4 maja 2010 - materiał archiwalny

W dniu 23 kwietnia 2010 odbyło się spotkanie z mieszkańcami Dzielnicy XIII, które dotyczyło lokalizacji przystanków i organizacji komunikacji w układzie docelowym po zakończeniu budowy linii tramwajowej do ul. Golikówka.

W spotkaniu uczestniczyli: Przewodniczący Rady Dzielnicy XIII Jacek Bednarz, Radny Miast Krakowa Zygmunt Włodarczyk, zastępca Dyrektora ZIKiT ds. Transportu Publicznego Henryk Kamski, Dyrektor ds. Przewozów MPK SA Mariusz Szałkowski oraz kierownik Działu Projektowania Przewozów i Analiz Eksploatacyjnych MPK SA Adrian Obuchowicz.

 

Spotkanie zostało zorganizowane jako kontynuacja rozmów z mieszkańcami, którzy protestowali przeciwko likwidacji przystanków autobusowych „Węglarska”. 

 

W trakcie spotkania dyrektor Kamski przedstawił mieszkańcom powody, dla których wnioskowana lokalizacja przystanków i przejścia dla pieszych z sygnalizacją nie może zostać zrealizowana: odległości pomiędzy sygnalizacjami na drodze klasy GP (taką będzie ul. Lipska) powinna wynosić nie mniej niż 600 metrów. Wnioskowana przez mieszkańców lokalizacja jest w odległości nie większej niż 300 metrów od zaprojektowanych i wykonywanych skrzyżowań przy ul. Rzebika i przy pętli tramwajowej. 

Przedstawił również wyniki pomiarów ilości pasażerów korzystających z przystanków „Węglarska” oraz „Lipska”

Zaproponował mieszkańcom utworzenie linii autobusowej dowozowej do pętli tramwajowej, która miała by kursować przez ul. Węglarską i na tej ulicy zlokalizowany zostałby przystanek autobusowy.

 

Mieszkańcy domagali się, aby taka linia kursowała z częstotliwością nie mniejszą niż 20 minut, co zostało potwierdzone w wypowiedzi dyrektora Kamskiego, który poinformował również, że linia tramwajowa nie będzie dublowana komunikacją autobusową w związku z czym większość linii będzie miała charakter dowozowy do tramwaju.

 

Rada Dzielnicy zwracała uwagę, aby w ustalaniu przebiegu trasy tej linii uwzględnić możliwość bezpiecznego dowozu dzieci do szkoły tzn. aby nie musiały przechodzić przez jezdnię.

Przewodniczący Rady Dzielnicy przedstawił mieszkańcom, jakie są plany zabudowy wielorodzinnej w tym rejonie i zapewnił, że trwają rozmowy z inwestorem, aby została wybudowana ścieżka pieszo rowerowa zapewniająca mieszkańcom ul. Koziej i Grochowej szybkie i bezpieczne dojście do przejścia przez ul. Lipską w rejonie pętli tramwajowej.

Poinformował również, że trwają rozmowy z Dyrekcją szkoły podstawowej na ul. Myśliwskiej, aby otworzyć oddziały pierwszych klas w szkole na ul. Goszczyńskiego 

 

Radny Włodarczyk zwrócił uwagę mieszkańców, że wybudowanie ul. Lipskiej i Kuklińskiego spowoduje uciążliwości w przemieszczaniu się pomiędzy obiema stronami ulicy, zarówno dla ruchu pieszego jak również samochodowego, które to wymagać będą zmiany niektórych przyzwyczajeń.

 

Przedstawione zostało również rozwiązanie jakie będzie funkcjonowało w rejonie ul. Płaszowskiej i skrzyżowania Nowohuckiej i Kuklińskiego ze szczególnym uwzględnieniem, że wjazd na ul. Płaszowską będzie możliwy od ul. Kuklińskiego tylko z jezdni w kierunku ul. Klimeckiego, a wyjazd tylko na ul. Nowohucką w kierunku Nowej Huty. 

