12 kwietnia 2022 - materiał archiwalny
12 kwietnia 2022 - materiał archiwalny

W tym roku w Krakowie podczas wakacji mieszkańcy i turyści będą mieli możliwość podróży historycznymi tramwajami z niemal każdego dużego polskiego miasta. Do kolekcji MPK S.A. w Krakowie, w której są nie tylko zabytkowe krakowskie tramwaje, ale także wagony z Wrocławia, Warszawy i Gdańska, dołączy bowiem na kilka najbliższych miesięcy wagon 102N z Poznania. Jest to efekt wyjątkowej współpracy krakowskiego MPK z MPK w Poznaniu, które zdecydowały się wymienić na okres wakacyjny swoimi pojazdami. Do Krakowa już w ubiegłym tygodniu trafił poznański wagon 102N, a do Poznania krakowski 4N.

Warto podkreślić, że Krakowska Linia Muzealna zostanie uruchomiona w tym roku już po raz 20. Jest to więc znakomita okazja, aby historią komunikacji miejskiej w Krakowie oraz innych polskich miastach zainteresować jak najwięcej osób, w tym najmłodszych. Ma w tym pomóc właśnie współpraca Krakowa i Poznania. Poznański tramwaj w swoich charakterystycznych kremowo-zielonych barwach będzie kursował w wakacje po krakowskich torach. Z kolei mieszkańcy Poznania zyskają możliwość podróży historycznym wagonem 4N (wagony tej serii były eksploatowane w Krakowie w latach 1958-1988).

Historia poznańskiej „stodwójki” rozpoczęła się na początku stycznia 1970 roku. To wtedy wagon 102N-1 o numerze fabrycznym 26 trafił do Poznania. Ze względu na swoje kanciaste kształty został od razu nazwany "kanciakiem". Stacjonował w zajezdni Głogowska i w swój pierwszy kurs wyruszył 14 stycznia 1970 roku na linię nr  6. Początkowo numer linii umieszczany był w kasetonach za szybą lecz już po kilku miesiącach charakterystyczny dla Poznania krój cyfr tablicy liniowej umieszczony został na dachu wagonu. Z zajezdni Głogowska przegubowe wagony wyjeżdżały najczęściej na linie nr 1, 6, 14 i 19. Już w czasie pierwszej naprawy głównej przeprowadzonej w marcu 1977 roku wagon został pozbawiony gniazd ukrotnionej jazdy i zlikwidowano mu dolne osłony w celu lepszego dostępu do wózków, a dolną część burty przemalowano z koloru kremowego na zielony. W sierpniu 1980 roku otwarto nową zajezdnię na Fortecznej, do której przeniesiono wszystkie „stodwójki” z Głogowskiej. Po dużych dostawach nowych wagonów 105Na, postanowiono część tramwajów 102N przenieść na zajezdnię Madalińskiego, gdzie wagon 102N-1 był wykorzystywany m.in. do testowania infrastruktury. Na regularnej linii kursował on aż do 2001 roku. Po wycofaniu z ruchu przeszedł remont generalny, podczas którego przywrócono go do stanu fabrycznego. Od 1 grudnia 2004 roku jest pojazdem historycznym.

Na krakowskich torach poznański przegubowiec pojawi się obok krakowskiego „kanciaka”  z numerem inwentarzowym 203. Starszy o blisko miesiąc niebieski tramwaj kursował w ruchu liniowym  do 1997 roku, a obecnie znajduje się w kolekcji historycznego taboru MPK S.A.

Parametry techniczne wagonów 102N:

Długość

19300 mm

Szerokość

2400 mm

Masa własna

24000 kg

Miejsca ogółem

181

Galeria

Najnowsze

10 września 2025
150 pracowników MPK pobiegnie z okazji 150 lat krakowskiej komunikacji
W niedzielę, 14 września 150 pracowników MPK weźmie udział w wyjątkowym jubileuszowym biegu z okazji 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej. Biegacze wystartują z placu obok Muzeum Inżynierii i Techniki, przy ul. św. Wawrzyńca o godz. 10.00 i będą mieli do pokonania trasę o długości ok. 4 km (pobiegną przez ul. Gazową, Podgórską, kładką Ojca Bernatka, ul. Ludwinowską, ul. Barską, chodnikiem wzdłuż ul. Marii Konopnickiej, ul. Orawską, ul. Rzemieślniczą, wzdłuż Parku Rzecznego Wilga i chodnikiem wzdłuż ul. J. Brożka). Meta to zajezdnia tramwajowa Podgórze przy ul. J. Brożka 3.
8 września 2025
O mukowiscydozie w tramwaju MPK
Co roku, 8 września, obchodzony jest Światowy Dzień Mukowiscydozy. W tym dniu wspólnie z fundacją Matio chcemy zwrócić uwagę na potrzeby osób chorych i ich rodzin, a także budować świadomość społeczną, walczyć ze stereotypami i wspierać działania poprawiające jakość życia chorych.
7 września 2025
Kolejna niedziela z historycznymi tramwajami za nami
W niedzielę 7 września, w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej, zostały uruchomione dwie linie tramwajowe. Tradycyjnie była to linia nr 0 kursująca z ul. św. Wawrzyńca do pętli Salwator. Pojawił się na niej skład złożony z wrocławskiego wagonu silnikowego N, który przebywa w Krakowie w ramach wymiany tramwajów, oraz krakowski wagon doczepny PN2 nr 524. Atrakcji na tej linii nie brakowało. We wrocławskim wagonie podróżowali przedstawiciele ze stolicy Dolnego Śląska, którzy w godz. 10:58-14:45 rozdawali gadżety i pamiątki.
7 września 2025
25 pracowników MPK w Krakowie pobiegło w Poland Business Run
W niedzielę, 7 września pracownicy MPK w Krakowie już po raz piąty wzięli udział w charytatywnej sztafecie biegowej Poland Business Run. W tym wyjątkowym roku dla MPK, w którym świętujemy 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie, w wydarzeniu wzięło udział aż pięć zespołów krakowskiego przewoźnika. Pracownicy MPK chcieli mieć swój wkład we wsparcie Fundacji Poland Business Run, dzięki której dofinansowanie do protez, wózków, rehabilitacji czy pomocy psychologicznej otrzymają m.in. mieszkańcy Małopolski.
5 września 2025
Ruszył kolejny sezon siatkarskiej Ligi MPK
W środę, 3 września został oficjalnie otwarty drugi sezon siatkarskiej Ligi MPK, który potrwa od września 2025 roku do stycznia 2026 roku. Rozgrywki rozpoczął Grzegorz Dyrkacz, wiceprezes zarządu MPK w Krakowie, który powitał zawodników w nowym sezonie, gratulował zaangażowania i ducha sportu oraz życzył wszystkim końcowego sukcesu.
3 września 2025
Kolejne defibrylatory w MPK w Krakowie
MPK w Krakowie zyskało kolejne defibrylatory AED. Urządzenia są już dostępne w trzech nowych lokalizacjach i jeżeli zajdzie taka potrzeba będą mogły być użyte do ratowania życia pracowników MPK oraz mieszkańców. Defibrylatory trafiły do dwóch zajezdni autobusowych MPK - w Bieńczycach i w Płaszowie oraz do zajezdni tramwajowej Podgórze. Sprzęt został sfinansowany ze środków przyznanych z funduszu prewencyjnego PZU oraz środków własnych MPK.