12 kwietnia 2022 - materiał archiwalny
12 kwietnia 2022 - materiał archiwalny

Politechnika Krakowska i Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie zawarły  dziś porozumienie o strategicznej współpracy w obszarach naukowo-badawczym, technologicznym oraz edukacyjnym. W Sali Senackiej uczelni umowę podpisali dziś (12.04. 2022 r.) rektor PK prof. Andrzej Białkiewicz i prorektor ds. nauki prof. Dariusz Bogdał oraz dr Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA i Mariusz Szałkowski, wiceprezes spółki. Porozumienie rozszerza pola dotychczasowej współpracy, stwarza też nowe możliwości dla studentów i doktorantów uczelni oraz kadr MPK, m.in. przez wzbogacenie programu praktyk, stażów i wizyt studialnych oraz realizację doktoratów wdrożeniowych w Szkole Doktorskiej PK.

Politechnikę Krakowską i MPK łączą już wspólne przedsięwzięcia, realizowane przez jednostki uczelni. Najbardziej spektakularnym owocem dotychczasowej współpracy jest - zaprezentowany publicznie w 2020 r. - projekt pierwszego w Polsce układu sterowania autonomicznego tramwaju, realizowany m.in. przez naukowców z Wydziału Mechanicznego (WM) PK i MPK. Eksperci PK służą miejskiemu przewoźnikowi wsparciem m.in. przy ocenie stanu technicznego taboru komunikacji i jego wpływu na poziom bezpieczeństwa transportu szynowego, także przy projektowaniu nowych tras tramwajowych i autobusowych, wyznaczaniu nowych pętli czy optymalizacji tras przejazdów. MPK korzysta także z infrastruktury dydaktycznej WM PK, szczególnie uczelnianego symulatora tramwaju NGT6, na którym  realizowane są kursy dla kandydatów na motorniczych. Praktycy firmy wspierają z kolei kształcenie studentów w Szkole Transportu PK, m.in. na specjalności dualnej „Inżynieria pojazdów szynowych”, prowadzonej na Wydziale Mechanicznym.

– Ramowym porozumieniem chcemy rozszerzyć naszą współpracę na nowe pola, strategiczne dla misji uczelni – mówi rektor PK prof. Andrzej Białkiewicz. -  Ważną jej częścią jest rozwijanie kontaktów z otoczeniem społeczno-gospodarczym, by dzięki nim monitorować aktualne potrzeby rynku pracy, wychodzić im naprzeciw w naszych programach kształcenia, ale też poszukiwać impulsów dla działalności naukowej oraz transferu wyników naszych badań do gospodarki. Współpraca z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym daje nam znakomite perspektywy w tych obszarach, bo nasz partner to nowoczesna firma, otwarta na technologiczne innowacje oraz rozwój wiedzy i kompetencji swoich kadr.

Porozumienie zakłada min. wspólną realizację projektów badawczo-rozwojowych i występowanie o ich finansowanie z funduszy narodowych i europejskich, wykorzystanie sprzętu i infrastruktury partnerów do realizacji przedsięwzięć badawczych, wymianę wiedzy i doświadczeń dot. nowoczesnych technologii.

Priorytetowe tematy badawcze współpracy PK i MPK będą dotyczyć m.in.:

- aplikacji modelu LCC (Life Cycle Cost) do oceny efektywności zakupu i modernizacji taboru komunikacji zbiorowej w Krakowie;

- logistyki zaopatrzenia, magazynowania, dystrybucji i zaplecza technicznego eksploatacji autobusów z napędem wodorowym; 

- zastosowania pojazdów autonomicznych w komunikacji zbiorowej;

- technologii naprawy pakietów baterii w autobusach elektrycznych.

Ze szczególną nadzieją patrzymy na plany kontynuacji projektu tramwaju autonomicznego, a także wsparcia przez ekspertów PK rozwoju w Krakowie komunikacji zbiorowej opartej na pojazdach zasilanych wodorem – mówi dr hab. inż. Maciej Szkoda,  kierownik Katedry Pojazdów Szynowych i Transportu, merytoryczny koordynator współpracy ze strony PK. - Jesteśmy też otwarci na współpracę w zakresie badań wibroakustycznych tramwajów, mających na celu zwiększenie trwałości i niezawodności elementów układów biegowych, infrastruktury torowej, poprawę komfortu podróży oraz klimatu akustycznego.

Rafał Świerczyński, prezes MPK SA, inicjator porozumienia, podkreśla korzyści, które przyniesie ono obu stronom: –   Transformacja energetyczna w naszej branży dokonuje się w błyskawicznym tempie - autobusy zasilane  energią ze źródeł odnawialnych lub wodorem, tramwaje magazynujące energię elektryczną to już wkrótce będzie standard dla całego taboru komunikacji zbiorowej w Krakowie. To rodzi nowe wyzwania i technologiczne, i kompetencyjne - dla kadr naszej firmy, ale też dla uczelni, która chce kształcić adekwatnie do potrzeby gospodarki i rynku pracy. We wspólnych projektach badawczo-rozwojowych chcemy postawić konkretne naukowe wyzwania, których rozwiązanie znajdzie praktyczne zastosowanie w naszej firmie.

