16 września 2021 - materiał archiwalny
16 września 2021 - materiał archiwalny

Najlepszym kierowcą autobusu w 20. edycji konkursu „Bezpieczna jazda komunikacją miejską”, który odbył się w czwartek 16 września na terenie zajezdni autobusowej Płaszów, została Monika Kasiak. To ona najlepiej poradziła sobie z testem i zadaniami praktycznymi, zdobywając najwięcej punktów. Drugie miejsca na podium zajął Grzegorz Hanas, a trzecie kolejna kobieta: Paulina Gaj.

Drużynowo najlepszym zespołem zostali kierowcy z zajezdni autobusowej Płaszów. Drugie miejsce zajęli kierowcy z KTR (spółki-córki MPK SA w Krakowie), a trzecie - kierowcy z Bieńczyc. W sumie rywalizowało 16 kierowców.

Wygrać wcale nie było łatwo. Oprócz doskonałej wiedzy z przepisów ruchu drogowego trzeba było się wykazać znajomością zasad udzielania pierwszej pomocy oraz precyzyjną, dynamiczną a jednocześnie płynną jazdą autobusem.

Podczas każdego przejazdu kierowcy mieli za zadanie m.in. przejechać specjalnym slalomem wzdłuż wyznaczonego wąskiego toru. Potem musieli zatrzymać autobus jak najbliżej wyznaczonej linii. W kolejnym zadaniu musieli jechać z zasłoniętym prędkościomierzem 20 km/h przez wyznaczony odcinek. Ich zadaniem było także trafienie przymocowaną do autobusu lancą w plastikowe koło wiszące na wysięgniku.  A to wszystko starali się zrobić szybko i płynnie. Sędziowie liczyli bowiem czas wykonania przejazdu.

Oprócz kierowców w konkursie rywalizowali także mechanicy. Najlepszym mechanikiem w zawodach został Dariusz Piorun ze Stacji Obsługi Autobusów Wola Duchacka. Kolejne miejsca zajęli: Jacek Ćwierz ze Stacji Obsługi Autobusów Wola Duchacka i ze Stacji Obsługi Autobusów Bieńczyce – Artur Kubik. Drużynowo najlepiej wypadła Stacja Obsługi Autobusów Płaszów. Drugie miejsce zajęli mechanicy z Bieńczyc, a trzecie z Woli Duchackiej.

W rywalizacji inspektorów ruchu najlepszy okazał się Patryk Dybała. Drugie miejsce zajął Michał Buchacz, a trzecie Bogumił Klejdysz.

Zanim jednak zarząd MPK SA wręczył nagrody dla zwycięzców konkursu wyróżnienia i listy gratulacyjne otrzymali pracownicy, który wykonując swoje podstawowe obowiązki nie wahali się, aby udzielać pomocy innym, którzy jej potrzebowali, m.in. ratując życie i zdrowie. Za swoją postawę i pomoc w udzielaniu pierwszej pomocy wyróżnienia otrzymali Michał Łoś, Kamil Cygan, Aleksander Belcer, Jakub Janda, Norbert Panek, Edyta Mistarz, Michał Buchacz i Paweł Stefański. Z kolei za pomoc w gaszeniu płonącego samochodu osobowego listy gratulacyjne otrzymał Kamil Kozera, Konrad Nerć, Krzysztof Lackosz, Piotr Kruszec i Tadeusz Kurowski. Nagrodzeni zostali także pracownicy, którzy: pomagali w odnalezieniu zaginionych osób (Grzegorz Cheba, Jarosław Sajka i Łukasz Szlosek), pomagali w ujęciu wandali niszczących wyposażenie pojazdów MPK SA (Jerzy Dąbek, Janusz Chodóra, Łukasz Słowik), zatrzymali kluczyki nietrzeźwemu kierowcy samochodu (Jan Krzyżanowski), pomogli zatrzymać złodziei (Jarosław Siemiński) oraz reagowali, gdy zagrożone było bezpieczeństwo osób przechodzących przez pasy (Tomasz Kurowski). Listy gratulacyjne i nagrody finansowe wręczył pracownikom Grzegorz Dyrkacz, wiceprezes zarządu MPK SA w Krakowie. Listy gratulacyjne przekazali również nadkomisarz Paweł Jastrząb, zastępca Komendanta Miejskiego Policji, Marek Maślerz, zastępca dyrektora Krakowskiego Pogotowia Ratunkowego oraz bryg. Arkadiusz Kielin, zastępca Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie .

Warto podkreślić, że konkurs „Bezpieczna jazda komunikacją miejską” daje okazję nie tylko do rywalizacji pracowników krakowskiego przewoźnika. Jest także okazją do ćwiczenia umiejętności ważnych w codziennej pracy kierowców. W konkursie duży nacisk jest bowiem położony na płynne i bezpieczne prowadzenie pojazdów oraz na pomoc pasażerom.

W piątek, 17 września w konkursie na terenie zajezdni tramwajowej Podgórze rywalizować będą motorniczowie i elektromechanicy.

Galeria

Najnowsze

18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
9 lipca 2025
Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
W środę, 9 lipca do floty MPK w Krakowie dołączyło osiem nowych midi autobusów marki Autosan. W porównaniu do innych kontraktów krakowskiego przewoźnika liczba nowych pojazdów nie jest może imponująca, ale pozwala na wycofanie z ruchu ostatnich egzemplarzy autobusów spalinowych z silnikami Euro 5.
8 lipca 2025
Umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie podpisało 8 lipca umowę na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych z firmą Solaris Bus & Coach. Krakowski przewoźnik uzyskał już wsparcie finansowe na realizację tej inwestycji w ramach przedsięwzięcia o nazwie „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności MPK uzyska niemal 100 proc. dofinansowania do zakupu tych pojazdów.
7 lipca 2025
Wyjątkowy weekend z KLM – wieczorne kursy i wagon z XIX wieku
To był wyjątkowy weekend z Krakowską Linią Muzealną. Po raz pierwszy w historii zabytkowe tramwaje kursowały w… godzinach wieczornych. W sobotę, 5 lipca, została uruchomiona specjalna linia tramwajowa nr 66. Linia kursowała w godz. od ok. 18.00 do ok. 23.30 co ok. 60 minut. Na linii 66 kursowały dwa składy wagonów historycznych – tramwaj silnikowy 4N z przyczepą S2D, która charakteryzuje się niskopodłogowym wejściem w części środkowej oraz norymberski tramwaj GT6.