21 września 2023 - materiał archiwalny
21 września 2023 - materiał archiwalny

W Europejskim Tygodniu Mobilności Kraków stara się jak najbardziej zachęcić mieszkańców do wyboru komunikacji miejskiej. W piątek, 22 września, wiele miast Europy, w tym także stolica Małopolski, obchodzi tradycyjny dzień bez samochodu. Można wtedy skorzystać z bezpłatnej komunikacji miejskiej na terenie całego Krakowa. Nie trzeba okazywać żadnych dokumentów, wystarczy wsiąść do tramwaju lub autobusu.

Dzień bez samochodu kończy Europejski Tydzień Mobilności. W ramach tegorocznej edycji przygotowana została kampania informacyjna o śladzie węglowym podróży po mieście. Zaprezentowany został nowy wzór biletu komunikacji miejskiej, który jako pierwszy w Polsce zawiera informację o śladzie węglowym przejazdu. Teraz czas na kampanię informacyjną w zakresie tego, czym jest ślad węglowy i jak się go mierzy.

– Przed nami szersza kampania edukacyjna wyjaśniająca, czym jest ślad węglowy oraz pokazująca na przykładzie komunikacji miejskiej, jak duże znaczenie mają nasze codzienne wybory. Jak dotąd pojęcie śladu węglowego nie jest powszechnie znane, ale już niedługo będziemy mogli go zobaczyć na opakowaniach produktów w sklepach, od niego będzie zależała cena wielu przedmiotów. Chcemy, żeby krakowianie już teraz zaznajomili się ze śladem węglowym, ta wiedza będzie nam bardzo przydatna, bo za chwilę narzędzie to będzie powszechne – przekonuje Ewa Całus, pełnomocniczka prezydenta Krakowa ds. edukacji klimatycznej.

Przewodnikami po temacie śladu węglowego będą Smok wawelski i Lajkonik, którzy wybierają komunikację miejską i będą do tego samego zachęcać innych. Za pomocą filmików w tramwajach i autobusach, informacji zamieszczanych na miejskich stronach internetowych, a także wydarzeń organizowanych przez Krakowskie Centrum Edukacji Klimatycznej będziemy chcieli pokazywać, czym jest ślad węglowy i jakie są jego wartości w transporcie na terenie Krakowa. Działania informacyjne będą podejmowane przez cały najbliższy rok.

Oprócz pokazywania mieszkańcom proklimatycznych możliwości, jednocześnie podejmowane są działania na rzecz tego, by usługi miejskie były jak najbardziej ekologiczne. Komunikacja miejska w Krakowie należy do jednego z najbardziej niskoemisyjnych systemów transportowych w Europie.

- Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie od wielu lat inwestuje w nowoczesny i ekologiczny tabor. Posiadamy już 100 autobusów elektrycznych, a także pojazdy hybrydowe i z panelami solarnymi na dachach. Planujemy zakup kolejnych zeroemisyjnych autobusów, w tym zasilanych wodorem. Troska  o środowisko jest jednym z najważniejszych elementów prowadzonej przez MPK wymiany taboru autobusowego i tramwajowego. Kraków jest miastem, w którym pasażerowie mają dziś do dyspozycji wyłącznie zero i niskoemisyjne autobusy - komentuje Rafał Świerczyński, Prezes Zarządu MPK S.A. w Krakowie

Duży wpływ na proklimatyczny profil działań miejskich mają także wysiłki podejmowane przez Krakowski Holding Komunalny SA, prowadzący Ekospalarnię. Należy ona do jednej z najnowocześniejszych tego typu jednostek w Europie. Ekospalarnia umożliwia przekształcanie do 245 tys. ton odpadów komunalnych w ciągu roku. W wyniku spalania wyprodukowana zostaje energia elektryczna (około 100 000 MWh) i energia cieplna (około 1 mln GJ). Energia uzyskana w procesie termicznego przekształcania jest w ponad połowie energią odnawialną, a więc ekologiczną.

