2 lipca 2023 - materiał archiwalny
2 lipca 2023 - materiał archiwalny

W niedzielę, 2 lipca po raz pierwszy w historii w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej funkcjonowała linia nr 23, która połączyła Borek Fałęcki z Nowym Bieżanowem. Przejazd na tej linii był niezwykle atrakcyjny, bo kursowały na niej dwa składy potrójnych wagonów złożone wyłącznie z wagonów typu N – jeden to skład wagonów z Warszawy, Krakowa i Poznania, a drugi to skład wyłącznie krakowskich zabytkowych wagonów N, ND i 4ND.

To była wielka atrakcja dla miłośników historycznego taboru. W żadnym innym mieście w Polsce nie ma możliwości spotkania jednocześnie w ruchu dwóch takich składów wagonów N. Tylko w Krakowie w tym roku była możliwość nie tylko przejechania się jednym z tych wyjątkowych potrójnych składów, ale także zrobienia im zdjęcia, kiedy mijały się na trasie na tle zabytków pięknego Krakowa. Warto także podkreślić, że podróżując tymi wagonami można było zobaczyć Stację Obsługi Tramwajów Podgórze – trasa linii nr 23 w jednym kierunku, w relacji do Bieżanowa Nowego, przebiegała przez teren tej zajezdni. Wagony z ul. Zakopiańskiej skręcały w ul. Brożka, przejeżdżały przez halę stacji, a następnie ulicą Rzemieślniczą wracały na ul. Wadowicką.

Miłośników historycznych tramwajów zainteresowały także kursy na linii nr 0, gdzie pojawiły się wagony 102Na+102NaD. Podobnie jak w przypadku potrójnych składów N, tylko w Krakowie można było spotkać podwójny skład wagonów 102N.

Najbliższa niedziela była więc wyjątkową i unikatową okazją do podróży na Krakowskiej Linii Muzealnej, która w tym sezonie w Krakowie już się nie powtórzy, a w innych miastach w ogóle nie jest możliwa. 

Opłata za przejazd Krakowską Linią Muzealną odbywa się na podstawie obowiązującej taryfy biletowej. Obsługę konduktorską w pojazdach zabytkowych zapewni Krakowski Klub Modelarzy Kolejowych. Każdy z pasażerów KLM otrzymuje specjalny pamiątkowy bilet.

Najnowsze

5 czerwca 2025
Pracownicy MPK już po raz 16. zagrają w Turnieju Piłkarskim im. Piotra Pruchnickiego
W sobotę, 7 czerwca na boisku TS Tramwaj, przy ul. Praskiej 61a zostanie rozegrany 16. Piłkarski Turniej im. Piotra Pruchnickiego, organizowany przez pracowników MPK SA w Krakowie z zajezdni tramwajowej Podgórze.
5 czerwca 2025
Rusza 23. Sezon Krakowskiej Linii Muzealnej
W najbliższą niedzielę 8 czerwca rozpocznie się 23. sezon Krakowskiej Linii Muzealnej. Rozpocznie się wyjątkowo, bo nie od tradycyjnych kursów linii nr 0 z ul. św. Wawrzyńca do Cichego Kącika, ale od uruchomienia dwóch wyjątkowych linii, które zabiorą pasażerów do każdej z pięciu zajezdni MPK w Krakowie. W tym roku obchodzimy jubileusz 150 lat komunikacji miejskiej, więc KLM musi być wyjątkowa.
4 czerwca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowę na dostawę 10 autobusów wodorowych
MPK w Krakowie podpisało umowę z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o. o. na dostawę 10 autobusów zasilanych wodorem marki NesoBus. To pierwsze pojazdy z takim zasilaniem, które kupuje krakowski przewoźnik. Umowa została zawarta 3 czerwca. Nowe autobusy zaczną wozić pasażerów za 12 miesięcy.
3 czerwca 2025
MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów
We wtorek, 3 czerwca MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów wyposażonych w silniki spalinowe Euro 6, spełniające najwyższe normy ochrony środowiska. Będzie nim konsorcjum Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. i PKO Leasing S.A.
3 czerwca 2025
Odbudowany przez MPK w Krakowie wagon SN1 z 1922 roku rozpocznie tegoroczną KLM
W historycznej hali zajezdni przy ul. św. Wawrzyńca 15, która obecnie jest częścią Muzeum Inżynierii i Techniki, MPK w Krakowie zaprezentowało wyjątkowy tramwaj SN1 o numerze 59. Miało to miejsce 3 czerwca, dokładnie po 103 latach od momentu, kiedy ten wyjątkowy tramwaj zaczął wozić pasażerów.
1 czerwca 2025
Rekordowy Dzień Dziecka w krakowskim MPK
Tłumy dzieci wraz ze swoimi opiekunami, rodzicami, dziadkami odwiedziło w niedzielę, 1 czerwca zajezdnię tramwajową w Nowej Hucie. Cieszymy się, że przygotowane przez nas atrakcje tak wielu z Was się spodobały. Nie martwimy się o przyszłość, skoro tak wielu młodych osób chciało samodzielnie poprowadzić tramwaj. Doceniamy Wasze zainteresowanie tym, jak dbamy o tramwaje, jak je naprawiamy i jak je myjemy. No i cieszymy się, że tak wielkim zainteresowaniem cieszyły się historyczne tramwaje i autobusy. To ważne, aby wiedzieć jak zmienił się krakowski transport przez ostanie kilkadziesiąt lat – tym bardziej, że świętujemy w tym roku 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej.