15 kwietnia 2008 - materiał archiwalny

20 września 2007 roku w Krakowie miały miejsce dwa ważne dla mieszkańców wydarzenia. Tego dnia zaprezentowano nowoczesny, niskopodłogowy tramwaj trzeciej serii Bombardiera oraz oficjalnie uruchomiono system KKM. Na ulicach stanęły pierwsze automaty a w punktach sprzedaży biletów MPK zaczęto wydawać karty. Od tego momentu minęło pół roku. Przez ten czas KKM stała się podstawowym nośnikiem biletów w Krakowie. W tramwajach i autobusach podróżuje z nią już 173 tys. osób.

Każdego miesiąca przybywa również pasażerów, którzy wolą samodzielnie doładować swoje karty w jednym z 62 automatów, które stoją na krakowskich ulicach. Do tej pory z tej wygodnej formy zakupu biletu skorzystały dokładnie 332.864 osoby. To rozwiązanie bardzo chwalą sobie studenci (31 tys. doładowało legitymacje w automatach).

Możliwość samodzielnego doładowania legitymacji i KKM w automatach o każdej porze dnia i nocy zdecydowanie ułatwiła życie pasażerów. Żeby wykupić bilet na kolejny miesiąc nie muszą już przychodzić do punktów sprzedaży biletów okresowych. Setki osób od pół roku już się w nich nie pojawiły. Wolą, przechodząc przez centrum miasta zatrzymać się przy którymś z automatów i w nim doładować bilet. Dzięki temu w punktach nie ma już kolejek, w których czekając po bilet trzeba było spędzić nawet kilka godzin.

Mimo coraz większej liczby wykonanych operacji w automatach coraz mniej osób zgłasza, że miało kłopoty z zakupem biletu w automacie. Procentowo skala tych problemów wynosi zaledwie ułamek procenta. Niestety do wielu z nich przyczyniają się sami pasażerowie. Każdego miesiąca pracownicy MPK usuwają awarie spowodowane przez nieumiejętność niektórych pasażerów (m.in. wkładanie do czytników zwiniętych banknotach lub kilku banknotów jednocześnie). Warto jednak podkreślić, że każdy kto ma jakiekolwiek problemy z doładowaniem karty może zgłosić swój problem pod bezpłatnym numerem telefonu czynnym całą dobę.

Przypomnijmy. System KKM, składa się z 60 automatów, 300 tys. kart i 80 urządzeń do ich kontroli. Koszt wprowadzenia systemu to 7,5 mln zł netto. 75 proc. tej kwoty pochodziło ze środków Unii Europejskiej.

Najnowsze

16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
9 lipca 2025
Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
W środę, 9 lipca do floty MPK w Krakowie dołączyło osiem nowych midi autobusów marki Autosan. W porównaniu do innych kontraktów krakowskiego przewoźnika liczba nowych pojazdów nie jest może imponująca, ale pozwala na wycofanie z ruchu ostatnich egzemplarzy autobusów spalinowych z silnikami Euro 5.
8 lipca 2025
Umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie podpisało 8 lipca umowę na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych z firmą Solaris Bus & Coach. Krakowski przewoźnik uzyskał już wsparcie finansowe na realizację tej inwestycji w ramach przedsięwzięcia o nazwie „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności MPK uzyska niemal 100 proc. dofinansowania do zakupu tych pojazdów.
7 lipca 2025
Wyjątkowy weekend z KLM – wieczorne kursy i wagon z XIX wieku
To był wyjątkowy weekend z Krakowską Linią Muzealną. Po raz pierwszy w historii zabytkowe tramwaje kursowały w… godzinach wieczornych. W sobotę, 5 lipca, została uruchomiona specjalna linia tramwajowa nr 66. Linia kursowała w godz. od ok. 18.00 do ok. 23.30 co ok. 60 minut. Na linii 66 kursowały dwa składy wagonów historycznych – tramwaj silnikowy 4N z przyczepą S2D, która charakteryzuje się niskopodłogowym wejściem w części środkowej oraz norymberski tramwaj GT6.
7 lipca 2025
Ponad 500 dzieci wzięło udział w zajęciach edukacyjnych MPK w Krakowie
W pierwszej połowie 2025 roku zajezdnię tramwajową Podgórze MPK w Krakowie odwiedziło ponad 500 dzieci z krakowskich szkół podstawowych. Wszystkie wzięły udział w zajęciach edukacyjnych w ramach programu Akademia Młodego Krakowianina oraz Akademii Bohaterów Klimatu. Podczas specjalnie przygotowanej trasy edukacyjnej w zajezdni tramwajowej Podgórze dzieci mogli zobaczyć na czym polega przygotowanie tramwajów do ruchu.
3 lipca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowy na dostawę 48 autobusów z silnikami Euro 6
MPK w Krakowie podpisało dzisiaj, 3 lipca kolejne już w tym roku umowy na dostawę nowych autobusów. Tym razem chodzi o kontrakty realizacyjne z konsorcjum firm Solaris Bus & Coach oraz PKO Leasing na dostawę w formie leasingu w sumie 48 autobusów z silnikami Euro 6.