12 października 2018 - materiał archiwalny
12 października 2018 - materiał archiwalny

12 października 2018 roku na pętli tramwajowo-autobusowej Mały Płaszów  MPK SA w Krakowie przekazało do eksploatacji nowe autobusy miejskie klasy mini do obsługi Tele-busa.

- Zgodnie z zapowiedziami Prezydenta Krakowa realizacja tego zamówienia powoduje, że od dzisiaj w Krakowie już nie tylko na liniach regularnych, ale także do obsługi Tele-busa będą wykorzystywane wyłącznie autobusy z silnikami spełniającymi co najmniej normę Euro 5 – mówił podczas prezentacji Mariusz Szałkowski, wiceprezes zarządu MPK SA w Krakowie.

Nowe pojazdy mają konstrukcję opartą na bazowym furgonie Mercedes-Benz Sprinter 516 z silnikiem o pojemności 2143 cm3 i mocy 120 kW (163 KM), spełniającym najwyższe normy emisji spalin Euro 6. Mini autobusy charakteryzują się niskimi kosztami eksploatacji. Ich zaletą jest także duża zwrotność i małe gabaryty, pozwalające dojechać do miejsc niedostępnych dla standardowych autobusów. Dzięki niskopodłogowej przestrzeni w przedniej części pojazdu pasażerowie z łatwością wejdą na pokład pojazdu, zwłaszcza osoby starsze i niepełnosprawne, które od razu będą mogły zająć miejsca siedzące dostępne z poziomu niskiej podłogi. Pojazdy będą także posiadać rampę wjazdową ułatwiającą wsiadanie i wysiadanie osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich. Autobusy zostaną wyposażone w klimatyzację, tablice elektroniczne, automat biletowy i monitoring. Długość mini autobusu to ok. 7,4 m. W środku będzie 13 miejsc siedzących i 16 miejsc stojących. Koszt zakupu 3 mini autobusów to ponad 2 mln zł.

Warto podkreślić, że zakup tego typu autobusów nie jest przypadkowy. Zostały bowiem zamówione do obsługi Tele-busa, który funkcjonuje w rejonie Płaszowa i Rybitw.

Przypomnijmy, że pierwszy kurs Tele-busa odbył się 14 lipca 2007 roku, a więc ponad 11 lat temu.  W ciągu pierwszego miesiąca skorzystało z tej usługi 350 osób. Dziś taka liczba osób podróżuje Tele-busem czasami w ciągu tylko jednego dnia. Miesięcznie średnia liczba pasażerów Tele-busa to ok. 4 000 osób.

Usługa Tele-busa zmieniała się i dostosowywała do potrzeb mieszkańców. W ciągu ponad 11 lat Tele-bus poszerzał swoje granice cztery razy. Ofertą Tele-busa zostały objęte przede wszystkim szkoły, a małe autobusy MPK SA w Krakowie stały się pewnym i bezpiecznym środkiem transportu dla dzieci. Po zakończeniu budowy nowej linii tramwajowej do Małego Płaszowa, Tele-bus stał się także wygodnym środkiem podróży do tramwaju.

Galeria

Najnowsze

5 czerwca 2025
Pracownicy MPK już po raz 16. zagrają w Turnieju Piłkarskim im. Piotra Pruchnickiego
W sobotę, 7 czerwca na boisku TS Tramwaj, przy ul. Praskiej 61a zostanie rozegrany 16. Piłkarski Turniej im. Piotra Pruchnickiego, organizowany przez pracowników MPK SA w Krakowie z zajezdni tramwajowej Podgórze.
5 czerwca 2025
Rusza 23. Sezon Krakowskiej Linii Muzealnej
W najbliższą niedzielę 8 czerwca rozpocznie się 23. sezon Krakowskiej Linii Muzealnej. Rozpocznie się wyjątkowo, bo nie od tradycyjnych kursów linii nr 0 z ul. św. Wawrzyńca do Cichego Kącika, ale od uruchomienia dwóch wyjątkowych linii, które zabiorą pasażerów do każdej z pięciu zajezdni MPK w Krakowie. W tym roku obchodzimy jubileusz 150 lat komunikacji miejskiej, więc KLM musi być wyjątkowa.
4 czerwca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowę na dostawę 10 autobusów wodorowych
MPK w Krakowie podpisało umowę z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o. o. na dostawę 10 autobusów zasilanych wodorem marki NesoBus. To pierwsze pojazdy z takim zasilaniem, które kupuje krakowski przewoźnik. Umowa została zawarta 3 czerwca. Nowe autobusy zaczną wozić pasażerów za 12 miesięcy.
3 czerwca 2025
MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów
We wtorek, 3 czerwca MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów wyposażonych w silniki spalinowe Euro 6, spełniające najwyższe normy ochrony środowiska. Będzie nim konsorcjum Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. i PKO Leasing S.A.
3 czerwca 2025
Odbudowany przez MPK w Krakowie wagon SN1 z 1922 roku rozpocznie tegoroczną KLM
W historycznej hali zajezdni przy ul. św. Wawrzyńca 15, która obecnie jest częścią Muzeum Inżynierii i Techniki, MPK w Krakowie zaprezentowało wyjątkowy tramwaj SN1 o numerze 59. Miało to miejsce 3 czerwca, dokładnie po 103 latach od momentu, kiedy ten wyjątkowy tramwaj zaczął wozić pasażerów.
1 czerwca 2025
Rekordowy Dzień Dziecka w krakowskim MPK
Tłumy dzieci wraz ze swoimi opiekunami, rodzicami, dziadkami odwiedziło w niedzielę, 1 czerwca zajezdnię tramwajową w Nowej Hucie. Cieszymy się, że przygotowane przez nas atrakcje tak wielu z Was się spodobały. Nie martwimy się o przyszłość, skoro tak wielu młodych osób chciało samodzielnie poprowadzić tramwaj. Doceniamy Wasze zainteresowanie tym, jak dbamy o tramwaje, jak je naprawiamy i jak je myjemy. No i cieszymy się, że tak wielkim zainteresowaniem cieszyły się historyczne tramwaje i autobusy. To ważne, aby wiedzieć jak zmienił się krakowski transport przez ostanie kilkadziesiąt lat – tym bardziej, że świętujemy w tym roku 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej.