24 września 2024 - materiał archiwalny
24 września 2024 - materiał archiwalny

Niedzielna (22 września) Wielka Parada Tramwajów zorganizowana przez MPK SA w Krakowie przyciągnęła tysiące pasażerów, z czego bardzo się cieszymy. Spora liczba atrakcji, jaka tej paradzie towarzyszyła, przysłoniła nieco jedno istotne wydarzenie, które także miało miejsce tego dnia w zajezdni tramwajowej Podgórze. A była to publiczna prezentacja kolejnego wyremontowanego pojazdu z kolekcji MPK – przyczepy autobusowej Karosa B40.

Jest to już czwarta odrestaurowana przez pracowników MPK przyczepa autobusowa w kolekcji historycznych pojazdów krakowskiego przewoźnika, a zarazem drugi egzemplarz tego modelu. W przeciwieństwie do pierwszej wyremontowanej czerwonej Karosy, ta jest w barwach biało-niebieskich, czyli kolorach stosowanych w komunikacji międzymiastowej. W czasach, gdy te przyczepy były eksploatowane w ruchu regularnym, nie przywiązywano większej wagi do kolorów, ponieważ przede wszystkim liczyło się to, aby można było dany pojazd wykorzystać do przewozu pasażerów.

Fakt, że pojazd silnikowy w kolorze czerwonym ciągnie przyczepę w kolorze biało-niebiskim nie był niczym niezwykłym. Potwierdza to zdjęcie z lat 70-tych ubiegłego wieku, na którym widać czerwonego Jelcza RTO z biało-niebiską przyczepą PO-1.

Przypomnijmy, że w krakowskiej komunikacji pierwsze przyczepy autobusowe służące do przewozu pasażerów pojawiły się w 1940 roku. Zostały sprowadzone wraz z autobusami austriackiej marki Gräf & Stift. Obsługiwały one linię kursującą pomiędzy obecną ul. Królewską, a szpitalem przy ul. Prądnickiej. Zniknęły one z ulic Krakowa w 1945 roku wraz z przechodzącym przez miasto wojennym frontem. Uruchomiona w powojennych latach komunikacja miejska korzystała ze wszelkich dostępnych pojazdów oferowanych po demobilizacji. Do Krakowa trafił m.in. samochód ciężarowy, ciągnik z naczepą przystosowaną do przewozu ludzi.

Przyczepy autobusowe oferowane były przez wiele firm zajmujących się produkcją autobusów. Pod koniec lat 40. Karosa wprowadziła do produkcji dwuosiowe przyczepy D4 z pojedynczymi drzwiami z prawej strony. Rozwinięciem tej konstrukcji była wprowadzona do produkcji w 1952 roku przyczepa B40. Podobnie jak jej poprzedniczka, została zbudowana jako konstrukcja samonośna wykonana z tłoczonych profili i wyprasek. Do budowy wykorzystano elementy autobusu Tatra 500HB, ale wyposażenie, w tym fotele dla pasażerów, nadal przypominały stare rozwiązania, m.in. po obu stronach pojazdu ustawione były ławki do siedzenia. W odróżnieniu od swojej poprzedniczki przyczepa B40 miała uchylne w górnej części okna boczne. Pojazd produkowany był do roku 1957 w zakładach w miejscowości Vysoké Mỳto. Następnie z uwagi na rozpoczęcie produkcji pojazdów Karosa na podwoziu RTO produkcję przeniesiono do zakładów w miejscowości Letňany, gdzie przyczepy wytwarzano do roku 1962. Duże dostawy z Polski nowocześniejszych i bardziej pojemnych przyczep P01E, będących zapłatą za dostarczanie podzespołów do produkcji autobusów na podwoziu Škoda RTO, spowodował zaprzestanie produkcji przyczep autobusowych w Czechosłowacji.

Najnowsze

1 czerwca 2025
Rekordowy Dzień Dziecka w krakowskim MPK
Tłumy dzieci wraz ze swoimi opiekunami, rodzicami, dziadkami odwiedziło w niedzielę, 1 czerwca zajezdnię tramwajową w Nowej Hucie. Cieszymy się, że przygotowane przez nas atrakcje tak wielu z Was się spodobały. Nie martwimy się o przyszłość, skoro tak wielu młodych osób chciało samodzielnie poprowadzić tramwaj. Doceniamy Wasze zainteresowanie tym, jak dbamy o tramwaje, jak je naprawiamy i jak je myjemy. No i cieszymy się, że tak wielkim zainteresowaniem cieszyły się historyczne tramwaje i autobusy. To ważne, aby wiedzieć jak zmienił się krakowski transport przez ostanie kilkadziesiąt lat – tym bardziej, że świętujemy w tym roku 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej.
31 maja 2025
Kultowe Jelcz PR110 po niemal 40 latach wróciły na krakowskie ulice
Miłośnicy historycznych autobusów z całej Polski mieli w sobotę, 31 maja wyjątkową okazję przejechać się kultowymi autobusami Jelcz PR11. Tego dnia do Krakowa przyjechały bowiem Jelcze PR110 z Rzeszowa, Poznania, Wrocławia i Warszawy (dwa autobusy), które wyjechały na specjalną linię PR. Kursowały z Alei Przyjaźni w Nowej Hucie do Nowego Kleparza. Na trasie tej linii pojawiło się w sumie pięć zabytkowych autobusów.
30 maja 2025
Solaris dostarczy pięć przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie wybrało dostawcę pięciu autobusów elektrycznych w przetargu ogłoszonym 12 lutego. Jest nim firma Solaris Bus & Coach. Zakup autobusów jest dofinansowany ze środków unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy.
29 maja 2025
Kultowy Jelcz PR110 po niemal 40 latach wraca na krakowskie ulice
Miłośnicy historycznych autobusów z całej Polski zyskali świetny powód, aby wybrać się w sobotę, 31 maja do Krakowa. Będą mieli bowiem wyjątkową okazję zobaczyć kultowy autobus Jelcz PR110 z lat 70. ubiegłego wieku, wyremontowany przez pracowników MPK w Krakowie. Co więcej, tego dnia będzie także okazja do przejechania się takimi Jelczami z innych polskich miast.
28 maja 2025
Kraków włącza się do ogólnopolskiej akcji „Głosujemy na 100 procent”
Przed nami II tura wyborów prezydenckich. Miasto Kraków zachęca mieszkańców do aktywnego udziału w ogólnopolskiej kampanii samorządowej „Głosujemy na 100 procent”. Inicjatywa ma na celu promowanie wysokiej frekwencji wyborczej jako fundamentu silnej i odpowiedzialnej demokracji.
28 maja 2025
MPK w Krakowie nagrodzone Dyplomem Honorowym Nagrody im. Józefa Dietla
Podczas uroczystej gali zorganizowanej 27 maja w pałacu Krzysztofory, Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK w Krakowie odebrał Dyplom Honorowy Nagrody im. Józefa Dietla. Został on przyznany dla MPK w tegorocznej edycji tej nagrody w kategorii firma.