4 maja 2010 - materiał archiwalny

W dniu 23 kwietnia 2010 odbyło się spotkanie z mieszkańcami Dzielnicy XIII, które dotyczyło lokalizacji przystanków i organizacji komunikacji w układzie docelowym po zakończeniu budowy linii tramwajowej do ul. Golikówka.

W spotkaniu uczestniczyli: Przewodniczący Rady Dzielnicy XIII Jacek Bednarz, Radny Miast Krakowa Zygmunt Włodarczyk, zastępca Dyrektora ZIKiT ds. Transportu Publicznego Henryk Kamski, Dyrektor ds. Przewozów MPK SA Mariusz Szałkowski oraz kierownik Działu Projektowania Przewozów i Analiz Eksploatacyjnych MPK SA Adrian Obuchowicz.

 

Spotkanie zostało zorganizowane jako kontynuacja rozmów z mieszkańcami, którzy protestowali przeciwko likwidacji przystanków autobusowych „Węglarska”. 

 

W trakcie spotkania dyrektor Kamski przedstawił mieszkańcom powody, dla których wnioskowana lokalizacja przystanków i przejścia dla pieszych z sygnalizacją nie może zostać zrealizowana: odległości pomiędzy sygnalizacjami na drodze klasy GP (taką będzie ul. Lipska) powinna wynosić nie mniej niż 600 metrów. Wnioskowana przez mieszkańców lokalizacja jest w odległości nie większej niż 300 metrów od zaprojektowanych i wykonywanych skrzyżowań przy ul. Rzebika i przy pętli tramwajowej. 

Przedstawił również wyniki pomiarów ilości pasażerów korzystających z przystanków „Węglarska” oraz „Lipska”

Zaproponował mieszkańcom utworzenie linii autobusowej dowozowej do pętli tramwajowej, która miała by kursować przez ul. Węglarską i na tej ulicy zlokalizowany zostałby przystanek autobusowy.

 

Mieszkańcy domagali się, aby taka linia kursowała z częstotliwością nie mniejszą niż 20 minut, co zostało potwierdzone w wypowiedzi dyrektora Kamskiego, który poinformował również, że linia tramwajowa nie będzie dublowana komunikacją autobusową w związku z czym większość linii będzie miała charakter dowozowy do tramwaju.

 

Rada Dzielnicy zwracała uwagę, aby w ustalaniu przebiegu trasy tej linii uwzględnić możliwość bezpiecznego dowozu dzieci do szkoły tzn. aby nie musiały przechodzić przez jezdnię.

Przewodniczący Rady Dzielnicy przedstawił mieszkańcom, jakie są plany zabudowy wielorodzinnej w tym rejonie i zapewnił, że trwają rozmowy z inwestorem, aby została wybudowana ścieżka pieszo rowerowa zapewniająca mieszkańcom ul. Koziej i Grochowej szybkie i bezpieczne dojście do przejścia przez ul. Lipską w rejonie pętli tramwajowej.

Poinformował również, że trwają rozmowy z Dyrekcją szkoły podstawowej na ul. Myśliwskiej, aby otworzyć oddziały pierwszych klas w szkole na ul. Goszczyńskiego 

 

Radny Włodarczyk zwrócił uwagę mieszkańców, że wybudowanie ul. Lipskiej i Kuklińskiego spowoduje uciążliwości w przemieszczaniu się pomiędzy obiema stronami ulicy, zarówno dla ruchu pieszego jak również samochodowego, które to wymagać będą zmiany niektórych przyzwyczajeń.

 

Przedstawione zostało również rozwiązanie jakie będzie funkcjonowało w rejonie ul. Płaszowskiej i skrzyżowania Nowohuckiej i Kuklińskiego ze szczególnym uwzględnieniem, że wjazd na ul. Płaszowską będzie możliwy od ul. Kuklińskiego tylko z jezdni w kierunku ul. Klimeckiego, a wyjazd tylko na ul. Nowohucką w kierunku Nowej Huty. 

