28 maja 2010 - materiał archiwalny

W dniach 13 i 14 maja, w siedzibie MPK Kraków przy ul. Jana Brożka 3, obradowała specjalna komisja dotycząca organizowania szkoleń dla prowadzących pojazdy komunikacji miejskiej. Pojawiło się na niej ok. 50 przedstawicieli przedsiębiorstw komunikacyjnych z wielu miast Polski. Gośćmi specjalnymi konferencji byli reprezentanci francuskiej firmy CORYS Grenoble – zajmującej się produkcją profesjonalnych symulatorów, przeznaczonych do szkolenia kierowców, motorniczych i maszynistów.

Jej przedstawiciele – Pani Małgorzata Kowalewska-Colle oraz pan Serge Jung przedstawili budowę i działanie symulatorów Top Of The Range. Samo urządzenie składa się z kabiny, obrazu 3D (z którego korzysta uczeń) oraz monitoringu przeznaczonego dla instruktora. Ten ostatni, mimo iż nie jest w kabinie razem z osobą szkoloną, widzi dokładnie to samo co prowadzący, a ponadto może obserwować jego zachowanie. Podczas prezentacji padło nawet stwierdzenie, iż godzina jazdy na symulatorze tego typu, daje więcej, niż godzina jazdy prawdziwym autobusem. Dźwięk, realistyczny trójwymiarowy obraz, pole widzenia 180 stopni oraz retrowizor umożliwiają odtworzenie dosłownie każdej sytuacji. Ponadto symulatory szkoleniowe przewidziane są do szkoleń wstępnych, okresowych, specjalistycznych, nauki manewrów oraz ekonomicznej jazdy. Ich olbrzymią zaletą jest również to, że uczeń może zapoznać się z prowadzeniem zarówno autobusów 12 metrowych jak i przegubowych różnych marek np. Solaris czy Man. Komputer daje też możliwość odtworzenia jazdy pojazdem o dowolnej marce. Żywotność takiego pojedynczego symulatora to okres ok. 15 lat. Jednak na dzień dzisiejszy duży problem stanowi koszt tego urządzenia – jest ono bardzo drogie.

Piątkowe obrady rozpoczęły się szczegółowym omówieniem projektu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szkolenia kierowców zawodowych. Poprowadził je pan Adam Goss – zastępca dyrektora do spraw szkoleń Automobilklubu Polski. Również w tym dniu, omówiono kwestię finansowania szkoleń ze środków powiatowych urzędów pracy i zmian w kodeksie pracy, dotyczących zawierania umów z pracownikiem na dofinansowanie szkoleń. Z tymi dwoma punktami zapoznali zebranych gości przedstawiciele warszawskiej komunikacji miejskiej – pan Henryk Chrośnicki z MZA Warszawa oraz pani Dorota Minorczyk z TW Warszawa. 

Jan Adamski

W dniach 13 i 14 maja, w siedzibie MPK Kraków przy ul. Jana Brożka 3, obradowała specjalna komisja dotycząca organizowania szkoleń dla prowadzących pojazdy komunikacji miejskiej. Pojawiło się na niej ok. 50 przedstawicieli przedsiębiorstw komunikacyjnych z wielu miast Polski. Gośćmi specjalnymi konferencji byli reprezentanci francuskiej firmy CORYS Grenoble – zajmującej się produkcją profesjonalnych symulatorów, przeznaczonych do szkolenia kierowców, motorniczych i maszynistów.

Jej przedstawiciele – Pani Małgorzata Kowalewska-Colle oraz pan Serge Jung przedstawili budowę i działanie symulatorów Top Of The Range. Samo urządzenie składa się z kabiny, obrazu 3D (z którego korzysta uczeń) oraz monitoringu przeznaczonego dla instruktora. Ten ostatni, mimo iż nie jest w kabinie razem z osobą szkoloną, widzi dokładnie to samo co prowadzący, a ponadto może obserwować jego zachowanie. Podczas prezentacji padło nawet stwierdzenie, iż godzina jazdy na symulatorze tego typu, daje więcej, niż godzina jazdy prawdziwym autobusem. Dźwięk, realistyczny trójwymiarowy obraz, pole widzenia 180 stopni oraz retrowizor umożliwiają odtworzenie dosłownie każdej sytuacji. Ponadto symulatory szkoleniowe przewidziane są do szkoleń wstępnych, okresowych, specjalistycznych, nauki manewrów oraz ekonomicznej jazdy. Ich olbrzymią zaletą jest również to, że uczeń może zapoznać się z prowadzeniem zarówno autobusów 12 metrowych jak i przegubowych różnych marek np. Solaris czy Man. Komputer daje też możliwość odtworzenia jazdy pojazdem o dowolnej marce. Żywotność takiego pojedynczego symulatora to okres ok. 15 lat. Jednak na dzień dzisiejszy duży problem stanowi koszt tego urządzenia – jest ono bardzo drogie.

