roku w hali Stacji Obsługi i Remontów odbyło się oficjalne zakończenie obchodów 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie. Uczestnikami tego wydarzenia było prawie 300 pracowników MPK w Krakowie. To pracownicy, którzy w służbie dla mieszkańców Krakowa na różnych stanowiskach w MPK spędzili od 30 do nawet 50 lat. Wśród nich byli także honorowi krwiodawcy. To oni przez cały jubileuszowy 2025 rok oddawali krew w ramach akcji, której celem było zebranie 150 litrów krwi ratującej zdrowie i życie mieszkańców Małopolski.