10 stycznia 2023 - materiał archiwalny
10 stycznia 2023 - materiał archiwalny


Zadanie, polegające na przebudowie torowiska tramwajowego w ciągu ulic Zwierzynieckiej i Kościuszki wraz z infrastrukturą towarzyszącą, zostało ujęte w tegorocznym budżecie miasta. W ciągu najbliższych miesięcy spodziewane jest uzyskanie pozwolenia na budowę, a następnie rozpoczęcie robót budowlanych.

Sprawa przebudowy trasy do pętli Salwator ma dłuższą historię. Kilka lat temu miasto wybrało firmę projektową, której nie udało się wykonać projektu z uwagi na problemy finansowe skutkujące bankructwem. Zadanie nie zostało więc ujęte w budżecie, a miasto skupiło się na modernizacji ciągu ulic: Królewska, Podchorążych, Bronowicka.

Do opracowania dokumentacji dla przebudowy ulic Kościuszki i Zwierzynieckiej wybrana została nowa firma, ale w trakcie prac pojawiły się problemy projektowe dotyczące ulicy Kościuszki, wymagające m.in. uzgodnień z ministerstwem infrastruktury, co wydłużyło cały proces. Ostatecznie problemy te zostały przezwyciężone poprzez podział dokumentacji projektowej na przebudowę ulicy i remont pętli tramwajowej. Z kolei w 2022 r. radni sejmiku zdecydowali o tym, że ulica Kościuszki przestała być drogą wojewódzką, co spowodowało konieczność połączenia przebudowy ulic Zwierzynieckiej i Kościuszki w jedno zadanie, a tym samym uzyskanie jednego pozwolenia. Obecnie projektant jest w trakcie nanoszenia zmian w projekcie.

Sprawa przebudowy torów tramwajowych w tym rejonie miasta zmierza więc do szczęśliwego finału. Inwestycja została wpisana do budżetu na rok 2023 jako jedno z przedsięwzięć wchodzących w skład większego zadania pn. „Modernizacja torowisk tramwajowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą”, na które zaplanowano w tym roku łączną kwotę ponad 76 mln zł. Miasto czeka teraz na odbiór dokumentacji projektowej ze wszystkimi uzgodnieniami i decyzjami. Jeszcze w tym roku chce uzyskać pozwolenie na budowę i rozpocząć prace budowlane.

Fot. Jan Graczyński

Najnowsze

18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
9 lipca 2025
Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
W środę, 9 lipca do floty MPK w Krakowie dołączyło osiem nowych midi autobusów marki Autosan. W porównaniu do innych kontraktów krakowskiego przewoźnika liczba nowych pojazdów nie jest może imponująca, ale pozwala na wycofanie z ruchu ostatnich egzemplarzy autobusów spalinowych z silnikami Euro 5.
8 lipca 2025
Umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie podpisało 8 lipca umowę na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych z firmą Solaris Bus & Coach. Krakowski przewoźnik uzyskał już wsparcie finansowe na realizację tej inwestycji w ramach przedsięwzięcia o nazwie „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności MPK uzyska niemal 100 proc. dofinansowania do zakupu tych pojazdów.
7 lipca 2025
Wyjątkowy weekend z KLM – wieczorne kursy i wagon z XIX wieku
To był wyjątkowy weekend z Krakowską Linią Muzealną. Po raz pierwszy w historii zabytkowe tramwaje kursowały w… godzinach wieczornych. W sobotę, 5 lipca, została uruchomiona specjalna linia tramwajowa nr 66. Linia kursowała w godz. od ok. 18.00 do ok. 23.30 co ok. 60 minut. Na linii 66 kursowały dwa składy wagonów historycznych – tramwaj silnikowy 4N z przyczepą S2D, która charakteryzuje się niskopodłogowym wejściem w części środkowej oraz norymberski tramwaj GT6.