27 czerwca 2024 - materiał archiwalny
27 czerwca 2024 - materiał archiwalny

Kraków zyska kolejne stacje ładowania baterii autobusów elektrycznych przez pantograf. Będą to zarówno stacje szybkiego ładowania, jak i ładowania wolnego. Dzięki nim zeroemisyjne autobusy krakowskiego przewoźnika będą mogły być wykorzystywane jeszcze bardziej efektywnie.

Prace przy budowie nowych ładowarek rozpoczęły się już na terenie zajezdni autobusowej Wola Duchacka, a więc tam, gdzie stacjonuje 121 elektryków. Firma Budimex wybuduje tam w pierwszym etapie 35 stanowisk wolnego ładowania przez pantograf. Wszystkie mają zostać oddane do końca roku. W kolejnym, drugim etapie powstanie na terenie tej zajezdni kolejnych 25 stanowisk.

Jednocześnie trwają także prace przy budowie stanowisk do szybkiego ładowania przez pantograf. Dwa takie stanowiska powstają na terenie pętli Kurdwanów, przy ul. Stojałowskiego. Ich wykonawcą jest firma Mostostal. Zgodnie z planem w grudniu 2024 roku urządzenia powinny być już gotowe i przekazane MPK do testów. To będzie oznaczać, że na tej pętli do dyspozycji kierowców będą cztery stacje szybkiego ładowania (dwie takie stacje funkcjonują tam już od września 2023 roku).

Wkrótce rozpoczną się prace przy budowie stacji do szybkiego ładowania na dwóch innych pętlach. Na pętli Azory do końca roku powstaną trzy takie stacje. Z kolei na pętli Rżąka do końca roku powstanie jedna stacja.

Po zakończeniu tych inwestycji pod koniec 2025 roku MPK SA w Krakowie na terenie zajezdni autobusowej Wola Duchacka będzie dysponowało w sumie 142 stanowiskami do wolnego ładowania przez pantograf oraz przez wtyczkę. Z kolei szybkich ładowarek przez pantograf na terenie miasta od przyszłego roku będzie funkcjonowało aż 20.

A to nie wszystko, bo MPK rozpoczęło już prace projektowe dla nowych ładowarek w kolejnych lokalizacjach: przy nowej pętli  autobusowo-tramwajowej na Wzgórzach Krzesławickich, przy al. Przyjaźni oraz drugie stanowisko na pętli Os. Podwawelskie przy ul. Konopnickiej.

Budowa stacji do ładowania autobusów to proces wymagający wielu przygotowań i czasu. Na samo przygotowanie dokumentacji, niezbędnej do uzyskania pozwolenia na budowę i uzyskania warunków do przyłączenia stacji do sieci energetycznej potrzeba ok. jednego roku. Kolejne kilka miesięcy to czas potrzebny do budowy stacji, z czego ok. 2 miesiące należy przeznaczyć na odbiory w celu uzyskania pozwolenia na użytkowanie oraz decyzję Urzędu Dozoru Technicznego.

Obecnie autobusy elektryczne kursują na 18 liniach. W czerwcu wraz z wakacyjnymi  rozkładami jazdy zeroemisyjne autobusy pojawiły się po raz pierwszy na linii nr 132 (Kombinat – Dworzec Główny Zachód).

Galeria

Najnowsze

18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
9 lipca 2025
Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
W środę, 9 lipca do floty MPK w Krakowie dołączyło osiem nowych midi autobusów marki Autosan. W porównaniu do innych kontraktów krakowskiego przewoźnika liczba nowych pojazdów nie jest może imponująca, ale pozwala na wycofanie z ruchu ostatnich egzemplarzy autobusów spalinowych z silnikami Euro 5.
8 lipca 2025
Umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie podpisało 8 lipca umowę na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych z firmą Solaris Bus & Coach. Krakowski przewoźnik uzyskał już wsparcie finansowe na realizację tej inwestycji w ramach przedsięwzięcia o nazwie „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności MPK uzyska niemal 100 proc. dofinansowania do zakupu tych pojazdów.
7 lipca 2025
Wyjątkowy weekend z KLM – wieczorne kursy i wagon z XIX wieku
To był wyjątkowy weekend z Krakowską Linią Muzealną. Po raz pierwszy w historii zabytkowe tramwaje kursowały w… godzinach wieczornych. W sobotę, 5 lipca, została uruchomiona specjalna linia tramwajowa nr 66. Linia kursowała w godz. od ok. 18.00 do ok. 23.30 co ok. 60 minut. Na linii 66 kursowały dwa składy wagonów historycznych – tramwaj silnikowy 4N z przyczepą S2D, która charakteryzuje się niskopodłogowym wejściem w części środkowej oraz norymberski tramwaj GT6.