24 lutego 2022 - materiał archiwalny
24 lutego 2022 - materiał archiwalny

Kraków po raz trzeci ubiega się o tytuł Zielonej Stolicy Europy, tym razem na rok 2024. Pochwalmy się wspólnie naszym miastem! Do 11 marca czekamy na Wasze spostrzeżenia i uwagi dotyczące tematów, które się złożą na krakowską aplikację do European Green Capital Award 2024.

Kraków to miasto o niepowtarzalnym charakterze, miasto, które ze względu na swój koloryt, tożsamość i historię jest wyjątkowym punktem na mapie nie tylko Polski, ale i Europy. Ale również – jako miejsce do życia blisko miliona mieszkańców, wychodzi naprzeciw potrzebom i wymaganiom współczesnego świata, w którym kwestią kluczową jest przystosowanie do zmian klimatycznych.

Kraków chciałby, aby jego działania ocenili specjaliści, dlatego po trzeci raz będzie starał się o tytuł Zielonej Stolicy Europy. Wniosek aplikacyjny przedstawia efekty zmian, jakie zachodzą w naszym mieście. Zaangażowanie krakowian i ogromny wkład w zrównoważony rozwój Krakowa to podstawy ciągłych przemian w przestrzeni miejskiej.

Chcemy, aby żyło nam się tutaj wygodniej, zdrowiej, bezpieczniej, aby Kraków był miejscem przyjaznym dla naszych dzieci i wnuków. Poprawiamy jakość powietrza, ograniczamy hałas, segregujemy odpady, zmieniamy nasze przyzwyczajenia, szanujemy wodę i energię, troszczymy się o zieleń.

Jak Ty widzisz swoje miasto? Za co najbardziej cenisz miejsce, w którym żyjesz? Co powinniśmy zrobić, aby zostawić kolejnym pokoleniom piękny, bezpieczny Kraków? Dołóż swoją cegiełkę do wniosku aplikacyjnego! Podziel się z nami swoimi spostrzeżeniami na temat tego, co w przestrzeni naszego miasta jest najistotniejsze właśnie dla Ciebie. Do 11 marca czekamy na Twoje uwagi i spostrzeżenia – wyślij je na adres mailowy zielonastolica@um.krakow.pl.

Przystosowanie do zmian klimatu to działanie długofalowe i wielopłaszczyznowe, w którym miasto jest siecią połączonych zależności. Sprostanie wyznaczonym celom to często podejmowanie działań innowacyjnych w skali kraju, niejednokrotnie wybiegających poza ogólnopolskie normy. Bezprecedensowa wymiana pieców węglowych, nowoczesny tabor komunikacyjny, dostępność terenów zieleni – my, krakowianie, dawno już zrozumieliśmy, że sami musimy zacząć zmieniać rzeczywistość, nie czekając na systemowe rozwiązania dla całego kraju.

W konkursie na rok 2022 nasze miasto uplasowało się tuż za finałową czwórką, pokonując trzynaście europejskich miast – takich, jak m.in. Warszawa, Gdańsk, Poznań, Lyon, Sofia, Zagrzeb czy Belgrad. Ale już w ubiegłym roku bardzo wysoka ocena wniosku pozwoliła nam zakwalifikować się do ścisłego finału. Weszliśmy do niego wraz z Helsingborgiem, Sofią i Tallinem, który po czterech latach zdobył tytuł Zielonej Stolicy Europy 2023.

Tytuł Zielonej Stolicy Europy to nie tylko nagroda, to również ogromne zobowiązanie, które poprowadzi nas do jeszcze lepszego wykorzystania potencjału, by zmieniać i prowadzić zrównoważoną politykę miejską.

Wspólnie stwórzmy przyjazne miasto, którego siłą będzie świadomość, że „dążenie do ekologii jest możliwe bez względu na punkt wyjścia”.

Wspólnie zaprezentujmy nasze miasto! Zachęcamy do obejrzenia filmu - dostępnego tutaj.

