20 marca 2020 - materiał archiwalny
20 marca 2020 - materiał archiwalny

Dokładnie dzisiaj mija 50. rocznica od wprowadzenia do ruchu wagonów 102Na. Przypominamy ten popularny w przeszłości w Krakowie wagon.

Pochylone czoło i tył wagonu 102N nie przypadły do gustu. Do argumentów przeciwko takiej budowie kabiny dołączono racje motorowych o refleksach w szybie z wnętrza wagonu oraz o silnym przewietrzaniu świeżym powietrzem. Fakt ten miał wpływ na nadanie wagonowi 102N potocznej nazwy, która z czasem stała się obowiązującą: „wiatrówka”. W Chorzowie rozpoczęto produkcję wagonów przegubowych, których kabina i pomost tylny wybudowane zostały w oparciu o eksploatowane w Warszawie wagony 13N. Wagony o takiej budowie otrzymały oznaczenie 102Na. Pod względem wyposażenia elektrycznego i mechanicznego oba typy wagonów były jednakowe.
Pierwsze trzy wyprodukowane wagony z nowym czołem i tyłem zostały dostarczone do Krakowa w 1970 roku.
Wszystkie wagony przegubowe w MPK Kraków zostały przystosowane do jazdy ukrotnionej. Kraków, jako jedno z niewielu miast, prowadziło takie pociągi od samego momentu wprowadzenia wagonów przegubowych z uwagi na olbrzymie potoki pasażerskie szczególnie na najbardziej obciążonych ciągach np. Dworzec Główny – Plac Centralny w Nowej Hucie.
Ukrotnienie wagonów pozwoliło na wprowadzenie stosowania tylko jednego czynnego odbieraka prądu na pierwszym wagonie. Jednocześnie wymusiło to zamontowanie (z czasem) na dachach wszystkich wagonów przewodów zasilających drugi wagon.
Ostatni dostarczony z Konstalu dla Krakowa wagon nosił numer 265 i został wpisany na stan w marcu 1973 roku. Nie był to jednak ostatni wagon tej serii, bowiem fatalne zaopatrzenie w części zamienne oraz ciągłe kłopoty techniczne z nowszymi wagonami typu 105N w Krakowie, doprowadziły do wymiany z Gorzowem Wielkopolskim wagonów. W zamian za cztery roczne wagony 105N Kraków otrzymał w 1983 roku 5 dziesięcioletnich wagonów 102Na. Pięć lat później dokonano podobnej wymiany z WPK Gdańsk. Za 46 wagonów typu 105N Kraków otrzymał tyle samo wagonów przegubowych. Po wszystkich wymianach w Krakowie eksploatowano w końcu 1988 roku łącznie 114 wagonów przegubowych różnych typów.
W czasie eksploatacji wagonów typu 102 wprowadzono, zwłaszcza w ostatniej dekadzie ich użytkowania, wiele zmian i udoskonaleń. Część z nich była wynikiem braku oryginalnych materiałów, część spowodowana była wygodą obsługi i naprawy. Jako pierwsze zostały zlikwidowane zewnętrzne osłony wózków. Zlikwidowano także osłony gniazd elektrycznych, które nie mieściły gniazd wielokrotnych nowego typu. Zwiększono również bezpieczeństwo podróżowania wprowadzając począwszy od 1990 roku, w trakcie kolejnych remontów, dodatkowy układ włączający hamulec szynowy, który w istotny sposób poprawił skuteczność hamowania i zmniejszył ryzyko wypadku, zwłaszcza przy małej prędkości. W przedziale pasażerskim największej zmianie poddane zostały siedzenia. Zmieniono także oryginalną gumową wykładzinę podłogową na antypoślizgową. Od 1986 roku rozpoczęto budowę kabin dla motorniczych z osobnymi drzwiami dla prowadzącego wydzielonymi z połowy pierwszych drzwi wagonu. Na początku lat dziewięćdziesiątych w wykonywanych remontach wprowadzono liczne drobne przeróbki poprawiające wygląd wagonów i komfort podróży. Jedną z nich była likwidacja trzech foteli i zabudowa wygrodzenia po lewej stronie wagonu naprzeciwko drugich drzwi. W okresie dużego napełnienia powstałe w ten sposób miejsce dla wózków zwiększało pojemność. Wagony 102Na były intensywnie eksploatowane, o czym mogą świadczyć przebiegi nierzadko przekraczające 2 mln km w ciągu blisko trzydziestu lat służby.
Pierwszą linią, na której pojawiły się przegubowe wagony była linia numer 22 otwarta 30 grudnia 1969 roku. W ciągu 30 lat eksploatacji pojawiły się na wszystkich krakowskich liniach. W 1998 roku zakończono obsługę podwójnymi składami wagonów, tym samym wycofano wagony 102Na z obsługi linii 4. Po raz ostatni dwuwagonowe składy tramwajowe można było zobaczyć 1.11.1999 roku. Skierowano je na linie o mniejszym znaczeniu tj. 15, 7 a po restrukturyzacji sieci tramwajowej w 1999 roku wyłącznie do obsługi linii przebiegających przez Nową Hutę. 15.12.2001 uroczyście zakończono eksploatację wagonów 102Na.
Krakowskie MPK posiada obecnie 3 egzemplarze historyczne wagonów przegubowych typu 102. Jest to wagon 102N nr 203 z 1969 roku, 102Na nr 210 z 1970 roku oraz 102NaD nr 155 z 1970 roku.

