10 maja 2024 - materiał archiwalny
10 maja 2024 - materiał archiwalny

Prawie 30 osób pracujących w AS Tallinna Linnatransport, który jest miejskim przewoźnikiem w Tallinie, stolicy Estonii i odpowiada za przewozy autobusami, tramwajami i trolejbusami, odwiedziło w czwartek, 9 maja MPK SA w Krakowie. Byli przede wszystkim ciekawi doświadczeń krakowskiego przewoźnika w zakresie eksploatacji autobusów zasilanych energią elektryczną oraz wodorem.  

Tallin i Estonia dopiero zaczynają eksploatację autobusów elektrycznych. Dlatego przedstawicie AS Tallinna Linnatransport zdecydowali się na wyjazd do Krakowa, aby skorzystać z doświadczenia MPK SA w Krakowie, które pojazdy z tym napędem eksploatuje już ponad 10 lat i posiada w swojej flocie 121 elektryków. Podczas wizyty mieli okazję zobaczyć zajezdnię, w której stacjonują autobusy elektryczne. Szczególnie zainteresowani byli różnymi sposobami ładowania baterii, zarówno przez pantograf jak i przez wtyczkę plug-in. MPK przygotowało dla nich pokaz szybkiego ładowania, a więc ten sposób, dzięki któremu elektryczne autobusy są ładowane miedzy kursami i bez konieczności zjazdu do zajezdni mogą jeździć na linii cały dzień. 

Jak zgodnie przyznawali goście z Estonii, zdobytą w Krakowie wiedzę będą chcieli wykorzystać w Tallinie, który planuje w kolejnych latach postawić na zeroemisyjne autobusy.

W ramach wizyty przedstawiciele AS Tallinna Linnatransport zwiedzili także zajezdnię tramwajową Podgórze.  Zobaczyli najdłuższy w Polsce tramwaj, czyli długi na ponad 43 metry wagon Krakowiak. Bardzo pozytywnie ocenili komfort i ergonomię kabin krakowskich tramwajów. Przyznali, że krakowskie rozwiązania będą służyć im za przykład podczas ogłaszania przetargów na nowe pojazdy.

Informacje o krakowskim taborze, rozwiązaniach technicznych oraz o prawie 150 latach rozwoju krakowskiej komunikacji przedstawił gościom z Tallina Kazimierz Fudala, dyrektor ds. technicznych w MPK SA w Krakowie.

Galeria

Najnowsze

18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
9 lipca 2025
Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
W środę, 9 lipca do floty MPK w Krakowie dołączyło osiem nowych midi autobusów marki Autosan. W porównaniu do innych kontraktów krakowskiego przewoźnika liczba nowych pojazdów nie jest może imponująca, ale pozwala na wycofanie z ruchu ostatnich egzemplarzy autobusów spalinowych z silnikami Euro 5.
8 lipca 2025
Umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie podpisało 8 lipca umowę na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych z firmą Solaris Bus & Coach. Krakowski przewoźnik uzyskał już wsparcie finansowe na realizację tej inwestycji w ramach przedsięwzięcia o nazwie „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności MPK uzyska niemal 100 proc. dofinansowania do zakupu tych pojazdów.
7 lipca 2025
Wyjątkowy weekend z KLM – wieczorne kursy i wagon z XIX wieku
To był wyjątkowy weekend z Krakowską Linią Muzealną. Po raz pierwszy w historii zabytkowe tramwaje kursowały w… godzinach wieczornych. W sobotę, 5 lipca, została uruchomiona specjalna linia tramwajowa nr 66. Linia kursowała w godz. od ok. 18.00 do ok. 23.30 co ok. 60 minut. Na linii 66 kursowały dwa składy wagonów historycznych – tramwaj silnikowy 4N z przyczepą S2D, która charakteryzuje się niskopodłogowym wejściem w części środkowej oraz norymberski tramwaj GT6.