16 listopada 2018 - materiał archiwalny
16 listopada 2018 - materiał archiwalny

57 wycofanych z krakowskich ulic autobusów znalazło nowych właścicieli. To większość z 99 pojazdów, które w piątek, 16 listopada można było kupić w największej jak dotychczas licytacji organizowanej przez MPK SA w Krakowie. Sprzedane autobusy będą wozić pasażerów w 12 polskich miejscowościach: Tarnobrzeg, Rzeczków, Warszawa, Zawiercie, Tuszyn pod Łodzią, Jaworzno, Bydgoszcz, Słopnica, Świerklaniec, Czułów, Liszki i Wolanów. To przedstawiciele przedsiębiorstw właśnie z tych miejscowości wygrali licytację.

Najniższa kwota za autobus wyniosła 10 500 zł. Największa walka toczyła się o zakup najmniejszych autobusów, czyli Jelczy 081MB/3 o długości ok. 9 metrów. Kwota jednego z tych autobusów ostatecznie wyniosła 27 000 zł, a więc prawie dwa razy tyle co cena wywoławcza. W sumie sprzedaż wszystkich autobusów osiągnęła kwotę prawie 840 000 zł.

Jednorazowa sprzedaż tak dużej liczby autobusów to efekt bardzo intensywnych zakupów nowych pojazdów. Dzięki temu od października 2018 roku w Krakowie pasażerowie podróżują autobusami wyposażonymi wyłącznie w silniki spełanijące co najmniej normę Euro 5 i wyposażonymi w klimatyzację, monitoring i automaty biletowe. Tylko w tym roku na krakowskie ulice wyjechało 150 nowych autobusów. Zastąpiły one pojazdy starszego typu, które zostały przeznaczone do sprzedaży. Mogła je nabyć każda osoba prywatna lub przedsiębiorstwo. Wystarczyło spełnić wymagania licytacji.

Cena wywoławcza wycofanych pojazdów zaczynała się od 10 000 zł brutto. Od takiej kwoty rozpoczęła się licytacja autobusów Scania N113 CLL, Scania CN94 UB, Jelcz 121M/4 CNG, Jelcz 121 MB i Jelcz M 181MB/3. Licytacja Solarisów Urbino 12 rozpoczęła się od 12 000 zł brutto. Nieco większa cena wywoławcza, bo 15 000 zł  brutto została ustalona za autobusy Jelcz M 083 C, Jelcz 081MB/3 i Solaris Urbino 18. Najstarszy sprzedawany autobus miał ponad 20 lat, najmłodszy był z 2007 roku.

Najnowsze

5 czerwca 2025
Pracownicy MPK już po raz 16. zagrają w Turnieju Piłkarskim im. Piotra Pruchnickiego
W sobotę, 7 czerwca na boisku TS Tramwaj, przy ul. Praskiej 61a zostanie rozegrany 16. Piłkarski Turniej im. Piotra Pruchnickiego, organizowany przez pracowników MPK SA w Krakowie z zajezdni tramwajowej Podgórze.
5 czerwca 2025
Rusza 23. Sezon Krakowskiej Linii Muzealnej
W najbliższą niedzielę 8 czerwca rozpocznie się 23. sezon Krakowskiej Linii Muzealnej. Rozpocznie się wyjątkowo, bo nie od tradycyjnych kursów linii nr 0 z ul. św. Wawrzyńca do Cichego Kącika, ale od uruchomienia dwóch wyjątkowych linii, które zabiorą pasażerów do każdej z pięciu zajezdni MPK w Krakowie. W tym roku obchodzimy jubileusz 150 lat komunikacji miejskiej, więc KLM musi być wyjątkowa.
4 czerwca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowę na dostawę 10 autobusów wodorowych
MPK w Krakowie podpisało umowę z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o. o. na dostawę 10 autobusów zasilanych wodorem marki NesoBus. To pierwsze pojazdy z takim zasilaniem, które kupuje krakowski przewoźnik. Umowa została zawarta 3 czerwca. Nowe autobusy zaczną wozić pasażerów za 12 miesięcy.
3 czerwca 2025
MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów
We wtorek, 3 czerwca MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów wyposażonych w silniki spalinowe Euro 6, spełniające najwyższe normy ochrony środowiska. Będzie nim konsorcjum Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. i PKO Leasing S.A.
3 czerwca 2025
Odbudowany przez MPK w Krakowie wagon SN1 z 1922 roku rozpocznie tegoroczną KLM
W historycznej hali zajezdni przy ul. św. Wawrzyńca 15, która obecnie jest częścią Muzeum Inżynierii i Techniki, MPK w Krakowie zaprezentowało wyjątkowy tramwaj SN1 o numerze 59. Miało to miejsce 3 czerwca, dokładnie po 103 latach od momentu, kiedy ten wyjątkowy tramwaj zaczął wozić pasażerów.
1 czerwca 2025
Rekordowy Dzień Dziecka w krakowskim MPK
Tłumy dzieci wraz ze swoimi opiekunami, rodzicami, dziadkami odwiedziło w niedzielę, 1 czerwca zajezdnię tramwajową w Nowej Hucie. Cieszymy się, że przygotowane przez nas atrakcje tak wielu z Was się spodobały. Nie martwimy się o przyszłość, skoro tak wielu młodych osób chciało samodzielnie poprowadzić tramwaj. Doceniamy Wasze zainteresowanie tym, jak dbamy o tramwaje, jak je naprawiamy i jak je myjemy. No i cieszymy się, że tak wielkim zainteresowaniem cieszyły się historyczne tramwaje i autobusy. To ważne, aby wiedzieć jak zmienił się krakowski transport przez ostanie kilkadziesiąt lat – tym bardziej, że świętujemy w tym roku 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej.