Potrójny skład wagonów typu N na linii numer 8, stojący na zajezdni tramwajowej Podgórze Tabliczka wewnątrz wagonu, z napisem Tył wyremontowanego wagonu doczepnego ND o numerze 512 Potrójny skład wagonów typu N na linii numer 8, wjeżdżający do garażu na zajezdni tramwajowej Podgórze Zbliżenie na koło z resorem piórowym wagonu typu N
12 marca 2025 - materiał archiwalny
12 marca 2025 - materiał archiwalny

Po niemal 40 latach na trasę linii nr 8 znów wyjechał potrójny skład wagonów typu N. Stało się to możliwe dzięki wyremontowaniu wagonu doczepnego ND o numerze 512, który został zaprezentowany w środę, 12 marca na terenie zajezdni tramwajowej Podgórze.

Pierwsze wagony typu N i ND  przewiozły pasażerów w 1949 roku. Pierwsze wagony doczepne dostarczyła wytwórnia w Sanoku, a od 1950 roku jedynym dostawcą wagonów typu N i ND  przez kolejne 18 lat była wytwórnia w Chorzowie. Na przełomie lat 60. i 70. wagony poddano modernizacjom, w czasie których pojazdy unifikowano i wyposażano w takie same rozwiązania: podwójne drzwi, jeden kierunek ruchu, duże otwierane okna, łożyska toczne zestawów kołowych. W trakcie remontu przyczepy ND nr 512 przywrócono cechy zarówno nadwozia jak i podwozia pochodzące z ostatnich lat eksploatacji tego typu wagonów.

Wyremontowany przez pracowników MPK w Krakowie wagon ND nr 512 wyróżnia się nietypowym elementem. Jest nią zamontowana na dachu specjalna skrzynia reklamowa. Dziś zapewne mało kto pamięta, ale kiedyś szare ulice polskich miast rozświetlały właśnie reklamy z tych wagonów tramwajowych, zachęcające do wzięcia udziału np. w loterii czy oszczędzania w jedynym banku. W tym roku ta możliwość reklamy zostanie wykorzystana do przypomnienia, że krakowska komunikacja świętuje w tym roku 150 lat.

 - Dołączenie tego tramwaju doczepnego do kolekcji historycznych pojazdów MPK pozwoliło na stworzenie wyjątkowego potrójnego składu N-ek, złożonego z jednego wagonu silnikowego i dwóch wagonów doczepnych. W przeszłości przez niemal 30 lat stanowiły one podstawowy środek transportu szynowego w Krakowie. W tym roku takim właśnie składem wagonów będą mogli podróżować mieszkańcy i turyści w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej – mówił podczas prezentacji Mariusz Szałkowski, wiceprezes zarządu MPK w Krakowie.

Ten wyjątkowy potrójny skład w swój inauguracyjny przejazd wyjechał 12 marca na trasę linii nr 8 z Borku Fałęckiego do Bronowic Małych (wcześniej Os. Widok). Nie jest to przypadek. To właśnie na tej trasie ten typ wagonów zakończył swoją służbę w Krakowie. Ostatnie składy potrójnych N-ek kursowały tam do czerwca 1988 roku, kiedy to zastąpiły je podwójne składy wagonów 105N.

Warto przypomnieć, że linia nr 8 to jedna z najstarszych linii w Krakowie. Linię numer 8 uruchomiono 28 października 1934 roku w momencie oddania do ruchu nowego wybudowanego odcinka torowiska w ul. Rakowickiej. Ma więc już ponad 90 lat. Co ciekawe jej trasa przez ten długi czas niemal się nie zmieniała. Zaraz po wojnie linia nr 8 połączyła Bronowice z Łagiewnikami, a następnie Borkiem Fałęckim (w tym roku mija 75 lat od uruchomienia tego fragmentu torów wzdłuż ul. Zakopiańskiej). Dokładnie 50 lat temu, w 1975 roku trasa była jeszcze raz wydłużona ponieważ zostało otwarte torowisko na odcinku Bronowice – os. Widok (dzisiaj Bronowice Małe). To właśnie na tej linii nr 8 rozpoczęto eksploatację wagonów typu N i przez kilka pierwszych lat ten typ tramwajów nazywany był „ósemkami”. Przejazd N-ek, w tym wyremontowanego wagonu ND na linii nr 8 do Bronowic Małych, był także okazją do przypomnienia niezwykle ważnego wydarzenia w rozwoju krakowskiej komunikacji, którym było uruchomienie tramwaju elektrycznego. Miało to miejsce 16 marca 1901 roku. Uruchomienie tramwaju elektrycznego w Krakowie zbiegło się z ważnym wydarzeniem kulturalnym – premierą „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego.

Galeria

Najnowsze

8 października 2025
Odznaki „Lidera Jakości” dla najlepszych kierowców, motorniczych i inspektorów ruchu MPK
Dzisiaj, tj. w dniu 8.10.2025 odbyła się uroczysta ceremonia nagrodzenia nominowanych oraz wybór Liderów Jakości 2025. Zarząd MPK S.A. w Krakowie po raz 17 wyróżnił najlepszych pracowników wśród motorniczych, kierowców i inspektorów ruchu wręczając im specjalne odznaki „Lidera Jakości”.
6 października 2025
Obchody jubileuszu 150 lat krakowskiej komunikacji zmierzają do finału
Za nami kulminacyjny punkty obchodów tegorocznego jubileuszu 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej. We wrześniu w ramach tych obchodów odbyło się kilka wyjątkowych wydarzeń.
3 października 2025
Kierowca MPK w Krakowie zajął 2. miejsce w Mistrzostwach Polski Kierowców Autobusów
Marcin Stopa, kierowca MPK w Krakowie, który na co dzień pracuje w zajezdni autobusowej Bieńczyce, zajął 2. miejsce w Mistrzostwach Polski Kierowców Autobusów. Mistrzostwa odbywały się w Pile, już po raz szósty. Były to jednocześnie eliminacje do Mistrzostw Świata Kierowców Zawodowych. Współorganizatorem mistrzostw była Polska Izba Gospodarcza Transportu Samochodowego i Spedycji.
2 października 2025
Koniec z plastikowymi legitymacjami. Studenci – czas na e-bilety
Jeśli jesteś studentem i korzystasz z Komunikacji Miejskiej w Krakowie, koniecznie przeczytaj, co powinieneś zrobić już teraz. Nadchodzą duże zmiany dotyczące zakupu i posiadania biletów. Ma być szybciej i bez kolejek – zapowiada Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie.
30 września 2025
Pracownicy MPK zagrali dla onkologii
W niedzielę, 28 września pracownicy zagrali w turniejach organizowanych w ramach wydarzenia organizowanego przez Fundację im. prof. Jerzego Armaty. Całe wydarzenie odbywało się w Kochanowie, a wszystkie zebrane środki zostaną przekazane na rzecz Zakładu Radioterapii Centrum Onkologii przy ul. Gancarskiej w Krakowie.
30 września 2025
Ćwiczenia służb ratunkowych w Nowej Hucie
Z powodu ćwiczeń służb ratunkowych we wtorek, 30 września od ok. 8.00 do 10.00 tramwaje nie kursowały na odcinku al. Jana Pawła II - od ronda Czyżyńskiego do pl. Centralnego. Tramwaje kierowane były ul. Bieńczycką, rondo Kocmyrzowskie i al. Andersa w obu kierunkach. Za tramwaje uruchomiona była komunikacja autobusowa zastępcza od pl. Centralnego do ronda Kocmyrzowskiego.