Autobusy i kierowcy stojący obok Autobusy i kierowcy stojący obok Autobusy przed granicą polsko-ukraińską Autobusy w zajezdni przed wyjazdem do Ukrainy Autobusy i osoby stojące obok
8 maja 2025

W poniedziałek 28 kwietnia pięć autobusów MPK w Krakowie wyjechało z zajezdni Wola Duchacka i pojechało do granicy polsko-ukraińskiej. Do granicy były prowadzone przez kierowców MPK SA w Krakowie. Tam zostały przekazane kierowcom z Ukrainy, którzy sami poprowadzili je do swojego miasta.

Mamy potwierdzenie, że nasze autobusy szczęśliwie dotarły do miasta Sumy i mogą już służyć mieszkańcom Ukrainy.

Przypomnijmy, że w związku z apelem władz ukraińskiego miasta Sumy, położonego tuż przy granicy z Rosją, Kraków zdecydował o przekazaniu temu miastu w ramach pomocy humanitarnej pięciu używanych autobusów. Z powodu toczącej się wojny to ukraińskie miasto stawia czoła licznym wyzwaniom w zakresie zabezpieczenia ciągłości funkcjonowania usług komunalnych, w tym także transportowych. Brakuje tam m.in. autobusów.

Autobusy, które trafiły do tego miasta to pojazdy marki Mercedes Citaro o długości 12 metrów z 2011 roku. Zostały one wycofane z ruchu przez MPK w Krakowie w związku z dostawą nowych pojazdów i ich wysłanie do Ukrainy w żaden sposób nie wpłynęło na ograniczenie kursów w krakowskiej komunikacji miejskiej.

Przypomnijmy, że po wybuchu wojny w Ukrainie Kraków przekazał używane autobusy także do Lwowa oraz miasta Chmielnicki. W sumie do Ukrainy trafiło z Krakowa 11 używanych i wycofanych z ruchu autobusów.

Galeria

Najnowsze

17 czerwca 2025
Najlepszym kierowcą atobusu MPK w Krakowie został Mateusz Mucha
Najlepszym kierowcą autobusu w 21. edycji konkursu „Bezpieczna jazda komunikacją miejską”, który odbył się we wtorek 17 czerwca na terenie zajezdni autobusowej Płaszów, został Mateusz Mucha. To on najlepiej poradził sobie z testem z przepisów ruchu drogowego oraz zadaniami praktycznymi, zdobywając najwięcej punktów. Mateusz pracuje w MPK w Krakowie jako kierowca autobusu od 8 lat. Drugie miejsce w konkursie zajął Piotr Przyjemski (zajezdnia Bieńczyce), a trzecie Dominik Pajdak (zajezdnia Płaszów).
16 czerwca 2025
Skawina świętowała 50 lat Miejskiej Komunikacji Autobusowej
W sobotę, 14 czerwca 2025 r., gmina Skawina świętowała 50-lecie Miejskiej Komunikacji Autobusowej. Z tej okazji zaplanowano obchody z udziałem mieszkańców. Swój udział w obchodach miało także MPK w Krakowie. To właśnie historyczne autobusy krakowskiego przewoźnika, Jelcz 272MEX i SAN H01, były jedną z atrakcji tego okrągłego jubileuszu.
15 czerwca 2025
Akcja „Bezpieczny Powrót” w nocnych tramwajach
W nocy z piątku na sobotę (13/14 czerwca) w nocnych tramwajach po raz kolejny została przeprowadzona akcja „Bezpieczny Powrót”. Inspektorzy ruchu MPK oraz krakowscy policjanci znów razem pracowali, aby dbać o bezpieczeństwo pasażerów podróżujących tramwajami w godzinach nocnych. Zwracali też uwagę na kierowców samochodów i ich stosunek do przepisów ruchu drogowego w rejonie linii tramwajowych.
13 czerwca 2025
Linia 0 wróciła na tory – wyjątkowa niedziela z zabytkowymi tramwajami
W niedzielę, 15 czerwca mieszkańcy Krakowa i turyści mogli ponownie skorzystać z wyjątkowej atrakcji, jaką jest przejazd historycznymi tramwajami na trasie linii nr 0. W tym sezonie Krakowskiej Linii Muzealnej „zerówka” została uruchomiona po raz pierwszy. Ze względu na trwający remont ulicy Franciszkańskiej, trasa linii 0 została tymczasowo zmieniona. Tramwaje kursowały w obu kierunkach przez ulicę Basztową.
13 czerwca 2025
Pracownicy MPK w Krakowie po 33 latach reaktywowali Klub Turystyki Górskiej
W środę 11 czerwca uchwałą Krakowskiego Oddziału PTTK oficjalnie rozpoczął działalność Klub Turystyki Górskiej MPK Kraków im. Wincentego Pola. Tym samym – po 33 latach przerwy – pracownicy krakowskiego przewoźnika wznowili piękną tradycję turystyki górskiej, kontynuując dziedzictwo zakładowego Koła PTTK nr 17, które działało w MPK w Krakowie w latach 1954–1992.
12 czerwca 2025
Odrestaurowany przez pracowników MPK wagon Zeppelin wrócił do Norymbergi
Zabytkowy wagon tramwajowy Zeppelin, pieczołowicie odrestaurowany przez pracowników MPK w Krakowie wrócił do Norymbergi. We wtorek, 10 czerwca na specjalnej lawecie tramwaj wyjechał ze Stacji Obsługi i Remontów. Tym samym został zakończony wyjątkowy projekt realizowany przez dwa partnerskie miasta: Kraków i Norymbergę.