Piątkowe obrady rozpoczęły się szczegółowym omówieniem projektu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szkolenia kierowców zawodowych. Poprowadził je pan Adam Goss – zastępca dyrektora do spraw szkoleń Automobilklubu Polski. Również w tym dniu, omówiono kwestię finansowania szkoleń ze środków powiatowych urzędów pracy i zmian w kodeksie pracy, dotyczących zawierania umów z pracownikiem na dofinansowanie szkoleń. Z tymi dwoma punktami zapoznali zebranych gości przedstawiciele warszawskiej komunikacji miejskiej – pan Henryk Chrośnicki z MZA Warszawa oraz pani Dorota Minorczyk z TW Warszawa. 

Jan Adamski

Najnowsze

14 listopada 2025
Pasażer chwali autobusy, które MPK kieruje na linie aglomeracyjne
Pasażerowie chwalą sobie autobusy marki MAN i Solaris, które MPK w Krakowie kupuje z myślą o trasach aglomeracyjnych. Obecnie krakowski przewoźnik dysponuje w sumie 31 takimi pojazdami. Za co cenią je pasażerowie? Jak pisze jeden z nich, który często ma okazję nimi podróżować, ich dużą zaletą jest wysokie bezpieczeństwo i komfort. Autobusy, w porównaniu w wersjami miejskim, mają większą liczbę miejsc siedzących i znakomicie sprawdzają się na często wąskich i krętych drogach w podkrakowskich miejscowościach.
14 listopada 2025
50 lat temu tramwaje zaczęły kursować do Bronowic Małych
Dokładnie 50 lat temu do Bronowic Małych (a wtedy os. Widok) zaczęły kursować tramwaje. Nowa linia tramwajowa została otwarta dla regularnych kursów 14 listopada 1975 roku. Do dzisiaj tramwaje są najlepszym środkiem transportu dla mieszkańców Bronowic, którzy jadą do centrum miasta.
10 listopada 2025
Pracownicy MPK w Krakowie zebrali 700 kg żywności dla potrzebujących
Pracownicy MPK SA w Krakowie po raz kolejny włączyli się do akcji Krakowska Zbiórka Żywności, którą organizuje Bank Żywności w Krakowie wraz z miastem Kraków. W tym roku zebrana żywność zostanie przekazana osobom starszym, chorym, z niepełnosprawnościami, rodzinom wielodzietnym oraz osobom samotnym.
10 listopada 2025
Kraków odpowiedział na apel i prośbę Kijowa
W ubiegłym tygodniu do Kijowa wyjechało pięć wycofanych przez MPK z ruchu autobusów marki Solaris z 2009 roku, o długości 12 metrów. Ich przekazanie to efekt prośby jaką do Prezydenta Miasta Krakowa skierował Mer Kijowa, Witalij Kłyczko. Ma to związek z bardzo trudną sytuacją w stolicy Ukrainy, która od kilku lat broni się przed atakiem Rosji. Warto pamiętać, że Kijów to dla Krakowa miasto bliźniacze na Ukrainie – co stanowi najwyższą, uchwaloną przez Radę Miasta Krakowa, formę partnerstwa międzynarodowego.
8 listopada 2025
Aktualizacja automatów mobilnych i usuwanie nieaktywnych nośników w KMK
Zgodnie z decyzją Zarządu Transportu Publicznego, od 12 listopada wprowadzana będzie aktualizacja oprogramowania we wszystkich mobilnych automatach biletowych – urządzeniach znajdujących się w pojazdach komunikacji miejskiej.
7 listopada 2025
Ruch tramwajowy do pętli Czerwone Maki został przywrócony
Informujemy, że do pętli Czerwone Maki został przywrócony ruch wszystkich linii tramwajowych nr 18, 52 i 77.