Krzysztof Zdziarski, prezes zarządu PESA Bydgoszcz SA., Aleksander Miszalski Prezydent Krakowa, Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK w Krakowie i inni trzymający podpisane umowy, w gabinecie prezydenta Krakowa Wizualizacja tramwaju Twisty 3.0 jadącego na linii 52 Wizualizacja kabiny kierowcy w tramwaju Twisty 3.0 Wizualizacja wnętrza tramwaju Twisty 3.0 Wizualizacja tramwaju Twisty 3.0 jadącego na linii 4 nocą, w tle Barbakan
3 kwietnia 2025 - materiał archiwalny
3 kwietnia 2025 - materiał archiwalny

W czwartek, 3 kwietnia w gabinecie prezydenta Krakowa Aleksandra Miszalskiego zostały podpisane umowy ramowe na dostawę w sumie 90 nowych tramwajów dla stolicy Małopolski. Ich wartość to ok. 1.8 mld zł netto. Nowe tramwaje dostarczy polski producent – firma PESA Bydgoszcz SA, z którą w kolejnych etapach będą podpisywane umowy realizacyjne na konkretne typy wagonów.

Chodzi o trzy rodzajów wagonów:

  • 30 tramwajów dwukierunkowych o długości 33 m
  • 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 43 m
  • 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 33m

- W tym tygodniu mamy dla pasażerów krakowskiej komunikacji bardzo dobre informacje. Zaledwie w poniedziałek wspólnie z ministrem infrastruktury informowaliśmy o zawarciu umowy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, która gwarantuje 128 mln zł dofinasowania z KPO do tramwajów dostarczonych w 2023 roku. Dzisiaj możemy już oficjalnie potwierdzić, że te środki przeznaczymy na wkład własny do zakupu kolejnych nowych tramwajów, które dostarczy polski producent z Bydgoszczy. Podpisanie umów ramowych to także znaczący krok do obiecywanego przeze mnie całkowitego wycofania z ruchu wszystkich tramwajów bez niskiej podłogi i bez klimatyzacji – poinformował po podpisaniu kontraktu Aleksander Miszalski, prezydent Krakowa.

Po dostawie pierwszej partii nowych tramwajów cała flota MPK będzie złożona wyłącznie z pojazdów z niską podłogą, wyposażonych w klimatyzację i system informacji pasażerskiej. To szczególnie ważne dla osób z ograniczoną mobilnością, przede wszystkim poruszających się na wózkach oraz niewidomych i słabowidzących.

- Dla nas to symboliczna chwila – dokładnie 10 lat temu dostarczaliśmy pierwsze Krakowiaki, wtedy najnowocześniejsze i najdłuższe tramwaje w Polsce. Teraz, po dziesięciu latach PESA wraca do Krakowa i po raz kolejny mogę powiedzieć - Twisty 3.0, które dostarczymy to będą najnowocześniejsze pojazdy na rynku - komfortowe, ekologiczne, energooszczędne i ciche - powiedział Krzysztof Zdziarski, prezes zarządu PESA Bydgoszcz SA.

Priorytetem dla MPK w Krakowie jest zamówienie 30 wagonów dwukierunkowych. Jest to szczególnie ważne dla Krakowa w związku z planami budowy linii na Azory, która w pierwszym etapie ma powstać bez pętli. To właśnie tam będą one mogły przewozić mieszkańców miasta. Będą to pierwsze nowe wagony tego typu. Do tej pory krakowski przewoźnik dysponował wyłącznie wagonami dwukierunkowymi, które sprowadzał jako używane, a następnie modernizował.

- Obecnie robimy wszystko, aby znaleźć środki umożliwiające podpisanie umowy realizacyjnej na pierwsze nowe tramwaje już w połowie tego roku. W tym celu złożyliśmy już wniosek o dofinansowanie zakupu 30 wagonów dwukierunkowych w ramach programu FEnIKS. Podejmujemy także wiele działań, których celem jest zdobycie środków na sfinansowanie zakupu pozostałych 60 nowych tramwajów. Zależy nam na tym, aby zrealizować umowy ramowe w pełnym zakresie, czyli zamówić wszystkie 90 tramwajów – zapowiedział Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK w Krakowie.

Jakie będą nowe tramwaje dla Krakowa?

PESA TWIST 3.0 to platforma nowoczesnych tramwajów, wyznaczających nowe standardy w swojej kategorii. Projekt oparty jest na najnowszych rozwiązaniach technicznych modułowej platformy TWIST 3.0 oraz doświadczeniach eksploatacyjnych tramwajów TWIST i Fokstrot, projektu i produkcji PESA. Tramwaje te wykorzystują konfigurację w oparciu o wózki skrętne, dzięki czemu m.in. ograniczają hałas i zużycie obręczy w trakcie eksploatacji.