 

Większość uczestników przyjęła do wiadomości brak możliwości zagęszczania przystanków tramwajowych, natomiast pojawił się postulat aby Rada Dzielnicy wnioskowała o wybudowanie w przyszłości bezkolizyjnego przejścia przez ul. Lipską (na wysokości ul. Węglarskiej) w postaci kładki lub tunelu pod jezdnią.

 

Przewodniczący dzielnicy XIII zwrócił uwagę, że w miarę zabudowywania się terenów przylegających do ul. Lipskiej będą się zmieniać główne kierunki przemieszczania pieszych, więc nie można rozpatrywać inwestycji tylko przez pryzmat aktualnej sytuacji, stąd dobrze że przystanki zostały zaprojektowane dosyć równomiernie w ciągu nowej trasy.

W spotkaniu uczestniczyli: Przewodniczący Rady Dzielnicy XIII Jacek Bednarz, Radny Miast Krakowa Zygmunt Włodarczyk, zastępca Dyrektora ZIKiT ds. Transportu Publicznego Henryk Kamski, Dyrektor ds. Przewozów MPK SA Mariusz Szałkowski oraz kierownik Działu Projektowania Przewozów i Analiz Eksploatacyjnych MPK SA Adrian Obuchowicz.

Spotkanie zostało zorganizowane jako kontynuacja rozmów z mieszkańcami, którzy protestowali przeciwko likwidacji przystanków autobusowych „Węglarska”. 

W trakcie spotkania dyrektor Kamski przedstawił mieszkańcom powody, dla których wnioskowana lokalizacja przystanków i przejścia dla pieszych z sygnalizacją nie może zostać zrealizowana: odległości pomiędzy sygnalizacjami na drodze klasy GP (taką będzie ul. Lipska) powinna wynosić nie mniej niż 600 metrów. Wnioskowana przez mieszkańców lokalizacja jest w odległości nie większej niż 300 metrów od zaprojektowanych i wykonywanych skrzyżowań przy ul. Rzebika i przy pętli tramwajowej. 

Przedstawił również wyniki pomiarów ilości pasażerów korzystających z przystanków „Węglarska” oraz „Lipska”

Zaproponował mieszkańcom utworzenie linii autobusowej dowozowej do pętli tramwajowej, która miała by kursować przez ul. Węglarską i na tej ulicy zlokalizowany zostałby przystanek autobusowy.

Mieszkańcy domagali się, aby taka linia kursowała z częstotliwością nie mniejszą niż 20 minut, co zostało potwierdzone w wypowiedzi dyrektora Kamskiego, który poinformował również, że linia tramwajowa nie będzie dublowana komunikacją autobusową w związku z czym większość linii będzie miała charakter dowozowy do tramwaju.

Rada Dzielnicy zwracała uwagę, aby w ustalaniu przebiegu trasy tej linii uwzględnić możliwość bezpiecznego dowozu dzieci do szkoły tzn. aby nie musiały przechodzić przez jezdnię.

Przewodniczący Rady Dzielnicy przedstawił mieszkańcom, jakie są plany zabudowy wielorodzinnej w tym rejonie i zapewnił, że trwają rozmowy z inwestorem, aby została wybudowana ścieżka pieszo rowerowa zapewniająca mieszkańcom ul. Koziej i Grochowej szybkie i bezpieczne dojście do przejścia przez ul. Lipską w rejonie pętli tramwajowej.

Poinformował również, że trwają rozmowy z Dyrekcją szkoły podstawowej na ul. Myśliwskiej, aby otworzyć oddziały pierwszych klas w szkole na ul. Goszczyńskiego 

Radny Włodarczyk zwrócił uwagę mieszkańców, że wybudowanie ul. Lipskiej i Kuklińskiego spowoduje uciążliwości w przemieszczaniu się pomiędzy obiema stronami ulicy, zarówno dla ruchu pieszego jak również samochodowego, które to wymagać będą zmiany niektórych przyzwyczajeń.

Przedstawione zostało również rozwiązanie jakie będzie funkcjonowało w rejonie ul. Płaszowskiej i skrzyżowania Nowohuckiej i Kuklińskiego ze szczególnym uwzględnieniem, że wjazd na ul. Płaszowską będzie możliwy od ul. Kuklińskiego tylko z jezdni w kierunku ul. Klimeckiego, a wyjazd tylko na ul. Nowohucką w kierunku Nowej Huty. 

