25 sierpnia 2021 - materiał archiwalny
25 sierpnia 2021 - materiał archiwalny

Mieszkańcy Krakowa jeszcze łatwiej zamówią usługę Tele-busa. Specjalnie dla nich została przygotowana aplikacja „TELE-BUS Kraków” umożliwiająca planowanie przejazdów na terenie Rybitw i Płaszowa. Aplikacja jest bezpłatna i można ją pobrać ze sklepu internetowego Google oraz App Store. Aby z niej korzystać i zamawiać usługę Tele-busa za jej pomocą należy zarejestrować się w systemie podając swoje dane, w tym adres mailowy i numer telefonu. Podczas rejestracji na wskazany numer telefonu zostanie wysłany specjalny numer PIN niezbędny do zakończenia procesu rejestracji. Po jego wpisaniu rejestracja zostanie zakończona i nowy użytkownik będzie już mógł składać zamówienia na przejazd oraz zarządzać swoimi rezerwacjami. Osoby, które korzystały już z usługi Tele-busa i mają założone konto w systemie, skorzystają z uproszczonej procedury rejestracji. Po pobraniu aplikacji powinny wybrać zakładkę „Zapomniałeś czegoś” i uzyskać kolejno login i hasło, a następnie przy ich użyciu zalogować się w systemie – konieczne będzie podanie nowego loginu i adresu mailowego, a w trakcie rejestracji można zmodyfikować hasło.

Dla użytkowników Tele-busa została także przygotowana specjalna strona internetowa, która także umożliwi zamawianie tej usługi. Aby to zrobić wystarczy wpisać do przeglądarki internetowej adres: https://telebus.mpk.krakow.pl/TelebusBooking. Podobnie jak w przypadku aplikacji nowi użytkownicy będą musieli się zarejestrować na tej stronie, a obecni będą mogli odzyskać swoje dane potrzebne do zalogowania się wybierając zakładkę „Odzyskaj swoje dane uwierzytelniające”.

Dla pasażerów zostały przygotowane specjalne filmy instruktażowe dostępne na stronie internetowej https://www.mpk.krakow.pl/pl/tele-bus/

Do tej pory pasażerowie mogli zamówić Tele-busa tylko przez telefon dzwoniąc do dyspozytora, który pracuje w określonych godzinach. Dzięki aplikacji i stronie internetowej pasażerowie będą mogli zamówić usługę o każdej porze. Oczywiście te osoby, które będą chciały zamówić przejazd Tele-busem kontaktując się z dyspozytorem, nadal będą mogły to zrobić dzwoniąc na numer 800 54 17 17 lub 12 254 17 17.

Samo zamawianie przejazdu zarówno przez aplikację, jak i na stronie internetowej jest proste i intuicyjne. Z listy przystanków lub na mapie wybieramy przystanek początkowy i końcowy, a także godzinę odjazdu lub przyjazdu. Należy pamiętać, że zamówienie usługi Tele-busa można złożyć nie później niż 30 minut przed jej planowanym rozpoczęciem i nie wcześniej niż 14 dni przed planowaną podróżą (zamówienia składane telefonicznie, obejmujące zakres godzinowy od godz. 21.30 do godz. 23.00 danego dnia, składane w danym dniu, muszą być złożone do godz. 21.00, a obejmujące poranny zakres godzinowy do godz. 7.30 muszą być złożone dnia poprzedniego do godz. 21:00). Jednego dnia można złożyć maksymalnie pięć zamówień na usługę Tele-busa.

Przypomnijmy, że usługa Tele-busa funkcjonuje w rejonie Płaszowa i Rybitw. Polega na zamówieniu przejazdu przez telefon, aplikację lub stronę internetową. Autobusy nie mają stałych tras, ani rozkładów jazdy. Godzina przyjazdu autobusu oraz trasa zależą od potrzeb pasażerów i dostępności autobusów.

