9 lutego 2010 - materiał archiwalny

Dzisiaj, 9 lutego w siedzibie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego S.A. w Krakowie została podpisana umowa na przebudowę ul. Długiej wraz ze skrzyżowaniem ul. Długiej z ul. Basztową. Umowę podpisali w imieniu MPK S.A. Julian Pilszczek, prezes MPK S.A. oraz Zbigniew Palenica, wiceprezes MPK S.A. a w imieniu wykonawcy Paweł Ludwig z firmy Mota Engil.

Przy podpisywaniu umowy Julian Pilszczek zwracał uwagę na to, jak ważna jest ta inwestycja dla mieszkańców Krakowa.

- Przebudowa ul. Długiej wymaga zamknięcia tej ulicy oraz skrzyżowania ul. Długiej z Basztową dla ruchu tramwajowego. Dlatego tak istotne jest to, aby jak najszybciej zakończyły się roboty – podkreślał Julian Pilszczek.

O tym, że roboty będą prowadzone sprawnie, tak aby uciążliwości dla mieszkańców miasta trwały jak najkrócej zapewniał Paweł Ludwig z Mota Engil.

- Zrobimy wszystko, aby inwestycja zakończyła się w terminie, do którego zobowiązaliśmy się podpisując dzisiaj umowę – zapewniał Paweł Ludwig.

Z kolei Tadeusz Trzmiel, wiceprezydent miasta podkreślał fakt, że realizacja inwestycji przyniesie mieszkańcom wiele korzyści.

- Ta fatalnie wyglądająca obecnie ulica uzyska zupełnie nowy, piękny wygląd – stwierdził Tadeusz Trzmiel.

Przypomnijmy, że oferty na przebudowę ul. Długiej  otwarto 17 listopada 2009 roku. W sumie było ich pięć. Najtańsza z nich jest o 12,5 mln zł niższa od ceny przewidywanej przez kosztorys inwestorski (zakładał on kwotę 33 mln 271 tys. 523 zł. i 71 gr.). Oferty przysłały następujące firmy i konsorcja:

1.      Ziajka Zbigniew – Przedsiębiorstwo Drogowe

Cena: 23 mln 127 tys. 663 zł i 59 gr.

2.      Konsorcjum firm: ZUE S.A. - lider, partnerzy: Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych TOR-KRAK, Miejskie Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych, R.D.M. Śródmieście

Cena: 22 mln 451 tys. 394 zł i 89 gr.

3.      Budostal-5 S.A

Cena: 22 mln 451 tys. 538 zł i 63 gr.

4.      Konsorcjum firm: Mota-Engil Polska S.A. – lider, partnerzy: Mota-Engil Engenharia e Construcao, KZN Bieżanów

Cena: 20 mln 738 tys. 150 zł i 96 gr.

5.      Konsorcjum firm: Infrastruktura Spółka z o.o. – lider, partnerzy: Eurovia Polska, MPK Łódź Spółka z o.o.

Cena: 23 mln 789 tys. 997 zł i 57 gr.

Po dokładnym sprawdzeniu wszystkich ofert okazało się, że najkorzystniejszą ofertę przysłało konsorcjum firm z Mota Engil na czele z ceną 20 mln 738 tys. 150 zł i 96 gr.

Roboty drogowe w ul. Długiej rozpoczną się dokładnie 6 kwietnia i trwać będą trzy miesiące. Dzięki  tej przebudowie ulica Długa zyska zupełnie inny wygląd. Pojawi się nowe oświetlenie uliczne, nowe chodniki oraz zatoki parkingowe. Dodatkowo od ul. Helclów do al. Słowackiego zostanie poprowadzona ścieżka rowerowa.

Po przebudowie poprawi się również bezpieczeństwo i komfort krakowian podróżujących po tej trasie. Na wysokości przystanków zostaną znacznie poszerzone chodniki. To zapewni bezpieczne wsiadanie i wysiadanie pasażerów z tramwajów. Warto także podkreślić, że torowisko będzie wybudowane w najnowszej technologii. Użyte do tego materiały umożliwią wytłumienie drgań i wyciszenie hałasu, który powstaje przy przejeździe tramwaju. 

Przebudowa ul. Długiej to jedna z trzech inwestycji realizowanych przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie w ramach unijnego projektu Zintegrowany Transport Publiczny w Aglomeracji Krakowskiej – etap II.

Najnowsze

14 listopada 2025
Pasażer chwali autobusy, które MPK kieruje na linie aglomeracyjne
Pasażerowie chwalą sobie autobusy marki MAN i Solaris, które MPK w Krakowie kupuje z myślą o trasach aglomeracyjnych. Obecnie krakowski przewoźnik dysponuje w sumie 31 takimi pojazdami. Za co cenią je pasażerowie? Jak pisze jeden z nich, który często ma okazję nimi podróżować, ich dużą zaletą jest wysokie bezpieczeństwo i komfort. Autobusy, w porównaniu w wersjami miejskim, mają większą liczbę miejsc siedzących i znakomicie sprawdzają się na często wąskich i krętych drogach w podkrakowskich miejscowościach.
14 listopada 2025
50 lat temu tramwaje zaczęły kursować do Bronowic Małych
Dokładnie 50 lat temu do Bronowic Małych (a wtedy os. Widok) zaczęły kursować tramwaje. Nowa linia tramwajowa została otwarta dla regularnych kursów 14 listopada 1975 roku. Do dzisiaj tramwaje są najlepszym środkiem transportu dla mieszkańców Bronowic, którzy jadą do centrum miasta.
10 listopada 2025
Pracownicy MPK w Krakowie zebrali 700 kg żywności dla potrzebujących
Pracownicy MPK SA w Krakowie po raz kolejny włączyli się do akcji Krakowska Zbiórka Żywności, którą organizuje Bank Żywności w Krakowie wraz z miastem Kraków. W tym roku zebrana żywność zostanie przekazana osobom starszym, chorym, z niepełnosprawnościami, rodzinom wielodzietnym oraz osobom samotnym.
10 listopada 2025
Kraków odpowiedział na apel i prośbę Kijowa
W ubiegłym tygodniu do Kijowa wyjechało pięć wycofanych przez MPK z ruchu autobusów marki Solaris z 2009 roku, o długości 12 metrów. Ich przekazanie to efekt prośby jaką do Prezydenta Miasta Krakowa skierował Mer Kijowa, Witalij Kłyczko. Ma to związek z bardzo trudną sytuacją w stolicy Ukrainy, która od kilku lat broni się przed atakiem Rosji. Warto pamiętać, że Kijów to dla Krakowa miasto bliźniacze na Ukrainie – co stanowi najwyższą, uchwaloną przez Radę Miasta Krakowa, formę partnerstwa międzynarodowego.
8 listopada 2025
Aktualizacja automatów mobilnych i usuwanie nieaktywnych nośników w KMK
Zgodnie z decyzją Zarządu Transportu Publicznego, od 12 listopada wprowadzana będzie aktualizacja oprogramowania we wszystkich mobilnych automatach biletowych – urządzeniach znajdujących się w pojazdach komunikacji miejskiej.
7 listopada 2025
Ruch tramwajowy do pętli Czerwone Maki został przywrócony
Informujemy, że do pętli Czerwone Maki został przywrócony ruch wszystkich linii tramwajowych nr 18, 52 i 77.