Temu służyć będzie m.in. współpraca uczelni z MPK w ramach ministerialnego programu “Doktorat wdrożeniowy”. Jest on alternatywną - wobec akademickiej  ścieżki - drogą uzyskania stopnia doktora przeznaczoną dla osób, które chcą rozwijać karierę naukową, nie rezygnując z pracy zawodowej w sektorze gospodarczym. Wspiera przygotowanie rozpraw, których wyniki mogą mieć zastosowanie w działalności danej firmy. Pierwszy doktorat wdrożeniowy pracownika MPK już powstaje na Politechnice – Wydziale Inżynierii Elektrycznej i Komputerowej. Dotyczy opracowania bezinwazyjnej metody diagnostyki on-line układów napędowych tramwajów, dzięki której będzie można łatwo zapobiegać ich awariom. W planach są kolejne doktoraty, realizowane ścieżką wdrożeniową, we współpracy PK i MPK.

Beneficjentami podpisanego dziś porozumienia będą nie tylko doktoranci, ale też studenci i słuchacze studiów podyplomowych. Dla nich rozszerzony zostanie pakiet praktyk,  stażów i wizyt studyjnych (w ramach przedmiotów związanych z budową i eksploatacją środków transportu, systemami transportowymi oraz inżynierią ruchu) z wykorzystaniem zaplecza technicznego MPK (m.in. Stacji Obsługi Tramwajów „Podgórze, Stacji Obsługi i Remontów oraz Głównej Dyspozytorni Ruchu MPK).

Ze strony PK współpracę koordynować będzie Komitet Sterujący, pod kierunkiem dr. hab. inż. Macieja Szkody, prof. PK w składzie: prof. dr hab. inż. Dariusz Bogdał (prorektor ds. nauki PK), prof. dr hab. inż. Paweł Ocłoń (dyrektor Centrum Doskonalenia Badań Naukowych PK), prof. dr hab. inż. Jerzy Sładek (dziekan Wydziału Mechanicznego PK), dr hab. inż. Maciej Sułowicz, prof. PK (dziekan Wydziału Inżynierii Elektrycznej i Komputerowej), prof. Andrzej Szarata (dziekan Wydziału Inżynierii Lądowej), dr hab. inż. Paweł Pławiak, prof. PK (dziekan Wydziału Informatyki i Telekomunikacji). W MPK za współpracę odpowiadać będą: Rafał Świerczyński, prezes Zarządu MPK S.A. w Krakowie, Mariusz Szałkowski, wiceprezes Zarządu MPK S.A. w Krakowie, Kazimierz Fudala, dyrektor ds. technicznych, Jan Macała, kierownik Działu Technicznego i Magdalena Drobniak-Salitra, kierownik Działu Zarządzania Projektami. 

fot. Jan Zych:

Najnowsze

2 grudnia 2025
6 grudnia Mikołaj będzie rozdawał prezenty w tramwaju MPK
W sobotę, 6 grudnia naszych najmłodszych pasażerów zapraszamy do wyjątkowego, świątecznego tramwaju MPK, w którym będzie podróżował Mikołaj. Każde dziecko, które do niego wsiądzie będzie mogło spotkać się z Mikołajem i otrzyma od niego słodki upominek.
1 grudnia 2025
Krakowianie zyskają 20 nowych długich tramwajów
Zgodnie z zapowiedziami Prezydenta Krakowa, MPK kontynuuje wymianę floty tramwajowej. W poniedziałek, 1 grudnia w gabinecie Stanisława Kracika, Zastępcy Prezydenta Krakowa, przedstawiciele zarządu MPK w Krakowie oraz producenta, firmy PESA Bydgoszcz SA, podpisali umowę realizacyjną na dostawę 20 nowych tramwajów o długości ponad 43 m.
30 listopada 2025
Dzień seniora w nowohuckiej zajezdni tramwajowej
To był niepowtarzalny wieczór, w wyjątkowym miejscu z udziałem krakowskich seniorów. W tym roku Dzień Seniora został zorganizowany w sobotę, 29 listopada w zajezdni tramwajowej Nowa Huta. Na początku wspólnej zabawy seniorzy mogli zobaczyć wszystkie zabytkowe wagony z kolekcji MPK w Krakowie, które tam stacjonują.
28 listopada 2025
Japońscy eksperci odwiedzili zajezdnię autobusową Wola Duchacka w Krakowie
Zajezdnia autobusowa Wola Duchacka w Krakowie była w piątek, 28 listopada miejscem wyjątkowej wizyty przedstawicieli japońskich firm związanych z transportem publicznym i technologiami elektrycznymi. Gośćmi MPK SA w Krakowie byli reprezentanci operatora Tsurumi Rinko Bus z miasta Kawasaki, firmy Toshiba – producenta baterii trakcyjnych, oraz firmy Drive Electro – producenta napędów elektrycznych. Wizyta odbyła się z inicjatywy firmy Schunk.
28 listopada 2025
Dwa pierwsze Irizary z nowej dostawy już w Krakowie
W piątek, 28 listopada do zajezdni autobusowej Wola Duchacka dotarły dwa pierwsze autobusy elektryczne marki Irizar z nowej dostawy. Cały kontrakt obejmuje dostawę 22 autobusów o długości 12 metrów. Wartość zamówienia podpisanego 11 czerwca 2025 roku to 53 994 556,00 zł netto. MPK uzyska 100 proc. dofinansowania z KPO do zakupu tych elektryków.
27 listopada 2025
1 grudnia tramwaje wracają na ul. J. Brożka
Od poniedziałku, 1 grudnia, w związku z przywróceniem ruchu autobusów przez most Grunwaldzki i ruchu tramwajów na ulicy Brożka, nastąpią zmiany w funkcjonowaniu Komunikacji Miejskiej w Krakowie. Będą one dotyczyć linii nr 11, 17, 22, 610 i 662. Zlikwidowane zostaną linie zastępcze nr 77 i 772.