Pierwszy kurs Tele-busa odbył się 14 lipca 2007 roku.  Usługa Tele-busa zmieniała się od tego czasu i dostosowywana była do potrzeb mieszkańców. W ciągu ponad 14 lat Tele-bus rozszerzał swoje granice cztery razy. Z oferty Tele-busa skorzystały  w dużym stopniu szkoły, a małe autobusy MPK SA w Krakowie stały się pewnym i bezpiecznym środkiem transportu dla dzieci. Usytuowanie przystanków Tele-busa w pobliżu wejść  do szkół minimalizuje konieczność przejść przez ulicę, co ma szczególnie znaczenie dla zachowania  bezpieczeństwa dzieci. Po zakończeniu budowy nowej linii tramwajowej do Małego Płaszowa Tele-bus stał się także często wybieranym środkiem transportu pozwalającym na szybkie i wygodne dotarcie do tramwaju.

Galeria

Najnowsze

8 listopada 2025
Aktualizacja automatów mobilnych i usuwanie nieaktywnych nośników w KMK
Zgodnie z decyzją Zarządu Transportu Publicznego, od 12 listopada wprowadzana będzie aktualizacja oprogramowania we wszystkich mobilnych automatach biletowych – urządzeniach znajdujących się w pojazdach komunikacji miejskiej.
7 listopada 2025
Ruch tramwajowy do pętli Czerwone Maki został przywrócony
Informujemy, że do pętli Czerwone Maki został przywrócony ruch wszystkich linii tramwajowych nr 18, 52 i 77.
7 listopada 2025
„Przystanek Jubileusz” z zabytkowymi autobusami w Hangarze Czyżyny
Mieszkańców Krakowa zapraszamy na wyjątkową wystawę zabytkowych autobusów w Hangarze Czyżyny, przy os. 2 Pułku Lotniczego 26a, przygotowaną przez Muzeum Inżynierii i Techniki wraz z MPK w Krakowie. Pokaz został przygotowany w ramach obchodów jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie. Wszyscy zainteresowani już od 7 listopada mogą oglądać zabytkowe pojazdy z kolekcji MPK w Krakowie oraz eksponaty ze zbiorów MIT. To wyjątkowy powrót autobusów do tego miejsca, ponieważ Hangar przez ok. 30 lat pełnił funkcję zajezdni!
5 listopada 2025
Patriotyczny Tramwaj wyjedzie na krakowskie ulice już po raz 37.
Wszystkich mieszkańców Krakowa oraz gości zapraszamy do wspólnego świętowania w Tramwaju Patriotycznym 107. rocznicy odzyskania Niepodległości przez Polskę. Na uczestników zostały przygotowane bezpłatne „Śpiewniki polskich pieśni patriotycznych” z kolorową wkładką poświęconą 150. lat komunikacji miejskiej w Krakowie, biało-czerwone chorągiewki, nalepki i okolicznościowa kartka z zabytkowym autobusem MPK.
3 listopada 2025
Zmiana organizacji ruchu na ul. Dobrego Pasterza od 8 listopada
Od 8 listopada, od wczesnych godzin porannych, wprowadzona zostanie czasowa zmiana organizacji ruchu na ul. Dobrego Pasterza. Przez około miesiąc zamknięty będzie odcinek pomiędzy rondem Barei a skrzyżowaniem przy centrum handlowym Serenada. Ma to związek z kolejnym etapem prac przy budowie linii tramwajowej do Mistrzejowic.
31 października 2025
Na ulicy Jana Brożka zostaną wymienione rozjazdy i zwrotnice
W poniedziałek, 3 listopada na ulicy Jana Brożka rozpoczną się prace związane z wymianą dwóch rozjazdów i zwrotnic. Te elementy torowiska były już w bardzo złym stanie i ich wymiana jest konieczna, aby tramwaje mogły tam bezpiecznie i sprawnie przejeżdżać. Prace prowadzone na ul. J. Brożka są ostatnim elementem projektu realizowanego przez MPK w Krakowie, który jest związany z budową tzw. toru obwodowego na terenie zajezdni tramwajowej Podgórze. Jego powstanie znacznie usprawni przejazdy tramwajów po terenie tej zajezdni – wagony jadąc torem obwodowym nie będą już musiały wyjeżdżać poza bramy zajezdni, na tory w ul. J. Brożka.