3 czerwca 2025

W historycznej hali zajezdni przy ul. św. Wawrzyńca 15, która obecnie jest częścią Muzeum Inżynierii i Techniki, MPK w Krakowie zaprezentowało wyjątkowy tramwaj SN1
o numerze 59. Miało to miejsce 3 czerwca, dokładnie po 103 latach od momentu, kiedy ten wyjątkowy tramwaj zaczął wozić pasażerów.

Tramwaj SN1 został oddany do ruchu w czerwcu 1922 roku. Jest jednym z zaledwie 15 wagonów tego typu, które zbudowali pracownicy Krakowskiej Spółki Tramwajowej
w warsztatach przy ul. św. Wawrzyńca. Musieli się na to zdecydować, bo po zakończeniu I Wojny Światowej i odzyskaniu niepodległości, Krakowa nie było stać na zakup, a nawet na zaciągnięcie kredytu na nowe wagony. A te były bardzo potrzebne, bo sieć tramwajowa w mieście była rozbudowywana.

Odbudowany SN1 był pierwszym tramwajem w Krakowie, który nie posiadał wewnętrznego podziału na klasę pierwszą i drugą (ten podział zniesiono latem 1919 roku). Stąd wyróżniało go wnętrze - jedna duża przestrzeń z ławkami wzdłuż ścian bocznych wagonu z 16 małymi oknami. W miarę upływu lat wagon zmienił swoje wyposażenie i wygląd. Największe zmiany przeprowadzono w latach 40. i 50. ubiegłego wieku. W efekcie remontów wagon unifikowano z innymi eksploatowanymi pojazdami, zwłaszcza nowymi wówczas wagonami typu N. Przede wszystkim upraszczano konstrukcję – zamiast obłych ścian zastosowano proste elementy, a w miejsce ośmiu okien po każdej ze stron, wstawiono dwukrotnie większe cztery okna.

Niewiele brakowało, aby ten wyjątkowy eksponat nigdy nie odzyskał swojego wyglądu
i funkcji. Gdy w 1959 roku wagon wycofano z ruchu, jego nadwozie po zdemontowaniu urządzeń elektrycznych i mechanicznych, wykorzystano w… ośrodku wczasowym MPK
w Osieczanach. Przerobiono go na domek mieszkalny, w którym przez kolejne niemal
12 lat spędzali urlopy pracownicy krakowskiego przewoźnika wraz z rodzinami.

Po wybudowaniu nowego domu wczasowego w Osieczanach nadwozie SN1 zostało sprzedane prywatnej osobie zamieszkującej okolice Myślenic. W 1986 roku odkupiło go MPK i SN1 jako wrak trafił do ówczesnej Składnicy Taboru Zabytkowego MPK. W 1998 roku został przekazany do Muzeum Inżynierii Miejskiej (obecnie Muzeum Inżynierii
i Techniki), a latem 2020 roku powrócił do swojego pierwotnego właściciela, czyli MPK
w Krakowie.

Prace przy odbudowie SN1 rozpoczęły się w styczniu 2022 roku. W trakcie renowacji pracownicy MPK starali się zachować jak najwięcej elementów oryginalnych wagonu,
w tym drewnianych konstrukcyjnych i wyposażania. Ostatecznie tramwaj odzyskał dokładnie taki wygląd i kolor, jaki miał w ostatnim okresie eksploatacji, czyli w latach 50. ubiegłego wieku.

W ramach obchodów jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej, mieszkańcy Krakowa
i turyści będą mogli doświadczyć jazdy tym ponad stuletnim wagonem już w najbliższą niedzielę, 8 czerwca. Wyjątkowo nie będzie tego dnia tradycyjnej linii 0. W zamian zostanie uruchomiona linia nr 40 (Łagiewniki – Zajezdni Nowa Huta), na którą wyjadą najstarsze tramwaje posiadane przez MPK. Oprócz odbudowanego SN1-59 z 1922 roku, będzie to jeszcze SN1-37, czyli Gracówka z 1912 roku oraz SN3, czyli Zeppelin z 1906 roku.

Najnowsze

1 lipca 2025
Jakie zasady przewozu rowerów i hulajnóg w komunikacji miejskiej? Trwają konsultacje
Prezydent Krakowa zaprasza mieszkanki i mieszkańców Krakowa do wzięcia udziału w konsultacjach społecznych: „Jakie powinny być zasady przewozu rowerów, hulajnóg i innych urządzeń transportu osobistego w pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie?”, które są prowadzone od 23 czerwca do 18 lipca.
29 czerwca 2025
Nowy numer „Przewoźnika Krakowskiego”
Numer „Przewoźnika Krakowskiego” jest już dostępny. A w nim sporo miejsca poświęcamy naszym pracownikom. Zachęcamy do przeczytania wywiadów z Panią Moniką, motorniczą, która uratowała życie niemowlęciu oraz naszym byłym kierowcą Andrzejem, który jest najlepszym w Polsce maratończykiem w kategorii wiekowej M-70.
29 czerwca 2025
Ewa i Sebastian z Krakowa jednymi z najlepszych motorniczych w Polsce
Ewa i Sebastian, motorniczowie MPK w Krakowie, rewelacyjnie poradzili sobie z wszystkimi konkurencjami w Ogólnopolskich Mistrzostwach Motorniczych i zajęli wysokie 3. miejsce.
29 czerwca 2025
Parada historycznych i współczesnych autobusów MPK przejechała przez Kraków
Z okazji jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej, w niedzielę 29 czerwca ulicami Krakowa przejechało ponad 30 wyjątkowych pojazdów – zarówno najstarszych historycznych, jak i tych najnowocześniejszych autobusów należących do MPK S.A. w Krakowie. Wśród uczestników parady był m.in. najstarszy w Polsce jeżdżący autobus z 1929 roku – Durant Rugby Express L, a także kultowe modele takie pojazdów jak „Ogórek”, San H01B, Scania czy Ikarus. Nie zabrakło najnowszego Solarisa, który niedawno rozpoczął swoją służbę w krakowskiej komunikacji miejskiej.
28 czerwca 2025
13. edycja piłkarskiej Ligi MPK Kraków oficjalnie zakończona
W piątek, 27 czerwca na boisku TS Tramwaj Kraków zakończyła się 13. edycja piłkarskiej Ligi MPK w Krakowie. To były emocjonujące rozgrywki, pełne sportowej rywalizacji, zaangażowania i wspólnej pasji do piłki nożnej. W lidze grało szczęść zespołów złożonych wyłącznie z pracowników MPK.
27 czerwca 2025
Turniej o Puchar Prezesa MPK S.A. na zakończenie pierwszego sezonu Siatkarskiej Ligi MPK S.A. w Krakowie
W środę, 25 czerwca, rozegrany został Turniej o Puchar Prezesa MPK S.A. w Krakowie, który oficjalnie zakończył pierwszy sezon Siatkarskiej Ligi MPK – nowej sportowej inicjatywy pracowników krakowskiego przewoźnika.