28 grudnia 2023 - materiał archiwalny
28 grudnia 2023 - materiał archiwalny

Krzysztof Kwarciak ze stowarzyszenia „Ulepszamy Kraków” zwrócił się do MPK SA w Krakowie z apelem o to, aby kierowcy autobusów, które stoją w korku, otwierali drzwi na prośbę pasażerów poza przystankami. Dotychczasowe postępowanie naszych prowadzących, którzy umożliwiają wysiadanie pasażerom tylko na przystankach, uznał za „biurokratyczne absurdy”. Nie wątpimy w to, że Krzysztof Kwarciak miał dobre chęci, wykazał się jednak całkowitym brakiem znajomości obowiązującego w Polsce prawa. Zasady wykonywania krajowego transportu, a do nich należy świadczenie usługi przez MPK SA w Krakowie, określa ustawa o transporcie drogowym. Ustawa, podczas wykonywania przewozów regularnych, zabrania „zabierania i wysadzania pasażerów poza przystankami określonymi w rozkładzie jazdy” (art. 18b ust. 2 pkt. 3). Nie zastosowanie się do tej zasady wiąże się również z karą w wysokości 3 000 zł.

Jeżeli więc Krzysztof Kwarciak rzeczywiście chce zmienić te „biurokratyczne absurdy”, swój apel powinien skierować nie do MPK SA w Krakowie, tylko do organów stanowiących w Polsce prawo.

Odnosząc się do pomysłu Krzysztofa Kwarciaka warto zwrócić uwagę także na aspekt podstawowych zasad bezpieczeństwa przewozu pasażerów. Prowadzący otwierają drzwi autobusów i tramwajów na wyznaczonych w tym celu przystankach, bo to miejsca zapewniające pasażerom bezpieczne wsiadanie i wysiadanie z pojazdu. Warto także, aby pomysłodawca odpowiedział sobie na pytanie, kto poniesie odpowiedzialność w sytuacji, gdy z powodu korków pasażerowie wysiądą w niedozwolonym miejscu i komuś stanie się krzywda?

Oczywiście rozumiemy zdenerwowanie pasażerów, którzy podróżują w autobusie stojącym w korku. Dla nas jednak rozwiązaniem tego problemu nie jest łamanie obowiązującego prawa i jednocześnie narażenie pasażerów, w tym dzieci i osoby z ograniczoną mobilnością na niebezpieczeństwo poprzez  umożliwianie im wysiadania z autobusów w dowolnym, niedostosowanym do tego miejscu.

Najnowsze

18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
9 lipca 2025
Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
W środę, 9 lipca do floty MPK w Krakowie dołączyło osiem nowych midi autobusów marki Autosan. W porównaniu do innych kontraktów krakowskiego przewoźnika liczba nowych pojazdów nie jest może imponująca, ale pozwala na wycofanie z ruchu ostatnich egzemplarzy autobusów spalinowych z silnikami Euro 5.
8 lipca 2025
Umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie podpisało 8 lipca umowę na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych z firmą Solaris Bus & Coach. Krakowski przewoźnik uzyskał już wsparcie finansowe na realizację tej inwestycji w ramach przedsięwzięcia o nazwie „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności MPK uzyska niemal 100 proc. dofinansowania do zakupu tych pojazdów.
7 lipca 2025
Wyjątkowy weekend z KLM – wieczorne kursy i wagon z XIX wieku
To był wyjątkowy weekend z Krakowską Linią Muzealną. Po raz pierwszy w historii zabytkowe tramwaje kursowały w… godzinach wieczornych. W sobotę, 5 lipca, została uruchomiona specjalna linia tramwajowa nr 66. Linia kursowała w godz. od ok. 18.00 do ok. 23.30 co ok. 60 minut. Na linii 66 kursowały dwa składy wagonów historycznych – tramwaj silnikowy 4N z przyczepą S2D, która charakteryzuje się niskopodłogowym wejściem w części środkowej oraz norymberski tramwaj GT6.