24 kwietnia 2024 - materiał archiwalny
24 kwietnia 2024 - materiał archiwalny

We wtorek, 23 kwietnia w MPK SA w Krakowie odbyło się spotkanie z udziałem Kamio Nobumitsu, który pełni funkcję pierwszego sekretarza Ambasady Japonii w Polsce. Jego wizyta i spotkanie z przedstawicielami krakowskiego przewoźnika miała na celu potwierdzenie wsparcia japońskiej ambasady w Polsce dla obustronnej współpracy japońskich firm z MPK SA w Krakowie. Obszary tej współpracy obejmują potencjalną możliwość wykorzystania najnowszych technologii w zakresie ogniw wodorowych służących do napędu autobusów oraz oszczędzania i magazynowania energii elektrycznej w trakcji tramwajowej.

- Jesteśmy otwarci na współpracę w tych obszarach. Ambasada Japonii w Polsce chętnie się zaangażuje w kontakt i będzie wspierać biznesowe relacje MPK SA w Krakowie z japońskimi firmami – potwierdził podczas spotkania Kamio Nobumitsu, pierwszy sekretarz Ambasady Japonii w Polsce.

Przedstawiciel ambasady z zainteresowaniem wysłuchał informacji o zakresie działania krakowskiego przewoźnika, które prezentował Kazimierz Fudala, dyrektor ds. technicznych w MPK. Sekretarz japońskiej ambasady zwiedził także zajezdnię tramwajową Podgórze oraz Stację Obsługi i Remontów.

Wizyta nie była przypadkowa. MPK SA w Krakowie już od czerwca 2022 roku eksploatuje autobusy zasilane wodorem, a w najbliższych planach krakowskiego przewoźnika jest zakup 10 takich pojazdów. Zarząd MPK zaakceptował już także plan powstania stacji obsługi dla serwisowania i obsługi autobusów zasilanych tym paliwem.

Także w dziedzinie rozwiązań służących oszczędzaniu energii w trakcji tramwajowej krakowski przewoźnik ma już spore doświadczenie. Przypomnijmy, że to właśnie w stolicy Małopolski w 2020 roku na ulice wyjechał pierwszy tramwaj wyposażony w baterie, które umożliwiają przejazd na dystansie co najmniej 3 km bez konieczności korzystania z pantografu i sieci trakcyjnej. Obecnie MPK posiada cztery takie tramwaje, a 106 jest przygotowanych do tego, aby taki system mógł w nich zostać łatwo wprowadzony w przyszłości. Chodzi o najnowsze krakowskie wagony czyli Lajkoniki.

Warto podkreślić, że przyjazd pierwszego sekretarza Ambasady Japonii w Polsce, to już kolejna taka wizyta przedstawicieli tego kraju w MPK SA w Krakowie. W 2022 roku zajezdnię autobusową w Płaszowie, gdzie stacjonują autobusy wodorowe odwiedził ambasador Japonii w Polsce. Z kolei w tym roku MPK w Krakowie odwiedzili przedstawiciele kilku japońskich firm, w tym Odakyu, największego operatora autobusowego w Japonii oraz przedstawiciele firmy Mitsubishi Electric Europe.

Najnowsze

18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W najbliższą niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa ponownie wyjadą zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tym razem czeka nas prawdziwa gratka – aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
9 lipca 2025
Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
W środę, 9 lipca do floty MPK w Krakowie dołączyło osiem nowych midi autobusów marki Autosan. W porównaniu do innych kontraktów krakowskiego przewoźnika liczba nowych pojazdów nie jest może imponująca, ale pozwala na wycofanie z ruchu ostatnich egzemplarzy autobusów spalinowych z silnikami Euro 5.
8 lipca 2025
Umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie podpisało 8 lipca umowę na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych z firmą Solaris Bus & Coach. Krakowski przewoźnik uzyskał już wsparcie finansowe na realizację tej inwestycji w ramach przedsięwzięcia o nazwie „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności MPK uzyska niemal 100 proc. dofinansowania do zakupu tych pojazdów.
7 lipca 2025
Wyjątkowy weekend z KLM – wieczorne kursy i wagon z XIX wieku
To był wyjątkowy weekend z Krakowską Linią Muzealną. Po raz pierwszy w historii zabytkowe tramwaje kursowały w… godzinach wieczornych. W sobotę, 5 lipca, została uruchomiona specjalna linia tramwajowa nr 66. Linia kursowała w godz. od ok. 18.00 do ok. 23.30 co ok. 60 minut. Na linii 66 kursowały dwa składy wagonów historycznych – tramwaj silnikowy 4N z przyczepą S2D, która charakteryzuje się niskopodłogowym wejściem w części środkowej oraz norymberski tramwaj GT6.