15 czerwca 2022 - materiał archiwalny
15 czerwca 2022 - materiał archiwalny


W niedzielę, 19 czerwca na Krakowskiej Linii Muzealnej kursowały nie tylko historyczne tramwaje. Po raz pierwszy w tym roku pojawiły się na niej także zabytkowe autobusy, które kursowały na linii nr E. 

Na linii nr 0 wyjątkowo pojawiły się aż cztery wagony. Jako pierwszy pojechał wrocławski wagon Linke-Hofamann z wagonem doczepnym 4ND. Wrocławski wagon Linke-Hofmann z 1925 roku to pierwszy zabytkowy wagon w kolekcji MPK SA. Gdy trafił do Krakowa często „grał” w filmach rolę krakowskiego tramwaju. Po wyremontowaniu przez MPK w 1985 roku, był pierwszym czynnym zabytkowym wagonem elektrycznym, którym mogli podróżować mieszkańcy miasta.

Dla miłośników tramwajów przygotowaliśmy niespodziankę. Dodatkowo na trzy pierwsze kursy linii nr 0 wyjechał także wagon SN1, czyli najstarszy krakowski tramwaj z 1913 roku, z wagonem doczepnym PN3 (wagony odjeżdżały z ul. Dajwór i Cichego Kącika tuż za wagonem Linke-Hofmann zgodnie z rozkładem jazdy). Wszystko dlatego, że ten właśnie najstarszy wagon miał już 5 czerwca wyjechać  i zaingurować 20. sezon KLM, ale uległ awarii. Dlatego, aby nie pozbawiać chętnych możliwości przejażdżki tym unikatowym tramwajem, wyjechał w niedzielę jako pociąg dodatkowy.

Tramwaj SN1 to pierwszy normalnotorowy krakowski tramwaj. Te wagony były eksploatowane do końca lat 60. XX wieku. Pierwsze egzemplarze, w tym posiadany przez MPK historyczny wagon o numerze 37, podzielone były na dwie klasy – pierwsza i drugą. 

Tramwaje na linii nr 0 kursowały z ul. Dajwór przez:

Mieszkańcy i turyści mieli możliwość przejechania się w niedzielę także historycznymi autobusami. Na krakowskie ulice wyjechały cztery pojazdy: Jelcz 272MEX, Jelcz M120, niebieski Ikarus 280 oraz Scania 113CLL.

Wszystkie kursowały na linii E z Mistrzejowic do Borku Fałęckiego poniższymi ulicami:

Jelcze 272MEX to jedne z najpopularniejszych autobusów komunikacji publicznej w Polsce, popularnie nazywane „ogórkami”. W Krakowie pierwsze pojazdy tego typu pojawiły się już w 1959 roku jeszcze jako Karosa, od 1963 już jako Jelcze. Eksploatowane były do 1985 roku.   

Autobusy Jelcz M120 produkowane przez Jelczańskie Zakłady Samochodowe powstały w wyniku modernizacji produkowanego od połowy lat 70. ubiegłego wieku autobusów Jelcz Pr110 powstałych na licencji francuskiego Berlieta. W ciągu trzech lat zakupiono w Jelczu łącznie 130 autobusów co sprawiło w tamtym czasie, że Kraków stał się głównym odbiorcą produktów fabryki. Oficjalne zakończenie eksploatacji tych autobusów miało miejsce 25 marca 2009 roku. Jako pojazd historyczny zachowano autobus BF304 noszący pierwotnie numer 21004.

Przegubowe autobusy marki Ikarus pojawiły się na ulicach Krakowa w 1981 roku znacząco poprawiając stan krakowskiej komunikacji. Ikarusy eksploatowane przez wiele lat znacząco zmieniły się zarówno we wnętrzu jak i na zewnątrz. Ostatni autobus marki Ikarus zjechał z regularnej linii w 2007 roku.

