2 stycznia 2025 - materiał archiwalny
2 stycznia 2025 - materiał archiwalny

Podsumowanie 2024 roku zaczynamy od ogłoszonych przez MPK w mijającym roku planów zakupowych. Obejmowały one w sumie dostawę prawie 300 nowych autobusów z różnym napędem. Ogłoszone przez krakowskiego przewoźnika przetargi dotyczyły zakupu:

MPK w Krakowie ogłaszało przetargi nie tylko na dostawę nowych autobusów, ale także nowych tramwajów. Trzy takie postepowania ogłoszone w 2024 roku dotyczyły zakupu w sumie do 90 nowych tramwajów, w tym jednokierunkowych i dwukierunkowych o długości ponad 30 m oraz jednokierunkowych o długości ponad 40 m. Jeżeli ta inwestycja zostanie przynajmniej w części zrealizowana z krakowskich ulic znikną wszystkie wysokopodłogowe tramwaje.

Zakupy nowych pojazdów to konieczność nie tylko ze względu na wymianę taboru, ale także rosnące potrzeby transportowe w Krakowie i aglomeracji. W 2024 roku tramwaje przejechały o ok. 720 000 km więcej w porównaniu do roku poprzedniego (wzrost o prawie 5%), a autobusy o ok. 1 400 000 km więcej (wzrost o ok. 3,5%). Zostało uruchomionych 6 nowych linii, a kolejne 7 zostało wydłużonych do nowych końcówek. W 2024 roku tramwaje po dłuższej przerwie znów zaczęły jeździć w rejon Wzgórz Krzesławickich (przywrócono ruch tramwajowy do przystanku Jarzębiny) oraz do pętli Salwator.

MPK w Krakowie w mijającym roku rozwijało także sieć stacji do ładowania baterii elektrycznych autobusów. Prace przy budowie tych stacji rozpoczęły się na terenie Stacji Obsługi Autobusów Wola Duchacka, a także na trzech pętlach – Kurdwanów, Azory i Rżąka. Na zajezdni powstanie 35 stanowisk do wolnego ładowania, a na pętlach w sumie szczęść stacji do ładowania szybkiego. Dzięki nowym stacjom wykorzystanie zeroemisyjnych autobusów będzie jeszcze bardziej efektywne.

W mijającym roku MPK w Krakowie przykładało dużą wagę do bezpieczeństwa. Do ośmiu radiowozów, którymi poruszają się inspektorzy ruchu trafiły defibrylatory. Dodatkowo trzy takie urządzenia zostały udostępnione w budynkach MPK - jeden defibrylator trafił do pomieszczenia prowadzących w największej krakowskiej zajezdni autobusowej Wola Duchacka, drugi do pomieszczenia prowadzących w zajezdni tramwajowej Nowa Huta, a trzeci do Biura Obsługi Klienta w budynku krakowskiego przewoźnika przy ul. J. Brożka 3. MPK zakupiło również defibrylator szkoleniowy, który trafił do sekcji szkolenia i będzie wykorzystywany podczas szkoleń okresowych BHP dla motorniczych, kierowców i pracowników zaplecza technicznego, a także podczas szkoleń z zakresu pierwszej pomocy, podczas których będzie służył do nauki prawidłowego stosowania w sytuacji, gdy zagrożone jest życie drugiego człowieka. 

Koniec 2024 roku wiązał się dla MPK w Krakowie z koniecznością radzenia sobie z atakiem grupy hakerów ze Wschodu na systemy informatyczne. Jego celem było sparaliżowanie funkcjonowania komunikacji miejskiej. Dzięki zaangażowaniu naszych pracowników usługa przewozowa była realizowana bez żadnej przerwy i bez zmian.    

Podsumowując 2024 rok trudno nie wspomnieć o nagrodach i wyróżnieniach, które trafiły do MPK w ostatnich 12 miesiącach. My  jesteśmy z nich dumni bo potwierdzają dobry kierunek naszych działań zarówno w kwestii ochrony środowiska jak i otwarcia na potrzeby osób z różnego rodzaju ograniczeniami.

MPK w Krakowie w 2024 roku otrzymało:

Najnowsze

18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
9 lipca 2025
Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
W środę, 9 lipca do floty MPK w Krakowie dołączyło osiem nowych midi autobusów marki Autosan. W porównaniu do innych kontraktów krakowskiego przewoźnika liczba nowych pojazdów nie jest może imponująca, ale pozwala na wycofanie z ruchu ostatnich egzemplarzy autobusów spalinowych z silnikami Euro 5.
8 lipca 2025
Umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie podpisało 8 lipca umowę na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych z firmą Solaris Bus & Coach. Krakowski przewoźnik uzyskał już wsparcie finansowe na realizację tej inwestycji w ramach przedsięwzięcia o nazwie „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności MPK uzyska niemal 100 proc. dofinansowania do zakupu tych pojazdów.
7 lipca 2025
Wyjątkowy weekend z KLM – wieczorne kursy i wagon z XIX wieku
To był wyjątkowy weekend z Krakowską Linią Muzealną. Po raz pierwszy w historii zabytkowe tramwaje kursowały w… godzinach wieczornych. W sobotę, 5 lipca, została uruchomiona specjalna linia tramwajowa nr 66. Linia kursowała w godz. od ok. 18.00 do ok. 23.30 co ok. 60 minut. Na linii 66 kursowały dwa składy wagonów historycznych – tramwaj silnikowy 4N z przyczepą S2D, która charakteryzuje się niskopodłogowym wejściem w części środkowej oraz norymberski tramwaj GT6.