2 stycznia 2025 - materiał archiwalny
2 stycznia 2025 - materiał archiwalny

Podsumowanie 2024 roku zaczynamy od ogłoszonych przez MPK w mijającym roku planów zakupowych. Obejmowały one w sumie dostawę prawie 300 nowych autobusów z różnym napędem. Ogłoszone przez krakowskiego przewoźnika przetargi dotyczyły zakupu:

MPK w Krakowie ogłaszało przetargi nie tylko na dostawę nowych autobusów, ale także nowych tramwajów. Trzy takie postepowania ogłoszone w 2024 roku dotyczyły zakupu w sumie do 90 nowych tramwajów, w tym jednokierunkowych i dwukierunkowych o długości ponad 30 m oraz jednokierunkowych o długości ponad 40 m. Jeżeli ta inwestycja zostanie przynajmniej w części zrealizowana z krakowskich ulic znikną wszystkie wysokopodłogowe tramwaje.

Zakupy nowych pojazdów to konieczność nie tylko ze względu na wymianę taboru, ale także rosnące potrzeby transportowe w Krakowie i aglomeracji. W 2024 roku tramwaje przejechały o ok. 720 000 km więcej w porównaniu do roku poprzedniego (wzrost o prawie 5%), a autobusy o ok. 1 400 000 km więcej (wzrost o ok. 3,5%). Zostało uruchomionych 6 nowych linii, a kolejne 7 zostało wydłużonych do nowych końcówek. W 2024 roku tramwaje po dłuższej przerwie znów zaczęły jeździć w rejon Wzgórz Krzesławickich (przywrócono ruch tramwajowy do przystanku Jarzębiny) oraz do pętli Salwator.

MPK w Krakowie w mijającym roku rozwijało także sieć stacji do ładowania baterii elektrycznych autobusów. Prace przy budowie tych stacji rozpoczęły się na terenie Stacji Obsługi Autobusów Wola Duchacka, a także na trzech pętlach – Kurdwanów, Azory i Rżąka. Na zajezdni powstanie 35 stanowisk do wolnego ładowania, a na pętlach w sumie szczęść stacji do ładowania szybkiego. Dzięki nowym stacjom wykorzystanie zeroemisyjnych autobusów będzie jeszcze bardziej efektywne.

W mijającym roku MPK w Krakowie przykładało dużą wagę do bezpieczeństwa. Do ośmiu radiowozów, którymi poruszają się inspektorzy ruchu trafiły defibrylatory. Dodatkowo trzy takie urządzenia zostały udostępnione w budynkach MPK - jeden defibrylator trafił do pomieszczenia prowadzących w największej krakowskiej zajezdni autobusowej Wola Duchacka, drugi do pomieszczenia prowadzących w zajezdni tramwajowej Nowa Huta, a trzeci do Biura Obsługi Klienta w budynku krakowskiego przewoźnika przy ul. J. Brożka 3. MPK zakupiło również defibrylator szkoleniowy, który trafił do sekcji szkolenia i będzie wykorzystywany podczas szkoleń okresowych BHP dla motorniczych, kierowców i pracowników zaplecza technicznego, a także podczas szkoleń z zakresu pierwszej pomocy, podczas których będzie służył do nauki prawidłowego stosowania w sytuacji, gdy zagrożone jest życie drugiego człowieka. 

Koniec 2024 roku wiązał się dla MPK w Krakowie z koniecznością radzenia sobie z atakiem grupy hakerów ze Wschodu na systemy informatyczne. Jego celem było sparaliżowanie funkcjonowania komunikacji miejskiej. Dzięki zaangażowaniu naszych pracowników usługa przewozowa była realizowana bez żadnej przerwy i bez zmian.    

Podsumowując 2024 rok trudno nie wspomnieć o nagrodach i wyróżnieniach, które trafiły do MPK w ostatnich 12 miesiącach. My  jesteśmy z nich dumni bo potwierdzają dobry kierunek naszych działań zarówno w kwestii ochrony środowiska jak i otwarcia na potrzeby osób z różnego rodzaju ograniczeniami.

MPK w Krakowie w 2024 roku otrzymało:

Najnowsze

1 czerwca 2025
Rekordowy Dzień Dziecka w krakowskim MPK
Tłumy dzieci wraz ze swoimi opiekunami, rodzicami, dziadkami odwiedziło w niedzielę, 1 czerwca zajezdnię tramwajową w Nowej Hucie. Cieszymy się, że przygotowane przez nas atrakcje tak wielu z Was się spodobały. Nie martwimy się o przyszłość, skoro tak wielu młodych osób chciało samodzielnie poprowadzić tramwaj. Doceniamy Wasze zainteresowanie tym, jak dbamy o tramwaje, jak je naprawiamy i jak je myjemy. No i cieszymy się, że tak wielkim zainteresowaniem cieszyły się historyczne tramwaje i autobusy. To ważne, aby wiedzieć jak zmienił się krakowski transport przez ostanie kilkadziesiąt lat – tym bardziej, że świętujemy w tym roku 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej.
31 maja 2025
Kultowe Jelcz PR110 po niemal 40 latach wróciły na krakowskie ulice
Miłośnicy historycznych autobusów z całej Polski mieli w sobotę, 31 maja wyjątkową okazję przejechać się kultowymi autobusami Jelcz PR11. Tego dnia do Krakowa przyjechały bowiem Jelcze PR110 z Rzeszowa, Poznania, Wrocławia i Warszawy (dwa autobusy), które wyjechały na specjalną linię PR. Kursowały z Alei Przyjaźni w Nowej Hucie do Nowego Kleparza. Na trasie tej linii pojawiło się w sumie pięć zabytkowych autobusów.
30 maja 2025
Solaris dostarczy pięć przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie wybrało dostawcę pięciu autobusów elektrycznych w przetargu ogłoszonym 12 lutego. Jest nim firma Solaris Bus & Coach. Zakup autobusów jest dofinansowany ze środków unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy.
29 maja 2025
Kultowy Jelcz PR110 po niemal 40 latach wraca na krakowskie ulice
Miłośnicy historycznych autobusów z całej Polski zyskali świetny powód, aby wybrać się w sobotę, 31 maja do Krakowa. Będą mieli bowiem wyjątkową okazję zobaczyć kultowy autobus Jelcz PR110 z lat 70. ubiegłego wieku, wyremontowany przez pracowników MPK w Krakowie. Co więcej, tego dnia będzie także okazja do przejechania się takimi Jelczami z innych polskich miast.
28 maja 2025
Kraków włącza się do ogólnopolskiej akcji „Głosujemy na 100 procent”
Przed nami II tura wyborów prezydenckich. Miasto Kraków zachęca mieszkańców do aktywnego udziału w ogólnopolskiej kampanii samorządowej „Głosujemy na 100 procent”. Inicjatywa ma na celu promowanie wysokiej frekwencji wyborczej jako fundamentu silnej i odpowiedzialnej demokracji.
28 maja 2025
MPK w Krakowie nagrodzone Dyplomem Honorowym Nagrody im. Józefa Dietla
Podczas uroczystej gali zorganizowanej 27 maja w pałacu Krzysztofory, Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK w Krakowie odebrał Dyplom Honorowy Nagrody im. Józefa Dietla. Został on przyznany dla MPK w tegorocznej edycji tej nagrody w kategorii firma.