2 lipca 2023 - materiał archiwalny
2 lipca 2023 - materiał archiwalny

W niedzielę, 2 lipca po raz pierwszy w historii w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej funkcjonowała linia nr 23, która połączyła Borek Fałęcki z Nowym Bieżanowem. Przejazd na tej linii był niezwykle atrakcyjny, bo kursowały na niej dwa składy potrójnych wagonów złożone wyłącznie z wagonów typu N – jeden to skład wagonów z Warszawy, Krakowa i Poznania, a drugi to skład wyłącznie krakowskich zabytkowych wagonów N, ND i 4ND.

To była wielka atrakcja dla miłośników historycznego taboru. W żadnym innym mieście w Polsce nie ma możliwości spotkania jednocześnie w ruchu dwóch takich składów wagonów N. Tylko w Krakowie w tym roku była możliwość nie tylko przejechania się jednym z tych wyjątkowych potrójnych składów, ale także zrobienia im zdjęcia, kiedy mijały się na trasie na tle zabytków pięknego Krakowa. Warto także podkreślić, że podróżując tymi wagonami można było zobaczyć Stację Obsługi Tramwajów Podgórze – trasa linii nr 23 w jednym kierunku, w relacji do Bieżanowa Nowego, przebiegała przez teren tej zajezdni. Wagony z ul. Zakopiańskiej skręcały w ul. Brożka, przejeżdżały przez halę stacji, a następnie ulicą Rzemieślniczą wracały na ul. Wadowicką.

Miłośników historycznych tramwajów zainteresowały także kursy na linii nr 0, gdzie pojawiły się wagony 102Na+102NaD. Podobnie jak w przypadku potrójnych składów N, tylko w Krakowie można było spotkać podwójny skład wagonów 102N.

Najbliższa niedziela była więc wyjątkową i unikatową okazją do podróży na Krakowskiej Linii Muzealnej, która w tym sezonie w Krakowie już się nie powtórzy, a w innych miastach w ogóle nie jest możliwa. 

Opłata za przejazd Krakowską Linią Muzealną odbywa się na podstawie obowiązującej taryfy biletowej. Obsługę konduktorską w pojazdach zabytkowych zapewni Krakowski Klub Modelarzy Kolejowych. Każdy z pasażerów KLM otrzymuje specjalny pamiątkowy bilet.

Najnowsze

18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
9 lipca 2025
Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
W środę, 9 lipca do floty MPK w Krakowie dołączyło osiem nowych midi autobusów marki Autosan. W porównaniu do innych kontraktów krakowskiego przewoźnika liczba nowych pojazdów nie jest może imponująca, ale pozwala na wycofanie z ruchu ostatnich egzemplarzy autobusów spalinowych z silnikami Euro 5.
8 lipca 2025
Umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie podpisało 8 lipca umowę na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych z firmą Solaris Bus & Coach. Krakowski przewoźnik uzyskał już wsparcie finansowe na realizację tej inwestycji w ramach przedsięwzięcia o nazwie „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności MPK uzyska niemal 100 proc. dofinansowania do zakupu tych pojazdów.
7 lipca 2025
Wyjątkowy weekend z KLM – wieczorne kursy i wagon z XIX wieku
To był wyjątkowy weekend z Krakowską Linią Muzealną. Po raz pierwszy w historii zabytkowe tramwaje kursowały w… godzinach wieczornych. W sobotę, 5 lipca, została uruchomiona specjalna linia tramwajowa nr 66. Linia kursowała w godz. od ok. 18.00 do ok. 23.30 co ok. 60 minut. Na linii 66 kursowały dwa składy wagonów historycznych – tramwaj silnikowy 4N z przyczepą S2D, która charakteryzuje się niskopodłogowym wejściem w części środkowej oraz norymberski tramwaj GT6.