Potrójny skład wagonów typu N na linii numer 8, stojący na zajezdni tramwajowej Podgórze Tabliczka wewnątrz wagonu, z napisem Tył wyremontowanego wagonu doczepnego ND o numerze 512 Potrójny skład wagonów typu N na linii numer 8, wjeżdżający do garażu na zajezdni tramwajowej Podgórze Zbliżenie na koło z resorem piórowym wagonu typu N
12 marca 2025 - materiał archiwalny
12 marca 2025 - materiał archiwalny

Po niemal 40 latach na trasę linii nr 8 znów wyjechał potrójny skład wagonów typu N. Stało się to możliwe dzięki wyremontowaniu wagonu doczepnego ND o numerze 512, który został zaprezentowany w środę, 12 marca na terenie zajezdni tramwajowej Podgórze.

Pierwsze wagony typu N i ND  przewiozły pasażerów w 1949 roku. Pierwsze wagony doczepne dostarczyła wytwórnia w Sanoku, a od 1950 roku jedynym dostawcą wagonów typu N i ND  przez kolejne 18 lat była wytwórnia w Chorzowie. Na przełomie lat 60. i 70. wagony poddano modernizacjom, w czasie których pojazdy unifikowano i wyposażano w takie same rozwiązania: podwójne drzwi, jeden kierunek ruchu, duże otwierane okna, łożyska toczne zestawów kołowych. W trakcie remontu przyczepy ND nr 512 przywrócono cechy zarówno nadwozia jak i podwozia pochodzące z ostatnich lat eksploatacji tego typu wagonów.

Wyremontowany przez pracowników MPK w Krakowie wagon ND nr 512 wyróżnia się nietypowym elementem. Jest nią zamontowana na dachu specjalna skrzynia reklamowa. Dziś zapewne mało kto pamięta, ale kiedyś szare ulice polskich miast rozświetlały właśnie reklamy z tych wagonów tramwajowych, zachęcające do wzięcia udziału np. w loterii czy oszczędzania w jedynym banku. W tym roku ta możliwość reklamy zostanie wykorzystana do przypomnienia, że krakowska komunikacja świętuje w tym roku 150 lat.

 - Dołączenie tego tramwaju doczepnego do kolekcji historycznych pojazdów MPK pozwoliło na stworzenie wyjątkowego potrójnego składu N-ek, złożonego z jednego wagonu silnikowego i dwóch wagonów doczepnych. W przeszłości przez niemal 30 lat stanowiły one podstawowy środek transportu szynowego w Krakowie. W tym roku takim właśnie składem wagonów będą mogli podróżować mieszkańcy i turyści w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej – mówił podczas prezentacji Mariusz Szałkowski, wiceprezes zarządu MPK w Krakowie.

Ten wyjątkowy potrójny skład w swój inauguracyjny przejazd wyjechał 12 marca na trasę linii nr 8 z Borku Fałęckiego do Bronowic Małych (wcześniej Os. Widok). Nie jest to przypadek. To właśnie na tej trasie ten typ wagonów zakończył swoją służbę w Krakowie. Ostatnie składy potrójnych N-ek kursowały tam do czerwca 1988 roku, kiedy to zastąpiły je podwójne składy wagonów 105N.

Warto przypomnieć, że linia nr 8 to jedna z najstarszych linii w Krakowie. Linię numer 8 uruchomiono 28 października 1934 roku w momencie oddania do ruchu nowego wybudowanego odcinka torowiska w ul. Rakowickiej. Ma więc już ponad 90 lat. Co ciekawe jej trasa przez ten długi czas niemal się nie zmieniała. Zaraz po wojnie linia nr 8 połączyła Bronowice z Łagiewnikami, a następnie Borkiem Fałęckim (w tym roku mija 75 lat od uruchomienia tego fragmentu torów wzdłuż ul. Zakopiańskiej). Dokładnie 50 lat temu, w 1975 roku trasa była jeszcze raz wydłużona ponieważ zostało otwarte torowisko na odcinku Bronowice – os. Widok (dzisiaj Bronowice Małe). To właśnie na tej linii nr 8 rozpoczęto eksploatację wagonów typu N i przez kilka pierwszych lat ten typ tramwajów nazywany był „ósemkami”. Przejazd N-ek, w tym wyremontowanego wagonu ND na linii nr 8 do Bronowic Małych, był także okazją do przypomnienia niezwykle ważnego wydarzenia w rozwoju krakowskiej komunikacji, którym było uruchomienie tramwaju elektrycznego. Miało to miejsce 16 marca 1901 roku. Uruchomienie tramwaju elektrycznego w Krakowie zbiegło się z ważnym wydarzeniem kulturalnym – premierą „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego.

Galeria

Najnowsze

25 listopada 2025
Dzisiaj święto motorniczych
Wstają do pracy, gdy większość z mieszkańców jeszcze śpi. Każdego dnia, także w święta, dbają o to, aby pasażerowie bezpiecznie dojechali do celu. Prowadzą pojazdy, które mają długość nawet ponad 40 metrów i ważą 60 ton. Dzisiaj, 25 listopada motorniczowie obchodzą swoje święto.
24 listopada 2025
Krakowskie wagony na paradzie z okazji 145 lat komunikacji miejskiej w Poznaniu
Z okazji obchodów 145-lecia komunikacji miejskiej w Poznaniu oraz dnia św. Katarzyny, patronki tramwajarzy i opiekunki przewoźników, w niedzielę, 23 listopada odbyła się parada historycznych i współczesnych tramwajów. Oprócz wagonów z Poznania, pojechał w niej krakowski skład wagonów N+ND z MPK SA w Krakowie. Były to jedyne tramwaje spoza Poznania, które wzięły udział w tym wyjątkowym przejeździe.
24 listopada 2025
Wzmocnienia komunikacji nocnej w okresie Andrzejek
W okresie Andrzejek zostaną wprowadzone zmiany w kursowaniu poszczególnych nocnych linii nocnych - będzie więcej kursów tramwajów i autobusów.
23 listopada 2025
Zespół MPK w Krakowie wygrywa w siatkarskim turnieju o Puchar Prezydenta
W niedzielę, 23 listopada w Hali Sportowej SP nr 40 przy ul. Pszczelnej 13 został rozegrany Samorządowy Turniej o Puchar Prezydenta Miasta Krakowa w piłce siatkowej. Wygrał go zespół złożony z pracowników MPK w Krakowie, w którym zagrali Dorota, Patrycja, Aneta, Magdalena, Filip, Amadeusz, Grzegorz oraz Daniel.
23 listopada 2025
Trudne warunki na drogach z powodu intensywnych opadów śniegu - skrócone linie
Wszystkie linie aglomeracyjne kursują po swoich stałych trasach.
20 listopada 2025
Akcja MPK i Straży Miejskiej w centrum miasta
W tym tygodniu trawa wspólna akcja MPK w Krakowie i Straży Miejskiej Miasta Krakowa, której celem jest dbanie o to, aby kierowcy samochodów nie utrudniali przejazdu tramwajom i autobusom. Inspektorzy ruchu MPK i strażnicy miejscy kontrolują m.in. ulice w centrum miasta, po których kursują tramwaje, a także autobusy.