21 września 2023 - materiał archiwalny
21 września 2023 - materiał archiwalny

W Europejskim Tygodniu Mobilności Kraków stara się jak najbardziej zachęcić mieszkańców do wyboru komunikacji miejskiej. W piątek, 22 września, wiele miast Europy, w tym także stolica Małopolski, obchodzi tradycyjny dzień bez samochodu. Można wtedy skorzystać z bezpłatnej komunikacji miejskiej na terenie całego Krakowa. Nie trzeba okazywać żadnych dokumentów, wystarczy wsiąść do tramwaju lub autobusu.

Dzień bez samochodu kończy Europejski Tydzień Mobilności. W ramach tegorocznej edycji przygotowana została kampania informacyjna o śladzie węglowym podróży po mieście. Zaprezentowany został nowy wzór biletu komunikacji miejskiej, który jako pierwszy w Polsce zawiera informację o śladzie węglowym przejazdu. Teraz czas na kampanię informacyjną w zakresie tego, czym jest ślad węglowy i jak się go mierzy.

– Przed nami szersza kampania edukacyjna wyjaśniająca, czym jest ślad węglowy oraz pokazująca na przykładzie komunikacji miejskiej, jak duże znaczenie mają nasze codzienne wybory. Jak dotąd pojęcie śladu węglowego nie jest powszechnie znane, ale już niedługo będziemy mogli go zobaczyć na opakowaniach produktów w sklepach, od niego będzie zależała cena wielu przedmiotów. Chcemy, żeby krakowianie już teraz zaznajomili się ze śladem węglowym, ta wiedza będzie nam bardzo przydatna, bo za chwilę narzędzie to będzie powszechne – przekonuje Ewa Całus, pełnomocniczka prezydenta Krakowa ds. edukacji klimatycznej.

Przewodnikami po temacie śladu węglowego będą Smok wawelski i Lajkonik, którzy wybierają komunikację miejską i będą do tego samego zachęcać innych. Za pomocą filmików w tramwajach i autobusach, informacji zamieszczanych na miejskich stronach internetowych, a także wydarzeń organizowanych przez Krakowskie Centrum Edukacji Klimatycznej będziemy chcieli pokazywać, czym jest ślad węglowy i jakie są jego wartości w transporcie na terenie Krakowa. Działania informacyjne będą podejmowane przez cały najbliższy rok.

Oprócz pokazywania mieszkańcom proklimatycznych możliwości, jednocześnie podejmowane są działania na rzecz tego, by usługi miejskie były jak najbardziej ekologiczne. Komunikacja miejska w Krakowie należy do jednego z najbardziej niskoemisyjnych systemów transportowych w Europie.

- Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie od wielu lat inwestuje w nowoczesny i ekologiczny tabor. Posiadamy już 100 autobusów elektrycznych, a także pojazdy hybrydowe i z panelami solarnymi na dachach. Planujemy zakup kolejnych zeroemisyjnych autobusów, w tym zasilanych wodorem. Troska  o środowisko jest jednym z najważniejszych elementów prowadzonej przez MPK wymiany taboru autobusowego i tramwajowego. Kraków jest miastem, w którym pasażerowie mają dziś do dyspozycji wyłącznie zero i niskoemisyjne autobusy - komentuje Rafał Świerczyński, Prezes Zarządu MPK S.A. w Krakowie

Duży wpływ na proklimatyczny profil działań miejskich mają także wysiłki podejmowane przez Krakowski Holding Komunalny SA, prowadzący Ekospalarnię. Należy ona do jednej z najnowocześniejszych tego typu jednostek w Europie. Ekospalarnia umożliwia przekształcanie do 245 tys. ton odpadów komunalnych w ciągu roku. W wyniku spalania wyprodukowana zostaje energia elektryczna (około 100 000 MWh) i energia cieplna (około 1 mln GJ). Energia uzyskana w procesie termicznego przekształcania jest w ponad połowie energią odnawialną, a więc ekologiczną.

– Ekospalarnia powstała jako odpowiedź na potrzeby ekologiczne i energetyczne Krakowa. Technologia termicznego przekształcania odpadów to najbardziej dojrzałe i proekologiczne rozwiązanie problemu odpadów, co potwierdzają wieloletnie doświadczenia krajów europejskich, w których systemy termicznego przekształcania odpadów z odzyskiem energii stanowią podstawę całego systemu gospodarki odpadami. Jednak trzeba podkreślić, że każda krakowska spółka miejska jest zaangażowana w działania proklimatyczne, inwestując np. w fotowoltaikę czy specyficzne rozwiązania z zakresu swojej działalności. Wspomnieć trzeba choćby o eliminowaniu z użytkowania pojazdów spalinowych z flot pojazdów. KHK SA jako lider grupy zakupowej już po raz drugi przeprowadził postępowanie na najem dla jednostek gminy miejskiej Kraków pojazdów elektrycznych, które zastępują wycofywane  samochody spalające ropę i benzynę. Dzięki tym działaniom mieszkańcy mają możliwość skorzystania z usług miejskich, których wpływ na środowisko jest sukcesywnie zmniejszany – informuje Marcin Kandefer, członek zarządu KHK SA.

Galeria

Najnowsze

18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
9 lipca 2025
Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
W środę, 9 lipca do floty MPK w Krakowie dołączyło osiem nowych midi autobusów marki Autosan. W porównaniu do innych kontraktów krakowskiego przewoźnika liczba nowych pojazdów nie jest może imponująca, ale pozwala na wycofanie z ruchu ostatnich egzemplarzy autobusów spalinowych z silnikami Euro 5.
8 lipca 2025
Umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie podpisało 8 lipca umowę na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych z firmą Solaris Bus & Coach. Krakowski przewoźnik uzyskał już wsparcie finansowe na realizację tej inwestycji w ramach przedsięwzięcia o nazwie „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności MPK uzyska niemal 100 proc. dofinansowania do zakupu tych pojazdów.
7 lipca 2025
Wyjątkowy weekend z KLM – wieczorne kursy i wagon z XIX wieku
To był wyjątkowy weekend z Krakowską Linią Muzealną. Po raz pierwszy w historii zabytkowe tramwaje kursowały w… godzinach wieczornych. W sobotę, 5 lipca, została uruchomiona specjalna linia tramwajowa nr 66. Linia kursowała w godz. od ok. 18.00 do ok. 23.30 co ok. 60 minut. Na linii 66 kursowały dwa składy wagonów historycznych – tramwaj silnikowy 4N z przyczepą S2D, która charakteryzuje się niskopodłogowym wejściem w części środkowej oraz norymberski tramwaj GT6.