12 lutego 2021 - materiał archiwalny
12 lutego 2021 - materiał archiwalny

Zimowe utrzymanie torowisk tramwajowych w Krakowie jest realizowane wspólnie przez Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania (które odśnieża ulice i znajdujące się w nich torowiska) oraz Zarząd Dróg Miasta Krakowa, który dba o sprawność zwrotnic. Zazwyczaj opady śniegu nie mają wpływu na prace zwrotnic, jednak jeśli białego puchu jest wyjątkowo dużo lub mamy silny mróz pojawiają się problemy z blokowaniem zwrotnic i występuje konieczność ich ręcznego odblokowania przez ekipy ZDMK lub motorniczych MPK.

W dużym uproszczeniu zwrotnica to dwa metalowe elementy, które przemieszczają się w zagłębieniu w jezdni. Przy dużych opadach do tego zagłębienia trafia dużo śniegu, który jest szybko ubijany przez koła aut. Mogą tam trafić również grudy lodu, o co przy mrozach nie jest trudno i wówczas zwrotnica ulega zablokowaniu.Zwrotnice są ogrzewane, dzięki temu przy standardowych zimach w mieście same się odblokowują.

Jednak przy ponadnormatywnych i ciągłych opadach śniegu, zdarzają się takie sytuacje, że nawet maksymalna liczba jednostek (252 pojazdów) odpowiadająca za zimowe utrzymanie dróg może nie zdążyć kilkukrotnie przejechać danym odcinkiem torowiska i w efekcie dochodzi niekiedy do sytuacji, że śnieg blokuje zwrotnice. Takie zdarzenia występują w całej Polsce i wszędzie przyczyna jest taka sama.

Z każdego przypadku ZDMK wspólnie z MPO wyciąga wnioski i opracowuje modele współpracy, by jak najszybciej przy tego typu zdarzeniach reagować w terenie.

Najnowsze

18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
9 lipca 2025
Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
W środę, 9 lipca do floty MPK w Krakowie dołączyło osiem nowych midi autobusów marki Autosan. W porównaniu do innych kontraktów krakowskiego przewoźnika liczba nowych pojazdów nie jest może imponująca, ale pozwala na wycofanie z ruchu ostatnich egzemplarzy autobusów spalinowych z silnikami Euro 5.
8 lipca 2025
Umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie podpisało 8 lipca umowę na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych z firmą Solaris Bus & Coach. Krakowski przewoźnik uzyskał już wsparcie finansowe na realizację tej inwestycji w ramach przedsięwzięcia o nazwie „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności MPK uzyska niemal 100 proc. dofinansowania do zakupu tych pojazdów.
7 lipca 2025
Wyjątkowy weekend z KLM – wieczorne kursy i wagon z XIX wieku
To był wyjątkowy weekend z Krakowską Linią Muzealną. Po raz pierwszy w historii zabytkowe tramwaje kursowały w… godzinach wieczornych. W sobotę, 5 lipca, została uruchomiona specjalna linia tramwajowa nr 66. Linia kursowała w godz. od ok. 18.00 do ok. 23.30 co ok. 60 minut. Na linii 66 kursowały dwa składy wagonów historycznych – tramwaj silnikowy 4N z przyczepą S2D, która charakteryzuje się niskopodłogowym wejściem w części środkowej oraz norymberski tramwaj GT6.