Innowacje zastosowane przy budowie pojazdów PESA TWIST 3.0:

  • Nowoczesna, lekka, modułowa konstrukcja skorupowa zapewniająca bezpieczeństwo podróżnych, dużą wytrzymałość pudła oraz pozwalająca na redukcję masy,
  • Konstrukcja spawana laserowo na zrobotyzowanych stanowiskach gwarantujących wysoką jakość, precyzję wykonania i powtarzalność elementów,
  • Nowy projekt wózków napędowych i tocznych obniżających masę przy wykorzystaniu sprawdzonych w eksploatacji komponentów,
  • Energooszczędność, niska masa i precyzyjnie dobrany napęd pojazdu z systemem odzyskiwania energii i zasobnikami, pozwalają na redukcję zużycia energii,
  • Ochrona pieszych, czoło tramwaju zaprojektowane zgodnie z normą CEN TR 17420 2020 EN
  • Dostępność, dzięki zastosowaniu konfiguracji umożliwiającej uzyskanie 100% niskiej powierzchni podłogi bez ograniczeń w postaci stopni,
  • Przyjazne dla środowiska – ciche, energooszczędne i zbudowane z materiałów nadających się do recyklingu i ponownego użycia,
  • Podejście projektowe i dbałość o wysoką jakość wykonania – zapewniające optymalne koszty eksploatacyjne w całym okresie użytkowania pojazdów.

PESA dostarczyła do tej pory prawie 1000 tramwajów do wielu europejskich stolic i miast. Podróżują nimi między innymi mieszkańcy Tallina, Sofii, Kijowa, rumuńskich Jassy, Cluj i Craiova, a także większości polskich miast. Po stolicy Małopolski jeździ obecnie 36 Krakowiaków, najdłuższych tramwajów w Polsce, zaprojektowanych specjalnie, z myślą o krakowskich liniach tramwajowych przebiegających wąskimi, zabytkowymi ulicami. W tej chwili w bydgoskich zakładach produkowane są pojazdy dla Wrocławia, Torunia i Aglomeracji Śląsko - Zagłębiowskiej. Pierwsze nowe Twisty 3.0 powinny dotrzeć do Krakowa w 2027 roku.

Galeria

Najnowsze

10 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje znów na ulicach Krakowa
W najbliższą niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjadą zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
9 lipca 2025
Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
W środę, 9 lipca do floty MPK w Krakowie dołączyło osiem nowych midi autobusów marki Autosan. W porównaniu do innych kontraktów krakowskiego przewoźnika liczba nowych pojazdów nie jest może imponująca, ale pozwala na wycofanie z ruchu ostatnich egzemplarzy autobusów spalinowych z silnikami Euro 5.
8 lipca 2025
Umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie podpisało 8 lipca umowę na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych z firmą Solaris Bus & Coach. Krakowski przewoźnik uzyskał już wsparcie finansowe na realizację tej inwestycji w ramach przedsięwzięcia o nazwie „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności MPK uzyska niemal 100 proc. dofinansowania do zakupu tych pojazdów.
7 lipca 2025
Wyjątkowy weekend z KLM – wieczorne kursy i wagon z XIX wieku
To był wyjątkowy weekend z Krakowską Linią Muzealną. Po raz pierwszy w historii zabytkowe tramwaje kursowały w… godzinach wieczornych. W sobotę, 5 lipca, została uruchomiona specjalna linia tramwajowa nr 66. Linia kursowała w godz. od ok. 18.00 do ok. 23.30 co ok. 60 minut. Na linii 66 kursowały dwa składy wagonów historycznych – tramwaj silnikowy 4N z przyczepą S2D, która charakteryzuje się niskopodłogowym wejściem w części środkowej oraz norymberski tramwaj GT6.
7 lipca 2025
Ponad 500 dzieci wzięło udział w zajęciach edukacyjnych MPK w Krakowie
W pierwszej połowie 2025 roku zajezdnię tramwajową Podgórze MPK w Krakowie odwiedziło ponad 500 dzieci z krakowskich szkół podstawowych. Wszystkie wzięły udział w zajęciach edukacyjnych w ramach programu Akademia Młodego Krakowianina oraz Akademii Bohaterów Klimatu. Podczas specjalnie przygotowanej trasy edukacyjnej w zajezdni tramwajowej Podgórze dzieci mogli zobaczyć na czym polega przygotowanie tramwajów do ruchu.
3 lipca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowy na dostawę 48 autobusów z silnikami Euro 6
MPK w Krakowie podpisało dzisiaj, 3 lipca kolejne już w tym roku umowy na dostawę nowych autobusów. Tym razem chodzi o kontrakty realizacyjne z konsorcjum firm Solaris Bus & Coach oraz PKO Leasing na dostawę w formie leasingu w sumie 48 autobusów z silnikami Euro 6.