15 grudnia 2022 - materiał archiwalny
15 grudnia 2022 - materiał archiwalny

Od dzisiaj (15 grudnia) w wybrane dni na krakowskie tory będzie wyjeżdżał wyjątkowy skład zabytkowych wagonów technicznych. Lokomotywa tramwajowa z lat dwudziestych ubiegłego wieku wraz z doczepionym wagonem technicznym, Lorą już po raz kolejny została wykorzystana przez MPK SA i Muzeum Inżynierii i Techniki w Krakowie do złożenia życzeń mieszkańcom oraz turystom przyjeżdżających do naszego miasta. Na burcie wagonu został przygotowany napis „Wesołych Świąt Bożego Narodzenia i szczęśliwego Nowego Roku”. Do wagonu doczepnego zostały też wstawione udekorowane choinki.

Historyczny skład wagonów BT1 i Lory z życzeniami świątecznymi dla mieszkańców od MPK SA w Krakowie oraz Muzeum Inżynierii i Techniki w tym roku będzie wyjeżdżał z zajezdni tramwajowej Nowa Huta i będzie kursował w centrum miasta w dniach: 15, 16, 17, 18, 22, 23, 26, 30 oraz 31 grudnia, od godziny 12.00 do 18.00.

Przypomnimy, że wagony transportowe są wyjątkowymi pojazdami poruszającymi się po krakowskich torach. Pierwszym otwartym wagonem w Krakowie, służącym m.in. do przewozu materiałów sypkich była wybudowana w krakowskich zakładach Zieleniewskiego w 1916 roku tzw. lora. Pojazd służył nieprzerwanie aż do lat 70. ubiegłego wieku i był także sporadycznie wykorzystywany do przewozu osób. Jego miejsce zastąpił odpowiednio przycięty wagon zbudowany z wycofanego z ruchu tramwaju PN2.  W połowie lat 80. XX wieku powstały w zajezdni tramwajowej Nowa Huta podobne do niego pojazdy. Do ich budowy wykorzystano wycofane z ruchu tramwaje typu N. Głównym zadaniem tych wagonów transportowych było przewożenie pomiędzy zakładem remontowym położonym w Podgórzu, a zajezdnią tramwajową Nowa Huta, dużych gabarytowo części, takich jak wózki wagonów, silniki tramwajowe czy odbieraki prądu (pantografy).

W Krakowie tego typu wagony transportowe nie są już eksploatowane, zastąpiły je samochody ciężarowe.

Najnowsze

18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
9 lipca 2025
Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
W środę, 9 lipca do floty MPK w Krakowie dołączyło osiem nowych midi autobusów marki Autosan. W porównaniu do innych kontraktów krakowskiego przewoźnika liczba nowych pojazdów nie jest może imponująca, ale pozwala na wycofanie z ruchu ostatnich egzemplarzy autobusów spalinowych z silnikami Euro 5.
8 lipca 2025
Umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie podpisało 8 lipca umowę na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych z firmą Solaris Bus & Coach. Krakowski przewoźnik uzyskał już wsparcie finansowe na realizację tej inwestycji w ramach przedsięwzięcia o nazwie „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności MPK uzyska niemal 100 proc. dofinansowania do zakupu tych pojazdów.
7 lipca 2025
Wyjątkowy weekend z KLM – wieczorne kursy i wagon z XIX wieku
To był wyjątkowy weekend z Krakowską Linią Muzealną. Po raz pierwszy w historii zabytkowe tramwaje kursowały w… godzinach wieczornych. W sobotę, 5 lipca, została uruchomiona specjalna linia tramwajowa nr 66. Linia kursowała w godz. od ok. 18.00 do ok. 23.30 co ok. 60 minut. Na linii 66 kursowały dwa składy wagonów historycznych – tramwaj silnikowy 4N z przyczepą S2D, która charakteryzuje się niskopodłogowym wejściem w części środkowej oraz norymberski tramwaj GT6.