– Ekospalarnia powstała jako odpowiedź na potrzeby ekologiczne i energetyczne Krakowa. Technologia termicznego przekształcania odpadów to najbardziej dojrzałe i proekologiczne rozwiązanie problemu odpadów, co potwierdzają wieloletnie doświadczenia krajów europejskich, w których systemy termicznego przekształcania odpadów z odzyskiem energii stanowią podstawę całego systemu gospodarki odpadami. Jednak trzeba podkreślić, że każda krakowska spółka miejska jest zaangażowana w działania proklimatyczne, inwestując np. w fotowoltaikę czy specyficzne rozwiązania z zakresu swojej działalności. Wspomnieć trzeba choćby o eliminowaniu z użytkowania pojazdów spalinowych z flot pojazdów. KHK SA jako lider grupy zakupowej już po raz drugi przeprowadził postępowanie na najem dla jednostek gminy miejskiej Kraków pojazdów elektrycznych, które zastępują wycofywane  samochody spalające ropę i benzynę. Dzięki tym działaniom mieszkańcy mają możliwość skorzystania z usług miejskich, których wpływ na środowisko jest sukcesywnie zmniejszany – informuje Marcin Kandefer, członek zarządu KHK SA.

Galeria

Najnowsze

5 czerwca 2025
Pracownicy MPK już po raz 16. zagrają w Turnieju Piłkarskim im. Piotra Pruchnickiego
W sobotę, 7 czerwca na boisku TS Tramwaj, przy ul. Praskiej 61a zostanie rozegrany 16. Piłkarski Turniej im. Piotra Pruchnickiego, organizowany przez pracowników MPK SA w Krakowie z zajezdni tramwajowej Podgórze.
5 czerwca 2025
Rusza 23. Sezon Krakowskiej Linii Muzealnej
W najbliższą niedzielę 8 czerwca rozpocznie się 23. sezon Krakowskiej Linii Muzealnej. Rozpocznie się wyjątkowo, bo nie od tradycyjnych kursów linii nr 0 z ul. św. Wawrzyńca do Cichego Kącika, ale od uruchomienia dwóch wyjątkowych linii, które zabiorą pasażerów do każdej z pięciu zajezdni MPK w Krakowie. W tym roku obchodzimy jubileusz 150 lat komunikacji miejskiej, więc KLM musi być wyjątkowa.
4 czerwca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowę na dostawę 10 autobusów wodorowych
MPK w Krakowie podpisało umowę z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o. o. na dostawę 10 autobusów zasilanych wodorem marki NesoBus. To pierwsze pojazdy z takim zasilaniem, które kupuje krakowski przewoźnik. Umowa została zawarta 3 czerwca. Nowe autobusy zaczną wozić pasażerów za 12 miesięcy.
3 czerwca 2025
MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów
We wtorek, 3 czerwca MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów wyposażonych w silniki spalinowe Euro 6, spełniające najwyższe normy ochrony środowiska. Będzie nim konsorcjum Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. i PKO Leasing S.A.
3 czerwca 2025
Odbudowany przez MPK w Krakowie wagon SN1 z 1922 roku rozpocznie tegoroczną KLM
W historycznej hali zajezdni przy ul. św. Wawrzyńca 15, która obecnie jest częścią Muzeum Inżynierii i Techniki, MPK w Krakowie zaprezentowało wyjątkowy tramwaj SN1 o numerze 59. Miało to miejsce 3 czerwca, dokładnie po 103 latach od momentu, kiedy ten wyjątkowy tramwaj zaczął wozić pasażerów.
1 czerwca 2025
Rekordowy Dzień Dziecka w krakowskim MPK
Tłumy dzieci wraz ze swoimi opiekunami, rodzicami, dziadkami odwiedziło w niedzielę, 1 czerwca zajezdnię tramwajową w Nowej Hucie. Cieszymy się, że przygotowane przez nas atrakcje tak wielu z Was się spodobały. Nie martwimy się o przyszłość, skoro tak wielu młodych osób chciało samodzielnie poprowadzić tramwaj. Doceniamy Wasze zainteresowanie tym, jak dbamy o tramwaje, jak je naprawiamy i jak je myjemy. No i cieszymy się, że tak wielkim zainteresowaniem cieszyły się historyczne tramwaje i autobusy. To ważne, aby wiedzieć jak zmienił się krakowski transport przez ostanie kilkadziesiąt lat – tym bardziej, że świętujemy w tym roku 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej.