16 marca 2021 - materiał archiwalny
16 marca 2021 - materiał archiwalny

16 marca 2021 roku mija dokładnie 120 lat od pierwszego przejazdu elektrycznego tramwaju w Krakowie. Gdyby nie pandemia SARS-CoV-2 z przyjemnością przypomnielibyśmy krakowianom jak podróżowało się tramwajami dwanaście dekad temu. Chociaż pierwszy elektryczny wąskotorowy  tramwaj się nie zachował to w kolekcji historycznych pojazdów mamy przecież najstarszy zachowany krakowski normalnotorowy wagon SN1, popularnie nazywanym „Gracówką”, który pochodzi z 1912 roku. Ponieważ nie jest to możliwe pozostaje nam przypomnieć jak mieszkańcy naszego miasta świętowali uruchomienie elektrycznego tramwaju w 1901 roku.

- Jak można przeczytać w relacjach prasowych z tego okresu, ówczesny prezydent miasta Krakowa Józef Friedlein 16 marca 1901 roku punktualnie o godzinie 9.00 rano zaprosił na otwarcie linii całą Radę Miasta oraz wielu gości – opowiada Jacek Kołodziej, kierownik Stacji Obsługi i Remontów MPK SA, autor książek o historii krakowskiej komunikacji.

Następnego dnia, czyli 17 marca 1901 roku już od godziny 11.00 pierwszy tramwaj elektryczny został udostępniony wszystkim mieszkańcom Krakowa. Zainteresowanie kursującymi wagonami było bardzo duże.

- W pojazdach panował ogromny ścisk. Na wielu przystankach nie można było wsiąść do wagonów. Nie tylko tramwaj budził zainteresowanie, ale również jego wyposażenie, czyli lampy elektryczne, które na początku XX w. w Krakowie nie były jeszcze powszechnie stosowane – dodaje Jacek Kołodziej.

Warto pamiętać, że uruchomienie w marcu 1901 roku tramwaju elektrycznego w Krakowie zbiegło się z ważnym wydarzeniem kulturalnym – premierą sztuki „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego w Teatrze im. J. Słowackiego (wówczas Teatr Miejski). Premiera miała miejsce o godzinie 19.00 tego samego dnia, w którym pierwszy raz na ulice miasta wyjechał   tramwaj elektryczny czyli 16 marca 1901 roku.

Fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe

Najnowsze

18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
9 lipca 2025
Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
W środę, 9 lipca do floty MPK w Krakowie dołączyło osiem nowych midi autobusów marki Autosan. W porównaniu do innych kontraktów krakowskiego przewoźnika liczba nowych pojazdów nie jest może imponująca, ale pozwala na wycofanie z ruchu ostatnich egzemplarzy autobusów spalinowych z silnikami Euro 5.
8 lipca 2025
Umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie podpisało 8 lipca umowę na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych z firmą Solaris Bus & Coach. Krakowski przewoźnik uzyskał już wsparcie finansowe na realizację tej inwestycji w ramach przedsięwzięcia o nazwie „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności MPK uzyska niemal 100 proc. dofinansowania do zakupu tych pojazdów.
7 lipca 2025
Wyjątkowy weekend z KLM – wieczorne kursy i wagon z XIX wieku
To był wyjątkowy weekend z Krakowską Linią Muzealną. Po raz pierwszy w historii zabytkowe tramwaje kursowały w… godzinach wieczornych. W sobotę, 5 lipca, została uruchomiona specjalna linia tramwajowa nr 66. Linia kursowała w godz. od ok. 18.00 do ok. 23.30 co ok. 60 minut. Na linii 66 kursowały dwa składy wagonów historycznych – tramwaj silnikowy 4N z przyczepą S2D, która charakteryzuje się niskopodłogowym wejściem w części środkowej oraz norymberski tramwaj GT6.