9 marca 2022 - materiał archiwalny
9 marca 2022 - materiał archiwalny


Sportowy, zielony, kulturalny, bezpieczny, wygodny do życia i solidarny – Kraków wciąż zmienia się dla swoich mieszkańców. Zrównoważony rozwój miasta jest finansowany m.in. z udziału w podatku PIT, który w części trafia do samorządów. O jego przeznaczeniu decydują więc lokalne wspólnoty, które najlepiej znają swoje potrzeby i aspiracje.

„Moje miasto – moja inwestycja” – pod takim hasłem przebiega tegoroczna miejska kampania zachęcająca krakowian, którzy nadal rozliczają się w innych miejscowościach, do ulokowania swojego podatku tu, pod Wawelem.

Korzystam, więc inwestuję

Rozliczenie z fiskusem to nie tylko nieuchronny obowiązek, ale także operacja, dzięki której możemy zmieniać na lepsze nasze najbliższe otoczenie – miejsce, w którym żyjemy, pracujemy, spędzamy czas wolny. Odprowadzany przez nas podatek PIT jest dzielony pomiędzy budżet państwa i gminę, którą wskażemy w zeznaniu podatkowym jako miejsce naszego faktycznego zamieszkania. To od nas zależy, czy część podatku trafi do miasta, z którego zasobów na co dzień korzystamy i z którym wiążemy naszą przyszłość. Przypomina o tym tegoroczna krakowska kampania podatkowa pod hasłem „Moje miasto – moja inwestycja”.

W 2021 roku podatek PIT zapłaciło w Krakowie prawie 660 tys. mieszkańców, co przyniosło miastu blisko 1,8 mld zł. Oznacza to, że jeden podatnik wnosi do lokalnego budżetu średnio około 2700 zł. W ubiegłym roku blisko 25 tys. osób rozliczyło się na terenie naszego miasta po raz pierwszy (bez uwzględnienia zgonów i mieszkańców nieprzypisanych do dzielnicy daje to ponad 9 tys. osób). Nowi podatnicy dołożyli do miejskiej kasy około 67 mln zł.

To kwota, za którą można – alternatywnie – zbudować dwie szkoły podstawowe, postawić trzy kryte pływalnie, wznieść pięć hal gimnastycznych. Takie środki wystarczą, żeby wzbogacić ogólnodostępną infrastrukturę sportową o 25 kompleksów boisk wielofunkcyjnych. Tyle też mniej więcej kosztuje budowa jednego dużego osiedla komunalnego z kilkuset mieszkaniami albo pięciu dzielnicowych domów kultury, czy też stworzenie od podstaw kilku dużych parków. Taką kwotę można również zamienić na siedem nowoczesnych, niskopodłogowych i klimatyzowanych tramwajów lub 20 długich przegubowych autobusów elektrycznych.

Podane tu przykłady to duże inwestycje, na które Kraków co roku przeznacza spore środki, także w ostatnich latach naznaczonych pandemią. W budowie są m.in. szkoła na osiedlu Złocień, ruszyła rewitalizacja parku Bednarskiego, jeszcze w tym roku powstaną nowe tereny rekreacyjne wokół stawu Płaszowskiego, rozpoczęły się też przygotowania do budowy nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic. A to tylko kilka z ponad pięciuset zadań inwestycyjnych ujętych w budżecie miasta na rok 2022.

Trzeba jednak pamiętać, że koszt inwestycji nie kończy się na etapie jej realizacji – powstaje konieczność utrzymania wytworzonej infrastruktury (nowych dróg, parków czy obiektów), która generuje nowe wydatki bieżące, a więc wymaga dodatkowych nakładów finansowych w kolejnych latach. Przykładowo, roczny koszt utrzymania wszystkich 18 nowohuckich parków to wydatek rzędu 3 mln zł.

Dla miasta liczy się więc każdy rozliczony na jego terenie PIT. Za kwotę, którą średnio jeden podatnik wkłada do miejskiego budżetu, można – alternatywnie – wyremontować 10 m kw. zniszczonego chodnika, pomalować 15 zatartych już przejść dla pieszych, posadzić dwa drzewa, zasiać 100 m kw. trawnika. Podatek dwóch osób wystarczy, żeby w miejscu publicznym umieścić dodatkowy automatyczny defibrylator zewnętrzny (AED) albo sfinansować 180 godzin usług opiekuńczych dla osób starszych i niepełnosprawnych. Z rozliczenia 20 podatków można zalesić 1 ha terenu, a z 66 podatków – zakupić i zamontować 43-skrytkowy książkomat wraz z oprogramowaniem.