 

Większość uczestników przyjęła do wiadomości brak możliwości zagęszczania przystanków tramwajowych, natomiast pojawił się postulat aby Rada Dzielnicy wnioskowała o wybudowanie w przyszłości bezkolizyjnego przejścia przez ul. Lipską (na wysokości ul. Węglarskiej) w postaci kładki lub tunelu pod jezdnią.

 

Przewodniczący dzielnicy XIII zwrócił uwagę, że w miarę zabudowywania się terenów przylegających do ul. Lipskiej będą się zmieniać główne kierunki przemieszczania pieszych, więc nie można rozpatrywać inwestycji tylko przez pryzmat aktualnej sytuacji, stąd dobrze że przystanki zostały zaprojektowane dosyć równomiernie w ciągu nowej trasy.

W spotkaniu uczestniczyli: Przewodniczący Rady Dzielnicy XIII Jacek Bednarz, Radny Miast Krakowa Zygmunt Włodarczyk, zastępca Dyrektora ZIKiT ds. Transportu Publicznego Henryk Kamski, Dyrektor ds. Przewozów MPK SA Mariusz Szałkowski oraz kierownik Działu Projektowania Przewozów i Analiz Eksploatacyjnych MPK SA Adrian Obuchowicz.

Spotkanie zostało zorganizowane jako kontynuacja rozmów z mieszkańcami, którzy protestowali przeciwko likwidacji przystanków autobusowych „Węglarska”. 

W trakcie spotkania dyrektor Kamski przedstawił mieszkańcom powody, dla których wnioskowana lokalizacja przystanków i przejścia dla pieszych z sygnalizacją nie może zostać zrealizowana: odległości pomiędzy sygnalizacjami na drodze klasy GP (taką będzie ul. Lipska) powinna wynosić nie mniej niż 600 metrów. Wnioskowana przez mieszkańców lokalizacja jest w odległości nie większej niż 300 metrów od zaprojektowanych i wykonywanych skrzyżowań przy ul. Rzebika i przy pętli tramwajowej. 

Przedstawił również wyniki pomiarów ilości pasażerów korzystających z przystanków „Węglarska” oraz „Lipska”

Zaproponował mieszkańcom utworzenie linii autobusowej dowozowej do pętli tramwajowej, która miała by kursować przez ul. Węglarską i na tej ulicy zlokalizowany zostałby przystanek autobusowy.

Mieszkańcy domagali się, aby taka linia kursowała z częstotliwością nie mniejszą niż 20 minut, co zostało potwierdzone w wypowiedzi dyrektora Kamskiego, który poinformował również, że linia tramwajowa nie będzie dublowana komunikacją autobusową w związku z czym większość linii będzie miała charakter dowozowy do tramwaju.

Rada Dzielnicy zwracała uwagę, aby w ustalaniu przebiegu trasy tej linii uwzględnić możliwość bezpiecznego dowozu dzieci do szkoły tzn. aby nie musiały przechodzić przez jezdnię.

Przewodniczący Rady Dzielnicy przedstawił mieszkańcom, jakie są plany zabudowy wielorodzinnej w tym rejonie i zapewnił, że trwają rozmowy z inwestorem, aby została wybudowana ścieżka pieszo rowerowa zapewniająca mieszkańcom ul. Koziej i Grochowej szybkie i bezpieczne dojście do przejścia przez ul. Lipską w rejonie pętli tramwajowej.

Poinformował również, że trwają rozmowy z Dyrekcją szkoły podstawowej na ul. Myśliwskiej, aby otworzyć oddziały pierwszych klas w szkole na ul. Goszczyńskiego 

Radny Włodarczyk zwrócił uwagę mieszkańców, że wybudowanie ul. Lipskiej i Kuklińskiego spowoduje uciążliwości w przemieszczaniu się pomiędzy obiema stronami ulicy, zarówno dla ruchu pieszego jak również samochodowego, które to wymagać będą zmiany niektórych przyzwyczajeń.

Przedstawione zostało również rozwiązanie jakie będzie funkcjonowało w rejonie ul. Płaszowskiej i skrzyżowania Nowohuckiej i Kuklińskiego ze szczególnym uwzględnieniem, że wjazd na ul. Płaszowską będzie możliwy od ul. Kuklińskiego tylko z jezdni w kierunku ul. Klimeckiego, a wyjazd tylko na ul. Nowohucką w kierunku Nowej Huty. 

