11 kwietnia 2024 - materiał archiwalny
11 kwietnia 2024 - materiał archiwalny

Po kilkudziesięciu latach do floty MPK SA w Krakowie wrócił wyjątkowy pojazd – to licząca prawie 70 lat taksówka marki Warszawa M20. Ten wyjątkowy pojazd był wykorzystywany przez krakowskiego przewoźnika od 1956 roku. Był to efekt decyzji ówczesnych władz Krakowa, które zdecydowały o wprowadzeniu do przewozu pasażerów również taksówek, które miały za zadanie uzupełniać przewozy realizowane tramwajami i autobusami.

Historyczna taksówka została zaprezentowana przez MPK w czwartek, 11 kwietnia na al. Róż w Nowej Hucie. Pokaz był stylizowany na lata 50-te ubiegłego wieku. Nie mogło więc zabraknąć pasażerów w strojach z tamtej epoki. Klimatu dopełniała muzyka z tamtych lat oraz szofer w mundurze, w którego w tym dniu zamienił się Jacek Kołodziej z MPK. Uczestnikom prezentacji zostały rozdane róże, a chętni mogli liczyć na wyjątkowy przejazd Warszawą M20 ulicami Nowej Huty. O historii tego wyjątkowego pojazdu opowiadał Mariusz Szałkowski, wiceprezes zarządu MPK SA w Krakowie.

Pierwsze taksówki, jakie trafiły do Krakowa w lutym i marcu 1956 roku to były właśnie samochody marki Warszawa M20. MPK zyskało wtedy 25 takich pojazdów. Nie od razu wyjechały wozić pasażerów. Na przeszkodzie w szybkim uruchomieniu taksówek stanęły czynniki niezależne od przedsiębiorstwa: nie było odpowiedniej liczby kierowców, a także brakowało niezbędnych w taksówkach taksometrów - liczników odpowiednio naliczających opłaty i pozwalających rozliczyć eksploatację samochodu. Problemem był również brak miejsca, gdzie samochody mogłyby być naprawiane czy garażowane.

Co ciekawe pomimo tych problemów i braku możliwości skierowania taksówek do przewozu pasażerów, Warszawy nie stały bezczynnie.  Na podstawie umów z MPK były wykorzystywane przez różne krakowskie instytucje. Cel dla jakiego zostały zakupione, a więc przewóz mieszkańców miasta stał się możliwy dopiero po ok. trzech miesiącach. Dokładnie 15 maja 1956 roku pierwsze trzynaście miejskich taksówek wyjechało na ulice Krakowa. Od samego początku wyróżniały się nowością i wyglądem, szczególnie na tle starych, często zaniedbanych innych taksówek należących do licznych spółdzielni. Do czasu sprowadzenia taksometrów kierowcy korzystali z odpowiednich tabel służących im do naliczania opłaty za przejazd, postój, itp. Kolejne pojazdy marki Warszawa M20, po przeszkoleniu pracowników, wyjechały miesiąc później w czerwcu 1956 roku.

Zabytkowy samochód Warszawa M20 został odrestaurowany przez pracowników Stacji Obsługi Autobusów Płaszów, przy współpracy pracowników Stacji Obsługi i Remontów MPK, z dużą dbałością o szczegóły, tak aby przywrócić mu oryginalny wygląd pierwszych krakowskich taksówek. Dotyczy to zarówno malowania, jak i wyposażenia wnętrza. To właśnie czyni ten pojazd wyjątkowym dla historii krakowskiego transportu.

Miejskie taksówki obsługiwane przez MPK w Krakowie funkcjonowały do 1990 roku. Ich liczba wahała się od 60 do 100 sztuk w zależności od okresu. Oprócz samochodów Warszawa M20 eksploatowane były także samochody Wołga M21, Fiat 125, FSO 1500, Polonez 1500, Wołga Gaz 24 a także Dacia 1300.

Warto przypomnieć, że MPK ma już w swojej kolekcji historyczną taksówkę. To samochód FSO 125p z 1985 roku. Tym samym MPK ma w swojej kolekcji zachowany pojazd z pierwszej i ostatniej serii taksówek, które woziły pasażerów w ramach krakowskiej komunikacji miejskiej.

Galeria

Najnowsze

18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W najbliższą niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa ponownie wyjadą zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tym razem czeka nas prawdziwa gratka – aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
9 lipca 2025
Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
W środę, 9 lipca do floty MPK w Krakowie dołączyło osiem nowych midi autobusów marki Autosan. W porównaniu do innych kontraktów krakowskiego przewoźnika liczba nowych pojazdów nie jest może imponująca, ale pozwala na wycofanie z ruchu ostatnich egzemplarzy autobusów spalinowych z silnikami Euro 5.
8 lipca 2025
Umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie podpisało 8 lipca umowę na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych z firmą Solaris Bus & Coach. Krakowski przewoźnik uzyskał już wsparcie finansowe na realizację tej inwestycji w ramach przedsięwzięcia o nazwie „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności MPK uzyska niemal 100 proc. dofinansowania do zakupu tych pojazdów.
7 lipca 2025
Wyjątkowy weekend z KLM – wieczorne kursy i wagon z XIX wieku
To był wyjątkowy weekend z Krakowską Linią Muzealną. Po raz pierwszy w historii zabytkowe tramwaje kursowały w… godzinach wieczornych. W sobotę, 5 lipca, została uruchomiona specjalna linia tramwajowa nr 66. Linia kursowała w godz. od ok. 18.00 do ok. 23.30 co ok. 60 minut. Na linii 66 kursowały dwa składy wagonów historycznych – tramwaj silnikowy 4N z przyczepą S2D, która charakteryzuje się niskopodłogowym wejściem w części środkowej oraz norymberski tramwaj GT6.