Autobusy Scania CN 113 CLL były produkowane w Polsce, w Słupsku w latach 1994 - 1998. MPK Kraków było ich największym odbiorcą. Pierwszy autobus wyprodukowany w Słupsku trafił właśnie do Krakowa. Od początku eksploatowane były one przez zajezdnię i stację obsługi w Płaszowie.

Przypominamy, że w zabytkowych tramwajach obowiązuje aktualna taryfa biletowa. Pomoc w obsłudze historycznych pojazdów zapewniają członkowie Krakowskiego Klubu Modelarzy Kolejowych.

Szczegółowy rozkład jazdy linii nr 0 jest dostępny na stronie internetowej www.mpk.krakow.pl.

W tym roku KLM została uruchomiona już po raz 20.

 Fot. P. Recław

Galeria

Najnowsze

2 grudnia 2025
6 grudnia Mikołaj będzie rozdawał prezenty w tramwaju MPK
W sobotę, 6 grudnia naszych najmłodszych pasażerów zapraszamy do wyjątkowego, świątecznego tramwaju MPK, w którym będzie podróżował Mikołaj. Każde dziecko, które do niego wsiądzie będzie mogło spotkać się z Mikołajem i otrzyma od niego słodki upominek.
1 grudnia 2025
Krakowianie zyskają 20 nowych długich tramwajów
Zgodnie z zapowiedziami Prezydenta Krakowa, MPK kontynuuje wymianę floty tramwajowej. W poniedziałek, 1 grudnia w gabinecie Stanisława Kracika, Zastępcy Prezydenta Krakowa, przedstawiciele zarządu MPK w Krakowie oraz producenta, firmy PESA Bydgoszcz SA, podpisali umowę realizacyjną na dostawę 20 nowych tramwajów o długości ponad 43 m.
30 listopada 2025
Dzień seniora w nowohuckiej zajezdni tramwajowej
To był niepowtarzalny wieczór, w wyjątkowym miejscu z udziałem krakowskich seniorów. W tym roku Dzień Seniora został zorganizowany w sobotę, 29 listopada w zajezdni tramwajowej Nowa Huta. Na początku wspólnej zabawy seniorzy mogli zobaczyć wszystkie zabytkowe wagony z kolekcji MPK w Krakowie, które tam stacjonują.
28 listopada 2025
Japońscy eksperci odwiedzili zajezdnię autobusową Wola Duchacka w Krakowie
Zajezdnia autobusowa Wola Duchacka w Krakowie była w piątek, 28 listopada miejscem wyjątkowej wizyty przedstawicieli japońskich firm związanych z transportem publicznym i technologiami elektrycznymi. Gośćmi MPK SA w Krakowie byli reprezentanci operatora Tsurumi Rinko Bus z miasta Kawasaki, firmy Toshiba – producenta baterii trakcyjnych, oraz firmy Drive Electro – producenta napędów elektrycznych. Wizyta odbyła się z inicjatywy firmy Schunk.
28 listopada 2025
Dwa pierwsze Irizary z nowej dostawy już w Krakowie
W piątek, 28 listopada do zajezdni autobusowej Wola Duchacka dotarły dwa pierwsze autobusy elektryczne marki Irizar z nowej dostawy. Cały kontrakt obejmuje dostawę 22 autobusów o długości 12 metrów. Wartość zamówienia podpisanego 11 czerwca 2025 roku to 53 994 556,00 zł netto. MPK uzyska 100 proc. dofinansowania z KPO do zakupu tych elektryków.
27 listopada 2025
1 grudnia tramwaje wracają na ul. J. Brożka
Od poniedziałku, 1 grudnia, w związku z przywróceniem ruchu autobusów przez most Grunwaldzki i ruchu tramwajów na ulicy Brożka, nastąpią zmiany w funkcjonowaniu Komunikacji Miejskiej w Krakowie. Będą one dotyczyć linii nr 11, 17, 22, 610 i 662. Zlikwidowane zostaną linie zastępcze nr 77 i 772.