Większość uczestników przyjęła do wiadomości brak możliwości zagęszczania przystanków tramwajowych, natomiast pojawił się postulat aby Rada Dzielnicy wnioskowała o wybudowanie w przyszłości bezkolizyjnego przejścia przez ul. Lipską (na wysokości ul. Węglarskiej) w postaci kładki lub tunelu pod jezdnią.

Przewodniczący dzielnicy XIII zwrócił uwagę, że w miarę zabudowywania się terenów przylegających do ul. Lipskiej będą się zmieniać główne kierunki przemieszczania pieszych, więc nie można rozpatrywać inwestycji tylko przez pryzmat aktualnej sytuacji, stąd dobrze że przystanki zostały zaprojektowane dosyć równomiernie w ciągu nowej trasy.

Najnowsze

5 czerwca 2025
Pracownicy MPK już po raz 16. zagrają w Turnieju Piłkarskim im. Piotra Pruchnickiego
W sobotę, 7 czerwca na boisku TS Tramwaj, przy ul. Praskiej 61a zostanie rozegrany 16. Piłkarski Turniej im. Piotra Pruchnickiego, organizowany przez pracowników MPK SA w Krakowie z zajezdni tramwajowej Podgórze.
5 czerwca 2025
Rusza 23. Sezon Krakowskiej Linii Muzealnej
W najbliższą niedzielę 8 czerwca rozpocznie się 23. sezon Krakowskiej Linii Muzealnej. Rozpocznie się wyjątkowo, bo nie od tradycyjnych kursów linii nr 0 z ul. św. Wawrzyńca do Cichego Kącika, ale od uruchomienia dwóch wyjątkowych linii, które zabiorą pasażerów do każdej z pięciu zajezdni MPK w Krakowie. W tym roku obchodzimy jubileusz 150 lat komunikacji miejskiej, więc KLM musi być wyjątkowa.
4 czerwca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowę na dostawę 10 autobusów wodorowych
MPK w Krakowie podpisało umowę z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o. o. na dostawę 10 autobusów zasilanych wodorem marki NesoBus. To pierwsze pojazdy z takim zasilaniem, które kupuje krakowski przewoźnik. Umowa została zawarta 3 czerwca. Nowe autobusy zaczną wozić pasażerów za 12 miesięcy.
3 czerwca 2025
MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów
We wtorek, 3 czerwca MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów wyposażonych w silniki spalinowe Euro 6, spełniające najwyższe normy ochrony środowiska. Będzie nim konsorcjum Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. i PKO Leasing S.A.
3 czerwca 2025
Odbudowany przez MPK w Krakowie wagon SN1 z 1922 roku rozpocznie tegoroczną KLM
W historycznej hali zajezdni przy ul. św. Wawrzyńca 15, która obecnie jest częścią Muzeum Inżynierii i Techniki, MPK w Krakowie zaprezentowało wyjątkowy tramwaj SN1 o numerze 59. Miało to miejsce 3 czerwca, dokładnie po 103 latach od momentu, kiedy ten wyjątkowy tramwaj zaczął wozić pasażerów.
1 czerwca 2025
Rekordowy Dzień Dziecka w krakowskim MPK
Tłumy dzieci wraz ze swoimi opiekunami, rodzicami, dziadkami odwiedziło w niedzielę, 1 czerwca zajezdnię tramwajową w Nowej Hucie. Cieszymy się, że przygotowane przez nas atrakcje tak wielu z Was się spodobały. Nie martwimy się o przyszłość, skoro tak wielu młodych osób chciało samodzielnie poprowadzić tramwaj. Doceniamy Wasze zainteresowanie tym, jak dbamy o tramwaje, jak je naprawiamy i jak je myjemy. No i cieszymy się, że tak wielkim zainteresowaniem cieszyły się historyczne tramwaje i autobusy. To ważne, aby wiedzieć jak zmienił się krakowski transport przez ostanie kilkadziesiąt lat – tym bardziej, że świętujemy w tym roku 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej.