22 czerwca 2023 - materiał archiwalny
22 czerwca 2023 - materiał archiwalny

W związku z informacjami pojawiającymi się w mediach w kwestii braku dostępności tramwajów i autobusów w Krakowie dla osób z ograniczoną mobilnością poruszających się na wózkach inwalidzkich, informujemy, że dla MPK SA w Krakowie bezpieczny i komfortowy przewóz takich osób jest niezwykle ważny. Obecnie wszystkie autobusy oraz 85 proc. tramwajów to pojazdy wyposażone w niską podłogę i platformę, która umożliwia korzystanie z transportu miejskiego osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich, także tych elektrycznych. W każdym z tych pojazdów jest także specjalna wydzielona przestrzeń dla takich wózków. Spora cześć pojazdów jest także wyposażona w pasy umożliwiające zabezpieczenie wózka, na którym porusza się osoba z ograniczoną mobilnością.

Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi dopuszczenia pojazdów do ruchu (homologacja), tramwajem i autobusem może podróżować osoba na wózku inwalidzkim tylko wtedy, jeżeli jest w stanie samodzielnie ustawić wózek w wyznaczonej przestrzeni, tyłem do kierunku jazdy.

Tylko po spełnieniu tych warunków przejazd będzie bezpieczny dla wszystkich pasażerów. Trzeba bowiem pamiętać, że zdarzają się sytuacje, w których kierowca czy motorniczy zostaje zmuszony do gwałtownego hamowania, np. gdy pierwszeństwo wymusi inny użytkownik ruchu drogowego. Bardzo łatwo można sobie wyobrazić, co mogłoby się stać bez odpowiedniego ustawienia i zabezpieczenia wózka i jakie mogłyby być skutki, gdyby doszło do jego przewrócenia lub niekontrolowanego przemieszczenia się w środku autobusu czy tramwaju pełnego ludzi.

Obowiązkiem każdego z prowadzących krakowskiego przewoźnika podczas postoju na przystankach jest zwracanie szczególnej uwagi na osoby z ograniczoną mobilnością, przede wszystkim na wózkach inwalidzkich, niewidome stojące z białą laską, czy osoby poruszające się o kulach. Dla osób na wózkach każdy kierowca i motorniczy ma obowiązek rozłożyć platformę zarówno podczas wsiadania jak i wysiadania z pojazdu. Dla osób, które mają trudności z poruszaniem się, obowiązkiem kierowcy jest także - w pojazdach, w których jest dostępna taka funkcjonalność - obniżać podłogę autobusu stojącego na przystanku, aby w maksymalnym stopniu ułatwić im wsiadanie i wysiadanie.

Podobny obowiązek mają prowadzący wobec osób niewidomych. Jeżeli prowadzą pojazd, który nie jest wyposażony w funkcję zewnętrznych zapowiedzi numeru linii i kierunku jazdy, to właśnie prowadzący mają obowiązek wyjść z kabiny i takie informacje przekazać osobie niewidomej oczekującej na przystanku.

Należy podkreślić, że to prowadzący jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo wszystkich pasażerów w pojeździe. Ma więc pełne prawo wymagać, aby osoba na wózku odpowiednio go ustawiła i zabezpieczyła, a w przypadku nie spełnienia tych warunków, odmówić przejazdu.

Najnowsze

18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
9 lipca 2025
Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
W środę, 9 lipca do floty MPK w Krakowie dołączyło osiem nowych midi autobusów marki Autosan. W porównaniu do innych kontraktów krakowskiego przewoźnika liczba nowych pojazdów nie jest może imponująca, ale pozwala na wycofanie z ruchu ostatnich egzemplarzy autobusów spalinowych z silnikami Euro 5.
8 lipca 2025
Umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie podpisało 8 lipca umowę na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych z firmą Solaris Bus & Coach. Krakowski przewoźnik uzyskał już wsparcie finansowe na realizację tej inwestycji w ramach przedsięwzięcia o nazwie „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności MPK uzyska niemal 100 proc. dofinansowania do zakupu tych pojazdów.
7 lipca 2025
Wyjątkowy weekend z KLM – wieczorne kursy i wagon z XIX wieku
To był wyjątkowy weekend z Krakowską Linią Muzealną. Po raz pierwszy w historii zabytkowe tramwaje kursowały w… godzinach wieczornych. W sobotę, 5 lipca, została uruchomiona specjalna linia tramwajowa nr 66. Linia kursowała w godz. od ok. 18.00 do ok. 23.30 co ok. 60 minut. Na linii 66 kursowały dwa składy wagonów historycznych – tramwaj silnikowy 4N z przyczepą S2D, która charakteryzuje się niskopodłogowym wejściem w części środkowej oraz norymberski tramwaj GT6.