Fot. Jan Graczyński

Najnowsze

10 września 2025
150 pracowników MPK pobiegnie z okazji 150 lat krakowskiej komunikacji
W niedzielę, 14 września 150 pracowników MPK weźmie udział w wyjątkowym jubileuszowym biegu z okazji 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej. Biegacze wystartują z placu obok Muzeum Inżynierii i Techniki, przy ul. św. Wawrzyńca o godz. 10.00 i będą mieli do pokonania trasę o długości ok. 4 km (pobiegną przez ul. Gazową, Podgórską, kładką Ojca Bernatka, ul. Ludwinowską, ul. Barską, chodnikiem wzdłuż ul. Marii Konopnickiej, ul. Orawską, ul. Rzemieślniczą, wzdłuż Parku Rzecznego Wilga i chodnikiem wzdłuż ul. J. Brożka). Meta to zajezdnia tramwajowa Podgórze przy ul. J. Brożka 3.
8 września 2025
O mukowiscydozie w tramwaju MPK
Co roku, 8 września, obchodzony jest Światowy Dzień Mukowiscydozy. W tym dniu wspólnie z fundacją Matio chcemy zwrócić uwagę na potrzeby osób chorych i ich rodzin, a także budować świadomość społeczną, walczyć ze stereotypami i wspierać działania poprawiające jakość życia chorych.
7 września 2025
Kolejna niedziela z historycznymi tramwajami za nami
W niedzielę 7 września, w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej, zostały uruchomione dwie linie tramwajowe. Tradycyjnie była to linia nr 0 kursująca z ul. św. Wawrzyńca do pętli Salwator. Pojawił się na niej skład złożony z wrocławskiego wagonu silnikowego N, który przebywa w Krakowie w ramach wymiany tramwajów, oraz krakowski wagon doczepny PN2 nr 524. Atrakcji na tej linii nie brakowało. We wrocławskim wagonie podróżowali przedstawiciele ze stolicy Dolnego Śląska, którzy w godz. 10:58-14:45 rozdawali gadżety i pamiątki.
7 września 2025
25 pracowników MPK w Krakowie pobiegło w Poland Business Run
W niedzielę, 7 września pracownicy MPK w Krakowie już po raz piąty wzięli udział w charytatywnej sztafecie biegowej Poland Business Run. W tym wyjątkowym roku dla MPK, w którym świętujemy 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie, w wydarzeniu wzięło udział aż pięć zespołów krakowskiego przewoźnika. Pracownicy MPK chcieli mieć swój wkład we wsparcie Fundacji Poland Business Run, dzięki której dofinansowanie do protez, wózków, rehabilitacji czy pomocy psychologicznej otrzymają m.in. mieszkańcy Małopolski.
5 września 2025
Ruszył kolejny sezon siatkarskiej Ligi MPK
W środę, 3 września został oficjalnie otwarty drugi sezon siatkarskiej Ligi MPK, który potrwa od września 2025 roku do stycznia 2026 roku. Rozgrywki rozpoczął Grzegorz Dyrkacz, wiceprezes zarządu MPK w Krakowie, który powitał zawodników w nowym sezonie, gratulował zaangażowania i ducha sportu oraz życzył wszystkim końcowego sukcesu.
3 września 2025
Kolejne defibrylatory w MPK w Krakowie
MPK w Krakowie zyskało kolejne defibrylatory AED. Urządzenia są już dostępne w trzech nowych lokalizacjach i jeżeli zajdzie taka potrzeba będą mogły być użyte do ratowania życia pracowników MPK oraz mieszkańców. Defibrylatory trafiły do dwóch zajezdni autobusowych MPK - w Bieńczycach i w Płaszowie oraz do zajezdni tramwajowej Podgórze. Sprzęt został sfinansowany ze środków przyznanych z funduszu prewencyjnego PZU oraz środków własnych MPK.