Większość uczestników przyjęła do wiadomości brak możliwości zagęszczania przystanków tramwajowych, natomiast pojawił się postulat aby Rada Dzielnicy wnioskowała o wybudowanie w przyszłości bezkolizyjnego przejścia przez ul. Lipską (na wysokości ul. Węglarskiej) w postaci kładki lub tunelu pod jezdnią.

Przewodniczący dzielnicy XIII zwrócił uwagę, że w miarę zabudowywania się terenów przylegających do ul. Lipskiej będą się zmieniać główne kierunki przemieszczania pieszych, więc nie można rozpatrywać inwestycji tylko przez pryzmat aktualnej sytuacji, stąd dobrze że przystanki zostały zaprojektowane dosyć równomiernie w ciągu nowej trasy.

Najnowsze

16 kwietnia 2025
Kraków przekaże pięć używanych autobusów do miasta Sumy
W związku z apelem władz ukraińskiego miasta Sumy, położonego tuż przy granicy z Rosją, Kraków zdecydował o przekazaniu temu miastu w ramach pomocy humanitarnej pięciu używanych autobusów. W związku z toczącą się wojną to ukraińskie miasto stawia czoła licznym wyzwaniom w zakresie zabezpieczenia ciągłości funkcjonowania usług komunalnych, w tym także transportowych. Brakuje tam m.in. autobusów.
14 kwietnia 2025
37 nowych autobusów dołączyło do floty MPK w Krakowie
Mieszkańcy Krakowa będą mogli podróżować nowymi autobusami. Do floty krakowskiego przewoźnika dołączyło bowiem 37 nowych pojazdów Solaris Urbino 12 z napędem mild hybrid. Ich przekazanie i prezentacja odbyła się w poniedziałek 14 kwietnia na terenie zajezdni autobusowej w Bieńczycach. W wydarzeniu wziął udział Stanisław Kracik, zastępca Prezydenta Krakowa. Nowoczesne, niskopodłogowe pojazdy o długości 12 metrów zostały wyposażone w klimatyzację, system informacji pasażerskiej, ładowarki USB oraz nowoczesne systemy wspierające bezpieczeństwo, w tym system antykolizyjny MobilEye Shield+.
11 kwietnia 2025
Prezydent Krakowa pogratulował motorniczej MPK uratowania życia niemowlęcia
Prezydent Krakowa Aleksander Miszalski spotkał się dzisiaj (11 kwietnia) z motorniczą krakowskiego przewoźnika, Moniką Mól, aby pogratulować jej znakomitego zachowania. Pani Monika uratowała wczoraj życie niemowlęcia, które przestało oddychać.
10 kwietnia 2025
Wyjątkowy wagon historyczny ND będzie woził mieszkańców na Krakowskiej Linii Muzealnej
Jest zielony i powstał z części zebranych z czterech miast: Krakowa, Poznania, Katowic i Łodzi. Tak więc pomimo tego, że jest z rodziny wagonów typu N, które w przeszłości były w Polsce...
9 kwietnia 2025
Nowy numer „Przewoźnika Krakowskiego” już dostępny
Nowy numer „Przewoźnika Krakowskiego” już jest dostępny. W tym numerze sporo miejsca poświęcamy rozpoczęciu obchodów 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie. Przypominamy także wyjątkowe rocznice związane z historią naszych tramwajów i autobusów.
9 kwietnia 2025
Nowa strona internetowa MPK w Krakowie z myślą o wszystkich pasażerach
W odpowiedzi na wnioski naszych pasażerów, w tym przede wszystkim osób z niepełnosprawnością wzroku, MPK w Krakowie uruchomiło nową stronę internetową. To co zwraca od razu uwagę to jej zmieniony w porównaniu do poprzedniej wersji strony, nowoczesny i przyjazny wygląd. Jednak najistotniejsze zmiany dotyczą nowych funkcjonalności portalu krakowskiego przewoźnika.