Jak widać, podatek PIT potrafi wiele zdziałać zarówno w skali makro, jak i mikro. Czy to pod postacią dużych i małych inwestycji, czy jako źródło finansowania działań i projektów, które stanowią o ilości i jakości miejskich usług i podnoszą komfort życia mieszkańców.

Co jeszcze zyskuję, gdy z Krakowem wiąże mnie PIT?

Podatnik, który zdecyduje się rozliczać pod Wawelem, może mieć osobistą satysfakcję, że ma swój wkład w rozwój miasta, oraz pewność, że pozostawione tu pieniądze wrócą do niego w postaci konkretnych usług i udogodnień. Ale to nie wszystko. Każdy płacący PIT w Krakowie zyskuje prawo do korzystania z Karty Krakowskiej – czyli miejskiego programu uruchomionego w 2018 roku z myślą o osobach, które są zameldowane na stałe w Krakowie lub rozliczają tu swój PIT. Posiadacze Karty mogą korzystać ze zniżek i preferencji m.in. w komunikacji miejskiej, instytucjach kultury czy w dostępie do wybranych towarów i usług oferowanych przez partnerów programu, także tych komercyjnych.

Obecnie z Karty Krakowskiej korzysta już ponad 271 tys. mieszkańców. Na podstawie rocznego zeznania podatkowego wystąpiło o nią ponad 42 tys. osób.

Dowiedz się więcej na www.kk.krakow.pl.

Najnowsze

5 czerwca 2025
Pracownicy MPK już po raz 16. zagrają w Turnieju Piłkarskim im. Piotra Pruchnickiego
W sobotę, 7 czerwca na boisku TS Tramwaj, przy ul. Praskiej 61a zostanie rozegrany 16. Piłkarski Turniej im. Piotra Pruchnickiego, organizowany przez pracowników MPK SA w Krakowie z zajezdni tramwajowej Podgórze.
5 czerwca 2025
Rusza 23. Sezon Krakowskiej Linii Muzealnej
W najbliższą niedzielę 8 czerwca rozpocznie się 23. sezon Krakowskiej Linii Muzealnej. Rozpocznie się wyjątkowo, bo nie od tradycyjnych kursów linii nr 0 z ul. św. Wawrzyńca do Cichego Kącika, ale od uruchomienia dwóch wyjątkowych linii, które zabiorą pasażerów do każdej z pięciu zajezdni MPK w Krakowie. W tym roku obchodzimy jubileusz 150 lat komunikacji miejskiej, więc KLM musi być wyjątkowa.
4 czerwca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowę na dostawę 10 autobusów wodorowych
MPK w Krakowie podpisało umowę z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o. o. na dostawę 10 autobusów zasilanych wodorem marki NesoBus. To pierwsze pojazdy z takim zasilaniem, które kupuje krakowski przewoźnik. Umowa została zawarta 3 czerwca. Nowe autobusy zaczną wozić pasażerów za 12 miesięcy.
3 czerwca 2025
MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów
We wtorek, 3 czerwca MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów wyposażonych w silniki spalinowe Euro 6, spełniające najwyższe normy ochrony środowiska. Będzie nim konsorcjum Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. i PKO Leasing S.A.
3 czerwca 2025
Odbudowany przez MPK w Krakowie wagon SN1 z 1922 roku rozpocznie tegoroczną KLM
W historycznej hali zajezdni przy ul. św. Wawrzyńca 15, która obecnie jest częścią Muzeum Inżynierii i Techniki, MPK w Krakowie zaprezentowało wyjątkowy tramwaj SN1 o numerze 59. Miało to miejsce 3 czerwca, dokładnie po 103 latach od momentu, kiedy ten wyjątkowy tramwaj zaczął wozić pasażerów.
1 czerwca 2025
Rekordowy Dzień Dziecka w krakowskim MPK
Tłumy dzieci wraz ze swoimi opiekunami, rodzicami, dziadkami odwiedziło w niedzielę, 1 czerwca zajezdnię tramwajową w Nowej Hucie. Cieszymy się, że przygotowane przez nas atrakcje tak wielu z Was się spodobały. Nie martwimy się o przyszłość, skoro tak wielu młodych osób chciało samodzielnie poprowadzić tramwaj. Doceniamy Wasze zainteresowanie tym, jak dbamy o tramwaje, jak je naprawiamy i jak je myjemy. No i cieszymy się, że tak wielkim zainteresowaniem cieszyły się historyczne tramwaje i autobusy. To ważne, aby wiedzieć jak zmienił się krakowski transport przez ostanie kilkadziesiąt lat – tym bardziej, że świętujemy w tym roku 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej.