30 września 2022 - materiał archiwalny
30 września 2022 - materiał archiwalny

W piątek, 30 września  zajezdnię autobusową w Płaszowie odwiedził ambasador Japonii w Polsce – Pan Akio Miyajima. Miejsce wizyty nie było przypadkowe – to właśnie w tej zajezdni została uruchomiona pierwsza w kraju mobilna stacja Orlenu do tankowania wodoru. Japonia jest bardzo zainteresowana wykorzystaniem tego paliwa w komunikacji miejskiej, tym bardziej, że jeden z japońskich producentów samochodów inwestuje w rozwój tej technologii.

Ambasador Japonii o autobusach wodorowych kursujących w Polsce usłyszał uczestnicząc w targach w Poznaniu. Postanowił wtedy odwiedzić Kraków, gdzie są już dwa takie autobusy. O dotychczasowych doświadczeniach krakowskiego przewoźnika z wodorem poinformował ambasadora Japonii Mariusz Szałkowski, wiceprezes zarządu MPK SA. Przedstawił także plany zakupu autobusów wodorowych i rozbudowy zajezdni w Płaszowie w celu dostosowania jej do serwisowania takich pojazdów. Odpowiedział także na pytania dotyczące rozwoju floty autobusów elektrycznych, których w przyszłym roku będzie w Krakowie już ponad 120.

Ambasador miał też możliwość obserwowania procesu tankowania autobusu wodorowego. O technice tankowania, a także zasadach bezpieczeństwa opowiedział Krzysztof Wieczorek, kierownik Stacji Obsługi Autobusów w Płaszowie. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele Orlenu Południe, którzy z kolei przedstawili plany rozwoju sieci dystrybucji tego paliwa, obejmujące nie tylko dostawy z rafinerii w Trzebini, ale także z innych lokalizacji. Wizyta japońskiego gościa zakończyła się krótkim przejazdem autobusem zasilanym wodorem. Jak przyznał Pan Akio Miyajima, o ile samochodem zasilanym wodorem miał już możliwość podróżować, to autobusem wodorowym nie miał dotychczas okazji.

Przedstawiciele MPK SA w Krakowie oraz ambasador Japonii wyrazili chęć wzajemnej współpracy w przyszłości.

Galeria

Najnowsze

18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
9 lipca 2025
Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
W środę, 9 lipca do floty MPK w Krakowie dołączyło osiem nowych midi autobusów marki Autosan. W porównaniu do innych kontraktów krakowskiego przewoźnika liczba nowych pojazdów nie jest może imponująca, ale pozwala na wycofanie z ruchu ostatnich egzemplarzy autobusów spalinowych z silnikami Euro 5.
8 lipca 2025
Umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie podpisało 8 lipca umowę na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych z firmą Solaris Bus & Coach. Krakowski przewoźnik uzyskał już wsparcie finansowe na realizację tej inwestycji w ramach przedsięwzięcia o nazwie „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności MPK uzyska niemal 100 proc. dofinansowania do zakupu tych pojazdów.
7 lipca 2025
Wyjątkowy weekend z KLM – wieczorne kursy i wagon z XIX wieku
To był wyjątkowy weekend z Krakowską Linią Muzealną. Po raz pierwszy w historii zabytkowe tramwaje kursowały w… godzinach wieczornych. W sobotę, 5 lipca, została uruchomiona specjalna linia tramwajowa nr 66. Linia kursowała w godz. od ok. 18.00 do ok. 23.30 co ok. 60 minut. Na linii 66 kursowały dwa składy wagonów historycznych – tramwaj silnikowy 4N z przyczepą S2D, która charakteryzuje się niskopodłogowym wejściem w części środkowej oraz norymberski tramwaj GT6.