15 maja 2025

Autobusy elektryczne w Krakowie zyskały kolejne stacje do ładowania baterii. Zakończył się już pierwszy etap prac na terenie Stacji Obsługi Autobusów Wola Duchacka, gdzie powstało 35 stanowisk wolnego ładowania elektryków przez pantograf. To oznacza, że ta zajezdnia dysponuje już 117 takimi stanowiskami. A to nie wszystko, bo w kolejnym, drugim etapie powstanie na terenie tej zajezdni kolejnych 25 stanowisk ładowania.

Zwiększyła się także liczba stanowisk do tzw. szybkiego ładowania autobusów elektrycznych, które są zlokalizowane na terenie miasta. Jest ich obecnie 20. Dwa nowe stanowiska powstały na terenie pętli Kurdwanów, przy ul. Stojałowskiego. Do dyspozycji kierowców są tam więc cztery stacje szybkiego ładowania. Zakończyły się także prace przy budowie stacji do szybkiego ładowania na dwóch innych pętlach. Na pętli Azory powstały trzy takie stanowiska, a na pętli Rżąka jedno stanowisko.

Budowa nowych stacji do ładowania wynika z rosnącej liczby autobusów elektrycznych. Dzięki temu zeroemisyjne autobusy krakowskiego przewoźnika mogą być wykorzystywane jeszcze bardziej efektywnie.

W planach są kolejne inwestycje - MPK rozpoczęło już prace projektowe dla nowych ładowarek w kolejnych lokalizacjach: przy nowej pętli autobusowo-tramwajowej na Wzgórzach Krzesławickich, przy al. Przyjaźni oraz drugie stanowisko na pętli Os. Podwawelskie przy ul. Konopnickiej. Obecnie MPK w Krakowie posiada 121 autobusów elektrycznych. Trwa procedura przetargowa na dostawę kolejnych 37 autobusów z takim zasilaniem.

Najnowsze

18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
9 lipca 2025
Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
W środę, 9 lipca do floty MPK w Krakowie dołączyło osiem nowych midi autobusów marki Autosan. W porównaniu do innych kontraktów krakowskiego przewoźnika liczba nowych pojazdów nie jest może imponująca, ale pozwala na wycofanie z ruchu ostatnich egzemplarzy autobusów spalinowych z silnikami Euro 5.
8 lipca 2025
Umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie podpisało 8 lipca umowę na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych z firmą Solaris Bus & Coach. Krakowski przewoźnik uzyskał już wsparcie finansowe na realizację tej inwestycji w ramach przedsięwzięcia o nazwie „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności MPK uzyska niemal 100 proc. dofinansowania do zakupu tych pojazdów.
7 lipca 2025
Wyjątkowy weekend z KLM – wieczorne kursy i wagon z XIX wieku
To był wyjątkowy weekend z Krakowską Linią Muzealną. Po raz pierwszy w historii zabytkowe tramwaje kursowały w… godzinach wieczornych. W sobotę, 5 lipca, została uruchomiona specjalna linia tramwajowa nr 66. Linia kursowała w godz. od ok. 18.00 do ok. 23.30 co ok. 60 minut. Na linii 66 kursowały dwa składy wagonów historycznych – tramwaj silnikowy 4N z przyczepą S2D, która charakteryzuje się niskopodłogowym wejściem w części środkowej oraz norymberski tramwaj GT6.