30 września 2022 - materiał archiwalny
30 września 2022 - materiał archiwalny

W piątek, 30 września  zajezdnię autobusową w Płaszowie odwiedził ambasador Japonii w Polsce – Pan Akio Miyajima. Miejsce wizyty nie było przypadkowe – to właśnie w tej zajezdni została uruchomiona pierwsza w kraju mobilna stacja Orlenu do tankowania wodoru. Japonia jest bardzo zainteresowana wykorzystaniem tego paliwa w komunikacji miejskiej, tym bardziej, że jeden z japońskich producentów samochodów inwestuje w rozwój tej technologii.

Ambasador Japonii o autobusach wodorowych kursujących w Polsce usłyszał uczestnicząc w targach w Poznaniu. Postanowił wtedy odwiedzić Kraków, gdzie są już dwa takie autobusy. O dotychczasowych doświadczeniach krakowskiego przewoźnika z wodorem poinformował ambasadora Japonii Mariusz Szałkowski, wiceprezes zarządu MPK SA. Przedstawił także plany zakupu autobusów wodorowych i rozbudowy zajezdni w Płaszowie w celu dostosowania jej do serwisowania takich pojazdów. Odpowiedział także na pytania dotyczące rozwoju floty autobusów elektrycznych, których w przyszłym roku będzie w Krakowie już ponad 120.

Ambasador miał też możliwość obserwowania procesu tankowania autobusu wodorowego. O technice tankowania, a także zasadach bezpieczeństwa opowiedział Krzysztof Wieczorek, kierownik Stacji Obsługi Autobusów w Płaszowie. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele Orlenu Południe, którzy z kolei przedstawili plany rozwoju sieci dystrybucji tego paliwa, obejmujące nie tylko dostawy z rafinerii w Trzebini, ale także z innych lokalizacji. Wizyta japońskiego gościa zakończyła się krótkim przejazdem autobusem zasilanym wodorem. Jak przyznał Pan Akio Miyajima, o ile samochodem zasilanym wodorem miał już możliwość podróżować, to autobusem wodorowym nie miał dotychczas okazji.

Przedstawiciele MPK SA w Krakowie oraz ambasador Japonii wyrazili chęć wzajemnej współpracy w przyszłości.

Galeria

Najnowsze

5 czerwca 2025
Pracownicy MPK już po raz 16. zagrają w Turnieju Piłkarskim im. Piotra Pruchnickiego
W sobotę, 7 czerwca na boisku TS Tramwaj, przy ul. Praskiej 61a zostanie rozegrany 16. Piłkarski Turniej im. Piotra Pruchnickiego, organizowany przez pracowników MPK SA w Krakowie z zajezdni tramwajowej Podgórze.
5 czerwca 2025
Rusza 23. Sezon Krakowskiej Linii Muzealnej
W najbliższą niedzielę 8 czerwca rozpocznie się 23. sezon Krakowskiej Linii Muzealnej. Rozpocznie się wyjątkowo, bo nie od tradycyjnych kursów linii nr 0 z ul. św. Wawrzyńca do Cichego Kącika, ale od uruchomienia dwóch wyjątkowych linii, które zabiorą pasażerów do każdej z pięciu zajezdni MPK w Krakowie. W tym roku obchodzimy jubileusz 150 lat komunikacji miejskiej, więc KLM musi być wyjątkowa.
4 czerwca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowę na dostawę 10 autobusów wodorowych
MPK w Krakowie podpisało umowę z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o. o. na dostawę 10 autobusów zasilanych wodorem marki NesoBus. To pierwsze pojazdy z takim zasilaniem, które kupuje krakowski przewoźnik. Umowa została zawarta 3 czerwca. Nowe autobusy zaczną wozić pasażerów za 12 miesięcy.
3 czerwca 2025
MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów
We wtorek, 3 czerwca MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów wyposażonych w silniki spalinowe Euro 6, spełniające najwyższe normy ochrony środowiska. Będzie nim konsorcjum Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. i PKO Leasing S.A.
3 czerwca 2025
Odbudowany przez MPK w Krakowie wagon SN1 z 1922 roku rozpocznie tegoroczną KLM
W historycznej hali zajezdni przy ul. św. Wawrzyńca 15, która obecnie jest częścią Muzeum Inżynierii i Techniki, MPK w Krakowie zaprezentowało wyjątkowy tramwaj SN1 o numerze 59. Miało to miejsce 3 czerwca, dokładnie po 103 latach od momentu, kiedy ten wyjątkowy tramwaj zaczął wozić pasażerów.
1 czerwca 2025
Rekordowy Dzień Dziecka w krakowskim MPK
Tłumy dzieci wraz ze swoimi opiekunami, rodzicami, dziadkami odwiedziło w niedzielę, 1 czerwca zajezdnię tramwajową w Nowej Hucie. Cieszymy się, że przygotowane przez nas atrakcje tak wielu z Was się spodobały. Nie martwimy się o przyszłość, skoro tak wielu młodych osób chciało samodzielnie poprowadzić tramwaj. Doceniamy Wasze zainteresowanie tym, jak dbamy o tramwaje, jak je naprawiamy i jak je myjemy. No i cieszymy się, że tak wielkim zainteresowaniem cieszyły się historyczne tramwaje i autobusy. To ważne, aby wiedzieć jak zmienił się krakowski transport przez ostanie kilkadziesiąt lat – tym bardziej, że świętujemy w tym roku 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej.