16 czerwca 2021 - materiał archiwalny
16 czerwca 2021 - materiał archiwalny

Wakacyjna oferta dla pasażerów komunikacji miejskiej została przygotowana tak, by jak największa liczba osób przemieszczała się po Krakowie tramwajami i autobusami. Badania prowadzone przez Zarząd Transportu Publicznego pokazują, że krakowianie, którzy ze względu na pandemię rzadziej korzystali z komunikacji miejskiej, chcą wrócić do takiego sposobu podróżowania bezpiecznym i ekologicznym taborem. 

– Cel jest prosty. Liczymy, że krakowianie będą chcieli w większym stopniu korzystać z komunikacji miejskiej. W czasie pandemii było to utrudnione. Chcemy przyzwyczaić mieszkańców do wybierania tramwaju czy autobusu jako podstawowego środka do przemieszczania się po mieście. Transport publiczny jest bezpieczny i szybki – zapewnia Andrzej Kulig, zastępca prezydenta ds. polityki społecznej i komunalnej.

Pierwszym krokiem do zachęcania z KMK jest wydłużenie obecnych rozkładów jazdy (już teraz autobusy i tramwaje kursują prawie jak w okresie sprzed pandemii) aż do 17 lipca, tak aby mieszkańcy mogli się na nowo przyzwyczaić.

– Do 17 lipca przedłużamy tzw. szkolny rozkład jazdy komunikacji miejskiej. Ma to związek z obserwowanymi zwiększonymi powrotami pasażerów do pojazdów komunikacji miejskiej – mówi Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego.

Pierwszym krokiem do zachęcania z KMK jest wydłużenie obecnych rozkładów jazdy (już teraz autobusy i tramwaje kursują prawie jak w okresie sprzed pandemii) aż do 17 lipca, tak aby mieszkańcy mogli się na nowo przyzwyczaić.

Po miesięcznym okresie wakacyjnym w komunikacji miejskiej, bo od 16 sierpnia, czyli na dwa tygodnie przed rozpoczęciem roku szkolnego na nowo wrócimy na częstotliwości jakie aktualnie obowiązują.

Dodatkowo, przygotowano dla pasażerów kolejne połączenia rekreacyjne a także nowe linie autobusowe, które będą łączyły osiedla z większymi węzłami przesiadkowymi.

Nowe linie rekreacyjne to m.in.:

Nowe linie rekreacyjne to m.in.:

Mieszkańcy Krakowa bardzo chętnie korzystają z przygotowanych dla nich rekreacyjnych linii autobusowych, do końca sezonu przewiezionych zostanie około 250 tys. pasażerów.

Zadaniem Miasta jest likwidowanie tzw. białych plam transportowych, ostatnio ZTP zrealizował projekty dla mieszkańców Klin oraz Krowodrzy, kolejnym celem do zrealizowania jest Avia oraz Grębałów.

Miasto dba również o istniejące połączenia. Przygotowane przez ZTP, wprowadzone przez Szpital Rydygiera i egzekwowane przez Straż Miejską zmiany organizacji ruchu na terenie szpitala przynoszą pożądany efekt. Wcześniej bardzo często linia autobusowa 125 musiała kończyć swoją trasę na Rondzie Hipokratesa, zamiast zgodnie z rozkładem na przystanku pod wejściem do szpitala im. Rydygiera. Powodowało to wiele zamieszania, a przede wszystkim było ogromnym kłopotem i niedogodnością dla pasażerów komunikacji miejskiej. Ponad miesiąc temu zmieniona została organizacja ruchu, dzięki czemu od tego momentu nie było już żadnego zatrzymania autobusów. ZTP liczy na to, że tak już pozostanie.

Równocześnie 17 maja uruchomiono dodatkowe kursy na linii 125 w godzinach szczytu, teraz odjeżdża ona z przystanków co 10-15 minut. Dzięki temu poza jednostkowymi przypadkami nie występuje już tłok.

Od 16 sierpnia przygotowana oferta komunikacji miejskiej będzie kursować jak przed pandemią, a tym samym zostaną odmrożone takie linie jak 12, 17, 44, 429.

Przypominamy, że wprowadzone przez rząd obostrzenia wynikające z pandemii, a ograniczające dostępność miejsc dla pasażerów komunikacji miejskie od 26 czerwca zostaną zniesione.

W dalszym ciągu maseczki obowiązują wszystkich pasażerów przemieszczających się transportem zbiorowym. Przewoźnicy, czyli MPK oraz Mobilis dokładają wszelkich starań, aby ich pojazdy były na bieżąco dezynfekowane.

Szczegóły na temat wakacyjnych zmian znajdziesz tutaj.

Najnowsze

18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
9 lipca 2025
Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
W środę, 9 lipca do floty MPK w Krakowie dołączyło osiem nowych midi autobusów marki Autosan. W porównaniu do innych kontraktów krakowskiego przewoźnika liczba nowych pojazdów nie jest może imponująca, ale pozwala na wycofanie z ruchu ostatnich egzemplarzy autobusów spalinowych z silnikami Euro 5.
8 lipca 2025
Umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie podpisało 8 lipca umowę na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych z firmą Solaris Bus & Coach. Krakowski przewoźnik uzyskał już wsparcie finansowe na realizację tej inwestycji w ramach przedsięwzięcia o nazwie „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności MPK uzyska niemal 100 proc. dofinansowania do zakupu tych pojazdów.
7 lipca 2025
Wyjątkowy weekend z KLM – wieczorne kursy i wagon z XIX wieku
To był wyjątkowy weekend z Krakowską Linią Muzealną. Po raz pierwszy w historii zabytkowe tramwaje kursowały w… godzinach wieczornych. W sobotę, 5 lipca, została uruchomiona specjalna linia tramwajowa nr 66. Linia kursowała w godz. od ok. 18.00 do ok. 23.30 co ok. 60 minut. Na linii 66 kursowały dwa składy wagonów historycznych – tramwaj silnikowy 4N z przyczepą S2D, która charakteryzuje się niskopodłogowym wejściem w części środkowej oraz norymberski tramwaj GT6.