Potrójny skład wagonów typu N na linii numer 8, stojący na zajezdni tramwajowej Podgórze Tabliczka wewnątrz wagonu, z napisem Tył wyremontowanego wagonu doczepnego ND o numerze 512 Potrójny skład wagonów typu N na linii numer 8, wjeżdżający do garażu na zajezdni tramwajowej Podgórze Zbliżenie na koło z resorem piórowym wagonu typu N
12 marca 2025 - materiał archiwalny
12 marca 2025 - materiał archiwalny

Po niemal 40 latach na trasę linii nr 8 znów wyjechał potrójny skład wagonów typu N. Stało się to możliwe dzięki wyremontowaniu wagonu doczepnego ND o numerze 512, który został zaprezentowany w środę, 12 marca na terenie zajezdni tramwajowej Podgórze.

Pierwsze wagony typu N i ND  przewiozły pasażerów w 1949 roku. Pierwsze wagony doczepne dostarczyła wytwórnia w Sanoku, a od 1950 roku jedynym dostawcą wagonów typu N i ND  przez kolejne 18 lat była wytwórnia w Chorzowie. Na przełomie lat 60. i 70. wagony poddano modernizacjom, w czasie których pojazdy unifikowano i wyposażano w takie same rozwiązania: podwójne drzwi, jeden kierunek ruchu, duże otwierane okna, łożyska toczne zestawów kołowych. W trakcie remontu przyczepy ND nr 512 przywrócono cechy zarówno nadwozia jak i podwozia pochodzące z ostatnich lat eksploatacji tego typu wagonów.

Wyremontowany przez pracowników MPK w Krakowie wagon ND nr 512 wyróżnia się nietypowym elementem. Jest nią zamontowana na dachu specjalna skrzynia reklamowa. Dziś zapewne mało kto pamięta, ale kiedyś szare ulice polskich miast rozświetlały właśnie reklamy z tych wagonów tramwajowych, zachęcające do wzięcia udziału np. w loterii czy oszczędzania w jedynym banku. W tym roku ta możliwość reklamy zostanie wykorzystana do przypomnienia, że krakowska komunikacja świętuje w tym roku 150 lat.

 - Dołączenie tego tramwaju doczepnego do kolekcji historycznych pojazdów MPK pozwoliło na stworzenie wyjątkowego potrójnego składu N-ek, złożonego z jednego wagonu silnikowego i dwóch wagonów doczepnych. W przeszłości przez niemal 30 lat stanowiły one podstawowy środek transportu szynowego w Krakowie. W tym roku takim właśnie składem wagonów będą mogli podróżować mieszkańcy i turyści w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej – mówił podczas prezentacji Mariusz Szałkowski, wiceprezes zarządu MPK w Krakowie.

Ten wyjątkowy potrójny skład w swój inauguracyjny przejazd wyjechał 12 marca na trasę linii nr 8 z Borku Fałęckiego do Bronowic Małych (wcześniej Os. Widok). Nie jest to przypadek. To właśnie na tej trasie ten typ wagonów zakończył swoją służbę w Krakowie. Ostatnie składy potrójnych N-ek kursowały tam do czerwca 1988 roku, kiedy to zastąpiły je podwójne składy wagonów 105N.

Warto przypomnieć, że linia nr 8 to jedna z najstarszych linii w Krakowie. Linię numer 8 uruchomiono 28 października 1934 roku w momencie oddania do ruchu nowego wybudowanego odcinka torowiska w ul. Rakowickiej. Ma więc już ponad 90 lat. Co ciekawe jej trasa przez ten długi czas niemal się nie zmieniała. Zaraz po wojnie linia nr 8 połączyła Bronowice z Łagiewnikami, a następnie Borkiem Fałęckim (w tym roku mija 75 lat od uruchomienia tego fragmentu torów wzdłuż ul. Zakopiańskiej). Dokładnie 50 lat temu, w 1975 roku trasa była jeszcze raz wydłużona ponieważ zostało otwarte torowisko na odcinku Bronowice – os. Widok (dzisiaj Bronowice Małe). To właśnie na tej linii nr 8 rozpoczęto eksploatację wagonów typu N i przez kilka pierwszych lat ten typ tramwajów nazywany był „ósemkami”. Przejazd N-ek, w tym wyremontowanego wagonu ND na linii nr 8 do Bronowic Małych, był także okazją do przypomnienia niezwykle ważnego wydarzenia w rozwoju krakowskiej komunikacji, którym było uruchomienie tramwaju elektrycznego. Miało to miejsce 16 marca 1901 roku. Uruchomienie tramwaju elektrycznego w Krakowie zbiegło się z ważnym wydarzeniem kulturalnym – premierą „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego.

