1 kwietnia 2019 - materiał archiwalny
1 kwietnia 2019 - materiał archiwalny

1 kwietnia 2019 roku w zabytkowej zajezdni tramwajowej Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie przy ul. św. Wawrzyńca 15 spotkały się historyczne tramwaje z czterech polskich miast: Warszawy, Wrocławia, Gdańska i Krakowa.

W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele przedsiębiorstw komunikacyjnych tych miast, w których historyczne tramwaje kursowały w przeszłości: MPK Sp. z o.o. we Wrocławiu,  Gdańskie Tramwaje i Autobusy Sp. z o.o., Tramwaje Warszawskie oraz oczywiście MPK SA w Krakowie.

Okazją do organizacji tego wyjątkowego wydarzenia była prezentacja warszawskiego wagonu typu K, który wyremontowało Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie. Jest to wagon o numerze 437 wyprodukowany w 1941 roku. Był częścią dużego zamówienia obejmującego 60 tramwajów, które w 1939 roku złożyła Warszawa. Niestety wybuch II Wojny Światowej sprawił, że nie trafiły one do stolicy Polski, tylko zostały wykupione przez berlińskiego przewoźnika. Tam woziły pasażerów do zakończenia wojny. W końcu jednak w 1945 ocalałe tramwaje udało się sprowadzić do Warszawy, gdzie po modernizacji służyły mieszkańcom do połowy lat siedemdziesiątych. Jeden z nich został zakupiony przez krakowskiego przewoźnika w 2017 roku i poddany renowacji. Zwraca uwagę jego intensywny czerwony kolor, jaki w latach 30. stosowano w Warszawie i jaki w 1939 roku zaplanowano dla całej serii tych pojazdów. W efekcie tramwaj, którego konstrukcja i wyposażenie były wzorem dla polskich wagonów produkowanych po 1945 roku, w tym dla stolicy Małopolski, w 2019 roku dołączył do kolekcji krakowskiego przewoźnika.

Pierwszym wagonem zabytkowym w tej kolekcji był wrocławski wagon Linke-Hofmann z 1925 roku. Gdy trafił do Krakowa często „grał” w filmach rolę krakowskiego tramwaju. Po wyremontowaniu przez MPK w 1985 roku, był pierwszym czynnym zabytkowym wagonem elektrycznym, którym mogli podróżować mieszkańcy miasta.

Gdański tramwaj Ring do kolekcji zabytkowych tramwajów Krakowa dołączył w 2016 roku. Zanim jednak miał szansę wyjechać na tory, ponad 30 lat spędził w zajezdniach MPK w Krakowie czekając na remont. Wagony tej serii zostały wyprodukowane w latach 30 XX wieku, a swoją potoczną nazwę „Ring” zawdzięczają kursom na linii okrężnej w Gdańsku.

Najstarszym z zaprezentowanych 1 kwietnia 2019 roku tramwajów jest znany pod nazwą „Gracówka” krakowski SN1. Od wielu lat ten wyprodukowany w 1912 roku zabytek zachwyca mieszkańców i turystów wyjeżdżając na Krakowską Linię Muzealną. Był to pierwszy normalnotorowy tramwaj elektryczny w stolicy Małopolski. Wyremontowany w latach 90. XX wieku ma zachowany podział na pierwszą i drugą klasę. W 1995 roku można go było podziwiać m.in. podczas ekspozycji na Rynku Głównym.

1 kwietnia 2019 roku mieszkańcy i turyści odwiedzający Kraków mieli wyjątkową okazję nie tylko zobaczyć każdy z tych historycznych tramwajów, ale także nimi podróżować. Wagony od 12.30 do 14.00 kursowały z Muzeum Inżynierii Miejskiej do centrum miasta, a następnie wokół Plant. Odjazdy zostały zaplanowane co 10 minut z ul. św. Wawrzyńca przez ul. Starowiślną, Westerplatte, Basztową, Dunajewskiego, Straszewskiego, Franciszkańską, pl. Wszystkich Świętych, ul. Dominikańską i ul. Dajwór.

Historyczne wagony będzie można oglądać w zabytkowej zajezdni Muzeum Inżynierii Miejskiej przez najbliższy miesiąc, do 30 kwietnia 2019.

Najnowsze

2 grudnia 2025
6 grudnia Mikołaj będzie rozdawał prezenty w tramwaju MPK
W sobotę, 6 grudnia naszych najmłodszych pasażerów zapraszamy do wyjątkowego, świątecznego tramwaju MPK, w którym będzie podróżował Mikołaj. Każde dziecko, które do niego wsiądzie będzie mogło spotkać się z Mikołajem i otrzyma od niego słodki upominek.
1 grudnia 2025
Krakowianie zyskają 20 nowych długich tramwajów
Zgodnie z zapowiedziami Prezydenta Krakowa, MPK kontynuuje wymianę floty tramwajowej. W poniedziałek, 1 grudnia w gabinecie Stanisława Kracika, Zastępcy Prezydenta Krakowa, przedstawiciele zarządu MPK w Krakowie oraz producenta, firmy PESA Bydgoszcz SA, podpisali umowę realizacyjną na dostawę 20 nowych tramwajów o długości ponad 43 m.
30 listopada 2025
Dzień seniora w nowohuckiej zajezdni tramwajowej
To był niepowtarzalny wieczór, w wyjątkowym miejscu z udziałem krakowskich seniorów. W tym roku Dzień Seniora został zorganizowany w sobotę, 29 listopada w zajezdni tramwajowej Nowa Huta. Na początku wspólnej zabawy seniorzy mogli zobaczyć wszystkie zabytkowe wagony z kolekcji MPK w Krakowie, które tam stacjonują.
28 listopada 2025
Japońscy eksperci odwiedzili zajezdnię autobusową Wola Duchacka w Krakowie
Zajezdnia autobusowa Wola Duchacka w Krakowie była w piątek, 28 listopada miejscem wyjątkowej wizyty przedstawicieli japońskich firm związanych z transportem publicznym i technologiami elektrycznymi. Gośćmi MPK SA w Krakowie byli reprezentanci operatora Tsurumi Rinko Bus z miasta Kawasaki, firmy Toshiba – producenta baterii trakcyjnych, oraz firmy Drive Electro – producenta napędów elektrycznych. Wizyta odbyła się z inicjatywy firmy Schunk.
28 listopada 2025
Dwa pierwsze Irizary z nowej dostawy już w Krakowie
W piątek, 28 listopada do zajezdni autobusowej Wola Duchacka dotarły dwa pierwsze autobusy elektryczne marki Irizar z nowej dostawy. Cały kontrakt obejmuje dostawę 22 autobusów o długości 12 metrów. Wartość zamówienia podpisanego 11 czerwca 2025 roku to 53 994 556,00 zł netto. MPK uzyska 100 proc. dofinansowania z KPO do zakupu tych elektryków.
27 listopada 2025
1 grudnia tramwaje wracają na ul. J. Brożka
Od poniedziałku, 1 grudnia, w związku z przywróceniem ruchu autobusów przez most Grunwaldzki i ruchu tramwajów na ulicy Brożka, nastąpią zmiany w funkcjonowaniu Komunikacji Miejskiej w Krakowie. Będą one dotyczyć linii nr 11, 17, 22, 610 i 662. Zlikwidowane zostaną linie zastępcze nr 77 i 772.