15 kwietnia 2008 - materiał archiwalny

20 września 2007 roku w Krakowie miały miejsce dwa ważne dla mieszkańców wydarzenia. Tego dnia zaprezentowano nowoczesny, niskopodłogowy tramwaj trzeciej serii Bombardiera oraz oficjalnie uruchomiono system KKM. Na ulicach stanęły pierwsze automaty a w punktach sprzedaży biletów MPK zaczęto wydawać karty. Od tego momentu minęło pół roku. Przez ten czas KKM stała się podstawowym nośnikiem biletów w Krakowie. W tramwajach i autobusach podróżuje z nią już 173 tys. osób.

Każdego miesiąca przybywa również pasażerów, którzy wolą samodzielnie doładować swoje karty w jednym z 62 automatów, które stoją na krakowskich ulicach. Do tej pory z tej wygodnej formy zakupu biletu skorzystały dokładnie 332.864 osoby. To rozwiązanie bardzo chwalą sobie studenci (31 tys. doładowało legitymacje w automatach).

Możliwość samodzielnego doładowania legitymacji i KKM w automatach o każdej porze dnia i nocy zdecydowanie ułatwiła życie pasażerów. Żeby wykupić bilet na kolejny miesiąc nie muszą już przychodzić do punktów sprzedaży biletów okresowych. Setki osób od pół roku już się w nich nie pojawiły. Wolą, przechodząc przez centrum miasta zatrzymać się przy którymś z automatów i w nim doładować bilet. Dzięki temu w punktach nie ma już kolejek, w których czekając po bilet trzeba było spędzić nawet kilka godzin.

Mimo coraz większej liczby wykonanych operacji w automatach coraz mniej osób zgłasza, że miało kłopoty z zakupem biletu w automacie. Procentowo skala tych problemów wynosi zaledwie ułamek procenta. Niestety do wielu z nich przyczyniają się sami pasażerowie. Każdego miesiąca pracownicy MPK usuwają awarie spowodowane przez nieumiejętność niektórych pasażerów (m.in. wkładanie do czytników zwiniętych banknotach lub kilku banknotów jednocześnie). Warto jednak podkreślić, że każdy kto ma jakiekolwiek problemy z doładowaniem karty może zgłosić swój problem pod bezpłatnym numerem telefonu czynnym całą dobę.

Przypomnijmy. System KKM, składa się z 60 automatów, 300 tys. kart i 80 urządzeń do ich kontroli. Koszt wprowadzenia systemu to 7,5 mln zł netto. 75 proc. tej kwoty pochodziło ze środków Unii Europejskiej.

Najnowsze

5 czerwca 2025
Pracownicy MPK już po raz 16. zagrają w Turnieju Piłkarskim im. Piotra Pruchnickiego
W sobotę, 7 czerwca na boisku TS Tramwaj, przy ul. Praskiej 61a zostanie rozegrany 16. Piłkarski Turniej im. Piotra Pruchnickiego, organizowany przez pracowników MPK SA w Krakowie z zajezdni tramwajowej Podgórze.
5 czerwca 2025
Rusza 23. Sezon Krakowskiej Linii Muzealnej
W najbliższą niedzielę 8 czerwca rozpocznie się 23. sezon Krakowskiej Linii Muzealnej. Rozpocznie się wyjątkowo, bo nie od tradycyjnych kursów linii nr 0 z ul. św. Wawrzyńca do Cichego Kącika, ale od uruchomienia dwóch wyjątkowych linii, które zabiorą pasażerów do każdej z pięciu zajezdni MPK w Krakowie. W tym roku obchodzimy jubileusz 150 lat komunikacji miejskiej, więc KLM musi być wyjątkowa.
4 czerwca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowę na dostawę 10 autobusów wodorowych
MPK w Krakowie podpisało umowę z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o. o. na dostawę 10 autobusów zasilanych wodorem marki NesoBus. To pierwsze pojazdy z takim zasilaniem, które kupuje krakowski przewoźnik. Umowa została zawarta 3 czerwca. Nowe autobusy zaczną wozić pasażerów za 12 miesięcy.
3 czerwca 2025
MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów
We wtorek, 3 czerwca MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów wyposażonych w silniki spalinowe Euro 6, spełniające najwyższe normy ochrony środowiska. Będzie nim konsorcjum Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. i PKO Leasing S.A.
3 czerwca 2025
Odbudowany przez MPK w Krakowie wagon SN1 z 1922 roku rozpocznie tegoroczną KLM
W historycznej hali zajezdni przy ul. św. Wawrzyńca 15, która obecnie jest częścią Muzeum Inżynierii i Techniki, MPK w Krakowie zaprezentowało wyjątkowy tramwaj SN1 o numerze 59. Miało to miejsce 3 czerwca, dokładnie po 103 latach od momentu, kiedy ten wyjątkowy tramwaj zaczął wozić pasażerów.
1 czerwca 2025
Rekordowy Dzień Dziecka w krakowskim MPK
Tłumy dzieci wraz ze swoimi opiekunami, rodzicami, dziadkami odwiedziło w niedzielę, 1 czerwca zajezdnię tramwajową w Nowej Hucie. Cieszymy się, że przygotowane przez nas atrakcje tak wielu z Was się spodobały. Nie martwimy się o przyszłość, skoro tak wielu młodych osób chciało samodzielnie poprowadzić tramwaj. Doceniamy Wasze zainteresowanie tym, jak dbamy o tramwaje, jak je naprawiamy i jak je myjemy. No i cieszymy się, że tak wielkim zainteresowaniem cieszyły się historyczne tramwaje i autobusy. To ważne, aby wiedzieć jak zmienił się krakowski transport przez ostanie kilkadziesiąt lat – tym bardziej, że świętujemy w tym roku 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej.