19 listopada 2023 - materiał archiwalny
19 listopada 2023 - materiał archiwalny

10 lat temu warszawiacy pożegnali Ikarusy, które służyły stolicy aż 35 lat. Z tej okazji na ulice Warszawy w sobotę 18 listopada wyjechało kilkanaście historycznych Ikarusów z rożnych miast Polski. Nie mogło tam oczywiście zabraknąć krakowskiego Ikarusa. To była doskonała okazja, by poczuć klimat dawnych lat i usiąść za kierownicą „lewarka”, „knypka” czy niebieskiego PKSu. Do nabycia były także malowane szablonami tablice liniowe, rodem z lat 70. i 80. To było prawdziwe święto Ikarusa!

Ikarusy obsługiwały specjalną linię autobusową nr 410 z Targówka na Marymont.

W przeszłości przez Warszawę przewinęło się prawie 3,5 tysiąca Ikarusów. Były symbolem stolicy, nieodłącznym elementem każdego ujęcia tętniącego życiem miasta. Swoją karierę zaczęły zimą stulecia. W różnych malowaniach, z różnym wyposażeniem, od początku transformacji z reklamami na burtach. Proces zastępowania tych autobusów innymi, nowocześniejszymi trwał latami. W 2012 roku zakończono obsługę „lewarków” – pojazdów z manualną skrzynią biegów. Ostatnie autobusy marki Ikarus wycofano w grudniu 2013 roku, wspominając ich wieloletnią służbę paradą autobusów przez ulice Warszawy. Autobusy dzięki swojej powszechności, a także prostej i nieskomplikowanej konstrukcji pozwalającej na wieloletnią eksploatację zyskały wśród mieszkańców i mieszkanek stolicy miano legendy.

Organizatorem wydarzenia 10-lecie wycofania Ikarusów z Warszawy był Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie we współpracy z Zarządem Transportu Miejskiego i Miejskimi Zakładami Autobusowymi.

Galeria

Najnowsze

18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
9 lipca 2025
Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
W środę, 9 lipca do floty MPK w Krakowie dołączyło osiem nowych midi autobusów marki Autosan. W porównaniu do innych kontraktów krakowskiego przewoźnika liczba nowych pojazdów nie jest może imponująca, ale pozwala na wycofanie z ruchu ostatnich egzemplarzy autobusów spalinowych z silnikami Euro 5.
8 lipca 2025
Umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie podpisało 8 lipca umowę na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych z firmą Solaris Bus & Coach. Krakowski przewoźnik uzyskał już wsparcie finansowe na realizację tej inwestycji w ramach przedsięwzięcia o nazwie „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności MPK uzyska niemal 100 proc. dofinansowania do zakupu tych pojazdów.
7 lipca 2025
Wyjątkowy weekend z KLM – wieczorne kursy i wagon z XIX wieku
To był wyjątkowy weekend z Krakowską Linią Muzealną. Po raz pierwszy w historii zabytkowe tramwaje kursowały w… godzinach wieczornych. W sobotę, 5 lipca, została uruchomiona specjalna linia tramwajowa nr 66. Linia kursowała w godz. od ok. 18.00 do ok. 23.30 co ok. 60 minut. Na linii 66 kursowały dwa składy wagonów historycznych – tramwaj silnikowy 4N z przyczepą S2D, która charakteryzuje się niskopodłogowym wejściem w części środkowej oraz norymberski tramwaj GT6.