23 czerwca 2023 - materiał archiwalny
23 czerwca 2023 - materiał archiwalny

W niedzielę, 25 czerwca na miłośników historycznych pojazdów czekało sporo atrakcji. Poza kursami zabytkowych tramwajów na linii nr 0, po raz pierwszy w tym roku na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe autobusy. Mieszkańcy i turyści mogli również wziąć udział w prezentacji historycznych pojazdów technicznych z kolekcji MPK SA w Krakowie, które można było oglądać w niedzielę, 25 czerwca na pętli autobusowej Osiedle Kurdwanów od 11.00 do 15.00.  

Podczas prezentacji można było zobaczyć cztery historyczne pojazdy techniczne:

Pokaz historycznych pojazdów technicznych odbywał się w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. W niedzielę, 25 czerwca kursowały zabytkowe tramwaje na linii nr 0 (Dajwór – Chichy Kącik). Tym razem na linię został wysłany wrocławski tramwaj Linke Hofmann z 1925 roku. To pierwszy zabytkowy wagon w kolekcji MPK SA. Gdy trafił do Krakowa często „grał” w filmach rolę krakowskiego tramwaju. Po wyremontowaniu przez MPK w 1985 roku, był pierwszym czynnym zabytkowym wagonem elektrycznym, którym mogli podróżować mieszkańcy miasta. Wysłanie tego tramwaju na KLM oznacza, że w Krakowie w czerwcu kursowały na tej linii wagony z pięciu polskich miast – Krakowa, Warszawy, Poznania, Gdańska i Wrocławia.

Poza kursami zabytkowych tramwajów na linii nr 0, w niedzielę 25 czerwca po raz pierwszy w tym roku wyjechały historyczne autobusy. Tego dnia została uruchomiona linia nr 579, na trasie:

Na linii pojawiły się autobusy: MAN SG 242, Ikarus 280, Jelcz 181MB oraz Jelcz 021.  Linia kursowała co 30 minut, a osoby, które zdecydowały się na podróż miały wyjątkową okazję zobaczyć z okien zabytkowych autobusów zajezdnię autobusów Wola Duchacka, a więc miejsce, gdzie stacjonują i są serwisowane autobusy elektryczne.

Galeria

Najnowsze

18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
9 lipca 2025
Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
W środę, 9 lipca do floty MPK w Krakowie dołączyło osiem nowych midi autobusów marki Autosan. W porównaniu do innych kontraktów krakowskiego przewoźnika liczba nowych pojazdów nie jest może imponująca, ale pozwala na wycofanie z ruchu ostatnich egzemplarzy autobusów spalinowych z silnikami Euro 5.
8 lipca 2025
Umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie podpisało 8 lipca umowę na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych z firmą Solaris Bus & Coach. Krakowski przewoźnik uzyskał już wsparcie finansowe na realizację tej inwestycji w ramach przedsięwzięcia o nazwie „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności MPK uzyska niemal 100 proc. dofinansowania do zakupu tych pojazdów.
7 lipca 2025
Wyjątkowy weekend z KLM – wieczorne kursy i wagon z XIX wieku
To był wyjątkowy weekend z Krakowską Linią Muzealną. Po raz pierwszy w historii zabytkowe tramwaje kursowały w… godzinach wieczornych. W sobotę, 5 lipca, została uruchomiona specjalna linia tramwajowa nr 66. Linia kursowała w godz. od ok. 18.00 do ok. 23.30 co ok. 60 minut. Na linii 66 kursowały dwa składy wagonów historycznych – tramwaj silnikowy 4N z przyczepą S2D, która charakteryzuje się niskopodłogowym wejściem w części środkowej oraz norymberski tramwaj GT6.