Galeria

Najnowsze

10 września 2025
150 pracowników MPK pobiegnie z okazji 150 lat krakowskiej komunikacji
W niedzielę, 14 września 150 pracowników MPK weźmie udział w wyjątkowym jubileuszowym biegu z okazji 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej. Biegacze wystartują z placu obok Muzeum Inżynierii i Techniki, przy ul. św. Wawrzyńca o godz. 10.00 i będą mieli do pokonania trasę o długości ok. 4 km (pobiegną przez ul. Gazową, Podgórską, kładką Ojca Bernatka, ul. Ludwinowską, ul. Barską, chodnikiem wzdłuż ul. Marii Konopnickiej, ul. Orawską, ul. Rzemieślniczą, wzdłuż Parku Rzecznego Wilga i chodnikiem wzdłuż ul. J. Brożka). Meta to zajezdnia tramwajowa Podgórze przy ul. J. Brożka 3.
8 września 2025
O mukowiscydozie w tramwaju MPK
Co roku, 8 września, obchodzony jest Światowy Dzień Mukowiscydozy. W tym dniu wspólnie z fundacją Matio chcemy zwrócić uwagę na potrzeby osób chorych i ich rodzin, a także budować świadomość społeczną, walczyć ze stereotypami i wspierać działania poprawiające jakość życia chorych.
7 września 2025
Kolejna niedziela z historycznymi tramwajami za nami
W niedzielę 7 września, w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej, zostały uruchomione dwie linie tramwajowe. Tradycyjnie była to linia nr 0 kursująca z ul. św. Wawrzyńca do pętli Salwator. Pojawił się na niej skład złożony z wrocławskiego wagonu silnikowego N, który przebywa w Krakowie w ramach wymiany tramwajów, oraz krakowski wagon doczepny PN2 nr 524. Atrakcji na tej linii nie brakowało. We wrocławskim wagonie podróżowali przedstawiciele ze stolicy Dolnego Śląska, którzy w godz. 10:58-14:45 rozdawali gadżety i pamiątki.
7 września 2025
25 pracowników MPK w Krakowie pobiegło w Poland Business Run
W niedzielę, 7 września pracownicy MPK w Krakowie już po raz piąty wzięli udział w charytatywnej sztafecie biegowej Poland Business Run. W tym wyjątkowym roku dla MPK, w którym świętujemy 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie, w wydarzeniu wzięło udział aż pięć zespołów krakowskiego przewoźnika. Pracownicy MPK chcieli mieć swój wkład we wsparcie Fundacji Poland Business Run, dzięki której dofinansowanie do protez, wózków, rehabilitacji czy pomocy psychologicznej otrzymają m.in. mieszkańcy Małopolski.
5 września 2025
Ruszył kolejny sezon siatkarskiej Ligi MPK
W środę, 3 września został oficjalnie otwarty drugi sezon siatkarskiej Ligi MPK, który potrwa od września 2025 roku do stycznia 2026 roku. Rozgrywki rozpoczął Grzegorz Dyrkacz, wiceprezes zarządu MPK w Krakowie, który powitał zawodników w nowym sezonie, gratulował zaangażowania i ducha sportu oraz życzył wszystkim końcowego sukcesu.
3 września 2025
Kolejne defibrylatory w MPK w Krakowie
MPK w Krakowie zyskało kolejne defibrylatory AED. Urządzenia są już dostępne w trzech nowych lokalizacjach i jeżeli zajdzie taka potrzeba będą mogły być użyte do ratowania życia pracowników MPK oraz mieszkańców. Defibrylatory trafiły do dwóch zajezdni autobusowych MPK - w Bieńczycach i w Płaszowie oraz do zajezdni tramwajowej Podgórze. Sprzęt został sfinansowany ze środków przyznanych z funduszu prewencyjnego PZU oraz środków własnych MPK.