15 czerwca 2022 - materiał archiwalny
15 czerwca 2022 - materiał archiwalny


W niedzielę, 19 czerwca na Krakowskiej Linii Muzealnej kursowały nie tylko historyczne tramwaje. Po raz pierwszy w tym roku pojawiły się na niej także zabytkowe autobusy, które kursowały na linii nr E. 

Na linii nr 0 wyjątkowo pojawiły się aż cztery wagony. Jako pierwszy pojechał wrocławski wagon Linke-Hofamann z wagonem doczepnym 4ND. Wrocławski wagon Linke-Hofmann z 1925 roku to pierwszy zabytkowy wagon w kolekcji MPK SA. Gdy trafił do Krakowa często „grał” w filmach rolę krakowskiego tramwaju. Po wyremontowaniu przez MPK w 1985 roku, był pierwszym czynnym zabytkowym wagonem elektrycznym, którym mogli podróżować mieszkańcy miasta.

Dla miłośników tramwajów przygotowaliśmy niespodziankę. Dodatkowo na trzy pierwsze kursy linii nr 0 wyjechał także wagon SN1, czyli najstarszy krakowski tramwaj z 1913 roku, z wagonem doczepnym PN3 (wagony odjeżdżały z ul. Dajwór i Cichego Kącika tuż za wagonem Linke-Hofmann zgodnie z rozkładem jazdy). Wszystko dlatego, że ten właśnie najstarszy wagon miał już 5 czerwca wyjechać  i zaingurować 20. sezon KLM, ale uległ awarii. Dlatego, aby nie pozbawiać chętnych możliwości przejażdżki tym unikatowym tramwajem, wyjechał w niedzielę jako pociąg dodatkowy.

Tramwaj SN1 to pierwszy normalnotorowy krakowski tramwaj. Te wagony były eksploatowane do końca lat 60. XX wieku. Pierwsze egzemplarze, w tym posiadany przez MPK historyczny wagon o numerze 37, podzielone były na dwie klasy – pierwsza i drugą. 

Tramwaje na linii nr 0 kursowały z ul. Dajwór przez:

Mieszkańcy i turyści mieli możliwość przejechania się w niedzielę także historycznymi autobusami. Na krakowskie ulice wyjechały cztery pojazdy: Jelcz 272MEX, Jelcz M120, niebieski Ikarus 280 oraz Scania 113CLL.

Wszystkie kursowały na linii E z Mistrzejowic do Borku Fałęckiego poniższymi ulicami:

Jelcze 272MEX to jedne z najpopularniejszych autobusów komunikacji publicznej w Polsce, popularnie nazywane „ogórkami”. W Krakowie pierwsze pojazdy tego typu pojawiły się już w 1959 roku jeszcze jako Karosa, od 1963 już jako Jelcze. Eksploatowane były do 1985 roku.   

Autobusy Jelcz M120 produkowane przez Jelczańskie Zakłady Samochodowe powstały w wyniku modernizacji produkowanego od połowy lat 70. ubiegłego wieku autobusów Jelcz Pr110 powstałych na licencji francuskiego Berlieta. W ciągu trzech lat zakupiono w Jelczu łącznie 130 autobusów co sprawiło w tamtym czasie, że Kraków stał się głównym odbiorcą produktów fabryki. Oficjalne zakończenie eksploatacji tych autobusów miało miejsce 25 marca 2009 roku. Jako pojazd historyczny zachowano autobus BF304 noszący pierwotnie numer 21004.

Przegubowe autobusy marki Ikarus pojawiły się na ulicach Krakowa w 1981 roku znacząco poprawiając stan krakowskiej komunikacji. Ikarusy eksploatowane przez wiele lat znacząco zmieniły się zarówno we wnętrzu jak i na zewnątrz. Ostatni autobus marki Ikarus zjechał z regularnej linii w 2007 roku.

Autobusy Scania CN 113 CLL były produkowane w Polsce, w Słupsku w latach 1994 - 1998. MPK Kraków było ich największym odbiorcą. Pierwszy autobus wyprodukowany w Słupsku trafił właśnie do Krakowa. Od początku eksploatowane były one przez zajezdnię i stację obsługi w Płaszowie.

