24 września 2024 - materiał archiwalny
24 września 2024 - materiał archiwalny

Niedzielna (22 września) Wielka Parada Tramwajów zorganizowana przez MPK SA w Krakowie przyciągnęła tysiące pasażerów, z czego bardzo się cieszymy. Spora liczba atrakcji, jaka tej paradzie towarzyszyła, przysłoniła nieco jedno istotne wydarzenie, które także miało miejsce tego dnia w zajezdni tramwajowej Podgórze. A była to publiczna prezentacja kolejnego wyremontowanego pojazdu z kolekcji MPK – przyczepy autobusowej Karosa B40.

Jest to już czwarta odrestaurowana przez pracowników MPK przyczepa autobusowa w kolekcji historycznych pojazdów krakowskiego przewoźnika, a zarazem drugi egzemplarz tego modelu. W przeciwieństwie do pierwszej wyremontowanej czerwonej Karosy, ta jest w barwach biało-niebieskich, czyli kolorach stosowanych w komunikacji międzymiastowej. W czasach, gdy te przyczepy były eksploatowane w ruchu regularnym, nie przywiązywano większej wagi do kolorów, ponieważ przede wszystkim liczyło się to, aby można było dany pojazd wykorzystać do przewozu pasażerów.

Fakt, że pojazd silnikowy w kolorze czerwonym ciągnie przyczepę w kolorze biało-niebiskim nie był niczym niezwykłym. Potwierdza to zdjęcie z lat 70-tych ubiegłego wieku, na którym widać czerwonego Jelcza RTO z biało-niebiską przyczepą PO-1.

Przypomnijmy, że w krakowskiej komunikacji pierwsze przyczepy autobusowe służące do przewozu pasażerów pojawiły się w 1940 roku. Zostały sprowadzone wraz z autobusami austriackiej marki Gräf & Stift. Obsługiwały one linię kursującą pomiędzy obecną ul. Królewską, a szpitalem przy ul. Prądnickiej. Zniknęły one z ulic Krakowa w 1945 roku wraz z przechodzącym przez miasto wojennym frontem. Uruchomiona w powojennych latach komunikacja miejska korzystała ze wszelkich dostępnych pojazdów oferowanych po demobilizacji. Do Krakowa trafił m.in. samochód ciężarowy, ciągnik z naczepą przystosowaną do przewozu ludzi.

Przyczepy autobusowe oferowane były przez wiele firm zajmujących się produkcją autobusów. Pod koniec lat 40. Karosa wprowadziła do produkcji dwuosiowe przyczepy D4 z pojedynczymi drzwiami z prawej strony. Rozwinięciem tej konstrukcji była wprowadzona do produkcji w 1952 roku przyczepa B40. Podobnie jak jej poprzedniczka, została zbudowana jako konstrukcja samonośna wykonana z tłoczonych profili i wyprasek. Do budowy wykorzystano elementy autobusu Tatra 500HB, ale wyposażenie, w tym fotele dla pasażerów, nadal przypominały stare rozwiązania, m.in. po obu stronach pojazdu ustawione były ławki do siedzenia. W odróżnieniu od swojej poprzedniczki przyczepa B40 miała uchylne w górnej części okna boczne. Pojazd produkowany był do roku 1957 w zakładach w miejscowości Vysoké Mỳto. Następnie z uwagi na rozpoczęcie produkcji pojazdów Karosa na podwoziu RTO produkcję przeniesiono do zakładów w miejscowości Letňany, gdzie przyczepy wytwarzano do roku 1962. Duże dostawy z Polski nowocześniejszych i bardziej pojemnych przyczep P01E, będących zapłatą za dostarczanie podzespołów do produkcji autobusów na podwoziu Škoda RTO, spowodował zaprzestanie produkcji przyczep autobusowych w Czechosłowacji.

Najnowsze

1 lipca 2025
Jakie zasady przewozu rowerów i hulajnóg w komunikacji miejskiej? Trwają konsultacje
Prezydent Krakowa zaprasza mieszkanki i mieszkańców Krakowa do wzięcia udziału w konsultacjach społecznych: „Jakie powinny być zasady przewozu rowerów, hulajnóg i innych urządzeń transportu osobistego w pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie?”, które są prowadzone od 23 czerwca do 18 lipca.
29 czerwca 2025
Nowy numer „Przewoźnika Krakowskiego”
Numer „Przewoźnika Krakowskiego” jest już dostępny. A w nim sporo miejsca poświęcamy naszym pracownikom. Zachęcamy do przeczytania wywiadów z Panią Moniką, motorniczą, która uratowała życie niemowlęciu oraz naszym byłym kierowcą Andrzejem, który jest najlepszym w Polsce maratończykiem w kategorii wiekowej M-70.
29 czerwca 2025
Ewa i Sebastian z Krakowa jednymi z najlepszych motorniczych w Polsce
Ewa i Sebastian, motorniczowie MPK w Krakowie, rewelacyjnie poradzili sobie z wszystkimi konkurencjami w Ogólnopolskich Mistrzostwach Motorniczych i zajęli wysokie 3. miejsce.
29 czerwca 2025
Parada historycznych i współczesnych autobusów MPK przejechała przez Kraków
Z okazji jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej, w niedzielę 29 czerwca ulicami Krakowa przejechało ponad 30 wyjątkowych pojazdów – zarówno najstarszych historycznych, jak i tych najnowocześniejszych autobusów należących do MPK S.A. w Krakowie. Wśród uczestników parady był m.in. najstarszy w Polsce jeżdżący autobus z 1929 roku – Durant Rugby Express L, a także kultowe modele takie pojazdów jak „Ogórek”, San H01B, Scania czy Ikarus. Nie zabrakło najnowszego Solarisa, który niedawno rozpoczął swoją służbę w krakowskiej komunikacji miejskiej.
28 czerwca 2025
13. edycja piłkarskiej Ligi MPK Kraków oficjalnie zakończona
W piątek, 27 czerwca na boisku TS Tramwaj Kraków zakończyła się 13. edycja piłkarskiej Ligi MPK w Krakowie. To były emocjonujące rozgrywki, pełne sportowej rywalizacji, zaangażowania i wspólnej pasji do piłki nożnej. W lidze grało szczęść zespołów złożonych wyłącznie z pracowników MPK.
27 czerwca 2025
Turniej o Puchar Prezesa MPK S.A. na zakończenie pierwszego sezonu Siatkarskiej Ligi MPK S.A. w Krakowie
W środę, 25 czerwca, rozegrany został Turniej o Puchar Prezesa MPK S.A. w Krakowie, który oficjalnie zakończył pierwszy sezon Siatkarskiej Ligi MPK – nowej sportowej inicjatywy pracowników krakowskiego przewoźnika.