Galeria

Najnowsze

31 października 2025
Na ulicy Jana Brożka zostaną wymienione rozjazdy i zwrotnice
W poniedziałek, 3 listopada na ulicy Jana Brożka rozpoczną się prace związane z wymianą dwóch rozjazdów i zwrotnic. Te elementy torowiska były już w bardzo złym stanie i ich wymiana jest konieczna, aby tramwaje mogły tam bezpiecznie i sprawnie przejeżdżać. Prace prowadzone na ul. J. Brożka są ostatnim elementem projektu realizowanego przez MPK w Krakowie, który jest związany z budową tzw. toru obwodowego na terenie zajezdni tramwajowej Podgórze. Jego powstanie znacznie usprawni przejazdy tramwajów po terenie tej zajezdni – wagony jadąc torem obwodowym nie będą już musiały wyjeżdżać poza bramy zajezdni, na tory w ul. J. Brożka.
30 października 2025
Tramwaje wracają na most Grunwaldzki
Za nami przejazd techniczny po wyremontowanym torowisku na moście Grunwaldzkim. Tramwaje wrócą więc na kluczową przeprawę w piątek, 31 października, w przeddzień Wszystkich Świętych. Zakończyły się prace związane z połączeniem trakcji oraz torowiska na moście z infrastrukturą na rondzie Grunwaldzkim oraz na ul. Monte Cassino. To oznacza, że dotrzymany zostanie pierwotnie zapowiadany termin przywrócenia komunikacji szynowej na moście Grunwaldzkim. Dzięki temu mieszkańcy południowych dzielnic Krakowa będą mieli łatwiejszy dojazd na cmentarze w okresie Wszystkich Świętych.
30 października 2025
Wszystkich Świętych – informacje praktyczne
Przed nami dzień Wszystkich Świętych i Dzień Zaduszny, czas refleksji nad przemijającym czasem, ale przede wszystkim okazja do wizyt na grobach naszych zmarłych bliskich. Oto nasz świąteczny informator, a w nim szczegóły zmian w komunikacji miejskiej i organizacji ruchu drogowego, praktyczne porady dotyczące infrastruktury cmentarnej, pomocy dla osób z niepełnosprawnościami oraz orientacyjne plany krakowskich nekropolii.
22 października 2025
MPK Kraków na Targach Pracy – szansa na nową drogę zawodową!
W środę, 22 października 2025 roku, MPK S.A. w Krakowie wzięło udział w Targach Pracy i Przedsiębiorczości „Świadomie do celu”, które odbyły się w TAURON Arenie Kraków. Nasze stoisko przyciągnęło wielu odwiedzających zainteresowanych rozpoczęciem pracy w MPK s.A w Krakowie. Uczestnicy mieli okazję poznać aktualne oferty pracy oraz bezpośrednio porozmawiać z przedstawicielami MPK Kraków o możliwościach zatrudnienia i rozwoju zawodowego.
21 października 2025
Stacja Obsługi Tramwajów w Nowej Hucie wykorzysta energię słoneczną do obsługi tramwajów
We wtorek 21 października br. oficjalnie zostaje przekazana do użytkowania nowoczesna hala wybudowana na terenie Stacji Obsługi Tramwajów w Nowej Hucie. W trosce o klimat Krakowa, na dachu hali...
17 października 2025
Ćwiczenia i integracja członków Zakładowej Ochotniczej Straży Pożarnej MPK S.A. w Krakowie
W piątek, 17 października na terenie Stacji Obsługi Autobusów Płaszów drużyny Zakładowej Ochotniczej Straży Pożarnej MPK S.A. w Krakowie rywalizowały w zawodach sportowo-pożarniczych. Wzięły w...