Przypominamy, że w zabytkowych tramwajach obowiązuje aktualna taryfa biletowa. Pomoc w obsłudze historycznych pojazdów zapewniają członkowie Krakowskiego Klubu Modelarzy Kolejowych.

Szczegółowy rozkład jazdy linii nr 0 jest dostępny na stronie internetowej www.mpk.krakow.pl.

W tym roku KLM została uruchomiona już po raz 20.

 Fot. P. Recław

Galeria

Najnowsze

10 września 2025
150 pracowników MPK pobiegnie z okazji 150 lat krakowskiej komunikacji
W niedzielę, 14 września 150 pracowników MPK weźmie udział w wyjątkowym jubileuszowym biegu z okazji 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej. Biegacze wystartują z placu obok Muzeum Inżynierii i Techniki, przy ul. św. Wawrzyńca o godz. 10.00 i będą mieli do pokonania trasę o długości ok. 4 km (pobiegną przez ul. Gazową, Podgórską, kładką Ojca Bernatka, ul. Ludwinowską, ul. Barską, chodnikiem wzdłuż ul. Marii Konopnickiej, ul. Orawską, ul. Rzemieślniczą, wzdłuż Parku Rzecznego Wilga i chodnikiem wzdłuż ul. J. Brożka). Meta to zajezdnia tramwajowa Podgórze przy ul. J. Brożka 3.
8 września 2025
O mukowiscydozie w tramwaju MPK
Co roku, 8 września, obchodzony jest Światowy Dzień Mukowiscydozy. W tym dniu wspólnie z fundacją Matio chcemy zwrócić uwagę na potrzeby osób chorych i ich rodzin, a także budować świadomość społeczną, walczyć ze stereotypami i wspierać działania poprawiające jakość życia chorych.
7 września 2025
Kolejna niedziela z historycznymi tramwajami za nami
W niedzielę 7 września, w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej, zostały uruchomione dwie linie tramwajowe. Tradycyjnie była to linia nr 0 kursująca z ul. św. Wawrzyńca do pętli Salwator. Pojawił się na niej skład złożony z wrocławskiego wagonu silnikowego N, który przebywa w Krakowie w ramach wymiany tramwajów, oraz krakowski wagon doczepny PN2 nr 524. Atrakcji na tej linii nie brakowało. We wrocławskim wagonie podróżowali przedstawiciele ze stolicy Dolnego Śląska, którzy w godz. 10:58-14:45 rozdawali gadżety i pamiątki.
7 września 2025
25 pracowników MPK w Krakowie pobiegło w Poland Business Run
W niedzielę, 7 września pracownicy MPK w Krakowie już po raz piąty wzięli udział w charytatywnej sztafecie biegowej Poland Business Run. W tym wyjątkowym roku dla MPK, w którym świętujemy 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie, w wydarzeniu wzięło udział aż pięć zespołów krakowskiego przewoźnika. Pracownicy MPK chcieli mieć swój wkład we wsparcie Fundacji Poland Business Run, dzięki której dofinansowanie do protez, wózków, rehabilitacji czy pomocy psychologicznej otrzymają m.in. mieszkańcy Małopolski.
5 września 2025
Ruszył kolejny sezon siatkarskiej Ligi MPK
W środę, 3 września został oficjalnie otwarty drugi sezon siatkarskiej Ligi MPK, który potrwa od września 2025 roku do stycznia 2026 roku. Rozgrywki rozpoczął Grzegorz Dyrkacz, wiceprezes zarządu MPK w Krakowie, który powitał zawodników w nowym sezonie, gratulował zaangażowania i ducha sportu oraz życzył wszystkim końcowego sukcesu.
3 września 2025
Kolejne defibrylatory w MPK w Krakowie
MPK w Krakowie zyskało kolejne defibrylatory AED. Urządzenia są już dostępne w trzech nowych lokalizacjach i jeżeli zajdzie taka potrzeba będą mogły być użyte do ratowania życia pracowników MPK oraz mieszkańców. Defibrylatory trafiły do dwóch zajezdni autobusowych MPK - w Bieńczycach i w Płaszowie oraz do zajezdni tramwajowej Podgórze. Sprzęt został sfinansowany ze środków przyznanych z funduszu prewencyjnego PZU oraz środków własnych MPK.